تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803966591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدی بر فیلم دایره زنگی به کارگردانی پریسا بخت آور


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: دایره زنگی تا دیش ماهواره/ مریم جعفری اختصاصی ایراسان/ مریم جعفری حصارلو در مراسم سنتی ایرانی رسم بود که در شب عید سیاه با دایره زنگی دور شهر می گشت و با رقصیدن و آواز خواندن توجه همه را به خود جلب کرده و از مردم پول می گرفت یا به عبارت بهتر "عیدی" می گرفت. در این فیلم جذاب ترین رسانه جمعی (ماهواره) به دایره زنگی تشبیه می شود و فیلمساز ماهواره را جایگزین دایره زنگی می داند. تشبیه دیش ماهواره به دایره زنگی در جایی از زبان عباس آقا که به دنبال نصاب ماهواره است از پیغام گیر تلفن پخش می شود ((عباس آقا: من فردا مسافرم، می خوام این دایره زنگی رو تعمیر کنم.)) به طور کلی فیلم با ژانر کمدی برخی مفاهیم پست مدرن را مطرح می کند. 1. استفاده از آثار هنری دیگر در این فیلم در راستای معانی تازه ای که فیلمساز قصد دارد منتقل کند. برای نمونه استفاده از برنامه های ماهواره، نشان دادن کنسرت های جهانی و موسیقی سنتی ایران در فیلم های پیش از انقلاب، استفاده از فیلم خسرو، پسر جوان آقای عبدا... زاده که خود به بررسی مسائل اجتماعی تهران می پردازد. حتی گاهی فیلم از نماهای یک فیلم در تلویزیون zoom back می زند. 2. استفاده از گفتمان کارنامالی و گفتمان منیپه ای: خوب می دانیم که در گفتمان کارناوالی سوژه به عدم فرو کاسته شده، خلق کرده و خود را خلق شده ، همچون خود و دیگری همچون انسان و نقاب می یابد. در این فیلم با استفاده از فیلم های دیگر، خود فیلم تازه ای ایجاد کرده که البته در ستیز با قوانین، به چالش کشنده خدا، اقتدار و قانون اجتماعی است. کارناوال مادام که مکالمه ای باشد یاغی و شورشی است. تا آنجا که سرهنگ می گوید: ((من مرده، شما زنده، می رن اینا)) یا ((مگه من رو نذاشتین که سگ نگهبان خونتون باشم)) یا ((یه بار بوق می زنن عروسی دارن، یه بار بوق می زنن از کنار خیابون بلا نسبت شما کسی رو بلند کنن، یه بار هم بوق می زنن انقلاب کنن.... ای کاش من می رفتم تو خیابون دوتا بوق می زدم)) یا ((تا زمانی که قانون نباشه نمی خوابم)) ، ((سرهنگ: مرز کشور ما تا کجاست؟ تا پشت در اتاق خوابمون، مرز کشورهای عربی کجاست؟ تا پشت در اتاق خوابشون.)) از سوی دیگر فیلم اساسا صحنه کارناوال است. چرا که صحنه کارناوال آنجا که هیچ نمایشگاهی، هیچ تئاتری وجود ندارد، خود نمایشگاه و زندگی بازی و رویا، گفتمان و نمایش است. پیش از این گفتیم که فیلم از گفتمان فیلم های دیگر در دل فیلم به طور کاربردی سود می جوید که کاملا مبین این مسئله است. حتی کمدی بودن ژانر این فیلم هم بی مناسبت نیست. شوخی که در عین حال می توان جدی اش گرفت، آنجا که خنده خاموش می شود "انقلاب" است چرا که هجو و بی معنا نبوده. فیلم براساس حضور یک دختر جوان و بسیار جذاب به همراه نصاب ماهواره که قرار است ماهواره ای از کار افتاده را دوباره نصب کند شکل می گیرد. حضور دختر از یک سو و اتفاقات پیرامونی، دخالت و مخالفت همسایه ها، از جمله آقای عبدا... زاده و یا مدیریت ساختمان (خانواده آقای جعفری) مسبب اغتشاش و به هم ریختگی هایی می شود که نصب ماهواره ها را به تعویق انداخته و تلاش برای نصب را جذاب تر می کند. اما از بزرگترین لحظاتی که خنده کارناوالی در فیلم به وجود می آید، زمانی است که خانم جعفری در مورد رابطه دختر جوان با شوهرش به برادر خود که مدیریت اداره راه و ترابری را به عهده دارد، تماس می گیرد و پلیس که به دنبال ماشین سرقتی راه و ترابری است به مجتمع ساختمانی آنها می آید و اینجاست که عباس آقا و دیگران تصور می کنند خانم جعفری پلیس 110 را خبر کرده تا ماهواره ها را جمع کنند، نتیجه آن که بلوا و آشوب می شود. هر کسی ماهواره ای را بالای سر و روی دست می گیرد، همچون دایره زنگی و از پله ها پایین می آید. دقیقا در این صحنه هویت ماهواره با دایره زنگی کاملا قابل مقایسه است و این مبین همان درختی است که شب عید همه راه ها را مسدود کرده و باید قطعه قطعه شود تا راه برای ورود عموم باز شود. اما یکی از بزرگترین استعاره هایی که در فیلم به کار رفته تشبیه دختر به ماهواره است که وارد همه خانه ها می شود، از هر کسی چیزی ارزشمند می دزدد و بسیار ساده و معصوم و پاک به نظر می رسد و در آخر حتی به محمد(نصاب ماهواره) هم اهمیتی نمی دهد. بنابراین رقص ماهواره در مقابل چشم ها رقص دختری دزد است که آرام و بی صدا ثروت های ملی ما را می دزدد و تنها چیزی که برای ما به ارمغان می آورد مواد زائد بدنش است که برای تخلیه جایی بهتر از دستشویی خانه های این مجتمع نیست. لذا دختر جذاب و دوست داشتنی همان "ماهواره" است که همه ارزش های مادی و معنوی ما را می دزدد و به راحتی در میان عامه مردم قرار گرفته است، سوار اتوبوس عمومی شده و می گریزد. گفتمان منیپه ای هم کمیک است و هم تراژِیک، در آن واحد در عین کارناوالی بودن جدی نیز هست. این گفتمان به اتکای جایگاه کلامی اش، گفتمانی از نظر سیاسی و اجتماعی برآشوبنده است. کلام از بند "ارزش های از پیش مفروض" آزاد می شود، کلام بدون تمایزگزاری میان فضیلت و رذیلت، آن ها را در خود پذیرا می شود. نوشتاری که حائز اهمیت منیپه ای باشد، همچون متن این فیلم مناسبتی با مسائل روز دارد. این نوشتار نوعی ژورنالیسم سیاسی روزگار خود است؛ و گفتمان آن تعارضات سیاسی و ایدئولوژیک آن زمانه را منعکس می کند. همانطور که فیلم قصد دارد یکی از شاخص ترین مباحث روز و مشکل سازترین آن ها یعنی برخورد ایرانیان با ماهواره را بررسی کند. اما آنچه که فیلمساز با کمی اغماض نگریسته است، موضوع در فیلم است. ما با تشبیه ماهواره به دختر دزد جهت گیری فیلم در مقابل ماهواره را منفی می بینیم در حالی که دزدی های دختر اصولا بر اصل "تصادف" صورت می گیرد. برحسب تصادف دختر وارد اتاق خواب بچه های عباس آقا می شود و طلاها در اتاق خواب است، بر حسب تصادف سکه آقای جعفری را می دزدد که نحوه دزدیدن آن در پرده ای از ابهام باقی است و ...... بنابراین دختر به مفهوم واقعی دزد نیست بلکه در شرایط و موقعیت ها دزدی می کند. اگر چه از زبان پلیس وقتی محمد را دستگیر کرده اند و گریه کنان می گوید((اصلا اگر دزد بود چرا پول های من رو ندزدید)) در پاسخ می شنویم ((این شگردشه)) اما به طور کلی در هیچ کجا به واقع تعمدی در رفتارهای دختر نشان داده نمی شود. بیش از همه تعمد در جمع کردن برای صافکاری ماشین و نگرانی های دختر را شاهدیم. بنابراین موضوع فیلم دچار تغییر است. از ((ماهواره دختر دزدی است که تمام ثروت ها و ارزش های مادی و معنوی ما را می دزدد)) به ((ماهواره برحسب تصادف دختر دزدی است که ارزش های مادی و معنوی ما را می دزدد)) و یا حتی ((مقصر ما هستیم که ماهواره برحسب تصادف ارزش های مادی و معنوی ما را می دزدد)) اما از نقاط قوت فیلم تدوین خوب صفحه های فیلم است که به خوبی در راستای بیان لایه های زیرین متن فیلم است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 672]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن