واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: پولدارهایی که یکشبه هنرپیشه میشوند براساس تازه ترین برنامههای معاون امور سینمایی، انجمن بازیگران سینمای ایران درصدد تعیین قوانین تازه در مورد بازیگری در سینمای ایران برآمده است. یکی از اولین موضعگیریهای جواد شمقدری بعد از انتصاب به سمت معاونت امور سینمایی، طرح مسائلی در مورد ورود بازیگران با پشتوانه مالی به سینما و همچنین تعیین سقف برای دستمزد بازیگران بود؛ موضوعی که شاید مدتها از سوی بسیاری از سینماگران در محافل خصوصی مطرح میشد اما راه به جایی نمیبرد و غیر از گلایههای گاه به گاه در سطح جدیتری عنوان نمیشد اما با طرح این مسئله از سوی شمقدری شکل قضیه جدیتر به نظر میرسد و تصور میشود که در دوران مدیریت او سختگیریهایی در این موارد صورت بگیرد تا شرایط ورود بازیگران به سینما تغییر کرده و از سوی دیگر بازیگران امکان هر میزان از دستمزد را از دست دهند. معایب و مزایای این برنامه در گفتوگو با اهالی سینما و به طور خاص بازیگران و همچنین مسئولان انجمن بازیگران روشنتر میشود و میتوان در نهایت به این نتیجه قطعی رسید که برنامه عنوان شده امکان عملی شدن دارد یا نه. مقابله با ورود بازیگران به سینما با پشتوانه مالی جواد شمقدری برنامههای خود در مورد بازیگران را در برنامههای متفاوت مطرح کرد. او در مراسم مدیران بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که باید با مطالبه دستمزدهای بالا از سوی بازیگران و پرداخت این مبالغ مقابله کرد. او در این زمینه گفت: «امروز شاهدیم که برخی بازیگران دستمزدهای بسیار بالایی میگیرند در حالی که همه عوامل سینما با ایدهها و فعالیتشان در ساخت یک فیلم سهیم هستند هزینه تولید به میزان تأثیر و کارکرد هر یک از این عوامل در اکران باید در نظر گرفته شود.» اظهار نظرهای او در مورد بازیگران با صحبت در مورد نحوه ورود برخی از بازیگران به سینما ادامه پیدا کرد. او در گفتوگویی در مورد ورود بازیگران با پشتوانه مالی به سینما، گفت: «فیلمسازی کار آزادی است و این کارگردانان و تهیهکنندگان هستند که بازیگر فیلمهای خود را انتخاب میکنند. لذا ما محدودیتی نمیتوانیم ایجاد کنیم اما میتوانیم با کمک انجمن بازیگران راهکارهای منطقی این کار را پیدا کنیم. برخی از مسائل نیازمند همکاری همه اهالی سینما است چرا که ما نمیتوانیم جلوی ورود کسی به سینما را به این شکل مسدود کنیم چون که کشور ما کشور آزادی است و فیلمسازی نیز کار آزادی است و یک کارگردان و تهیهکننده، بازیگر فیلم خویش را انتخاب میکند و ما نمیتوانیم محدودیتی برای بازیگرانی که با پول وارد سینما میشوند ایجاد کنیم.» او راهکار خود را برای برطرف کردن این مسئله چنین عنوان کرد: «ما سعی خواهیم کرد با همکاری انجمن بازیگران راهکارهای منطقی برای مقابله با بازیگرانی که با پشتوانه پولی وارد مقوله بازیگری میشوند را پیدا کنیم. ما تلاش میکنیم در مراحل بعدی و در راستای فرهنگی و با یاری رسانهها و همه اهالی سینما راهکارهای منطقی برای جلوگیری از ورود بازیگرانی که صرفاً با پشتوانه مالی وارد بازار کار میشوند و در فعالیت بازیگران تحصیلکرده و با تجربه مشکل ایجاد میکنند، بیابیم.» طرح این مسائل از سوی معاون امور سینمایی در ابتدای ورود به این حوزه نشانگر آن است که او در مورد نوع حضور بازیگران در سینما و دستمزدهای دریافتی آنان حساسیتهایی دارد که قطعاً برنامههای عملی او در این مورد به مرور اعلام خواهد شد. راه حل سخت تعیین سقف دستمزد شمقدری در سخنان خود به این مسئله اشاره داشته که مایل است به واسطه همفکری با انجمن بازیگران سینمای ایران برنامهای در مورد دستمزد بازیگران و نحوه ورود آنان به سینما تعیین کند. داود رشیدی، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در چگونگی تعیین سقف دستمزد برای بازیگران به خبر میگوید: «مطمئناً این مسئله راه حلی دارد اما راه رسیدن به این راه حل کمی دشوار به نظر میرسد زیرا با مسئله پیچیدهای مواجه هستیم.» او ادامه میدهد: «یک بحث رسیدن به راه حل در این زمینه است و مسئله دیگر متعهد بودن نسبت به آن و اجرایی شدن برنامه ارائه شده از سوی تهیهکنندگان و بازیگران است.» رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران تأکید میکند که در صورت تصویب برنامهای در این زمینه سینماگران باید برای آن احترام قائل باشند و تلاش خود را صرف اجرایی کردن آن کنند. او راهکار خود را برای رسیدن به برنامهای شامل سقف دستمزدهای بازیگران میگوید: «ابتدا باید ببینیم که چطور میتوان این سقف را تعیین کرد. به نظر میرسد یک گروه کارشناس از بازیگران باید شورایی تشکیل دهند تا با در نظر گرفتن توان بازیگران و کارشناسی کار آنان در مورد رقمهای دستمزد اعمال نظر کنند.» داود رشیدی همچنین میگوید: «مهمتر از تصویب طرحی در این زمینه اجرایی کردن آن در عمل است. اما آمادگی انجمن بازیگران را برای ارائه طرحها و راهکارهای در این زمینه و مقابله با حضور بازیگران با پشتوانه مالی در سینما اعلام میکنم.» هنرمند قیمت ندارد ایرج قادری، کارگردانی است که بازیگرانی مانند جمشید هاشمپور، محمدرضا گلزار و شقایق فراهانی برای اولین بار در فیلمی به کارگردانی او نقش یک خود را در سینمای ایران ایفا کردهاند. این کارگردان حضور بازیگران را به واسطه پشتوانه مالی در سینما امری غیرمعقول میداند و به خبر میگوید: «اولاً اثبات این مسئله که بازیگری با پرداخت پول وارد سینما شده است، کار دشواری است زیرا چه کسی باید این مسئله را بپذیرد که بازیگری با پول وارد سینما شده است اما در مرحله بعد اگر چنین مسئلهای مشخص شود بسیار نادرست و غیرقابل پذیرش است.» او ادامه میدهد: «پولی که یک فرد به کارگردان میپردازد تا بتواند نقشی را در فیلم برعهده بگیرد، چه ارزشی دارد که کارگردانی زیر بار آن برود و بخواهد چنین مسئلهای را در کارنامه کاری خود ثبت کند. اینها توهین به شخصیت یک کارگردان است.» او با اشاره به بازیگرانی که به واسطه همکاری با او در سینما به عنوان بازیگر نقش یک شناخته شدهاند، میگوید: «جمشید هاشمپور در «تاراج» اولین نقش یک خود را در سینما بازی کرد و محمدرضا گلزار هم با «سام و نرگس» شناخته شد و شقایق فراهانی هم در «طوطیا» نقش اصلی خود را بازی کرد. اما هیچ یک از اینها غیر از توانایی خود هزینهای برای شناخته شدن در سینما پرداخت نکردند و به همین خاطر است که میبینیم هاشم پور، 15 سال مرد اول سینمای ایران بود و گلزار ستاره سینما است و شقایق فراهانی تا چه حد پرکار است و مطرح.» او همچنین در مورد تعیین سقف برای دستمزد بازیگران میگوید: «ابتدا باید به این مسئله آگاه باشیم که به واقع هنرمند قیمت ندارد. بازیگری میتواند دستمزد مورد نظر خود را مطالبه کند این برعهده کارگردان و تهیهکننده است که این رقم را بپذیرند یا نه. اگر رقم مورد پذیرش قرار گیرد دیگر مسئولیت این کار برعهده خود تهیهکننده است که پذیرفته این رقم را بپردازد و اگر پذیرفته نشود به مرور این بازیگر فید میشود و از یادها میرود.» او با اشاره به وضعیتی که دستمزد بازیگران در دوران قبل از انقلاب اسلامی داشت، میگوید: «مرحوم فردین، آرمان و ملک مطیعی با یکدیگر عهد کرده بودند که کمتر از 20 هزار تومان دستمزد نگیرند اما در مقطعی برخی از آنان کمتر از این رقم را هم دریافت میکردند.» او ادامه میدهد: «مرحوم فردین برای بعضی از کارهایشان 300 هزار تومان هم دستمزد میگرفتند این در حالی بود که بعضی از بازیگران فقط 2 هزار تومان درستمزد داشتند. تهیهکننده به این دلیل میپذیرفت دستمزد بالایی به فردین بدهد که میدانست بسیار بیشتر از این رقم به واسطه اکران فیلم عاید او میشود.» قادری در پایان سخنانش میگوید: «تهیهکنندگان میتوانند این مسئله را مطرح کنند که دستمزد بالایی به بازیگران ندهند زیرا این مسئله خداپسندانه نیست که فقط یک عضو گروه چنین دستمزدی داشته باشد اما به هر حال بازیگران شناخته شده همواره خواهان دستمزد بالا هستند. کارگردانان نیز به دلیل شرایطی که سینماداران در مورد اکران فیلمها به وجود آوردهاند نمیتوانند از بازیگران تازه وارد استفاده کنند، زیرا این روزها میزان شناخته شده بودن بازیگر یکی از معیارهای اکران فیلم است. در این میان باید به دنبال راه حلی منطقی و البته عملی بود.» منبع : خبر آنلاین سینمای ما - سمیه علیپور
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]