واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، نشست نقد و بررسي سينماي كمدي دهه 80 با حضور حسين فرحبخش تهيه كننده، كامران قدكچيان كارگردان، نيوشا ضيغمي بازيگر، مستانه مهاجر تدوينگر، امير قادري و خسرو نقيبي منتقد سينما در فرهنگسراي رسانه برگزار شد. حسين فرحبخش، تهيه كننده سينما در ابتداي اين نشست گفت: نخستين اثري كه ساختم فيلمي طنز بود و پس از اين اثر فيلم كما را تهيه كردم. تهيه كننده فيلم كما ادامه داد: آثار سينمايي ما در دهه 60 اغلب در فيلم هاي اكشن خلاصه مي شد و نگاه منتقدان و روشنفكران به اين نوع آثار و اصرار بر دوري از ساخت اين نوع فيلم ها موجب شد تا آثار اكشن به سطح برسند. فرحبخش تصريح كرد: فضاي جامعه و احساس نياز مردم به ديدن فيلم هاي شاد، موجب شد تا سينماي كمدي وارد سينماي ايران شود اما با افزايش تعداد اين نوع آثار بار ديگر اتفاقي كه براي فيلم هاي اكشن افتاد، تكرار و اين نوع آثار در سطح باقي ماندند. به گفته تهيه كننده فيلم قصه شاه پريون، تفكيك درستي بين فيلم هاي طنز خوب و بد ديده نشده و حمايت درستي از فيلم هاي طنز قوي در سينماي كشور نمي شود. وي خواستار حمايت هرچه بيشتر از كارگردانان و تهيه كنندگان آثار سينمايي طنز حرفه اي شد. فرحبخش يادآورشدكه سينماي ملي آيينه تمام نماي جامعه است و مسوولين با ايجاد امنيت فرهنگي و حمايت از فيلمسازان مي توانند روند فيلمسازي را در جهت منتقدين واقعي هدايت كنند. يك فيلمساز نبايد دغدغه ذهني داشته باشد و اين امنيت فرهنگي است كه منجر به آن مي شود. به گزارش ايرنا،كامران قدكچيان كارگردان سينما كه فيلم قصه شاه پريون را در اكران سينماها دارد، گفت: ما در سينما هميشه دچار آب و هواي متنوع مي شويم. وقتي رييس صدا و سيما مي گويد؛ برنامه هاي طنز و فكاهي را زياد كنيد، يعني جامعه نيازمند شادي است و بايد به اين امر توجه ويژه اي شود. وي تاكيد كرد: رسانه ها در اين زمان بايد سرگرمي و تفريح افراد را بالا ببرند تا مردم از مشكلات و دغدغه هاي اقتصادي دور شوند. در اين شرايط سينما قطعا بايد يك قدم فراتر بردارد تا بتواند مخاطب را جذب كند. قدكچيان با يادآوري اينكه مردم براي سينما رفتن بايد هزينه كنند و كار طنز در سينما سخت تر از تلويزيون است گفت: متاسفانه صدا و سيما با آثار طنز سطحي ذائقه مخاطبان را پايين آورده از اين رو برخي فيلمسازان با ساخت آثاري سطحي تر نسبت به تلويزيون تلاش مي كنند تا در گيشه موفق باشند. وي تصريح كرد: اينجا ايران بوده و سينماي ما هم شكل خومان است.ما عادت كرديم كه به آدم هاي ضعيف تر خرده بگيريم و شهامت ارزيابي صادقانه را نداريم. اگر قرار است فرهنگسازي شود بايد شهامت انتقاد از همه فيلم ها را داشته باشيم. نيوشا ضيغمي بازيگر فيلم قصه شاه پريون نيز در اين نشست از انتقادهاي مخرب مطبوعات گلايه كرد و افزود: متاسفانه برخي هر اتفاقي را به بازيگران سينما نسبت مي دهند در حالي كه بايد همه جوانب را با يكديگر بررسي كرد. وي ادامه داد: آثاري سينمايي طنز از جايگاهي ويژه در سينماي ايران برخوردارند بنابراين تخريب اين نوع آثار اشتباه است. ضيغمي يادآور شد: بازيگران نمي توانند مسير كاري را انتخاب كنند زيرا قاعده مشخصي در سينما وجود ندارد. وي گفت: ما بايد فيلم موثر براي جوانان بسازيم و اعتقاد دارم فيلم قصه شاه پريون در شرايطي كه مشكلات جامعه را مي بينيم، يك فيلم سرگرم كننده و مفرح است. اين بازيگر تاكيد كرد: مي توانستم بازيگر بهتري باشم اما مسير حرفه اي سينماي ايران طور ديگري است. خسرو نقيبي منتقد ميهمان اين برنامه نيز گفت: اصحاب رسانه با آثار سينمايي ايده آل برخورد مي كنند و شايد اين امر به آثار سينمايي ضربه زده است. وي افزود: سينماي ايران در دهه 60 مسيري را طي كرد كه شبيه يك گلخانه بزرگ بود و سينماي كمدي كه الان در آخر دهه 80 به آن رسيديم، سينماي بيماري است زيرا هيچ ارتباطي با اجتماع ندارد. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]