تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812850249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نارنجستان قوام شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: melain6216th September 2007, 12:50 AMعمارتی ساخته شده در دوران قاجاریه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) در شیراز (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) است. ساخت این بنا توسط علی محمدخان قوام الملک (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند %85%D 8%AF%D 8%AE%D 8%A 7%D 9%86_%D 9%82%D 9%88%D 8%A 7%D 9% 85_%D 8%A 7%D 9%84%D 9%85%D 9%84%DA%A 9&action=edit) آغاز شده و در حدود سال ۱۳۰۰ هجری قمری (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند %85%D 8%B 1%DB%8C&action=edit) توسط میرزا محمدخان نوه قوام الملک تکمیل شده‌است. ابن عمارت مدتها محل پذیرایی از مهمانان دربار، در شیراز بوده و در عمق بافت سنتی این شهر قرار دارد. در ابتدا جزو اموال ارتش بوده و به وسیلۀ ارتش بازسازی شده و سپس در کمال سخاوت به دانشگاه اهدا شده، از آنجا که دانشگاه و ارتش مثل میراث فرهنگی سرشون شلوغ نیست، قدر این عمارت زیبا رو به خوبی دونستند و به بهترین وجه اون رو بازسازی کردند و از اون محافظت می کنند، تعداد دوربین های امنیتی که من در این ساختمان دیدم از دوربین هایی که در تخت جمشید کار گذاشته شده بیشتر بود. در زمان قبل از انقلاب که پروفسورها و باستان شناسان مطرح دنیا در ایران مشغول کنکاش و تحقیق بودند این عمارت در اختیار پروفسور آرتور پوپ بود و محل کار و تحقیقات و اقامت ایشان قرار گرفت. در بدو ورود با باغی مواجه می شوید، با وجود اینکه باغ درون ساختمان قرار داره امّا به طور زیبایی به ساختمان عمارت غالب شده و گویی باغ عمارت رو در بر گرفته. در کنار درب ورودی محل سکونت مستخدمین و محل فعالیت آنها قرار داره که توسط تونلی در زیر عمارت به بخش اعیان نشین وصل شده تا ارتباطات و رفت و آمد مستخدمین محسوس نباشه، گویا در آن زمان گچ نسبت به سایر مصالح تزیینی از اهمیت کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل تزیینات این بخش به صورت گچبری کار شده که در نوع خودش فوقالعادست. ساختمان به صورتی کار شده که در دو طرف درب ورودی دو ایوان قرار دارد که حتّی کف آنها کاشی کاری شده و با ستون های زیبای چوبی خودنمایی می کنه، پشت ایوان اتاق های مستخدمین در میان انبوهی از هنر ساخته شده کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند برای اولین بار من در اینجا دیدم که روی ستون ها هم از نوعی خاتم کاری استفاده شده، البته دیدن سقف این دو ایوان هم خالی از لطف نیست؛ در ساختن امارت های شیراز تا اونجا که من دیدم، بیشترین هنر و کمال در سقف ها پیاده می شده و حتی در ارگ کریم خان نیز این مطلب مشهود است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند امّا همون طور که گفتم در این قسمت گچ بری های فوق العاده ای هست که به نشان دادن گلدان های پر از گل و زیبا پرداختند، گلدان و گل از سمبل های قدیمی و باستانی ایرانی است، همچنین درخت سرو درختی است که به عنوان سمبل در آثار هنری به کار می رفته. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند امّا در آخر، نقش زیبایی است کاشی کاری شده، که اصولاً نباید در هنگام ورود دیده شود. این نقش خدمتکاران را نشان می دهد که در حال ورود و خروج شما حضور دارند و به شما خوش آمد گفته، یا شما را بدرقه می کنند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در دور تا دور عمارت به ارتفاع حدود نیم متر از کف نقش های زیبایی بر روی سنگ کار شده و در امارت تعبیه شده. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند هر از گاهی در میان این نقوش به نقوشی بر می خوریم که با مهارت خاصی طراحی و سنگبری شده و سوراخ سوراخ می باشد، در واقع این قسمت های زیبا، هواکش ها و تهویۀ زیرزمین عمارت می باشند که با این مهارت استتار شدند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در مقابل درب ورودی، در آن سوی باغ ایوان زیبایی قرار دارد که ایوان اصلی عمارت است. برای این ایوان پلکانی نیست و باید از طریق دو راهرو و درب ورودی در طرفین، وارد عمارت شوید و بعد از عبور از اتاق ها به ایوان برسید کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند شما هم همین کار را می کنید، امّا به محض ورود به تالار با منظره ای مواجه می شوید که ایوان را به کلّی فراموش می کنید. خانۀ رویاها درها و تاقچه ها در نهایت زیبایی ساخته شده و یک سقف ساده. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند این تازه راهروی ورودی است و شما قرار است به امارت اصلی بروید. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند جزئیات عمارت اصلی رو باید خودتون ببینید، من می خوام سری به اتاق ها بزنم، می خوام بدونم آدم های این خونه اوقات تنهایی رو کجا سپری می کردند، کجا می خوابیدند و به کارهای خصوصی می پرداختند. باید از پلّه ها برم بالا و .... طبقه دوّم کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند باز هم سقفی زیبا... امّا یه چیز جدید نظرم رو به خودش جلب کرد؛ کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند چند تا عکس و منظرۀ واقعی روز سقف نقاشی شده !! مثل عکس این خانم کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند شاید همسر یا خواهر صاحب خونه بوده !! اونورتر اتاقی هست که ......... جلوی درش نوشته ذوق زده نشوید، عکس العمل خودتون رو کنترل کنید!!! گفته بودم سقف در هنر ساختمان شیراز مهمّه.... ولی نه اینقدر یک اتاق منحصر به فرد، که تو سراسر ایران همین یه دونه هست؛ معلوم نیست مال کی بوده ولی خوشا به حالش.... کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند تنه های درخت هم اندازه، بریده شده، سر و تهش مثل ستون تراشیده شده، و نقّاشی شده. علاوه بر طرح های گل و گیاه و گلدان و ..... باز هم به عکس هایی بر می خورید که معلومه مال آدم هایی بوده. دختری که معلومه از مستخدمین بوده و در حال پخت و پز در آشپزخانه . . . دختر دیگری که معلومه از اعیان بوده، روی صندلی با وقار و شیطنت آمیخته در هم نشسته... خانم میانسالی که عکس اون رو در حال بافتن یا دوختن چیزی نشان داده و شاید خانم خانه بوده . . . کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند یا نقاشی هایی که لحظه ها یا دوران های مشخصی رو نشون می ده، مثل یه روز زمستان و برف بازی... یه روز تابستان و تاب بازی... یه ویلا در یک کشور خارجی... فکر نمیکنم آدم های این نقاشی ها غریبه باشند، احتمالاً مربوط به خاطرات شیرینی هستند که روزی اتفاق افتاده و به دستور صاحبان خانه به تصویر کشیده شده کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند از اتاق که بیرون می رید تابلو ها شما رو به طرف اتاقی هدایت می کنه... اتاق نیست یه ایوان داخلی بزرگ در بالای سالن اصلی کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند صندلی ها و مبل ها هنوز سالم هستند امّا گویا کسی حق نداره اون پایین بره، پایین هم که بودم درش قفل بود. پس با دوربینم می رم پایین. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند امّا ایوان اصلی برای خودش عمارتیه، گویا در اون زمان آینه کاری آخر باکلاسی بوده چون این قسمت رو کاملاً آینه کاری کردن. فکر کنم بهترین جا توی این عمارت برای گذروندن تابستون و خوردن هندونه همینجا باشه. با منظره ای بسیار زیبا... کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند همون طور که گفتم سقف مهمترین قسمته، در بالاترین نقطه قرار داره و سطح بسیار بزرگی برای اجرای طرح هنری در اختیار هنرمند قرار می ده؛ واقعاً آرزو داشتم سقف های تخت جمشید نمی سوخت چون مطمئن هستم بزرگترین قسمت هنر اون زمان روی همان سقف ها نقاشی و منبت کاری شده بوده. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در آن بالا هم عکس هایی از دختران و خانم هایی دیده می شود که مسلّماً تصادفی کشیده نشده.. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در دور تا دور ایوان اصلی در بالای در ها و پنجره ها در میان انبوه آینه کاری، عکس هایی از اشخاص مهم آن زمان یا صاحبان خانه قرار داده شده، که این بار مرد هستند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در کل ای کاش، هر بنایی که تو این مملکت ساخته می شه با همین سلیقه و ظرافت ساخته شه. امان از بساز و بفروشی کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند البته عکس برداری از موزه که در زیر زمین قرار داره ممنوع بود ولی واقعاً اشیای مهمّی تو این موزۀ نسبتاً کوچیک نگهداری می شه. codecod6th November 2009, 12:54 PMتصاویر شما از موزه نارنجستان فوق العاده بود. بسیار متشکرم. امکان داره تصاویری از نقش برجسته های دیگر بنا مثل حجاری های ضلع جنوبی آن را هم داشته باشید؟ در این صورت خواهش می کنم آنها را هم در سایت قرار دهید. هیچ کجا اثری از این نقوش نیست! سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 564]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن