واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: سینماگران ایرانی نظر میدهند سینمای ما - براساس گزارش چندي قبل فارابي وضعيت توليد فيلم در سال سينمايي 87 ـ از بيست و سوم بهمن 86 تا اول ارديبهشت سال 87 ـ نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 2/2 برابر (120 درصد) رشد داشته است، برخي تهيهكنندگان و كارگردانان از شرايط توليد در سينماي ايران گفتند. توليد و عرضه در سينماي ايران چه تناسبي دارند؟! محسن علياكبري دربارهي روند توليد در سينماي ايران اعتقادش را اينگونه مطرح كرد: افزايش توليدي كه اعلام شده است باعث افتخار نيست. بايد ديد اين توليد با عرضه چه تناسبي داشته است و آيا در زمينه عرضه، هم موفقيت داشتهايم يا نه؟! او ادامه داد: از فيلمهاي توليدشده سال گذشته آثار زيادي پشت اكران ماندهاند. اين موضوع يك نقيصه بزرگ است كه تا اين موضوع برطرف نشود، نميتوان افزايش صرف توليد را يك موفقيت به حساب آورد. علي اكبري با اشاره به تعداد سالنهاي محدود نمايش اذعان داشت: از فيلمهاي سال گذشته شايد تنها 10 فيلم به سوددهي رسيده باشند و بقيه با شكست تجاري مواجه شدهاند بنابراين بايد در اين زمينه راهكاري انديشيده شود. اين تهيهكننده با تاكيد بر اينكه، هر چه زودتر بايد اطلاعات دقيق و جامعي دربارهي توليد ارايه شود، ادامه داد: سالهاي قبل در يك دورهي يك دفترچهي سياستگذاري وجود داشت كه الان ديگر چنين برنامه مدوني نيست كه دوبارهكاري صورت نگيرد. به طور مثال نميدانيم سينماي كودك در سال چند فيلم نياز دارد، يا در حوزه سينماي دفاع مقدس چه توليداتي بايد داشته باشيم به همين دليل يكباره توليدات ژانري زياد و يا كم ميشود. توليدات بايد جوابگوي اكران باشند اما حبيب اسماعيلي به عنوان تهيهكننده هم معتقد است: اين افزايش توليد باعث خوشحالي است و نشان ميدهد چرخه اقتصاد سينما به حركت درآمده است. اما اين توليدات بايد جوابگوي اكران هم باشد و همزمان با افزايش توليد، سينماسازي هم بايد رونق بيشتري پيدا كند. او شرايط توليد در سينماي ايران را بسيار سختتر از گذشته دانست و گفت: دستمزدها بسيار بالارفته و بايد ديد با اين هزينهها زياد آيا شرايط اكران جوابگو هست يا نه؟! شرايط اكران بسيار سخت شده است محمد نيكبين هم گفت: تقريبا هرسال يك فيلم را توليد ميكنيم و شرايط صدور مجوزها و اكران بسيار سختتر شده است. ما با حجم توليدات گذشته براي اكران مشكل داشتيم و اگر طبق اين آمارها با افزايش توليدات مواجه هستيم، قطعا مشكلات اكران بيشتر خواهد شد، بنابراين بايد در اين زمينه راهحلي انديشيده شود. سرمايهگذاران توليدات چه كساني هستند ايرج تقيپور ديگر تهيهكننده سينما هم به ايسنا گفت: بايد ديد سرمايهگذاران اين توليدات چه كساني هستند؟! به اعتقاد من اكثر اين آثار با سرمايه دولت ساخته ميشود. با توجه به هزينه بالاي توليد فيلم، بازگشت سرمايه بسيار مشكل است و تنها فيلمهاي تجاري هستند كه در گيشه به سوددهي ميرسند. وي با طرح اين پرسش كه تكليف فيلمهاي غيرتجاري چه ميشود؟ ادامه داد: مگر چند تا از فيلمهاي ما تجاري هستند؟! نبايد اميد داشت كه فيلم غيرفارسي و فاقد سوپراستار بسازي و فروش داشته باشد. او اظهار تاسف كرد از اينكه؛ جريان سينماي ايران جرياني نيست كه مشوق تهيهكنندگان براي ساخت فيلم خوب باشد و اين روند بگونهاي نيست كه باعث شود همه سختيها را تحمل كرد تا حداقل هزينه توليد فيلم را دربياورند. اين تهيهكننده همچنين به روند فروش فيلمها اشاره كرد و گفت: فيلمهاي خوب امكان فروش پيدا نميكنند، مگر آنكه مورد حمايت خاص همچون بنياد سينمايي فارابي باشند. فيلمهايي كه به مرحلهتوليد نرسيدند حسين فرحبخش از تهيهكنندگان سينما هم با اشاره به آمار ارايهشده توليدات خاطرنشان كرد: پروانه ساختهايي كه لغو شده است از اين آمار كسر نشد و شايد حدود 50 فيلم باشند كه به مرحله توليد نرسيدهاند، اما در اينجا محاسبه شدهاند. اكثر اين آثار هم با سرمايهگذاري دولت ساخته ميشوند و با توجه به اينكه به دنبال جذب مخاطبان نيستند اكران هم نميشوند. اين تهيهكننده كه بيشتر توليداتش در حوزه سينماي تجاري است با بيان اينكه بعد از فيلم «زنها فرشتهاند» توليد جديدي نداشتهاست گفت: حدود 6 ماهي است كه به دنبال ثبات بيشتر وضعيت سينما هستيم تا توليد جديدي را آغاز كنم. چه توليدي با چه گرايشي در جريان است عليرضا ريسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران هم معتقد است: توليد به حيات خودش در سينما ادامه ميدهد، اما آنچه اهميت دارد، اين است كه چه توليدي و با چه گرايشي در جريان است. او با اشاره به آمار توليدي كه از سوي بنياد سينمايي فارابي اعلام شده است اظهار داشت: چون اسامي فيلمها اعلام نشده است، مشخص نيست نقش حمايتي فارابي در اين پروژهها چقدر بوده است، بنابراين اگر اين اتفاق بيافتد ميتوان اين اطلاعات را پردازش كرد. وي ادامه داد: با توجه به سالهايي كه در شوراي پروانه ساخت بودم، معتقدم براي ارزيابي شرايط توليد، ارزيابي يك متوسط 6 ماهه نياز است تا بتوان رشد و يا كاهش توليد در سينماي ايران را ارزيابي كرد. رئيسيان در پايان با اشاره به دريافت پروانه ساخت فيلم «چهل سالگي» خاطرنشان كرد: خود من با داشتن پروانه ساخت ترجيح ميدهم به سراغ حمايتهاي دولتي نروم. شنيدهام آن حمايتهاي عام ديگر وجود ندارد و حمايتهاي خاص هم هيچوقت شامل امثال من نميشود، بنابراين به دنبال منابع سرمايه در بيرون از جريان رسمي ميگردم منبع خبر : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]