تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812191767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظام ارزيابي دانش آموزان نيازمند بازنگري


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نظام ارزيابي دانش آموزان نيازمند بازنگري
فرهنگي
از :علي حبيبي ---
امتحان يكي از ملاك‌هاي ارزشيابي دانش آموز است اما آموزش و پرورش سنتي تمام ملاك‌هاي ارزيابي را امتحان پاياني مي‌داند از اين رو فراگير در برخورد با اين پديده همواره با استرس و اضطراب روبرو است.

در اين نظام آموزشي، ساير حيطه‌هاي يادگيري و آموخته‌هاي دانش آموز از جمله دانسته‌هاي مهارتي و رفتاري او ناديده گرفته مي‌شود و گويي معلم با طرح اينگونه پرسش‌ها ، تنها قصد مچ‌گيري از دانش آموز را دارد.

چنانچه با پديده امتحان طوري برخورد كنيم كه محل حسابرسي و انتقام جويي براي دانش آموز تلقي شود حتي ارزيابي محفوظات و آموخته‌هاي ذهني او نيز امكان پذير نبوده بنابر اين تمام تلاش‌هاي معلم و دست اندركاران مدرسه بي‌ثمر خواهد ماند.

در طراحي سئوالات بايد دقت شود كه پرسش‌ها كاربردي، فهميدني و حاصل درك دانش آموزان از موضوع بوده و كمتر به ارزشيابي محفوظات توجه كند.

هدف امتحان و آزمون بايد ارزيابي دانسته‌هاي دانش آموزان باشد بنابراين نبايد در طرح اين پرسش‌ها در صدد كشف ندانسته‌هاي فراگير باشيم.

يك كارشناس آموزشي بااشاره به نحوه اخذ امتحان از دانش آموز گفت: پرسش ها بايد از كتاب‌هاي درسي طرح و حتما در پايان سال تحصيلي اين مورد به دانش آموزان يادآوري شود و از سوي ديگر به آن‌ها اطمينان داده شود با مطالعه كتاب‌هاي درسي به آساني مي‌توانند به سئوالات پاسخ دهند.

او افزود:سئوالات امتحاني بايد خوانا و از كيفيت بالا و مناسب برخوردار باشد و در صورت نياز ، پيش نويس در اختيار دانش آموزان قرار گيرد.

اين كارشناسي مي‌گويد:پرسش‌هايي كه از نظر دانش آموز سخت و دشوار است را در آخر سئوالات طرح كنيد و سعي شود كه اصول سنجش و اندازه‌گيري سطح دشواري سئوالات رعايت شود.

ارزشيابي از دانش آموز زماني كامل خواهد بود كه همه آموخته‌ها و مهارت‌هاي دانش آموز مورد سنجش قرار گيرد در صورتي كه در امتحان پاياني، سنجش همه اين توانايي امكان پذير نيست بنابر اين طرح سئوالات مفهومي و كاربردي بايد مورد توجه قرار گيرد.

امتحان و نمره هرگز نمي‌تواند همه توانايي‌ها و آموخته‌هاي فراگير را مورد ارزيابي قرار دهد بنابر اين معلم مي‌تواند در ارزشيابي فراگير، عملكرد مهارتي و رفتار او را در طول سال تحصيلي مورد توجه قرار دهد.

مديركل سنجش و ارزشيابي تحصيلي به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا گفت:
طراح سئوالات امتحاني بايد داراي ويژگي‌هايي باشد و از طرفي لازم است قبل از طرح پرسش ها، دوره‌هاي آموزشي مربوطه را طي كرده باشد.

مهدي ناصري افزود:پرسش امتحاني بايد داراي ويژگي‌هاي خاصي از جمله روايي و اعتبار باشد و بتواند اهداف كتاب درسي و همچنين قدرت تميزدادن آموخته‌هاي دانش را داشته باشد.

ناصري با تاكيد بر اينكه طراح سئوالات امتحانات مدارس با اين موارد آشنا هستند، توضيح داد: آموزش و پرورش با علم به اينكه طراح سئوال به اصول انتخاب سئوال آشنا است او را تاييد مي‌كند تا به طرح پرسش بپردازد.

او مي‌افزايد: طراح سئوال امتحانات مدارس، با گذارندن دوره‌هاي متعدد، نسبت به طرح سئوال توانمند مي‌شود. معمولا دبيران طراح سئوال، فارغ التحصيل رشته‌هاي تحصيلي مرتبط هستند و در دانشگاه آن را آموزش ديده اند و چنانچه معلمي فاقد اين تحصيلات باشد براي آن‌ها آموزش‌هاي ضمن خدمت تشكيل مي‌شود.

ناصري درباره اعتراض دانش آموزان نسبت به سئوالات درس فيزيك دوره متوسطه در سال گذشته، گفت: طرح سئوالات از كتاب‌هاي غير درسي يك استثنا بوده ، اگرچه احتمال دارد سئوالات غيرمتني طرح شده باشد.

او تصريح كرد: اغلب معلمان نظام آموزشي در طرح سئوالات اصول را رعايت مي كنند زيرا آن‌ها دوره‌هاي ياد شده را گذارندند و در طرح پرسش‌هاي امتحاني توانمند هستند.

ناصري درباره اينكه محتواي كتاب‌هاي درسي حافظه محور است، گفت: ما دراين‌باره دچار يك تناقص هستيم زيرا بيشتر درس‌ها فكر محور است و حافظه محور نيست.

او تصريح كرد: طرح سئوالات كاربردي از جمله اهداف ما است به گونه اي كه هم اكنون طرح سئوالات از حافظه محوري به سمت فكر محوري حركت مي‌كند.

ناصري گفت:يكي از بحث‌هايي كه در دفتر تاليف و برنامه ريزي درسي صورت مي‌گيرد اين است كه محتواي كتاب‌هاي درسي از تكيه به محفوظات به سمت كاربردي شدن حركت كند و آنچه كه در زندگي دانش آموز اتفاق مي‌افتد در كتاب‌ها پرداخته شود اما بايد اين تغييرات به صورت ملايم و شيب كم همراه باشد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 538]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن