تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820393871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - توليدكنندگان در انتظار اجراي مصوبه دولت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - توليدكنندگان در انتظار اجراي مصوبه دولت


اقتصاد - توليدكنندگان در انتظار اجراي مصوبه دولت

خشكسالي سال جاري شايد كمترين تاثير خود را بر صنعت تكثير و پرورش ميگو برجاگذاشت. به همين دليل اوايل امسال پيش‌بيني شد اگر مصوبه پاياني سال 86 دولت درخصوص صنعت اجرا شود توليد ميگو به سطح مطلوبي برسد. مصوبه‌اي كه در اواخر سال گذشته براي رفع بحران صنعت تصويب شد ولي تاكنون اجرا نشده است.

در حال حاضر نه خسارت توفان گونو در سيستان‌ و بلوچستان پرداخت شده، نه بانك‌ها حاضر به پرداخت وام به پرورش‌دهندگان ميگو هستند، نه سازمان تعاون روستايي خسارت محموله‌هاي برگشتي سال گذشته را پرداخت كرده است و نه سازمان توسعه تجارت حاضر به پرداخت يارانه‌ سال‌هاي گذشته صادركنندگان 84 و 85 است. در مصوبه دولت مقرر شده بود سازمان توسعه يارانه صادراتي سال 84 و 85 را به سرعت پرداخت كند و اعتبار مورد نياز يارانه سال 86 و 87 را تامين كند. ولي تاكنون سازمان فقط اعلام كرده است يارانه سال 84 را آن هم به صورت سهام پرداخت خواهد كرد.
اتحاديه شركت‌هاي روستايي و كشاورزي ايران نيز بي‌توجه به مصوبه دولت هنوز خسارت وارده را پرداخت نكرده است. سال گذشته به دليل منع صادرات به اتحاديه اروپا، محموله‌هاي صادراتي برگشت خورد. به همين دليل اتحاديه شركت‌هاي روستايي و كشاورزي ايران كه زير نظر سازمان تعاون روستايي است موظف شد خسارت را بپردازد ولي تاكنون 20 درصد از قرارداد كه بالغ بر دو ميليارد تومان است پرداخت نشده است؛ در ضمن سازمان 600 ميليون تومان هزينه حمل محموله‌هاي برگشتي را نيز پرداخت نكرده است. يعني از ديد فعالان صنعت، طلب سازمان بالغ بر 5/2 ميليارد تومان است. در اين شرايط هنوز دولت خسارت ناشي از توفان گونو را نيز نپرداخته است.
كاهش 20 درصدي توليد
در سال جاري برنامه تكثير و پرورش ميگو طبق برنامه‌ريزي‌اي كه در كميته تخصصي پرورش ميگو در آذر ماه سال گذشته انجام شد، پنج هزار هكتار سطح زيركشت و برداشت 12 هزار تن ميگو در مجموع پنج استان (سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گلستان در سطح بسيار كوچك) در سال 87 برآورد شد.
برنامه‌ريزي‌اي كه از ديد كارشناسان و فعالان صنعت به دليل فراهم نشدن شرايط لازم و نيازمندي‌ها همچون ارائه تسهيلات بانكي و نقدينگي، تامين ميگوي مولد، نبود تناسب بين قيمت تمام شده توليد با قيمت فروش محصول نهايي، توليد ميزان پيش‌بيني شده محقق نخواهد شد.
مهدي شكوري، مديركل سابق دفتر امور ميگو و آبزيان دريايي در تاييد اين موضوع مي‌گويد: با توجه به روند فعلي حدود چهار هزار هكتار تحت كشت و هشت هزار تن ميگوي پرورشي در سال جاري برداشت خواهد شد، يعني حداقل 20 درصد كاهش پيش‌بيني مي‌شود، مگر اينكه تحولي در زمينه سرمايه در گردش اين بخش ايجاد شود.
محمد معلم، نايب رئيس اتحاديه آبزيان كشور نيز نداشتن نقدينگي را مهم‌ترين عامل محدودكننده توليد ميگو مي‌داند و مي‌گويد: بدون نقدينگي پيش‌زمينه توليد متزلزل است، چراكه برنامه‌ريزي براي خريد بچه‌ميگو، غذا و آماده‌سازي مزارع نيازمند نقدينگي است ولي درحال حاضر وضعيت نقدينگي مبهم است. به اعتقاد او پرورش‌دهندگان با اميد به عملياتي‌شدن وعده‌هاي سازمان شيلات توليد را آغاز كرده‌اند، ولي وعده‌ها محقق نشد.
