تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820424426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليدكنندگان و اصناف خواستار شدند؛ درخواست تعليق اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: توليدكنندگان و اصناف خواستار شدند؛ درخواست تعليق اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده
گروه اقتصادي: اگرچه فشارهاي توليدكنندگان در زمان تصويب قانون ماليات بر ارزش افزوده مؤثر افتاد و رقم از 7 درصد مورد نظر مجلس به 3 درصد كاهش يافت، اما اين كاهش نيز آنها را قانع نكرد و همانها كه به رقم معترض بودند پس از كاهش رقم ماليات در صف مخالفان اجراي آن قرار گرفتند.
بنابر مصوبه مجلس قانون ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي مهرماه، يعني فردا، اجرا مي شود، اين در حالي است كه عضو هيأت رئيسه شوراي مركزي خانه صنعت و معدن خواستار عدم اجراي آن تا زماني شد كه زيرساختها فراهم شود.
اگرچه نبايد چشم بر كاستي ها بست و پذيرفت كه علاوه بر نبود نرم افزارها و زيرساختهاي اقتصادي دريافت اين نوع ماليات، آموزش كافي و اطلاع رساني لازم هم انجام نشده و نوعي شتابزدگي در اجراي آن ديده مي شود، اما چنانچه همين اجراي ناقص و همراه با اشكال نيز انجام نشود شايد انتظار چندين ساله براي تكميل زيرساختهاي لازم نيز نتيجه بخش نباشد.
اين در حالي است كه اعتراض به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده طي روزهاي اخير از توليدكنندگان به اصناف نيز سرايت كرده است.
* دو سال تعليق
رئيس خانه صنعت و معدن ايران گفت: اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده با توجه به شيوه اجراي آن براي توليد و صنعت كشور مفيد نيست.
هادي غنيمي فرد در گفتگو با ايسنا، در انتقاد از طرح ماليات بر ارزش افزوده كه قرار است از مهرماه امسال اجرايي شود، گفت: با اجراي اين طرح در واقع توليدكنندگان علاوه بر تمام گرفتاريهايي كه دارند بايد مامور وصول ماليات هم بشوند چرا كه در اين طرح به توليدكنندگان تكليف شده كه ماليات را از مشتري بگيرند و به دولت تحويل بدهند و گرچه اين طرح جايگزين سه درصد نرخ تجميع عوارض شده است اما مشكلات بسياري را براي توليدكنندگان در پي خواهد داشت.
او تأكيد كرد: در كشوري كه دولت در پي آن است كه يارانه ها را نقدي به مردم بپردازد، وضع كردن ماليات بر مصرف قدرت خريد مردم را كاهش مي دهد.
وي تأكيد كرد: با توجه به وضعيت كنوني صنعت كشور كه بسياري از توليدكنندگان مجبورند اجناس خود رابه صورت چكي و اقساطي به فروش برسانند گرفتن هر سه ماه يك بار ماليات براي كالاهايي كه هنوز پول آنها برنگشته است ضربه بزرگي به توليد كشور وارد مي كند.
غنيمي فرد، اظهار هر سه ماه يك بار ماليات، در نظر گرفتن جرايم سنگين براي ديركرد و مشكلات نپذيرفتن اظهارنامه ها از سوي مأموران مالياتي را از ديگر معايب احتمالي اين طرح برشمرد.
رئيس خانه صنعت و معدن ايران گفت: اتفاقاً اگر براي كالايي ارزش افزوده ايجاد شود بايد از ماليات معاف باشد نه اينكه بر آن ماليات بسته شود.
او تأكيد كرد: اين قانون همچنان داراي نقاط مبهمي است و با اين حال قرار است با چراغ خاموش از اول مهرماه اجرايي شود كه مجموع اين مسايل باعث شده ما در نامه اي از مجلس شوراي اسلامي درخواست كنيم كه اجراي اين طرح را تا دو سال به تأخير بياندازد تا در اين دو سال هم مأموران ماليات با ابعاد اين طرح به خوبي آشنا شوند و هم نقايص آن رفع شود.
* اعتراض اصناف
اصناف نسبت به اجراي زودهنگام مصوبه ماليات بر ارزش افزوده از اول مهرماه اعتراض دارند؛ چرا كه هنوز فرهنگ پرداخت ماليات توسط مصرف كنندگان در كشور وجود ندارد.
«محمد آزاد»- رئيس شوراي اصناف- در گفتگو با برنا، با انتقاد از اجراي ماليات بر ارزش افزوده در واحدهاي صنفي گفت: وزارت اقتصاد در تيرماه سال جاري قانون ماليات بر ارزش افزوده را ابلاغ كرد و خواهان اجراي آن در اول مهرماه سال جاري است.
وي با اشاره به جلسه مشترك اصناف با رئيس سازمان امور مالياتي اعلام كرد: در اين نشست صنوف نسبت به اجراي زودهنگام اين مصوبه اعتراضاتي داشتند؛ چرا كه اجراي ماليات بر ارزش افزوده به اين سرعت در واحدهاي صنفي امكان پذير نيست.به گفته آزاد، تا زماني كه مردم يعني مصرف كنندگان بخواهند خود را با سيستم پرداخت ماليات براي خريد كالا آشنا كنند زمان زيادي لازم است؛ چرا كه فرهنگ سازي در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي با بيان اينكه تنها چند روز مانده به اجراي اين قانون در اول مهرماه سال جاري، كتاب قانون ماليات بر ارزش افزوده به دست اصناف رسيده است، تصريح كرد: بر اين اساس مقرر شده است تا تمام واحدهاي صنفي كه روزانه يك ميليون تومان درآمد دارند هر سه ماه يك بار 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده پرداخت كنند.
* فرار مالياتي بيشتر مي شود
ارزشهاي نظام ماليات بر ارزش افزوده را نمي توان نفي كرد، زيرا اين نظام هم اكنون در تعداد زيادي از كشورهاي پيشرفته جهان در حال اجراست، اما كاملاً روشن نيست كه با جايگزين كردن نظام ماليات بر ارزش افزوده با قانون تجميع عوارض چه نتايجي به وجود مي آيد.
دكتر سيدعبدالحسين ساسان- عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان- در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اينكه نمي توان پيشاپيش درباره نظام ماليات بر ارزش افزوده و عواقب اجراي چنين نظام مالياتي در كشور قضاوت كرد گفت: سيستم ماليات بر ارزش افزوده داراي دو جزء نرخ مالياتي و پايه مالياتي است؛ نرخ مالياتي كاملاً متغير بوده و بسته به شرايط زماني كاهش يا افزايش مي يابد، اما پايه مالياتي قانونمند بوده و تثبيت شده است.
وي درباره چگونگي روشهاي اخذ ماليات در نظام ماليات بر ارزش افزوده اظهار كرد: در اين نظام، ارزش افزوده در هر مرحله اي كه فعاليت اقتصادي انجام مي شود، در همان مرحله از مابه التفاوت داده ها و ستاده ها كه همان ارزش افزوده ناميده مي شود، بر حسب نرخ مشخص و تعيين شده ماليات گرفته مي شود.
ساسان درباره مشكلات اجرايي ماليات بر ارزش افزوده گفت: در كشورهايي كه ساختار اقتصادي آنها ثبت شده و شفاف نيست، اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده مي تواند به ميزان فرارهاي مالياتي بيفزايد، زيرا مي توان گفت كه اين نظام ماليات گيري در مجموع بسيار انعطاف پذير و در عين حال فرارپذير است.
عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات اصلي پياده كردن نظام ماليات بر ارزش افزوده در كشور اين است كه در ايران تعداد زيادي فروشنده خرده پا وجود دارد كه اين فروشندگان كاملاً سنتي عمل مي كنند و فروش آنها نيز در جايي ثبت نمي شود؛ بديهي است در چنين فضايي اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده كار دشواري است.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن