تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815592546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشتوسعه آبزي پروري راهكاري براي استفاده بهينه از آب


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشتوسعه آبزي پروري راهكاري براي استفاده بهينه از آب
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


آبزي پروري يكي از ساده ترين و اقتصادي ترين راه هاي توليد پروتئين حيواني است، زيرا به رغم وجود آب كافي در برخي از مناطق كشور، كيفيت زمين و خاك به گونه اي است كه براي كشاورزي مناسب نيست، ولي بهره گيري از بسياري از اين زمين ها براي آبزي پروري، عملي است.
ميزان تبديل غذا به گوشت در آبزيان به مراتب بيشتر از ساير جانوران پرورشي است. آبزيان پرورشي جزء جانوران خونسرد هستند كه درجه حرارت بدن آنها تابع گرماي محيط است و برخلاف پرندگان و پستانداران، نيازي به صرف انرژي براي ثابت نگه داشتن درجه حرارت بدن خود ندارند. در واقع آبزيان در مقايسه با دام و طيور، مقدار بيشتري غذاي مصرفي خود را مي توانند تبديل به گوشت كنند.
برخي از آبزيان پرورشي مي توانند براي تامين نيازهاي غذايي خود از مواد آلي پوسيده، مازاد غذايي انسان و ازهمه مهمتر تك سلولي هاي گياهي وجانوران ريز آبي استفاده كنند. توليد تك سلوليهاي گياهي (فيتوپلانكتونها) و جانوران ريزآبي (زئوپلانكتونها ) به راحتي از طريق دادن كود حيواني يا كود آلي به آب انجام مي گيرد.
بسياري از منابع غذايي كه به دلايلي نمي توانند مورد مصرف غذايي آبزيان يك منطقه قرار بگيرند، مي توانند براي توليد برخي از آبزيان پرورشي مصرف شوند. براي مثال از پلانكتونهاي گياهي مناطق جزر و مدي درياهاي جنوب مي توان براي پرورش انواع مناسب صدف هاي پرورشي استفاده كرد.
در بسياري از موارد در پرورش آبزيان مي توان از آب به صورت عبوري استفاده كرد، بدون اينكه افت چشمگيري در ميزان آن ايجاد شود. براي مثال براي پرورش انواع ماهي هاي سردآبي مثل ماهي قزل آلا از آب به صورت عبوري استفاده مي شود و پس از گذشتن از كانال هاي پرورشي مي توان از آن براي كشاورزي استفاده كرد. بديهي است كه چنين آبي، با توجه به مواد غذايي كه از طريق مواد دفعي ماهي ها به آن افزوده مي شود و يا مازاد مواد غذايي آن براي كشاورزي مناسب تر است، اگر چه ممكن است براي مصارف انساني و يا صنعتي نامناسب بوده و نياز به پالايش داشته باشد.
ميزان بهره برداري از آبزيان پرورشي در واحد سطح معمولا از توليدات كشاورزي بيشتر است. در هرهكتار استخر آبزيان گرم آبي با توجه به مديريت مناسب مي توان سالانه 3 تا 8 تن برداشت نمود كه براي ماهيان سرد آبي اين مقدار ممكن است 10 تا 15 كيلوگرم درمترمربع باشد. همچنين پروتئين آبزيان درمقايسه با ساير پروتئين هاي حيواني، پرارزش تر، مفيد تر و قابل هضم تر است.
بسياري از منابع آبي وجود دارند كه بلااستفاده مانده اند و از آنها مي توان براي توليد ماهي يا ساير آبزيان استفاده كرد، بدون اينكه تغييركمي يا كيفي چشمگيري در آنها به وجود آيد. درسطح كشور به خصوص در استانهاي شمالي تعداد آبگيرهايي كه از آنها استفاده هايي غير از برداشت آب براي كشاورزي صورت نمي گيرد فراوان هستند.
توليد و تامين قسمتي از نيازهاي پروتئيني، بازسازي و افزايش ذخاير آبزيان ارزشمند دريايي و رودخانه اي، معرفي و جابجايي گونه هاي مناسب (آوردن گونه هاي مناسب پرورشي از ساير كشورها و يا نقل و انتقال گونه هاي موجود از محلي به محل ديگر براي پرورش)، توليد ماهي براي صيد ورزشي (صيد ماهي با قلاب)، توليد طعمه براي صيدهاي تجارتي ، توليد ماهي و ساير آبزيان براي نگهداري در آبزي گاهها (آكواريوم )، گرفتن مواد آلي موجود در آب فاضلاب ها پس از تصفيه آنها ، توليد مواد دارويي، توليد مواد زينتي و توليد غذاي زنده براي آبزيان پرورشي با ارزش ازجمله اهداف آبزي پروري است.
طبق برآورد سازمان خواروبار و كشاورزي جهاني فائو (FAO) به طور ميانگين هر نفر در روز نياز به 70 گرم پروتئين دارد كه بايستي حدود 21 گرم آن از منابع حيواني تامين شود. گوشت قرمز، گوشت سفيد (شامل طيور و آبزيان) و فرآورده هاي شيري تنها منابع تامين پروتئين حيواني مورد نياز انسان هستند.
غذاي مورد نياز انسان به طورطبيعي از سه منبع تامين مي شود كه اين منابع عبارتند از: كشاورزي، دامپروري و صيد.
كشاورزي با توجه به محدود بودن زمين هاي مناسب و نبودن آب كافي به طور كلي محدود است و در نهايت توان افزايش آن همگام با افزايش جمعيت نيست. دامپروري هم به همين منوال است. پس در آينده چگونه مي توان شكم هاي گرسنه ميلياردها نفر جمعيت رو به ازدياد زمين را سير كرد ؟ بديهي است كه بشر مي تواند با پيشرفت تكنولوژي، ميزان توليد در واحد سطح را افزايش دهد، ولي به هرحال اين افزايش ها، جوابگوي نيازها نخواهند بود.
در چند دهه اخير انسان به اين نتيجه رسيده است كه كشتاب ورزي مي تواند تا حدي چاره ساز باشد، زيرا با اين روش مي توان توليدي فراتر از محصولات فعلي كشاورزي، دامپروري و صيد را تامين كرد.
كشور ما با داشتن بيش از 2700 كيلومتر مرز آبي و منابع زياد و قابل استفاده آبهاي داخلي كه متاسفانه قسمت چشمگيري از آن بدون اينكه مورد بهره برداري قرار گيرد، از مرزها خارج مي شود، مي تواند جزء كشورهاي مهم جهان در زمينه كشتاب ورزي باشد. جالب اينكه توليد آبزيان خوراكي در آبهاي داخلي و كشتاب ورزي دريايي مي توانند در آينده اي نه چندان دور با صيد در درياهاي شمال و جنوب كشور از نظر مقدار رقابت كنند.
كشتاب ورزي دريايي اگرچه تا كنون در ايران مورد توجه كافي قرار نگرفته است، ولي آينده بسيار خوبي براي آن پيش بيني مي شود. شرايط زيستي و امكانات مناسب موجود در سواحل شمالي و جنوبي كشور وهمچنين امكان استفاده از روشهاي پرورش ماهي در داخل آبهاي ساحلي و حتي آبهاي دور از ساحل به گونه اي است كه بايستي بهترين برنامه ريزي ها براي بهره برداري هرچه بيشتر از اين امكانات صورت گيرد. پرورش آبزيان دريايي علاوه بر اينكه باعث تامين قسمت چشمگيري از پروتئين حيواني مورد نياز مي شود، به دلايل زير داراي اهميت و ارزش زياد است:
- ذخاير بسياري از آبزيان دريايي به ويژه ماهيان كف زي به مقدار زيادي كاهش يافته است و در برخي موارد هم درحال از بين رفتن است. براي جلوگيري از كاهش اين ذخايرارزشمند ملي و يا انقراض نسل آنها، بايستي از طريق تكثير مصنوعي، توليد بچه ماهي و رهاسازي آنها به آبهاي طبيعي اقدام هاي لازم صورت گيرد.
- از طريق افزايش توليد و ايجاد مشاغل جديد،فشار صيد كاسته مي شود.
- با توجه به ارزش و اهميت غذايي آن مصرف سرانه ماهي هر سال افزايش مي يابد (مصرف سرانه ماهي عبارت است از توزيع عادلانه صيد سالانه بين جمعيت كشور و مقدار ماهي است كه سالانه به هر نفر مي رسد).
- تقاضاي خارجي براي خريد محصولات دريايي پرورشي زياد است.
- غذاهاي دريايي در مقايسه با گوشت قرمز و حتي آبزيان پرورشي آب شيرين داراي ارزش غذايي بالايي هستند.
تا چند دهه قبل با توجه به اينكه هنوز روش هاي خيلي مدرن صيد ماهي ابداع نشده بود، ذخاير درياها را هيچ گونه خطري تهديد نمي كرد، ولي كمي پس از كاربرد روش هاي پيشرفته صيد كارشناسان و دانشمندان متوجه شدند كه اگر برنامه ريزي همه جانبه و محدوديت هاي منطقي در مورد صيد جهاني به عمل نيايد، ذخاير درياها ممكن است دستخوش تغييرات ناگواري شوند. بررسي هاي همه جانبه در اين زمينه آغاز شد و قوانين جديد دريا جايگزين قوانين قبلي براي صيد در آبهاي آزاد و آبهاي زير زميني شد. اگرچه تكثير و پرورش برخي از انواع آبزيان در اين زمان در پاره اي از كشورها معمول بود، با وجود اين تعداد گونه هاي پرورشي و مناطق توليد و مصرف آنها نسبتا محدود بود. با كاهش صيد برخي از گونه هاي مهم تجارتي ازجمله انواع ماهي آزاد، ماهي قزل آلا، مار ماهي، سيم دريايي و ميگو و عدم عرضه كافي آن به بازار مصرف توجه كارشناسان در بسياري از مناطق جهان به امكان تكثير و پرورش آنها معطوف شد كه همين امر باعث پيشرفت كشتاب ورزي درمناطق مختلف جهان شد. كشتاب ورزي در بيشتر موارد از نقطه نظر اقتصادي و به ويژه در كشورهاي درحال توسعه با اهدافي مانند خودكفايي هرچه بيشتر، تعادل تجارت ملي و بين المللي ، كسب ارز بيشتر، ايجاد كار به ويژه در مناطق روستايي ، بهبود تغذيه مردم و افزايش درآمد مورد توجه قرار گرفته است.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن