تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814714134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس از «رمضان در فرهنگ مردم»احمد وكيليان «محرم در فرهنگ مردم» را آماده چاپ كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: پس از «رمضان در فرهنگ مردم»احمد وكيليان «محرم در فرهنگ مردم» را آماده چاپ كرد
گروه ادب: «احمد وكيليان» فرهنگ‌پژوه و مديرمسوول نشريه «فرهنگ مردم» تازه‌ترين اثر خود را با عنوان «محرم در فرهنگ مردم» با نگاهي به آداب و رسوم مردم در ماه محرم، آماده چاپ كرده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) «احمد وكيليان» از چهره‌هاي شناخته‌شده در عرصه فرهنگ مردم و مدير مسوول و سردبير فصلنامه «فرهنگ مردم»، در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي زيادي براي حفظ فرهنگ ايران كرده است.

از جلمه كارهاي اين مدرس دانشگاه، «رمضان در فرهنگ مردم» است كه مانند بيشتر آثار وي با استقبال رو‌به‌رو شد. اين اثر علاوه بر چاپ مجدد، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و صدا و سيما به تهيه برنامه‌اي از آن اقدام كرد.

‌وكيليان در اين كتاب به معرفي آداب، رسوم و باورهاي مردم درباره‌ي ماه رمضان مي‌پردازد و مطالب خود را به اين شكل تقسيم‌بندي مي‌كند: «مقدمات ماه رمضان و آداب روزه‌داري، روش‌هاي سنتي رويت حلال ماه و تشخيص وقت سحر، خوراكي‌هاي بومي هنگام افطار و سحر، برگزاري جشن‌هاي رمضان به وسيله‌ي مردم، بازي‌ها و سرگرمي‌هاي ماه رمضان»

اما او در تازه‌ترين اثر خود به «ماه محرم در فرهنگ مردم» پرداخته است. محرم در نزد شيعيان به سبب حادثه كربلا و شهادت امام حسين(ع) و يارانش در راه آزادي، از ارزش و جايگاهي خاص برخوردار است. شيعيان در تمام نقاط جهان در اين ماه طي برگزاري مراسم‌ مختلف به همراه عزادري ياد سردار شهيدان و ياران وفادارش را زنده نگه مي‌دارند كه در نوع خود بي‌نظير است.

برگزاري اين مراسم در هر نقطه‌اي به شكل خاص خود و هماهنگ با فرهنگ مردم آن ناحيه برگزار مي‌شود كه وكيليان سعي كرده است آنها را به صورت مكتوت در كتاب خود ثبت كند.

مراسم‌ قبل از محرم، محرم در آداب و رسوم شهرهاي مختلف، تشت‌گذاري، علم‌بندان، سياه‌پوش كردن تكايا و حسينيه‌ها و جمع‌آوري نذورات از جمله نكاتي هستند كه اين محقق فرهنگ مردم به آنها پرداخته است.

در اين اثر كه به احتمال زياد، به وسيله انتشارات «سروش» منتشر مي‌شود، تقريباً محرم در اكثر مناطق ايران مورد بررسي قرار گرفته است.

از ديگر كارهاي در دست انتشار وكيليان مي‌توان به كتاب «ريشه‌شناسي قصه‌هاي مثنوي» و ديگر آثار مولانا در عرصه‌ي‌ ادبيات رسمي و شفاهي ايران و ملل با همكاري «محمد جعفري قنواتي» اشاره كرد.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن