تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821194394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آفتاب آمد، دليل آفتاب!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آفتاب آمد، دليل آفتاب!
همكاري سطح بالا و فراتر از «ان.پي.تي» برخي مسئولان مرتبط با پرونده هسته‌اي ايران با آژانس، بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان پرونده هسته‌اي درباره مأموريت سرويس جاسوسي آمريكا (سيا) به البرادعي براي تخليه اطلاعات برنامه موشكي ايران، باعث شد تا آژانس انرژي اتمي كه همان‌گونه كه از نامش پيداست، مسئول بررسي برنامه‌هاي هسته‌اي است، بخشي از مأموريت داده شده به آن درباره برنامه موشكي ايران را پيش برد.
همكاري سطح بالا و فراتر از «ان.پي.تي» برخي مسئولان مرتبط با پرونده هسته‌اي ايران با آژانس، بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان پرونده هسته‌اي درباره مأموريت سرويس جاسوسي آمريكا (سيا) به البرادعي براي تخليه اطلاعات برنامه موشكي ايران، باعث شد تا آژانس انرژي اتمي كه همان‌گونه كه از نامش پيداست، مسئول بررسي برنامه‌هاي هسته‌اي است، بخشي از مأموريت داده شده به آن درباره برنامه موشكي ايران را پيش برد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، پس از گزارش بي‌ربط و پراتهام البرادعي، اكنون «كاندوليزا رايس» بر پايه برنامه از پيش تعيين شده به بهره‌برداري از اين گزارش پرداخت و با گستاخي كامل، از ايران خواست درباره برنامه موشكي خود اطلاع‌رساني نمايد.
وزير امور خارجه آمريكا، روز چهارشنبه در واكنش به انتشار گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره مطالعات اتمي ـ نظامي ايران گفت: ايراني‌ها بايد موارد بسياري را درباره اين گزارش توضيح دهند.

روز دوشنبه، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، در گزارش تازه‌اي اعلام كرد كه نگراني جدي درباره تحقيقات اتمي ـ نظامي ايران هست كه در اين زمينه «توضيحات زيادي» لازم است و تهران بايد اطلاعات بيشتري از برنامه موشكي خود بدهد.
رايس همچنين افزود: اين گزارش تصريح مي‌كند كه ايران در زمينه پاسخگويي به برخي از «پرسش‌هاي بسيار مهم و تيره‌اي» كه جامعه بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي اين كشور دارد، همكاري نكرده است.

به گزارش «رويترز»، وزير امور خارجه آمريكا گفت: اصلي‌ترين پرسش در ذهن من اين است كه ايراني‌ها چگونه به پرسش جدي همكاري نكردن پاسخ خواهند داد.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده بود كه به برخي از اسناد دست يافته كه نشان مي‌دهد جمهوري اسلامي مطالعات و فعاليت‌‌هاي بسياري در زمينه استفاده از سانتريفيوژهاي پيشرفته براي غني‌سازي سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر كلاهك‌هاي هسته‌اي كه روي موشك سوار مي‌شوند، انجام داده است.

راديوي متعلق به سازمان «سيا» هم در اين زمينه نوشت: ايران نخست اين اسناد را «جعلي و ساختگي» خوانده بود، ولي سپس حاضر شد تا در زمينه پاسخگويي به اين اسناد، با آژانس همكاري كند.
البرادعي در گزارش خود همچنين تأكيد كرده است: «توضيحات بسياري از ايران درخواست شده است تا به مطالعات ادعايي و ديگر فعاليت‌هايي كه با جهت‌گيري نظامي دنبال مي‌شود، پاسخ دهد.»

در بخشي از گزارش برادعي آمده است: «ما پاسخ‌هاي لازم را دريافت نكرده‌ايم، در حالي كه مي‌توانستيم آنها را خيلي زودتر بگيريم؛ هم‌اكنون اين مسأله به ايران بستگي دارد.»
در همين حال، مشاور امنيت ملي آمريكا نيز روز چهارشنبه هشدار داد، نبايد به ايران اجازه داده شود تا از گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌اي اين كشور به عنوان ابزاري براي وقت‌كشي استفاده كند، تا از اين راه به تلاش‌هاي خود در راستاي دستيابي به سلاح هسته‌اي ادامه دهد.
«استفان هدلي»، مشاور امنيت ملي آمريكا، روز چهارشنبه گفت: «ما نمي‌توانيم اجازه دهيم رژيم ايران از مذاكره براي وقت‌كشي استفاده، اميال خود را پنهان و راهي بومي براي توليد سلاح اتمي باز كند».

اين در حالي است كه هدلي روز چهارشنبه براي نمايندگان بيش از هشتاد كشور حاضر در پنجمين كنفرانس طرح امنيتي براي منع گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي، سخنراني كرد.
هدلي با اشاره به ادامه فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم توسط ايران، اضافه كرده است: آمريكا به همراه ديگر كشورها، فشار بر ايران را از طريق انزواي ديپلماتيك، اجراي تحريم‌ها و فشار‌هاي بيشتر مالي، ادامه خواهد داد.

همچنين در حالي كه كارشناسان خواستار پايان دادن به همكاري‌هاي فراتر از «ان.پي.تي» با آژانس هستند، خوشبختانه مجلس هشتم نيز وارد موضوع شد و روز گذشته نيز علي لاريجاني، رئيس موقت مجلس هشتم برگزيده شد و هشدار داد كه ممكن است ايران محدوديت‌هاي تازه‌اي در همكاري با آژانس اعمال كند.

وي افزود: «در صورت ادامه اين رفتار، مجلس هشتم با ورود به اين پرونده، حد و مرز جديدي براي همكاري با آژانس ايجاد مي‌كند.»
اين در حالي است كه آژانس بين‌المللي در گزارش اخير خود اعلام كرده كه «ايران مانع دستيابي بازرسان به اطلاعات و مدارك لازم» شده است.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 511]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن