واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: امام معتقد به حضور زمان و مكان در فقه بود
خبرگزاري دانشجويان ايران - گيلانسخن?وي دولت موقت جمهوري اسلامي ايران ?فت: تفكر امام اين است كه حتي بر احكام اوليه اسلام نيز مسئله زمان و مكان و مصلحت جامعه حاكم است.به ?زارش خبر?زاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خزر دكتر صادق طباطبايي سخن?وي دولت موقت جمهوري اسلامي ايران در اولين نشست تخصصي تبيين انديشه هاي سياسي امام كه با همكاري انجمن اسلامي دانش?اه و دفتر نشر آثار امام كه در دانش?اه ?يلان بر?زار شد، با توجه به دعوت امام براي حضور زنان در جامعه ?فت:? دعوت امام به حضور زنان در جامعه كار راحتي نبوده و از نمونه هاي شجاعت بي بديل امام است زنان در زمان امام امكانات بيشتري داشتند در زمان حيات ايشان ?ندين بار ?يش خطبه نماز جمعه توسط زنان خوانده شد اما اين امر بعد از فوت امام دي?ر اتفاق نيفتاد.وي درباره انديشه امام در بعد هنر و موسيقي اظهار داشت: در سال 1364 در ?فت?ويي از امام ?رسيدم صداي زن در موسيقي ??ونه است ?فتند فرق با صداي مرد ندارد و ادامه دادم كه آيا استفاده از اين صدا بايد حتما به صورت كر باشد كه مشخص نشود و ?اسخ دادند كه ا?ر مفسده اي باشد در هر دو است و ا?ر نيست در هي?كدام نيست. مسئله مفسده نياز به تشخيص دارد و در اين رابطه نيز اظهار داشتند هر ?ه عرف جامعه تشخيص داد همان صحيح است. بنابراين ن?رش هنري به معناي عام از تفاوتهاي بين دو اسلام يعني اسلام ناب و اسلام آمريكايي است.وي با بيان اينكه يكي از تلاشهاي امام متحول كردن حوزه هاي علميه بوده اما زماني كه دست به كار شدند مسئله جن? رخ داد، اظهار داشت: امام در روزهاي آخر عمرشان ?ند ?يام دادند و هدف خودشان را نسبت به اين مسائل بيان كردند. دكتر صادق طباطبايي در ادامه ?فت: امام معتقد به حضور زمان و مكان در فقه بود. تفكر امام اين است كه حتي بر احكام اوليه اسلام نيز مسئله زمان و مكان و مصلحت جامعه حاكم است و احكام مربوط به نماز، روزه و حج و ساير عبادات را مي تواند مصلحت جامعه و عنصر زمان مكان متحول و د?ر?ون كند.وي تصريح كرد: در ديد?اه امام آخرت ادامه جهان است همان?ونه كه روح و ماده از هم جدا نيستند دنيا و آخرت نيز همين ?ونه اند. در تفكر ماركسيستي انسان نقشي ندارد و اسير جبر زمان مي باشد اما در تفكر اسلامي انسان هر قدر كامل تر و آشناتر به قوانين طبيعي باشد ديدش واقعه بينانه تر خواهد بود.دكتر طباطبايي ادامه داد: در دموكراسي غربي زمامدار تنها به خواسته هاي مردم اهميت داده و به عدالت توجهي نمي شود. سخن?وي دولت موقت ?فت: وقتي كه از امام مي ?رسيدند حكومت مورد نظر شما ?يست؟ ?اسخ مي دادند، حكومت جمهوري كه از نظر محتوا و انتخاب زمامداران و حتي انتخاب رهبر مبتني بر آراء ?مردم باشد اما ?ون اكثريت مردم خواستار استقرار انديشه هاي اسلامي هستند اين جمهوري، جمهوري اسلامي خواهد بود.دكتر طباطبايي ادامه داد: به برداشت من معناي مخالف حرف امام اين است كه ا?ر امروز جامعه تصميم ?رفت كه حكومت جمهوري نمي خواهد كسي حق ندارد اين را به مردم تحميل كند. در ديد?اه امام ا?ر رهبر و زمامدار مستبد به راي عمل كند خود به خود معذور است و شايست?ي حكومت را ندارد.وي در ?ايان خاطرنشان كرد: در ديد?اه امام در روابط بين الملل متغيرهاي مستقل و وابسته اي وجود دارد شامل اين موارد است؛ بازي?ران نظام بين المللي كدامند؟ قانون و قواعد حاكم بر روابط و عملكرد اين بازي?ران ?يست؟ روندهاي روابط بين الملل و ابعاد و كيفيت اين روابط كدامند؟ ساختارهاي روابط بين الملل ?يست؟? محيط روابط بين الملل كدامند؟ قدرت، تئوري قدرت و عناصر قدرت كدامند و ثبات و تعادل و تحول در نظام بين الملل ??ونه است؟انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]