يكي از اين وعده‌ها تامين نقدينگي بود اما با تحقق نيافتن اين وعده‌ها پيش‌بيني مي‌شود توليد صدمه ببيند؛ به همين دليل رئيس اتحاديه آبزيان خوزستان رسيدگي به اين مشكل و رفع ابهام پرداخت تسهيلات براي پرورش‌دهندگان را خواستار مي‌شود و مي‌افزايد: طبق مصوبه رياست جمهوري در استان هرمزگان مقرر شده پرداخت دولتي سود و جرايم ديركرد وام پرورش‌دهندگان و تقسيط و پرداخت اصل بدهي توسط پرورش‌دهندگان به استان خوزستان كه بيشترين آسيب پرورش ميگو در كشور را متحمل شده است، تعميم داده شود كه درصورت اعمال سريع‌تر اين مصوبه مشكل نقدينگي و ديگر موانع توليد رفع خواهد شد.
مديركل سابق دفتر امور ميگو و آبزيان دريايي در تاييد صحبت‌هاي معلم مي‌گويد: تاكنون شرايط لازم و نيازمندي‌ها از جمله ارائه تسهيلات بانكي و نقدينگي، تامين ميگوي مولد، نبود تناسب بين قيمت تمام شده توليد با قيمت فروش فراهم نشده است، اگر اين شرايط فراهم نشود، پيش‌بيني مي‌شود 12 هزار تن توليد ميگوي پرورشي حداقل به هشت‌هزار تن كاهش مي‌يابد. شكوري با اشاره به اينكه سال گذشته حدود دو هزار و 500 تن ميگو از مجموع سطح هزار و 195 هكتار برداشت شد، مي‌افزايد: براساس آمار جمع‌آوري شده از استان‌ها حدود 450 تن از توليد سال قبل هنوز به بازار(خارج و داخل) عرضه نشده است.
خسارتي كه پرداخت نشد
سال گذشته به دنبال توفان گونو بخش عمده ميگوي استان سيستان و بلوچستان و همچنين بخش زيادي از زيربناهاي صنعت پرورش ميگوي استان تخريب شد؛ اتفاقي كه منجر به تشديد دغدغه‌هاي فعالان اين صنعت شد.
به همين دليل دولت تصويب كرد خسارت آنها پرداخت شود. مجموع خسارات وارده اين توفان به زيربناها، مزارع پرورشي، محصول ميگوي پرورشي و محصول مراكز تكثير حدود 14 ميليارد تومان برآورد شده است كه بخشي از خسارات زيربنايي توسط بخش دولتي برطرف شد.
اما مبلغ اختصاص يافته براي بازسازي مزارع حدود يك ميليارد تومان بود. كيوان رهبران مي‌گويد: دولت از 14 ميليارد تومان خسارت وارده فقط يك ميليارد را پرداخت كرد. او پيش‌بيني مي‌كند با اين شرايط وضع توليد ميگو در سيستان چندان قابل توجه نباشد.
شكوري با بيان اينكه در حال حاضر ذخيره‌سازي در سه مزرعه اين استان انجام شده و بقيه مزارع نيز در حال آماده‌سازي هستند، پيش‌بيني مي‌كند: امسال 100 هكتار سطح زير كشت ميگو برود و از اين ميان 900 تا هزار تن ميگو توليد شود.
بانك‌ها وام نمي‌دهند
از ديد فعالان صنعت تكثير و پرورش ميگو در شرايط فعلي نداشتن توجيه اقتصادي براي پرورش ميگو و تجميع بدهي‌هاي سنوات گذشته مانع پرداخت وام از سوي بانك‌ها به پرورش‌دهندگان شده است.
اين در حالي كه دستور بخشودگي سود و جرايم ديركرد وام پرورش‌دهندگان ميگو 13اسفندماه سال گذشته از سوي رياست جمهوري به بانك مركزي ابلاغ شد؛ مصوبه‌اي كه اجراي آن مستلزم فراهم كردن تمهيدات لازم از سوي بانك مركزي است كه تاكنون بازخوردي ديده نشده و صرفا اين دستورالعمل مانع تشديد اقدامات حقوقي بانك‌هاي عامل عليه پرورش‌دهندگان شده است.
