تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816863308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش بند «الف» كي منتشر مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزارش بند «الف» كي منتشر مي‌شود؟
جام جم آنلاين: با گذشت 3 سال از ابلاغ بند «الف» سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي از سوي رهبر معظم انقلاب، هنوز گزارش مستند و دقيقي از نحوه عملكرد قواي سه‌گانه بويژه دولت در اجراي اين بند حياتي و البته فراموش شده اصل 44 انتشار نيافته است.


مطابق فراز نخست ابلاغيه سياست‌هاي كلي بند «الف»، دولت حق فعاليت اقتصادي جديد خارج از موارد صدر اصل 44 را ندارد و موظف است هرگونه فعاليت (شامل تداوم فعاليت‌هاي قبلي و بهره‌برداري از آن)‌ را كه مشمول عناوين صدر اصل 44 نباشد، حداكثر تا پايان برنامه پنج‌ساله چهارم (سالانه 20‌درصد كاهش فعاليت)‌ به بخش‌هاي تعاوني و خصوصي و عمومي غيردولتي واگذار كند.

با توجه به صراحت موجود در متن ابلاغيه مبني بر واگذاري كليه فعاليت‌هاي اقتصادي غيرصدر اصل 44، دولت مي‌بايست از ابتداي سال 84 (سال آغازين برنامه چهارم)‌ سالانه 20 درصد از فعاليت‌هاي غيرصدر اصل 44 را به بخش خصوصي واگذار مي‌كرد؛ اما با عنايت به اين كه در سال‌هاي 84 و 85 اقدام قابل توجهي در اين خصوص صورت نگرفت، مجلس شوراي اسلامي در قانون بودجه سال 86 دولت را موظف كرد تا نسبت به واگذاري 60 درصد فعاليت اقتصادي غيرصدر اصل 44 (براي مجموع 3 سال)‌ اقدام كند.

اما در حالي كه اين مصوبه مجلس هم تاثيري در الزام دولت به واگذاري 60 درصد فعاليت‌ها نداشت، مجلس باز هم در بودجه 87 مصوبه سال 86 را تكرار كرد، با اين حال جبران عقب‌ماندگي‌هاي 3 سال اخير در مدت يك سال قدري بعيد و دور از ذهن مي‌نمايد.

آنچه از رفتار دولت در اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 مشاهده مي‌شود، آن است كه قوه مجريه بيشتر توان و انرژي خود را صرف اجراي بند «ج» اين سياست‌ها كرده كه البته در اين زمينه عملكرد نسبتا قابل قبولي ارائه كرده است.

بند «ج» اشعار مي‌دارد كه دولت بايد 80 درصد سهام بنگاه‌هاي دولتي مشمول صدر اصل 44 شامل معادن بزرگ، صنايع مادر، بانك‌هاي دولتي، بيمه‌ها، هواپيمايي، شبكه‌هاي مخابراتي، بنگاه‌هاي توليد نيرو و... را به بخش خصوصي، شركت‌هاي تعاوني سهامي عام و بنگاه‌هاي عمومي غيردولتي واگذار كند.

دولت در اين زمينه تاكنون حدود 5/2 تا 20 درصد سهام‌ 6 شركت بزرگ دولتي را واگذار كرده و همچنين آماده‌سازي ساير بنگاه‌هاي مشمول صدر اصل 44 براي واگذاري را در دستور كار دارد كه در نوع خود عملكرد قابل تحسيني است؛ اما همين اهتمام خاص دولت به اجراي بند «ج»‌ موجب غفلت از اولويت اصلي يعني همان بند «الف» سياست‌هاي كلي اصل 44 شده است.

هم‌اكنون بسياري از شركت‌هاي مشمول بند «الف» در بخش‌هاي مهمي چون پتروشيمي، سيمان و فولاد بدون داشتن برنامه‌اي براي واگذاري رها شده و ظاهرا طرح خاصي براي عرضه سهام اين شركت‌ها وجود ندارد و از آن مهم‌تر فراز دوم بند «الف» كه آزادسازي فعاليت‌هاي اقتصادي براي بخش خصوصي را مورد توجه قرار مي‌دهد، بلاتكليف مانده است.

به نظر مي‌رسد، در شرايط كنوني انتشار گزارشي از فعاليت‌هاي انجام گرفته در جهت اجراي بند «الف» سياست‌هاي ابلاغي و برنامه‌هاي آينده، بسياري از ابهامات و علامت سوال‌هاي موجود را برطرف خواهد كرد.

حميد اسدي‌
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن