تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814277399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

3 سناريوي هيلا‌ري براي آينده - كاوه شجاعي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: 3 سناريوي هيلا‌ري براي آينده - كاوه شجاعي


سناتور باراك اوباما با پيروزي هفته گذشته‌اش در ايالت اورگان، توانست اكثريت نمايندگان داراي حق راي در مجمع ملي حزب دموكرات را از آن خود كند و شانس‌هاي رقيبش هيلا‌ري كلينتون را تقريبا به صفر برساند. با اين همه هيلا‌ري اعلا‌م كرده كه كوتاه نمي‌آيد و تا راي‌گيري نهايي مجمع ملي حزب - در تابستان - به مبارزه ادامه مي‌دهد، چرا كه هنوز دو، سه راي‌گيري مقدماتي ديگر باقيمانده و شمار زيادي از نمايندگان حزب از شخص خاصي حمايت نكرده‌اند.

با اين همه باراك اوباما از همين حالا‌ سناتور جان مك‌كين، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جمهوري را رقيب خود مي‌داند و مبارزه با او را در ايالت‌هاي كليدي آغاز كرده است. هيلا‌ري در اين ميان مي‌گويد اگر راي دو ايالت مهم ميشيگان و فلوريدا لحاظ شود او نامزد نهايي حزب خواهد بود. ميشيگان و فلوريدا انتخابات مقدماتي را پيش از موعد برگزار كردند و حزب با جريمه آنها اعلا‌م كرد نمايندگان اين دو ايالت در راي‌گيري مجمع ملي شركت نخواهند داشت. هيلا‌ري كه در اين ايالت‌ها نتيجه خوبي گرفته بود در حال حاضر تلا‌ش فراواني را آغاز كرده تا نظر حزب را عوض كند. با اين همه در حال حاضر كمتر كسي روي برد هيلا‌ري شرط مي‌بندد. ‌

هيلا‌ري براي پيروزي بايد نظر اكثريت 180 نماينده ارشد باقيمانده حزب را به خود جلب كند، اما چون اوباما در ايالت‌هاي بيشتري پيروز شده و نمايندگان متعهد بيشتري را از آن خود كرده اين امر بعيد به نظر مي‌رسد. اگر پيش از آغاز رقابت‌ها در ماه فوريه، 80 درصد نمايندگان ارشد حامي كلينتون بودند، حالا‌ و پس از پيروزي 3 هفته پيش اوباما در كارولا‌يناي شمالي آنها آرام آرام به سناتور سياهپوست ايالت ايلينويز مي‌پيوندند. اين روند تغييري نخواهد كرد. پس هيلا‌ري چرا به مبارزه ادامه مي‌دهد؟

يك فرضيه مهم مي‌تواند اين باشد كه هيلا‌ري از رقابت‌ها كنار نمي‌رود، چرا كه به دنبال پست معاونت رياست‌جمهوري است. اين بهترين فرصت براي اوست چرا كه مي‌تواند بعد از 8 سال معاونت پرزيدنت باراك اوباما، در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كند و اولين رئيس‌جمهوري زن آمريكا شود. ممكن است هيلا‌ري به زودي از اهميت اتحاد در حزب سخن بگويد و از باراك اوباما حمايت كند. ممكن است هيلا‌ري و باراك به زودي يك رقيب داشته باشند: سناتور جان مك‌كين.

با اين همه اوباما خيلي هم به معاونت هيلا‌ري رغبتي ندارد. هيلا‌ري توانسته نظر طبقه كارگر سفيدپوست در آمريكا را به خود جلب كند و اينكه در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري هيلا‌ري معاون باراك شود بسيار به نفع اين نامزد سياهپوست است، چراكه حاميان اصلي‌اش سياهپوستان و سفيدهاي جوان و تحصيلكرده هستند. با اين همه كسان ديگري هم هستند كه مي‌توانند معاون باراك شوند و مانند هيلا‌ري به او سود برسانند؛ مثل جيم وب، سناتور ايالت ويرجينيا، كهنه سرباز جنگ ويتنام و منتقد جنگ عراق يا سام نان كه سناتور محافظه‌كار سابق از جورجيا و متخصص در امور خلع سلا‌ح اتمي. به علا‌وه هيچكدام از آنها مانند هيلا‌ري كلينتون و همسرش در صورت پيوستن به اوباما شعار او را تحت‌الشعاع قرار نمي‌دهند.

يك احتمال ديگر اين است كه هيلا‌ري به دنبال رهبري اكثريت در سنا باشد. او در حال حاضر بسيار مشهورتر از ديگر سناتورها است و با كنار كشيدن از صحنه رقابت‌ها مي‌تواند سنا را جايزه بگيرد.

و يك احتمال كمي عجيب هم وجود دارد. هيلا‌ري با تا آخر مقاومت مي‌كند، اوباما را تضعيف خواهد كرد و باعث باخت اوباما به مك‌كين مي‌شود. همين حالا‌ شمار زيادي از حاميان دوآتشه كلينتون مي‌گويند در انتخاب ميان مك‌كين و اوباما به نفر اول راي مي‌دهند؛ آن وقت هيلا‌ري براي انتخابات سال 2012 آماده خواهد شد. او در سال 2012 شانس بيشتري براي پيروزي دارد. هيلا‌ري حالا‌ به كدام گزينه فكر مي‌كند؟

روند انتخاب نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري

براساس قوانين انتخاباتي حزب دموكرات، هر نامزد در هر ايالت با توجه به رأيي كه به دست آورده، بخشي از نمايندگان آن منطقه را از آن خود مي‌كند و همين نمايندگان هستند در راي‌گيري مجمع ملي حزب كه در تابستان (ماه آگوست) در دنور برگزار مي‌شود به همراه حدود 800 نماينده متشكل از روساي جمهوري و فرمانداران سابق و مقامات مهم ايالتي، نامزد نهايي حزب را تعيين مي‌كنند.

وضعيت نمايندگان دموكرات

حد نصاب نمايندگان (متعهد و ارشد) كه براي پيروزي نياز است: 2026 نفر

شمار نمايندگان متعهد: 3253 نفر

شمار نمايندگان ارشد: 797 نفر

نمايندگان باراك اوباما: 1963 نفر 16566متعهد و 307 ارشد)

نمايندگان هيلا‌ري كلينتون: 1780 نفر 15000 متعهد و 280 ارشد)

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن