تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821024173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سي امين روز و نگاهي متفاوت به داستان هاي ماورايي


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا،مجموعه هاي ياد شده به لحاظ مضموني كار سختي را پيش روي خود داشته و براي نگارش فيلمنامه آن با سختي ها و چالش هاي بسيار روبرويند كه در مجموعه هايي از جنس او يك فرشته بود به نتيجه رسيده و در برخي ديگر چنين اتفاقي رخ نداده است. اكنون در ماه رمضان امسال شاهد مجموعه هاي بسيار در اين وادي هستيم كه تقريبا بخش عمده اي را به خود اختصاص داده است. سي امين روز ساخته جواد افشار از جمله اين آثار است كه به شكلي به مسايل ماورايي و حضور فرشتگان روي زمين و گفتگويشان با قهرمان داستان -سياوش- پرداخته است. ايده اوليه داستان بريدن طناب قاتلي كه دوست خود را طي حادثه اي به قتل رسانده، ايده درخشاني بوده كه در ادامه و هنگام گسترش داستان با مشكل رو به رو شده و مواد اوليه لازم براي ادامه آن را ندارد. در واقع از يك جايي به بعد داستان بي جهت كشدار شده و كمبود گره هاي فرعي نيز مزيد بر علت شده، تا جايي كه در نيمه كار نويسنده دست خود را رو كرده و پرده از مقاصد شوم عموي سياوش برمي دارد.اين در حاليست كه 10 قسمت ابتدايي كار با كمترين فراز و نشيب همراه بوده و حتي قضيه منتهي به درگيري سياوش با مقتول نيز بيان نشده و ابهامات داستان بيش از پيش مي شود!.اما به يكباره چند گره پشت سرهم باز شده و حتي موضوع ازدواج موقت عموي سياوش با مادر پري نيز عنوان مي شود كه احتمالا خط سير ماجرا را تغيير خواهد داد. سعيد رحماني در مقام فيلمنامه نويس در خصوص پرداخت شخصيت ها، وقت زيادي صرف كرده كه به همين خاطر نيز شخصيت ها اغلب داراي هويت بوده و كمتر به كليشه هاي كهنه و قديمي مجهز هستند. نام سياوش كه با توجه شخصيت اسطوره اي شاهنامه كه از آتش گذر كرد برگزيده شده و صد البته انتخاب هوشمندانه اي هم بوده،بسيار خوب خلق شده و خاكستري بودنش توجه بينندگان را به خود جلب مي كند. رحماني نوعي معصوميت را به او تزريق كرده و او را قرباني روابط غلط رايج ميان برخي طبقات جامعه نشان داده و از اين طريق و را به مخاطبان خود نزديك كرده است.البته اين كار را كاملا آرام و بطئي انجام داده به گونه اي كه در سكانس مربوط به اعدام بيننده اصلا چنين حسي را نسبت به سياوش نداشته و با پيشرفت داستان اين اتفاق به آهستگي رخ مي دهد.سياوش با توجه به محوريتش در داستان تقريبا با تمامي شخصيت ها ارتباط داشته كه در اين بين ارتباطش با وكيل عمويش -پاشايي- تا حدودي با نامزد سابقش -پري- بهتر از بقيه از كار درآمده است. اما در باقي شخصيت ها مشابه آنچه كه براي سياوش رخ داده،اتفاق نيفتاده و باز هم شاهد شخصيت هاي كليشه اي خاك گرفته اي همچون:رويا،ناصر و پدر ناصر هستيم كه كمتر خلاقيتي در خلقشان به كار گرفته شده است!. در اين ميان عموي سياوش و وكيل زيرك و طماع اش فوق العاده از آب درآمده اند: دلتنگي موجود در عموي سياوش برگ برنده او بوده و رودست جالبي به مخاطبان خود مي زند.ايده بيمار جلوه دادن وي نيز ايده مناسبي در جهت نمايش سياهي هاي روح اين شخصيت بوده كه پليدي موجود در پاشايي آن را تكميل كرده و به قطب منفي كار را سروشكل بهتري بخشيده اند. پاشايي نمادي از انسان هاي باهوش و خوش فكري است كه متاسفانه هوش خود را در جهت منفي به كار گرفته و اسير وسوسه هاي شيطاني هستند. جواد افشار كه تاكنون چند مجموعه تلويزيوني را هم روانه آنتن كرده،با توجه به فرصت كمي كه در اختيارش بوده كار آبرومندي را تدارك ديده كه به لحاظ فني حرف هايي براي گفتن دارد.براي مثال به اولين صحنه آشنايي او با فرشته در اتوبوسي خالي از مسافر توجه كنيد. همچنين كل بخش اعدام سياوش كه دكوپاژ - چينش - فوق العاده اي داشته و بسيار نزديك به واقعيت از كار درآمده است.وي در انتخاب بازيگرانش نيز بينابيني عمل كرده كه ريسك در رابطه با شخصيت سياوش و بازيگرش -هومن سيدي- جواب داده و برخي ديگر همچون محمود عزيزي،رزيتا غفاري و سيما تيرانداز همچنان به تكرار نقش هاي پيشين خود مشغول هستند. سيدي با توجه به چهره آرام و خونسردش توانايي جلب نظر مخاطب را داشته و نوعي خشونت دروني هم در لايه هاي زيرين چهره اش به چشم مي خورد، كه بسيار به درد اين نقش خورده و واكنش انفجاري او كه در نهايت قتل دوست صميمي اش منجر مي شود را واقعي تر جلوه مي دهد. در كنار او بايد به بازي كاملا متفاوت آزاده صمدي در نقش پري اشاره كرد كه قابل قياس با نقش هاي قبلي اش نبوده است. وي براي ارايه هرچه بهتر نقش خود كاملا به ما به ازاهاي بيروني اش نزديك شده و در اين راه روي صدايش نيز كار كرده و جنبه خشن تري بدان بخشيده است. سي امين روز با وجود ضعف هايش در ميان مجموعه هاي ماورايي رمضان امسال،كار بهتري بوده كه بخش هاي مربوط به حضور فرشته و گفت و گوهايش با سياوش خوب از كار درنيامده و شتابزده به نظر مي رسد. فراهنگ ** م.ج **




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن