تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815496417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در پي مذاكرات سوريه و اسراييل در تركيه: يك كارشناس:مذاكره سوريه و اسراييل موفقيت اردوغان را به دنبال دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در پي مذاكرات سوريه و اسراييل در تركيه: يك كارشناس:مذاكره سوريه و اسراييل موفقيت اردوغان را به دنبال دارد
سياسي
آنكارا- حسنو محلي مفسر سرشناس مسايل خاورميانه تركيه، مذاكرات سوريه و اسراييل در تركيه را موفقيت سياسي براي اردوغان خواند.

به گزارش ايرنا، وي در يك يادداشت سياسي در روزنامه آكشام امروز با عنوان موفقيت بزرگ اردوغان ، نوشت: در هفته گذشته به هنگامي كه اعلام شد مذاكرات غيرمستقيم سوريه و اسراييل در تركيه آغاز خواهد شد، در دوحه پايتخت قطر نيز طرف‌هاي درگير لبناني براي يافتن راه حل پايان دادن به بحران آن كشور گردهم آمدند و به موازات آن نيز مسئولين اسراييلي نيز با مسئولين مصر در مورد آزاد كردن نظاميان اسراييلي در دست حماس ديدار داشتند.

به نوشته محلي، امير قطر روز گذشته خبر از توافق گروه‌هاي درگير لبناني براي حل بحران جاري آن كشور داد و يك ساعت بعد از سخنان امير قطر در مورد تماس‌هاي سوريه و اسراييل از سوي دمشق، تل آويو و آنكارا، اطلاعاتي منتشر شد و در آن ساعات وليد المعلم وزيرخارجه سوريه كه يكي از مهمترين طرف‌ها در مساله لبنان است از توافق دوحه حمايت كرد و متعاقب آن نيز اخباري در زمينه توافق اسراييل و حماس براي پايان دادن به محاصره غزه منتشر شد.

محلي با تاكيد بر اين كه در تمامي تحولات ياد شده رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم نقش دارد، افزود: نقش فعال تركيه در تحولات منطقه‌اي به صورت جدي از ماه ژانويه سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي آغاز شده است.

به نوشته مفسر كارشناس مسايل خاورميانه تركيه در ژانويه سال ‪۲۰۰۳‬ ميلادي با سفر دوره‌اي عبدالله گل ، رييس جمهور فعلي تركيه به كشورهاي منطقه و متعاقب آن رد طرح عبور نيروهاي نظامي آمريكا از تركيه به خاك عراق كه موجب افزايش اعتبار تركيه در بين كشورهاي عربي منطقه شد، نقش تركيه در مسايل منطقه‌اي افزايش يافت.

به نوشته محلي، نقش تركيه در مسايل منطقه‌اي از دو ماه گذشته به صورت بسيار گسترده و بارزي خود نمايي مي‌كند در اكتبر سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي در پي دومين سفر بشار اسد به تركيه و متعاقب آن ديدار عبدالله گل و رجب طيب اردوغان از سوريه نقش تركيه در برقراري صلح منطقه‌اي نيز به صورت فعال آغاز شد و اميدها در اين زمينه مجددا زنده شد و در اين ميان نقش شرايط خاص منطقه نيز كمك كار رييس جمهور و نخست وزير تركيه بود.

او نوشت :درماندگي آمريكا در افغانستان و عراق، شكست اسراييل در جنگ ‪ ۳۳‬روزه در لبنان، بيهودگي تلاش‌هاي اسراييل، آمريكا و متحدانشان براي نابودي حزب الله لبنان و دورساختن سوريه از ايران از جمله شرايط منطقه اي بودند كه موجب شدند فعاليت‌هاي ديپلماسي تركيه در مسايل منطقه‌اي موفق باشد.

به نوشته مفسر خاورميانه روزنامه آكشام، عبدالله گل رييس جمهور تركيه در ماه فوريه سال جاري به سوريه سفر و در آن كشور با بشار اسد و امير قطر ديدار كرد و يك هفته بعد نيز به قطر عزيمت و با امير آن كشور مذاكراتي انجام داد و متعاقب آن يك ماه بعد رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در دوحه با وزيرخارجه اسراييل ديدار و بعد از آن پيام شفاهي اولمرت نخست وزير اسراييل مبني بر آمادگي اسراييل براي عقب نشيني از ارتفاعات جولان را در ديدار با بشار اسد در سوريه به اطلاع وي رساند.

محلي با عنوان اين كه اردوغان در اين ميان با طرف‌هاي درگير لبناني نيز تماس‌هاي ديپلماتيك برقرار و از طريق تلفن با آنان مذاكره مي‌كرد، افزود: در اين مذاكرات اردوغان به آنها توصيه مي‌كرد كه با يكديگر مصالحه كنند و در تمامي روند ياد شده نيز احمد داود اوغلو مشاور ارشد سياسي اردوغان نيز حضوري فعال نقش داشت.

محلي با اشاره به اين كه بوش در آخرين سفر خاورميانه‌اي خود ضمن هدف قرار دادن ايران، تركيه را به عنوان نمونه‌اي براي ديگر كشورهاي منطقه معرفي مي‌كرد، افزود: بوش در عين حال از ميانجيگري اردوغان در نزديكي سوريه و اسراييل حمايت كرد و براي اولين بار اين مساله كه آمريكا نسبت به فعاليت‌هاي ميانجيگري تركيه در منطقه برخوردي مثبت دارد را اعلام كرد.

محلي با عنوان اين كه از سوي ديگر تلاش‌هاي ياد شده امير قطر كه داراي روابط نزديكي با اسراييل و سوريه است، جاي دارد، افزود: مخالفين آمريكا در منطقه همانند حماس نيز اعتماد خود به تركيه را اعلام كردند، از ديد همگان اين فرصتي بود كه نبايد آن را از دست داد و برخي گام‌هاي عملي مي بايد در اين زمينه برداشته مي‌شد.

وي با بيان اين كه تنها مساله در اين زمينه مساله چگونگي فانع ساختن گروه‌هاي تندروي يهودي مخالف صلح در اسراييل و نيز لابي يهودي آمريكا از سوي اولمرت بود، افزود: نكته‌اي كه نبايد از نظر دور داشت، اين است كه آيا اولمرت كه با ادعاهاي سوء استفاده‌هاي مالي مواجه است و احتمال استعفاء و يا عزل وي مي‌رود تا چه حد در اين روند و پيشبرد آن مي‌تواند موفق شود؟
به نوشته حسنو محلي يك چانه زني بسيار گرم و چندجانبه در منطقه در جريان است و كشورهاي درگير در اين مساله خواهان اين هستند كه اين چانه زني در مرحله اول به نفع طرفين و در مرحله دوم به نفع منطقه خاتمه يابد و تنها يك مساله در اين ميان باقي مي‌ماند و آن هم مساله ايران است.
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن