تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805787617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آفتاب آمد دلیل آفتاب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آفتاب آمد دلیل آفتاب
قرآن
تحدی و اعجاز دو محور اساسی تبلیغ دین مبین اسلام از صدر اسلام تا كنون بوده است، و كارشناسان عرب صدر اسلام با دریافت زوایایی از اعجاز بی كران قرآن، به ناتوانی خود و الهی بودن قرآن پی می‌بردند، امروزه با توسعه دانش بشری و ساخت ابزار و وسایل پیشرفته هر روز عرصه جدیدی از اعجاز قرآن آشكار می‌شود كه خود بیانگر ابدی بودن قرآن در تمام ازمنه تاریخ است؛ با وجود این، عده‌ای منكر اعجاز قرآن شده و با طامات بافی می‌خواهند جلوی نفوذ قرآن را بگیرند بی خبر از آنكه «والله متم نوره و لو كره الكافرون».اگرچه اثبات «خورشید می‌درخشد» بسیار سخت است؛ اما برای اینكه نگویند و ننویسند كه مسلمانان در جواب اشكالات درماندند، قلم بدست می‌گیریم و در حد توان خود به روشنگری می‌پردازیم، به امید آنكه مورد رضای حق تعالی قرار گیرد.  اعجاز ادبی قرآنروشن ترین بعد اعجاز قرآن چیست؟یكی از  روشن‌ترین وجوه اعجاز قرآن، فصاحت و بلاغت آن است. این وجه برای عرب عصر نزول، بیشتر محسوس بود و به اندازه‌ای بر ایشان تأثیر گذارد كه بزرگترین ادیبان و سخنوران‌شان در برابر آن به زانو افتادند.فصاحت كلام، در اصطلاح ادبی یعنی كلمات از تنافر و نامأنوس بودن و هرگونه ضعف در چینش و پیچیدگی خالی باشد.بلاغت كلام، یعنی كلام با آن چه حال و مقام اقتضا می‌كند، مطابق آورده شود. به بیانی روشن‌تر، كلام بلیغ كلامی است كه مقتضای حال ومقام در آن رعایت شده باشد.(1)فصاحت و بلاغت، مراتبی دارد و طبیعی است كه چنین امری حد و مرز ندارد.اعلی مراتب این فصاحت و بلاغت را اعجاز می‌دانند واز آنجا كه قرآن، فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین كلام است، در بالاترین مراتب آن قرار دارد.نمونه‌ای از فصاحت و بلاغت در آیات قرآن:«و قیل یا أرض ابلعی مائك و یا سماء اقلعی و غیض الماء  قضی الامر و استوت علی الجودی و قیل بعد للقوم الظالمین». گفته شد: ای زمین آب خود را فرو بر و ای آسمان از باران خودداری كن و آب فرو كاست و فرمان گذارده شد و [كشتی] بر جودی قرار گرفت و گفته شد: مرگ بر قوم ستمكار.(4)تعبیرات آیه آنچنان رسا و جذاب و مختصر و گویا و با تمام زیبایی آن قدر تكان دهنده و كوبنده است كه عده‌ای از دانشمندان و ادیبان عرب، آن را فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین آیات قرآن شمرده‌اند.بخشی از صنایع بدیعی كه در آیه به كار رفته، عبارتند از: 1- جناس ناقص در دو فعل «ابلعی و اقلعی» 2- مراعات نظیر در ذكر «سماء و ارض» 3- استعاره در «ابلعی  و اقلعی» 4- مجاز در یا سماء 5- اشاره در «غیض الماء» 6- ارداف در «واستوت علی الجودی» 7- تمثیل در «وقضی الامر» 8- تعلیل (فرو رفتن آب علت، استوا و استقرار كشتی است) 9- صحت تقسیم 10- احتراس در «قیل بعدا للقوم الظالمین» 11- انفصال 12- حسن نسق 13- تركیب لفظ با معنا 14- ایجاز 15- تهذیب 16- حسن بیان 17- تمكین 18- تفهیم 19- اعتراض 20- تعریض 21- تمكین 22- انسجام 23- ابداعهمانگونه كه مشاهده می‌شود، بیست و سه نوع از انواع صنایع علم بدیع در این آیه یافت می شود و حال آنكه هفده لفظ بیشتر نیست و این نحو از كلام در غیر گفتار خداوند یافت نشده است.(3)درك این مطلب كه این كتاب الهی در بالاترین سطح ممكن از فصاحت و بلاغت قرار دارد، بیش‌تر بر عهده عرب كه ، استاد فصاحت و بلاغت بودند، می‌باشد. زیرا آنها درك می كردند كه اینگونه سخن گفتن در میان ایشان هرگز معمول نبوده و از سنخ كلام بشر نیست. رافعی میگوید:«قرآن طرف مقایسه با كلام بشر نیست تا بشر، گفته‌های خود را با آن مقایسه كند؛ چون قرآن كمالی دارد كه دیگران فاقد آنند؛ بنابراین، نمی‌توان قرآن را با سایر گفته‌ها مقایسه كرد.»قرآن اصلا شعر نیست تا با اشعار شاعران و ادیبان مقایسه شود؛ بلكه از نظم و اسلوب ویژه خود برخوردار است اسلوبی تازه كه آن را شعر جدا می‌كند؛ نه شعرش می‌توان خواند و نه خطابه و نه هیچ یك از متن‌های ادبی. قرطبی می‌گوید: یكی از وجوه اعجاز، نظم نو و بدیع قرآن است كه با هرگونه نظم شناخته شده در زبان عرب و غیر عرب مخالف است، چرا كه به هیچ وجه با نظم شعر، سازگاری ندارد. خداوند می‌فرماید: «و ما علمناه الشعر و ما ینبغی له إن هو الا ذكر و قرءان مبین»ما به او شعر نیاموختیم و درخور وی نیست؛ این سخن جز اندرز و قرانی روشن نیست»(4) منبع: پرسمان قرآنی ، سید محمد حسین جواهری پاورقی:1) المطول فی شرح تلخیص المفتاح علامه تفتازانی2) هود آیه 443) برای آگاهی بیشتر به اعراب القرآن محی الدین درویش  ذیل آیه 44 سوره هود مراجعه كنید4) یس آیه 69مطالب گذشته: آفتاب آمد دلیل آفتاب (تحدی و اعجاز)





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 314]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن