تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804691748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مركز مطالعات خاورميانه و آفريقا: ابرقدرت‌ها نمي‌خواهند شاهد فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي در ايران اسلامي باشند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مركز مطالعات خاورميانه و آفريقا: ابرقدرت‌ها نمي‌خواهند شاهد فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي در ايران اسلامي باشند
خبرگزاري فارس: مركز مطالعات خاورميانه و آفريقا طي گزارشي درباره پرونده صلح‌آميز هسته‌اي ايران با اشاره به منافع و رقابت ابرقدرت‌هاي جهان با يكديگر تاكيد كرد كه اين ابرقدرت‌ها نمي‌خواهند شاهد فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي در ايران اسلامي باشند.


به گزارش فارس، «مركز مطالعات خاورميانه و آفريقا» در گزارش خود تاكيد كرد: مشاركت دادن كشورهاي اروپايي (فرانسه، انگليس و آلمان) در پرونده هسته‌اي ايران از سوي دولت آمريكا اين پرونده را به مرحله‌اي جديد وارد كرد. هدف آمريكا از اين اقدام _هرچه كه باشد_، در نهايت نشان از عقب‌نشيني ايالات متحده در اين زمينه است. دليل اين موضوع نيز رد مشاركت آمريكا در اين مذاكرات و نهادن اين ماموريت برعهده كشورهاي اروپايي است.
اين گزارش افزود: آمريكا و اروپا به دليل مخالفت روسيه و چين، از هرگونه اقدامي عليه ايران مي‌هراسند. به همين دليل ايالات متحده براي كسب رضايت اين دو كشور حاضر شد يك گام عقب بنشيند. زيرا ممكن بود ايران با اجراي مذاكرات به شرط متوقف كردن غني‌سازي اورانيوم مخالفت كند.
اين مركز مطالعاتي در گزارش خود افزود: به دليل عدم اقناع روسيه و چين براي موافقت با صدور قطعنامه‌ تحريمي با توجه به بند هفت كه در آن گزينه نظامي به عنوان راه حل ارايه شده است، صدور قطعنامه تحريمي عليه ايران از سوي شوراي امنيت با شكست روبرو شد.
اين گزارش ادامه داد:‌ از سويي كشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه و آلمان و همچنين كشورهاي روسيه و چين خواستار نظام چند قطبي در جهان هستند، در حالي كه آمريكا تنها مي‌خواهد نظامي تك‌قطبي در جهان داير شود.
بر اساس اين گزارش پذيرش آمريكا بر مشاركت كشورهاي اروپايي در مسايل مهم، جهان را به سوي چند قطبي شدن پيش مي‌برد، به ويژه شكست آمريكا در جنگ با عراق و همچنين شكست خوردن مذاكرات هسته‌اي با ايران بدون روسيه و چين اين احتمال را پررنگ‌تر كرده است.
مركز مطالعاتي خاورميانه و آفريقا در اين گزارش تاكيد كرد: توافق و عدم توافق ابرقدرت‌هاي جهان درباره پرونده هسته‌اي ايران نشان از رقابت اين كشورها با يكديگر در مسايل مهم جهان است. به عبارتي ديگر مسايل اقتصادي، نظامي و سياسي نقش مهمي در حل اين مسايل ايفا مي‌كند. بنابراين طبيعي است كه كشورهايي چون روسيه و چين و حتي هند درباره پرونده هسته‌اي ايران موضعي مشخص اتخاذ نكنند، هر چند ايران به موجب عضويت در توافقنامه (ان.پي.تي) آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي حق دارد در اين زمينه فعاليت كند.
اين مركز در گزارش خود مي‌افزايد: البته بايد دانست كه هيچ يك از اين كشورها نمي‌خواهد ايران اسلامي به تكنولوژي هسته‌اي دست يابد، هرچند اين تكنولوژي تنها چرخه سوخت صلح‌آميز باشد.
گزارش اين مركز تاكيد كرد: گروهي گمان مي‌كنند ايران و آمريكا هيچ مخالفتي در اين زمينه با يكديگر ندارند و هر دو كشور به تفاهم و همكاري كامل رسيده‌اند، هر چند اين موضوع را به شكل علني اعلام نمي‌كنند. اين گروه حتي اگر شاهد شليك موشك‌هاي آمريكا بر ايران باشند نيز بر گمان خود باقي خواهند ماند.
اين گزارش ادامه داد: از اين جاست كه هدف دولت بوش از عقب‌نشيني در برابر اين پرونده فهميده مي‌شود. اين گام عقب‌نشيني با پيش‌شرطي كه آمريكا براي آن قرار داده است اهرم فشاري بر روسيه و چين خواهد بود كه اگر مذاكرات به شكست بينجامد از اين دو كشور مي‌خواهد كه نسبت به تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران موضعي موافق اتخاذ كنند.
مركز مطالعات خاورميانه و آفريقا تاكيد كرد: مي‌توان گفت پرونده هسته‌اي ايران اكنون به بالاترين سطح سياسي خود رسيده است. البته هيچ تغييري در ديدگاه طرفين ايجاد نشده است. آمريكا و اروپا هنوز معتقدند كه ايران نبايد فعاليت‌هاي هسته‌اي داشته باشد، از سويي ايران دست‌يابي به چرخه سوخت هسته‌اي را حق مسلم خود مي‌داند و از سوي ديگر روسيه و چين مي‌خواهند دو طرف درگير به راه‌حلي مناسب برسند.
اين مركز در گزارش خود افزود: آمريكا و اسرائيل اعلام كرده‌اند در صورتي كه پرونده هسته‌اي ايران به شكست بينجامد گزينه نظامي راه حل اين موضوع خواهد بود، اين درحالي است كه كشورهاي اروپايي هرچند درباره تحميل مجازات عليه ايران با آمريكا موافق‌اند، درباره موضوع حمله نظامي ايالات متحده بر ايران ترديد دارند.
گزارش اين مركز اوضاع كنوني اين پرونده را چنين توصيف كرد: آمريكا و اسرائيل به هيچ وجه ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را نخواهند پذيرفت، آنها هيچ ميانجي‌ را براي ادامه اين فعاليت‌ها نمي‌پذيرند حتي اگر اين فعاليت‌ها در روسيه انجام شود.
اين گزارش تاكيد كرد: اما ايران در زمينه هسته‌اي به مرحله بهره‌برداري رسيده است، ابرقدرت‌ها از اين كشور مي‌خواهند به نقطه شروع بازگردد كه اين موضوع بسيار پيچيده و غيرممكن است. و هيچ عاملي نمي‌تواند ايران را از فعاليت‌هاي خود باز دارد.
اين مركز مطالعاتي ادامه داد:‌ جهانيان اكنون در انتظار اقدام آمريكا و اسرائيل عليه ايران هستند، زيرا اين دو كشور از ظهور قدرت‌هايي چون ايران در منطقه نگرانند. بنابراين مي‌توان گفت ايران در تصميم خود بسيار جدي و مصمم است و هيچ‌گونه تطميع و تهديد نمي‌تواند اين كشور را از هدف خود باز دارد.
اين گزارش تاكيد كرد: از اين رو، مسائل مهم منطقه به ويژه بحران لبنان، عراق و فلسطين به نتايج پرونده هسته‌اي ايران بستگي دارد. البته حتي اگر موضوع اين پرونده بين ايران و آمريكا حل شود، مسايل بسياري وجود دارد كه بين دو كشور همچنان باقي خواهد ماند. موضوعاتي چون مشكل آمريكا با نظام ايران و موضوع روابط ايران با عراق، سوريه، لبنان و فلسطين و راهبرد اين كشور با همسايگان خود كه به نام سازش و طرح خاورميانه بزرگ مطرح است.
انتهاي پيام/.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن