تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815177924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جداسازي، شناسايي و گزينش دانش‌آموزان تيزهوش نيازمند بازنگري است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: جداسازي، شناسايي و گزينش دانش‌آموزان تيزهوش نيازمند بازنگري است
خبرگزاري موج - جداسازي، شناسايي استعدادها، ابزار گزينش، نحوه اداره مدارس خاص و چگونگي اداره مدارس خاص در كارگروه دانش‌آموزان نخبه و مدارس خاص مورد بررسي علمي و نقد و ارزيابي قرارگرفت.
به گزارش موج به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در اين كارگروه اعضا اتفاق نظر داشتند كه نحوه‌ي گزينش فعلي اين دانش‌آموزان كه مبني بر آزمونهاي تستي و چهارگزينه‌اي است موجب از بين بردن خلاقيت‌ها شده و نياز به بازنگري دارد.
دكتر نسرين سلطان خواه، عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا و عضو هيات امناي مدارس استعدادهاي درخشان رييس كارگروه در نشستهاي اين كارگروه گفت: در اين كارگروه به دنبال پاسخدهي به نيازها و سوالاتي هستيم كه عبارتند از: چگونه مي‌توان ظرفيتهاي انجمن‌ها وتشكل‌هاي غير دولتي و مردمي براي پشتيباني‌هاي علمي اين دانش‌آموزان كمك گرفت و چگونه توسط معلمان مدارس عادي مي‌توان اين پشتيباني‌ها را انجام داد.
بنابراين گزارش در نشست سوم اين كارگروه در عصر روز دوم اجلاس، دكتر طيبه ماهروزاده عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه الزهرا و مشاور وزير علوم و عضو شوراي تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش به بررسي برنامه‌ريزي درسي و تربيتي در مدارس استعدادهاي درخشان و خاص پرداخت و با اشاره به ضرورت برنامه ريزي تربيتي اشاره كرد و گفت: در برنامه‌ريزي درسي نياز به اهداف مشخص، محتوا، روش و ارزشيابي خلاقانه هستيم.
وي ارزشيابي فعلي را مانع بروز خلاقيت در شيوه‌هاي تدريس دانست و گفت: ارزشيابي بايد خلاقانه باشد اين در حالي است كه هم اكنون دانش‌آموزاني داريم كه نخبه هستند اما از نظر روابط اجتماعي و تعامل با ديگران ضعيف هستند.
هر چند نتايج و مصوبات اين كارگروه نهايي نشده است ليكن سلطان خواه در جمع بندي مباحث عنوان شده گفت: در ارتباط با استعداد درخشان تعريفي كه در حال حاضر موجود است بر اساس داشتن استعداد برتر در حوزه رياضي است كه بنابر اتفاق نظر اعضاي كارگروه نه درست است و نه كامل و آيتم‌ها در اين باره بايد گسترده‌تر شود.
براي مثال در طول زمان ابتكارات و فعاليتهاي دانش‌آموز ديده شود بنابراين بايد در اين بخش بازبيني صورت گيرد تا دامنه‌ي اين استعداد گسترده شود و در زمينه‌هاي هنري، علوم انساني، علوم فني و حرفه‌اي و ... هم باشد. ملاكها مي‌‌تواند متنوع باشد.
وي اظهار داشت: حوزه شناسايي دانش‌آموزان تيزهوش يكسان نيست و زمان شناسايي و گزينش آنها متفاوت است، دانش‌آموز ممكن است در مقطع ابتدايي قابل شناسايي نباشد اما در مقاطع ديگر شناسايي مي‌شوند.
دكتر سلطان خواه با اشاره به ملاكهاي سنجش دانش‌آموزان تيزهوش خاطرنشان ساخت: در اين كارگروه اتفاق نظر اعضا بر آن بود كه سنجش فعلي كه براساس آزمون صرف است روش كارآمد و درستي نيست بدليل اينكه سوالات تستي است و اينها نمي‌تواند استعداد برتر را معلوم كند ضمن آن كه حاوي مباحث روان شناختي و مشاوره‌اي نيست.
همچنين در اين نشستها پيشنهادهايي براي نحوه گزينش اين گروه از دانش‌آموزان داده شد اينكه آزمونهاي مرحله‌اي در مقاطع مختلف وجود داشته باشد و دانش‌آموز از همان دوره ابتدايي داراي پرونده باشند تا زماني كه در مقاطع بالاتر شناسايي شوند، نظر معلمان و اوليا هم بايد باشد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن