واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:انتخابات به مثابه يك رفراندوم است
خبرگزاري دانشجويان ايران - گيلانحجت الاسلام مجيد انصاري دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اولين نشست تخصصي تبيين انديشه هاي سياسي امام كه با همكاري انجمن اسلامي دانش?اه ?يلان و دفتر نشر آثار امام كه در دانش?اه ?يلان بر?زار شد، ?فت: انتخابات به مثابه يك رفراندوم است، حضور مردم در انتخابات يعني قبول نظام سياسي، به ?ونه اي بايد انتخابات مديريت شود كه 70 تا 80 درصد واجدين شرايط شركت كنند و ا?ر روزي عامه مردم از نظام جدا شوند و مشاركت سياسي شان به نقطه صفر برسد به اين معني است كه نظام مشروعيت خود را از دست داده است.به ?زارش خبر?زاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خزر وي اظهار داشت: بحث و ?ژوهش در حوزه به لحاظ بازشناسي نقش مردم در انديشه سياسي امام خميني (ره) و جامعه مدني از ديد?اه امام ضروري است. ممكن است به اين مسئله تنها از زاويه سياسي ن?اه شود درحالي كه مردم و جاي?اه مردم در انديشه امام ريشه دارتر و وسيعتر از حوزه سياست مي باشد، ?ون امام هر ?ه را كه مطرح كرده اند از متن اسلام است و افتخار امام اين بود كه من ?يز جديد و بديهي از خود نياوردم و آن?ه مطرح مي كرد اسلام ناب، قرآن و فقه اسلامي است. حجت الاسلام مجيد انصاري دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد ديد?اه امام نسبت به نقش مردم در ?يروزي انقلاب تصريح كرد: امام معتقد بود، ا?ر به مردم اعتماد كرده و آنها نيز آ?اه شوند همه ?يز حل مي شود، انفجار آ?اهي ملي در سطح كشور موجب شد كه همه اقدامات رژيم سابق برعليه خودشان تمام شد.وي ادامه داد: بعد از ?يروزي انقلاب و تشكيل شوراي انقلاب خيلي ها نظرشان اين بود كه كشور ?ند سالي با شوراي انقلاب و دولت منصوب امام اداره شود ?ون كشوري كه 500 سال بي قانوني بر آن حاكم بود به شيوه دموكراتيك نمي تواند اداره شود، اما امام براساس بينش خود مبني بر اينكه جامعه نبايد به ?ونه اي بار بيايد كه همواره بر آنها قيوميت شود بلافاصله اصل نظام را بر رفراندوم ?ذاشت كه در تاريخ انقلابهاي جهان بي سابقه بود و در عين حال ?فتند حتي ا?ر اكثريت مردم نظام شاهنشاهي را بخواهند من هم قبول مي كنم، ما تكليفمان را انجام داده ايم لذا احياء? حق ?امال شده راي مردم، در كانون توجه امام بود.وي افزود: در انديشه سياسي امام اسلاميت و جمهوريت دو ركن اصيل است و به تعبير دي?ر مشروعيت از ديد?اه امام هم الهي و هم مردمي است.انصاري ?يرامون عقيده امام درباره ولي فقيه ?فت: ولي فقيه هم بايد داراي شرايطي باشد كه اسلام تبيين كرده، مردم هم بايد مايل باشند و حكومت آن ولي فقيه را بخواهند ?ون نظامي كه تكيه بر مردم نداشته باشد نا?زير خواهد بود كه تكيه بر سرنيزه يا بي?انه كند، لذا اين نظام اسلامي نخواهد بود. ?س ا?ر ما به دنبال نظام اسلامي كامل هستيم لازمه عقلي و شرعي آن تقويت بعد مردم سالاري ديني و تقويت مشاركت همه جانبه عامه مردم در سرنوشت خود است.دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: انتخاب از ديد?اه اسلام و امام خميني تنها يك حق نيست بلكه حق و تكليف است، شركت در مسائل سياسي و انتخابات نماد مردم سالاري ديني است و كسي حق ندارد اين حق را از مردم ب?يرد و ا?ر ?رفت ديكتاتوري كرده است.انصاري ادامه داد: امام نظام سياسي كه در ذهنشان بوده و بر?رفته از نظام اسلام و مردم سالاري است در قالب قانون اساسي ترسيم كردند و در قانون اساسي آن?ه كه مهم است احترام به حقوق و آراء ?مردم بوده لذا در رابطه با اعمال نظر مردم، قانون به ?ونه اي طراحي شده كه هي? مقامي و هي? قدرتي در كشور مستقيم و غير مستقيم نيست م?ر اينكه از اراده و خواست مردم منشعب شده باشد.وي با توجه به نقش شوراي ن?هبان خاطرنشان كرد: نظارت شوراي ن?هبان نبايد از هويت نظارت خارج شده و به اجرا نزديك شود. تغيير قانون اساسي حق شوراي ن?هبان است ولي اين تغيير محدود به حدود حقوقي، ?تخصصي و عرفي خود است وقتي كه به معناي تغيير نزديك شود از حوزه اختيارات شوراي ن?هبان خارج است.انصاري تصريح كرد: انتخابات به مثابه يك رفراندوم است حضور مردم در انتخابات يعني قبول نظام سياسي، به ?ونه اي بايد انتخابات مديريت شود كه 70 تا 80 درصد واجدين شرايط شركت كنند و ا?ر روزي عامه مردم از نظام جدا شوند و مشاركت سياسي شان به نقطه صفر برسد به اين معني است كه نظام مشروعيت خود را از دست داده است و هم اكنون مردم به اصل نظام جمهوري اسلامي و امام و انقلاب علاقمند هستند و انتقادات مردم به شيوه هاي رفتاري و برخي از ديد?اههاست كه با تصحيح آنها مي توان ميزان مشاركت را افزايش داد.انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]