موضوعي كه به تنهايي كافي نيست و از ديد فعالان بخش بايد بندهاي ديگر اين دستورالعمل كه شامل پرداخت وام تا 40 درصد ارزش ميزان توليدات سال قبل است عملياتي شود تا نقدينگي براي فعاليت مجدد در اختيار پرورش‌دهندگان قرار ‌گيرد. مديركل سابق دفتر امور ميگو و آبزيان دريايي در اين باره مي‌گويد: اين دستورالعمل بانك‌ها را مكلف كرده است به مدت دو سال به ميزان 40درصد ارزش توليد ميگوي سال قبل، سرمايه در گردش ساليانه با نرخ مصوب در اختيار پرورش‌دهندگان قرار دهند و اين دستورالعمل مستثني از پرداخت بدهي‌هاي قبلي است تا رونقي در توليد و صادرات ميگو ايجاد شود ولي تاكنون اين اتفاق نيفتاده است.
از ديد برخي كارشناسان اين بي‌توجهي بانك‌ها ناشي از اين تفكر كه پرورش ميگو با قيمت و شرايط فعلي توجيه اقتصادي ندارد و وام‌گيرندگان توانايي بازپرداخت ندارند، در نتيجه نبايد وام مورد نياز پرورش‌دهنده تامين شود.
اين در حالي است كه طبق مصوبه هيات دولت سود و جرايم ديركرد وام پرورش‌دهندگان ميگوي استان هرمزگان كه مزارع فعال زير 20 هكتار دارند بخشيده مي‌شود. مصوبه‌اي كه در راستاي برخورداري از تسهيلات بانكي براي بهره‌برداري، تجهيز و تكميل امكانات زيربنايي ترسيم شده بود. اين موضوع را مقصودي نيز تاييد مي‌كند. وي مي‌گويد: عدم‌ارائه وام از سوي بانك‌ها، كمبود نقدينگي را تشديد كرده است؛ كمبودي كه پيش‌بيني مي‌شود در رشد توليد سال جاري همچون سال گذشته تاثير بسزايي بگذارد.
بازار تخريبي
ظرف چهار سال گذشته قيمت غذاي ميگو دوبرابر شده است. قيمت ميگو در اين مدت از كيلويي 680 تومان در سال 83 به هزار و 300 تومان در سال جاري افزايش يافته است. در حالي‌كه طي اين مدت قيمت فروش ميگوي پرورشي به صادركنندگان ثابت مانده و حتي در برخي اقلام با توجه به قيمت ارز، كاهش قيمت فروش محصول نيز مشاهده مي‌شود كه علت آن عدم‌تلاش لازم صادركنندگان براي بازاريابي مناسب و جديد بوده است. اين موضوع را ارسلان قاسمي، مديرعامل اتحاديه شركت تعاوني تكثير پرورش و صادرات آبزيان ايران تاييد مي‌كند.
شكوري نيز با اشاره به اينكه قيمت خريد بهترين سايز ميگو از پرورش‌دهندگان بيش از سه هزار و 200 تومان نبوده اما در مقابل در بازارهاي جهاني قيمت بالاتري دارد، مي‌گويد: براي يافتن بازارهاي جديد يا توسعه محصولات با ارزش افزوده بيشتر، خلأ تفاوت قيمت برطرف مي‌شود چراكه هزينه‌هاي توليد كه شامل دستمزد، سوخت، غذا در بازار داخلي و جهاني مي‌شود روند افزايشي دارد و نمي‌توان مانع از اين افزايش‌ها شد در نتيجه تنها راه براي اقتصادي كردن توليد ايجاد تعادل بين هزينه‌ تمام شده و قيمت فروش ميگو است كه با افزايش بهره‌وري در مزارع و افزايش قيمت فروش محصول حاصل مي‌شود.
به همين دليل يكي از دغدغه‌هاي اصلي بازار، فروش است. در حال حاضر قيمت فروش ميگو همچون قيمت چهار سال گذشته است در حالي‌كه هزينه‌هاي توليد چند برابر شده است. البته قيمت خريد ميگو از پرورش‌دهندگان در سال گذشته بسته به اندازه آن بين دو تا سه هزار و 500 تومان بوده است. نايب رئيس اتحاديه آبزيان كشور نيز با تاكيد بر اينكه ارگان‌هاي متولي(وزارت جهاد كشاورزي و سازمان شيلات) بايد تمهيداتي براي بهبود وضعيت بازار ميگو در داخل و خارج در نظرگيرند، مي‌گويد: با بازاريابي مناسب مي‌توان محصول توليدي را به قيمت مناسب در بازارهاي جهاني عرضه و ارزش افزوده آن را به توليدكننده برگرداند. به اعتقاد مديركل سابق دفتر امور ميگو و آبزيان دريايي، اگرچه بخشي از اين محصول به صورت تازه در بازار شهرهاي بزرگ از قبيل تهران عرضه مي‌شود، اما كماكان بخش عمده بازارهاي مصرف ميگو خارج از كشور است بايد با افزايش كيفيت و قيمت جايگاه اين محصول در بازارهاي جهاني ارتقا يابد.
البته چندي پيش اولين جلسه رايزني توليدكنندگان و صادركنندگان ميگوي پرورشي براي بازار سال87 در اداره كل شيلات هرمزگان با حضور جمع كثيري از صادركنندگان ميگو،‌ مديركل شيلات و معاون آبزي‌پروري شيلات هرمزگان برگزارشد. سعيد مسنداني معاون آبزي‌پروري شيلات هرمزگان در اين باره مي‌گويد: جلسه به‌منظور بررسي بازارهاي هدف صادرات و توزيع و مصرف داخلي و رفع مشكلات و موانع موجود در صادرات ميگو و فراهم آوردن زمينه‌هاي مناسب براي ترويج مصرف ميگو در داخل كشور برگزار شد.
به گفته او، در آن نشست شركت‌كنندگان پيشنهاد خود را براي ايجاد يك تشكل ارائه داده تا بخش خصوصي خود نسبت به رفع مشكلات از جمله تامين اعتبار كافي جهت تبليغ و ترويج مصرف ميگوي پرورشي در داخل كشور و همچنين كاهش هزينه‌هاي توليد براي امكان رقابت در بازار و توجه جدي به نيازهاي بازار و درخواست مشتري،‌ برنامه‌ريزي براي توليد و‌ ارتقاي كيفيت محصول تلاش نمايد و بخش دولتي ازجمله شيلات براي ايجاد زيربناها، تامين مولد، اختصاص يارانه براي صادرات و توليد و فرهنگ‌سازي براي مصرف ميگوي پرورشي راهكارهايي ارائه كنند. او مي‌افزايد: با توجه به محدوديت زماني تصميم گرفته شد تا پرورش‌دهندگان ميگو تا ارديبهشت‌ماه سطح زيركشت و‌ ميزان توليد خود را براي صادرات و بازار داخلي مشخص نمايند تا امكان برنامه‌ريزي و تامين اعتبار براي تخصيص يارانه سال جاري فراهم گردد، اما تاكنون اين اتفاق نيز نيفتاده است.
طرح جامع پرورش ميگو در راه ماند
بر اساس مصوبه دولت هشتم طرح جامع پرورش ميگو توسط وزارت جهاد كشاورزي تهيه شد كه مورد تاييد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي قرار نگرفت و به منظور اصلاح و تكميل عودت شد.
اين طرح مجددا با مشاركت سازمان دامپزشكي، موسسه تحقيقات شيلات ايران و اخذ نظرات بخش خصوصي جمع‌بندي و در شهريور ماه سال 85 مجددا به سازمان مديرت و برنامه‌ريزي ارسال شد كه مسكوت ماند. در انتهاي سال 85 براي جمع‌بندي نهايي در اختيار مشاور عالي اين سازمان قرار گرفت و پس از بازبيني و رفع ايرادات در شيلات با حضور مشاور عالي سازمان مديريت هرچه جامع‌تر به معاونت راهبردي رياست جمهوري ارائه خواهد شد؛ طرحي كه در سال گذشته ارائه شد ولي هنوز در راه تصويب باقي مانده است.
هرچند كه كارشناسان بارها تاكيد كردند كه تصويب اين طرح رونق بسزايي در صنعت تكثير و پرورش ميگو خواهد داشت؛ چراكه به‌رغم ارائه راهكارهاي لازم براي رفع مشكلات موجود كه صنعت را تضعيف كرده، راهي به سوي توسعه پايدار اين صنعت است و الزامات توسعه پايدار همچون صنايع پيشين و پسين، آموزش‌ها و تحقيقات لازم و... در آن ديده شده است.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن