تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801278969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- برای خلق نغمه های نوروزی باید انگیزه ایجاد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون:  محمد سریر از آن دست هنرمندانی است که عمده وقت و فعالیت خود در عرصه موسیقی را صرف انجام امور مدیریتی کرده است او که پیش از این مسئولیت مدیرعاملی خانه موسیقی را به عهده داشته است هم اکنون به عنوان رئیس هیئت مدیره این نهاد مدنی مشغول است و به گفته وی پس از تحویل پست مدیریت خانه موسیقی به حمیدرضا نوربخش اوقات آزاد تری دارد و به انجام کارهای هنری و حرفه اصلی خود که آهنگسازی است می پردازد؛ این آهنگسازهم اکنون مشغول تمرین با ارکستری است که رهبری آن را خود بر عهده دارد و قرار است نخستین اجرای صحنه ای این ارکستر را در جایزه محمد نوری با عنوان "آواز عشق" را به روی صحنه ببرد.    محمد سریر در گفتگوی مشروح خود با خبرگزاری مهر ترجیح داد علاوه بر طرح موضوع موسیقی در ایام نوروز، به مسائل مدیریتی درعرصه موسیقی ، وضعیت این هنر در سال گذشته و همچنین دیدگاه خود نسبت به راه اندازی مجدد ارکستر موسیقی ملی بپردازد. *  دکتر سریر با توجه به فعالیت دو سال گذشته خود درعرصه مدیریت موسیقی ، وضعیت این حوزه را چطور ارزیابی می کنید؟  مدیریت در حوزه موسیقی در نگاه کلی به اشکال مختلف در دو سال گذشته مطرح شد که به اعتقادمن نسبت به یک دهه گذشته از رشد کیفی برخوردار بوده است و در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی قدم های مثبت برداشته شده که این اقدامات مایه دلگرمی است؛ اما دراین بین مدیریت درعرصه موسیقی در سازمان صدا و سیما مانند گذشته دچار ضعف بوده است به این معنا که چگونگی حمایت از هنر موسیقی در رسانه های داخلی به ویژه تلویزیون و همچنین میزان آگاهی و شناخت یک مدیر موسیقی از پیچ و خم های این هنر دو فاکتور اساسی در بحث جایگاه موسیقی در صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی مطرح است ولی متاسفانه مدیریت موسیقی در صدا و سیما این دو فاکتور را در نظر نمی گیرد.  *مشکل عمده در مدیریت هنر موسیقی در صدا و سیما از نگاه شما به عنوان هنرمندی که سابقه مدیریتی در این عرصه دارید چیست؟ - مدیریت در حوزه موسیقی و تهیه و تولید خوراک مناسب برای این رسانه از مهمترین بحث های است همواره مطرح می شود چراکه موسیقی یک هنر دیداری و شنیداری است و درعین حال چگونگی عرضه این هنر به لحاظ کیفی از صدا و سیما بحث مهمی است که متاسفانه در اغلب موارد این هنر فقط به صورت یک نماهنگ که معمولا هیچ ربطی هم به مضمون شعر و موسیقی ندارد از تلویزیون پخش می شود ازهمین رو یکی از وظایف مدیر موسیقی در رسانه ملی توجه به همین مبحث است ؛ در تمام دنیا شاهد هستیم که رسانه ای چون صدا و تصویر در ارائه آثار مناسب و تا اندازه ای تامین خوراک فرهنگی جلوتر از زمان حرکت می کنند ولی در ایران چنین نیست و این هنر همواره به سمت عقب می رود؛ به اعتقادمن نوع تولید وچگونگی عرضه محصولات برای مخاطب روشن نیست البته ناگفته نماند که مشورت هایی با آهنگسازان و مدیران با سابقه در عرصه موسیقی صورت می گیرد اما برای مسئولان آنچه که از این هنر در رسانه ملی می خواهند روشن نیست. * به هرحال محدودیت هایی در عرصه هنر موسیقی به اشکال مختلف وجود دارد. -دقیقا به این دلیل است که می گویم کم و کیف تولید آثار موسیقی برای مسئولان روشن نیست به اعتقادمن از تمام ظرفیتهای موسیقی ایران در حوزه های مختلف موسیقایی استفاده درست نمی شود به عنوان مثال محدودیت هایی در نشان دادن ساز و شیوه نواختن موسیقی دستگاهی ایران وجود دارد این درحالی است که در تمام دنیا بیش از 80 درصد از وجوه تصویری در جلب توجهات عموم سهم دارد و این وجوه تصویری از جذابیت ویژه ای نزد مردم برخوردار است اما موانع و محدودیت هایی که در ایران وجود دارد که در قیاس با سایر کشورها بسیار ناچیز است . * غیراز موسیقی دستگاهی ایران که تنها در یک شبکه تلویزیونی و چند برنامه رادیویی به طور تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد سایر حوزه های موسیقایی کم و بیش مطرح می شود. - موسیقی علمی و کلاسیک که به هیچ عنوان مطرح نمی شود از سوی دیگر از تمام ظرفیت موسیقی ایرانی هم استفاده نمی شود بنابراین تنها گونه موسیقایی که بسیار مطرح است در گونه موسیقی پاپ تعریف شده است که این نوع موسیقی هم به نظرمن از جهت ارزشهای موسیقایی خیلی ضعیف است و بیشتر پیام قطعه از طریق کلام منتقل می شود. * بخش عمده ای از کاستی هایی که به آن اشاره شده به نحوه سیاست گذاری در این سازمان برمی گردد. - زندگی در شرایط امروز با گذشته متفاوت است چراکه ما در جامعه ای مرتبط به هم زندگی می کنیم که این نوع زندگی پیامدهای مثبت و یا منفی در همه حوزه های فرهنگ و هنر منتقل می کند و این انتقال می تواند بر اندیشه های گوناگون تاثیر بگذارد ؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم این تاثیر گذاری وجود دارد و این امر یک واقعیت انکار ناشدنی است و حال اگر این واقعیت از سوی مسئولان پذیرفته نشود و در دنیای دیگری جدا از واقعیت ها سیاستگذاری کنند قطعا به نتایج مطلوب نخواهند رسید و در این بین هنر موسیقی هم در دنیا مسیر خودش را طی می کند و به تبع در ایران هم تاثیر خودش را می گذارد و می تواند به انحای مختلف مجاز یا غیر مجاز در اختیار مخاطب قرار گیرد از همین رو برای ارائه یک هنر درست و متعهد به فرهنگ ایرانی و همچنین به منظور تغییر ذائقه مخاطب باید از تمام امکانات شنیداری و دیداری در سطح وسیع استفاده کرد.   * ارکسترموسیقی ملی پس از یک سال و نیم توقف در روند فعالیت ها بار دیگر آغاز به کار کرد و نخستین اجرای خود را در بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد؛ نظر شما درباره آغاز مجدد ارکستر ملی چیست؟ - من موفق نشدم از اجرای ارکستر موسیقی ملی دیدن کنم و خیلی دوست داشتم این اثر را ببینم اما شنیدم که این کار از جهت اجرا و کیفیت اثر بسیار خوب بوده است ، اما یک واقعیتی را نباید فراموش کرد که معنای کامل یک ارکستر فقط اجرا نیست چراکه ما در روزگاری زندگی می کنیم که می توان به بهترین شکل ممکن اجراها را شنید، ضبط کرد و در اختیار داشت از سوی دیگر اجراهای تصویری را نیز می توان به صورت دی وی دی تماشا کرد، بنابراین دیدن کنسرت در شرایط امروز با صد سال پیش فرق کرده است بنابراین آنچه در مخاطب ایجاد کشش ، جذابیت و تاثیرگذاری می کند و در تمام دنیا نیز معمول است شخصیت هنرمندی است که ارکستر را رهبری می کند به عنوان مثال ارکستر فیلارمونیک برلین با رهبری کارایان شناخته شده است و متاسفانه ارکستر موسیقی ملی از این ویژگی برخوردار نیست . *چطور ؟ - ارکستر ملی در گذشته با حضور آقای فخرالدینی معنا پیدا می کرد و اصولا ایشان در هرنوع برنامه ای که در چارچوب ملی مطرح می شد حضور داشت چراکه از جمله افراد هنرمندی است که همواره قدم های نخست در حوزه موسیقی ملی را در دهه های اخیر برداشته است و چهره ای موجه و شناخته شده است؛ به اعتقادمن تا اندازه ای از اصول فرهنگی در خصوص رعایت هنر پیشکسوتی عدول کرده ایم و تنها خوب نواختن کافی نیست بلکه ورود به این حوزه پشتوانه هایی عمیق فرهنگی می خواهد و این پشتوانه ها هستند که معنای ملی را پر رنگ و همچنین پذیرش نزد مخاطب را افزون تر می کند؛ ما در کشوری زندگی می کنیم که تنها یک ارکستر موسیقی ملی دارد و معنای ملی هم این نیست که آثار آهنگسازان در حوزه موسیقی ایرانی را خوب اجرا کنیم بلکه منظور این است که چکیده آثار ملی و میهنی که در مردم یک سرزمین طی سالیان مختلف شکل گرفته است به زبان موسیقی متجلی شود بنابراین افرادی که دست اندرکار ارکستر هستند باید از پشتوانه های موسیقی ملی نیز برخوردار باشند .      *دکتر سریر هنر موسیقی در سال گذشته را چطور ارزیابی می کنید؟ - موسیقی در سال گذشته از چند جهت قابل بررسی است در درجه نخست اجراهای صحنه ای را می توان مورد بررسی قرار داد و در درجه دوم وضعیت نشر آثار موسیقی در حوه تولید آلبوم و انتشار مطالب علمی را ارزیابی کرد. به اعتقادمن برگزاری کنسرت های متعدد در آغاز سال گذشته نسبت به سال 1388 بیشتر بود و گروه های متعددی در این عرصه فعالیت کردند و این اتفاق در پایان سال با احتساب برگزاری جشنواره موسیقی فجر به اوج خود رسید ؛ از سوی دیگر انتشار آثار موسیقی همچنان بر طبق روال گذشته بود و خانه موسیقی هم علاوه بر برگزاری جشن سالیانه خود برای نخستین بار عرصه رقابت در حوزه آثار مکتوب موسیقی و انتشار آلبوم را باز کرد و جایزه بهترین کتاب سال موسیقی و همچنین بهترین آلبوم را اهدا کرد و به نظرمن این اقدام حرکت نیکویی بود و نویسنده های آثار موسیقی به درستی دریافتند که مجموع تلاش های آنها دیده می شود . یکی دیگر از اتفاق های خوب در عرصه نگارش کتاب، تنوع آثار موسیقی در حوزه های مختلف خاطره نویسی،روش های تدریس هنر موسیقی و کتابهای آموزشی بود اما متاسفانه تیراژ فروش مانند سالهای گذشته رونق نداشت چون هم هزینه تولید بالا رفته و هم نسبت به گذشته خرید کتاب کمتر شده است از همین رو شرایط نشر کتاب در سال گذشته خیلی درخشان نبود. * به عنوان یکی از آهنگسازان پیشکسوت جایگاه موسیقی در آیین های نوروزی چیست؟ - به اعتقادمن این آیین ها و همچنین موسیقی نوروزی نیازبه بازنگری و تجدید حیات دارد بنابراین باید احساس نیاز به تجدید حیات دوباره به عنوان یک انگیزه درونی شکل بگیرد تا به سوی تجدید موسیقی و آیین های نوروزی برویم، به اعتقادمن آیین نوروزی در سخت ترین شرایط ممکن با مردم این سرزمین بوده است و همه مردم با شادمانی و امید به آینده سر یک سفره می نشینند و دعا می کنند.       * به عنوان آخرین سئوال ایام نوروز را چطور می گذرانید؟ نوروز زیباترین ایام برای تازه شدن است و قصد دارم این ایام را در تهران به سر ببرم زیرا تهران در این روزها آفتاب تابان و آسمان آبی دارد و به خوبی می توان از خلوتی پایتخت استفاده کرد.       999 منتظراخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:    محمد سریر  نغمه های نوروزی   ارکستر موسیقی ملی   پیشکسوت موسیقی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن