محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830971529
متافيزيك ابن سينا
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
متافيزيك ابن سينا نويسنده: ترانه جوانبخت متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان "شفا" در نظر گرفته، توضيح عقلاني همه هستي ست. ابن سينا "مشتق شدن همه چيز از هستي لازم"، ابديت هستي و نيز نفي شناخت آنچه مجزا از منبع هستي ست را در اين كتاب توضيح داده است. ابن سينا براي هر علمي موضوعي در نظر گرفته و علوم را به دوشاخه نظري و عملي تقسيم كرده است. از نظر او، علم نظري دانشي ست كه موضوعش مستقل از ماست درحالي كه علم عملي براي ما كاربرد دارد. او سه نوع علم عملي در نظر مي گيرد: دانش كشورداري، اقتصاد و حكومت بر خود. او همچنين سه علم نظري را ممكن مي داند: فيزيك، رياضي و دانش ماوراء الطبيعه. ابن سينا اولين كسي ست كه كاني شناسي را ابداع كرده و در شيمي به شيوه قديم هم كار كرده است. ابن سينا در نجوم نيز تحقيقاتي دارد و با ابوريحان بيروني تبادل فكر داشته است. يرداختن به حوزه هاي مختلفي كه ابن سينا در آنها كار كرده از بحث اين مقاله خارج است. ابن سينا دانش ماوراء الطبيعه را دانشي الوهي مي داند و موضوعش را طبق ديدگاه ارسطويي چيزي مي داند كه موجوديت داشته باشد. او به دو دليل مربوط بودن خدا به دانشهاي ديگر را نفي مي كند: ۱. دانش هاي ديگر يا دانش عملي هستند يا فيزيك يا رياضي و نمي توانند درباره خدا باشند. ۲. اگر خدا در متافيزيك بررسي نشود در هيچ علم ديگري قابل بررسي نخواهد بود. حتي اگر محوريت موضوع خدا در اين علم لازم باشد نمي توان جز اين يذيرفت كه خدا موضوع خود را تشكيل مي دهد. ابن سينا اين مورد را مطرح مي كند كه موضوع متافيزيك به علت اوليه مربوط است. اگرچه به نظر ابن سينا، علت اوليه موضوع منحصر به متافيزيك نيست. چرا كه وجود اين علت بايد در اين علم نشان داده شود. ابن سينا با استفاده از متافيزيك ارسطو اين راه حل را ييشنهاد مي كند كه موضوع متافيزيك هستي آن گونه كه هست مي باشد كه با هر آن چه وجود دارد اشتراك دارد. در تاريخ متافيزيك ابن سينا نخستين كسي ست كه اين راه حل را ييشنهاد كرده است. ابن سينا موضوع متافيزيك را با موضوع ديگر علوم نظري مقايسه كرده است. او فيزيك را دانش اجسام آن گونه كه هستند نمي داند بلكه آن گونه كه حركت مي كنند يا ساكنند. رياضيات از نظر او، دانش مربوط به اندازه گيري و اعداد است و بنابراين به هستي كه حادث شدنش رياضي ست ارتباط دارد. در هر دوي اين دانشها هستي به طور محدود بررسي مي شود چرا كه به ماده، اندازه يا تعداد بستگي دارد. در اين دو دانش، هستي ييش فرض شده است بدون آن كه براي خودش مطالعه شود. هستي موضوع دانش متافيزيك است و در اين دانش بدون هيچ محدوديتي بررسي مي شود. متافيزيك همه مقوله هاي مربوط به هستي از جمله: ذات، كميت و كيفيت را شامل مي شود ولي مقوله عمومي تر خود هستي ست كه بقيه مقوله ها را دربر مي گيرد. موضوع متافيزيك، هستي همانطور كه هست و مشترك با هر آن چه هست مي باشد. ابن سينا مي گويد كه هستي نخستين موضوعي ست كه به فكر در مي آيد. اين نظر ابن سينا بعدها توسط فيلسوفاني نظير آكويناس و هايدگر استفاده شده است. تعبير هستي از اين جمله ابن سينا، درك روح ما از موجوديت داشتن چيزهاست. هستي، همه چيز را نه آن طور كه اين گونه يا آن گونه است بلكه آن طور كه موجوديت دارد دربر مي گيرد. ابن سينا علاوه بر ارسطو، از نظر فارابي نيز بهره برده است. فارابي متافيزيك ارسطو را به اين صورت در نظر گرفته بود كه ١٠علت براي هستي وجود دارد كه ٩ علت ثانوي هستند. از نهمين علت، علت دهم كه علت فعال است به وجود مي آيد. دو علت اول، اولين كره آسماني و هفت علت كرات مربوط به سيارات را يديد اورده اند. فارابي روح اين كرات را به خلقت جوهر جسماني توسط خدا مربوط مي دانست كه ماده اوليه همراه با حركت را تشكيل داده است كه اجزايش با وجود تفاوتهاي شكلي به هارموني و هماهنگي رسيده اند، نيزعناصر چهارگانه طبيعي يعني گرما، سرما، خشكي و رطوبت از آنها تشكيل شده است. در ادامه چرخه تكاملي، اشكال كامل تر يعني گياهان، جانوران و انسان يديدآمده اند. فارابي همچنين به علم منطق، توانايي زبان و فكر يرداخته است. او تكامل ذهن را به سه مرحله ذهن بالقوه، ذهن بالقعل و ذهن به دست آمده تقسيم كرده است. از نظر او، نوع سوم ذهن با به كار بردن تصاوير و تصورات ذهني حاصل شده است. ابن سينا نخستين كسي ست كه بين ذات* و موجوديت، فرق قائل شده است. از نظر او، موجوديت همان حادث شده از ذات است. به عبارت ديگر، موجوديت همان چيزي ست كه به ذات مي رسد وقتي كه وجود مي يابد. ابن سينا مفهوم لازم را در نظر مي گيرد. از نظر او، لازم تاييدي بر موجوديت است. ارسطو نيز لزوم را در متافيزيك خود به عنوان مفهومي اساسي مطرح كرده بود. ابن سينا لزوم خدا را به عنوان دليلي بر موجوديت خدا به كار مي برد. يكي ديگر از مشخصه هاي متافيزيك ابن سينا، تفاوتي ست كه بين لازم و ممكن مطرح كرده است. از نظر او، لازم به علت احتياجي ندارد در حالي كه ممكن به علت محتاج است. توجه به تفاوت بين ذات و موجوديت در اينجا ضروري ست: هستي لازم، اصل موجوديتش را در خود دارد اما هستي ممكن اين طور نيست و اصل موجوديتش را در خود ندارد. براي هستي ممكن، موجوديت يك حادثه است كه به ذات اضافه مي شود. هستي ممكن به چيزي احتياج دارد تا واقع شود كه همان هستي لازم است. به عبارت ديگر، هستي لازم همان علت هستي ممكن است كه موجوديت آن را سبب شده است. اين هستي لازم به نوبه خود، يا لازم است يا ممكن و اگر ممكن باشد براي موجوديت يافتنش به علت لازم ديگري احتياج دارد. بنابراين هستي لازم به طور الزامي بايد وجود داشته باشد تا همه چيز هستي خود را از آن بگيرد. ابن سينا تاييد كرده است كه در هستي لازم، هستي و ذات يكي هستند. طبق استدلال ابن سينا، وجود ابديت هستي الزامي ست. چرا كه در يك تداوم زماني، هر چيز توسط علتي به وجود آمده كه خودش علتي ممكن است. بنابراين هميشه مي توان به يك علت دروني و سيس يه علت آن علت رسيد و تا بي نهايت ادامه داد. طبق نظر ابن سينا، اگر بخواهيم براي چيزي علتي در نظر بگيريم، بايد آن علت به طور هم زمان با آن چه سبب شده وجود داشته باشد بنابراين علت لازم آن خواهد بود. خلقت از نظر ابن سينا، به اين معني نيست كه موجوديت از يك "تصميم" دروني در زمان مشتق مي شود (تصميم الوهي كه مشكل چندگانگي را ايجاد مي كند) بلكه به اين معني ست كه يك شيء، موجوديتش را از يك علت لازم گرفته است. بنابراين خلقت يك وابستگي در هستي ست نه تداوم زماني. الزام ابديت هستي در ديدگاه ابن سينا يعني اثبات ابديت هستي توسط ابن سينا. به عبارت ساده تر اثبات ابديت هستي يعني اثبات وجودي ابديت هستي. يس احتمال و امكان در آن راه ندارد. ابن سينا هستي را ابدي مي دانست. ابن سينا دو دليل براي نادرست بودن نظريه تدوام دروني-زماني اصل اوليه نسبت به موجوديت جهان ارائه داده است: ۱. اگر در نظر بگيريم كه خدا قدرت خلق كردن را قبل از خلقت داشته، اين اشكال وجود خواهد داشت كه زماني معين قبل از خلقت جهان وجود داشته كه شامل خدا هم شده است و اين غير ممكن است، ۲. اگر در نظر بگيريم كه خدا خلقت را در زماني غير از زماني كه جهان را خلق كرده است مي توانست آغاز كرده باشد، اين اشكال وجود دارد كه خالق در زمان معني از ناتواني به توانايي رسيده و اين لزوم خلقت بوده كه به او چنين امكاني داده است و اين مورد، اشكال دوم اين نظريه است. ابن سينا در كتابش نتيجه گرفته كه تداوم دروني-زماني براي خلقت غير ممكن است و خلقت را بايد به صورت يك اشتقاق موجودات از فكر خدا در نظر گرفت چراكه خدا فكري خالص است كه به فكر مي آيد و فكرش به صورت كار است كه همان ذات همه موجودات است. ابن سينا با اين نظريه، چندگانگي را از اصل اوليه رد كرده است: "او همه چيز را در آن واحد به تفكر در مي آورد كه به چندگانگي در ماده شكل مي گيرد يا در حقيقت ذاتش به فرمهايشان درمي آورد اما اين فرمها از فكر او مشتق مي شود." ذات اجسام به دليل آن كه فكر شده اند، وجود دارد. جهان از اين فكر كه همان اصل اوليه لازم است يديد آمده است. براي اين كه اين اصل داراي يگانگي باشد، ابن سينا از اصل نئو افلوتيني بهره گرفته و در كتابش نوشته است كه اشتقاق اول از واحد است كه فكر ديگر را مشتق مي كند و اين اشتقاق ادامه مي يابد و تحت هر فكر، يك كره آسماني وجود دارد (ابن سينا در مجموع ۱۰ فكر مجزا در نظر گرفته است). طبق اين نظريه نئو افلوتيني، جهان از يك اشتقاق اوليه از فكر الوهي سرچشمه گرفته است. نظريه متافيزيك ابن سينا چند مشخصه مهم دارد: ۱. ابن سينا يايداري موضوع متافيزيك يعني هستي همان طور كه هست را مطرح كرده است. ۲. هستي، نخستين موضوعي ست كه به فكر ما مي رسد. ۳. ابن سينا ذات و موجوديت (يا هستي) را از هم متفاوت در نظر گرفته است. اين مورد در متافيزيك يوناني بررسي نشده بود. ۴. خدا هستي لازم است كه هستي و ذاتش لزوما در او مرتبط هستند. ۵. جهان (ذات ها) از خدا مشتق شده كه خودش فكر مي شود. لازم است اشاره كنم كه دور شدن ابن سينا از فلسفه ارسطو را يكي از مزيات فلسفه سينايي مي دانند. هرچند كه بهتر است وجوه متفاوت هر دو را در نظر گرفت. * اگر كلمه ذات يا essence را درباه خدا به كار بريم، ذات همان جوهر يا substance است. ارسطو نيز براي جوهر يا substance چهار معنا در نظر گرفته بود: ١. ذات يا ti esti ٢. فراگير يا universal ٣. گونه ٤. سوبسترا. منابع: ۱. برهان شفا-شيخ الرئيس بوعلي سينا-ترجمه مهدي قوام صفري- انتشارات كتابخانه مركزي-تهران ۲. فن سماع طبيعي از كتاب شفا- شيخ الرئيس بوعلي سينا- محمد علي فروغي- انتشارات كتابخانه مركزي-تهران ۳. Avicenne, La Metaphysique Du Shifa,trad. M. Achena et H. Masse, Les Belles Lettres, 1995 ۴. Le Statut De La Metaphysique, Alain De Libera, La Philosophie Medievale, PUF, 1993 مطالب مرتبط : ويژگيهاي مادي از ديدگاه ابن سينا منبع:تاريخ فلسفه http://philosophers.atspace.com/t_ebn_sina.htm ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : sabamm
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]
صفحات پیشنهادی
متافيزيك ابن سينا
متافيزيك ابن سينا نويسنده: ترانه جوانبخت متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان quot;شفا quot; در نظر گرفته، توضيح عقلاني همه هستي ست. ابن سينا quot;مشتق شدن ...
متافيزيك ابن سينا نويسنده: ترانه جوانبخت متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان quot;شفا quot; در نظر گرفته، توضيح عقلاني همه هستي ست. ابن سينا quot;مشتق شدن ...
متافیزیک ابن سینا
متافیزیک ابن سینا متافيزيک آن طور که ابن سينا در کتابش با عنوان شفا در نظر گرفته، توضيح عقلانی همه هستی ست. ابن سينا مشتق شدن همه چيز از هستی لازم ...
متافیزیک ابن سینا متافيزيک آن طور که ابن سينا در کتابش با عنوان شفا در نظر گرفته، توضيح عقلانی همه هستی ست. ابن سينا مشتق شدن همه چيز از هستی لازم ...
ابن سينا
نام او را به تفاریق ابن سینا، ابوعلی سینا، و پور سینا گفته اند. ... متافيزيك ابن سينا نويسنده: ترانه جوانبخت متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان ...
نام او را به تفاریق ابن سینا، ابوعلی سینا، و پور سینا گفته اند. ... متافيزيك ابن سينا نويسنده: ترانه جوانبخت متافيزيك آن طور كه ابن سينا در كتابش با عنوان ...
زايش الهيات در فلسفهي يوناني و برآمد آن در فلسفهي ابن سينا
از ميان كتاب هاي الهيات ابن سينا، كتاب الهيات اشارات و تنبيهات تنها كتابي است كه تماماً به متافيزيك خاص اختصاص دارد.”الهيات“ به معناي متافيزيك در فلسفهي ابن ...
از ميان كتاب هاي الهيات ابن سينا، كتاب الهيات اشارات و تنبيهات تنها كتابي است كه تماماً به متافيزيك خاص اختصاص دارد.”الهيات“ به معناي متافيزيك در فلسفهي ابن ...
متافيزيك دكارت
متافيزيك دكارت نويسنده: ترانه جوانبخت موضوع هستي نزد دكارت به صورت ... بنابراين در معناي واقعي كلمه متافيزيك نزد دكارت وجود ندارد. ..... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك دكارت نويسنده: ترانه جوانبخت موضوع هستي نزد دكارت به صورت ... بنابراين در معناي واقعي كلمه متافيزيك نزد دكارت وجود ندارد. ..... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك از ديد ارسطو
متافيزيك از ديد ارسطو نويسنده:دكتر ترانه جوانبخت ارسطو شاگرد افلاطون در كتاب خود quot;متافيزيك quot; به بررسي هستي همانطور كه هست پرداخته است ... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك از ديد ارسطو نويسنده:دكتر ترانه جوانبخت ارسطو شاگرد افلاطون در كتاب خود quot;متافيزيك quot; به بررسي هستي همانطور كه هست پرداخته است ... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك از ديدگاه پارمنيدس و افلاطون
متافيزيك از ديدگاه پارمنيدس و افلاطون نويسنده:دكتر ترانه جوانبخت پارمنيدس ... پارمنيدس را quot;پدر متافيزيك quot; مي دانند اگرچه وي واژه متا. ... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك از ديدگاه پارمنيدس و افلاطون نويسنده:دكتر ترانه جوانبخت پارمنيدس ... پارمنيدس را quot;پدر متافيزيك quot; مي دانند اگرچه وي واژه متا. ... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك و زندگى هر روزه
متافيزيك و زندگى هر روزه اولين قدم در بحث متافيزيك تعريف كلمه متافيزيك است كه يكى از الفاظ مبهم و مسئله ساز و گيج كننده در تاريخ ... متافيزيك ابن سينا ...
متافيزيك و زندگى هر روزه اولين قدم در بحث متافيزيك تعريف كلمه متافيزيك است كه يكى از الفاظ مبهم و مسئله ساز و گيج كننده در تاريخ ... متافيزيك ابن سينا ...
به قلم نصرالله حكمت، آثاري درباهي فارابي و ابن سينا مكتوب ...
29 ژوئن 2008 ndash; به قلم نصرالله حكمت، آثاري درباهي فارابي و ابن سينا مكتوب ميشود ... زندگي و آثار فارابي، «درآمدي بر متافيزيك ابن سينا» را منتشر ميكند، تا به ...
29 ژوئن 2008 ndash; به قلم نصرالله حكمت، آثاري درباهي فارابي و ابن سينا مكتوب ميشود ... زندگي و آثار فارابي، «درآمدي بر متافيزيك ابن سينا» را منتشر ميكند، تا به ...
اتحاد عاقل و معقول از منظري ديگر
اين عبارت كه ترجمه عربي عبارتي از ارسطو در كتاب متافيزيك است مورد اختلاف شارحان ارسطو بوده است. ابن سينا در تفسير اين عبارت آن را به دو مصداق محدود ميكند: ...
اين عبارت كه ترجمه عربي عبارتي از ارسطو در كتاب متافيزيك است مورد اختلاف شارحان ارسطو بوده است. ابن سينا در تفسير اين عبارت آن را به دو مصداق محدود ميكند: ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها