تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805830971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير كار و امور اجتماعي در همايش ملي بهره‌وري: 4 درصد از تسهيلات طرح بنگاههاي كوچك از مسير منحرف شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير كار و امور اجتماعي در همايش ملي بهره‌وري: 4 درصد از تسهيلات طرح بنگاههاي كوچك از مسير منحرف شده است
خبرگزاري فارس: وزير كار و امور اجتماعي در حاشيه همايش ملي بهره‌وري گفت: از كل تسهيلات پرداختي 420 هزار طرح بنگاههاي كوچك‌ و زودبازده فقط 23/4 درصد در منابع و از نظر تعداد 8 درصد در طرحها انحراف وجود داشته، بقيه در مسير خود هزينه شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سيدمحمد جهرمي وزير كار و امور اجتماعي امروز پنج شنبه در همايش ملي بهره‌وري بر اساس روش تصادفي و علمي سال گذشته 10 هزار طرح بنگاههاي كوچك و زودبازده بررسي شد، از 420 هزار طرح اجرا شده، حدود 23/4 درصد از لحاظ منابع و 8 درصد از لحاظ تعداد از مسير اصلي خود منحرف شده‌اند.
وزير كار و امور اجتماعي تصريح كرد: اصل كار نظارت سازمان يافته بر طرحهاي كوچك و زودبازده است كه اين طرحها در مقايسه با ساير تسهيلات بانكي در ساير طرحها، موفق‌تر بوده است.
وي گفت: همه دستگاههاي اجرايي، ستادهاي استاني، بانك‌ها و دستگاههاي مرتبط بر اجراي طرحهاي كوچك و زودبازده نظارت مي‌كنند، همچنين از سازمان بازرسي كل كشور هم مي‌خواهيم كه بر طرحهاي ياد شده نظارت كند.
جهرمي خاطرنشان كرد: از بانك مركزي هم خواسته شده به طور تصادفي 9000 طرح بنگاه‌هاي زودبازده را در 30 استان كشور در كنار وزارت كار و وزارت نيرو بررسي كند و اين طرح از سه روز قبل شروع شده است.

*ميانگين نرخ بيكاري جوانان كاهش يافته است

وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به اين كه نرخ بيكاري در كل كشور در پايان سال گذشته به 6/10 درصد رسيده ،گفت: اين رقم نسبت به 3/11 درصد سال گذشته‌اش كمتر شده و نسبت به نرخ 3/12 درصد ابتداي برنامه چهارم هم كمتر است.
جهرمي گفت: نرخ بيكاري براساس آمار مركز آمار ايران در بين جوانان 15 تا 24 ساله از 29 درصد به 26 درصد كاهش يافته و در بين جوانان 26 ساله اين رقم حتي به 20 درصد رسيده است.

*انتقال پايتخت از تهران و مهاجرت معكوس

وزير كار و امور اجتماعي در مورد بحث انتقال پايتخت از تهران گفت: اين طرح از سالهاي پيش بررسي مي‌شود و اكنون هم در حال بررسي كارشناسي است، اميدوارم هرچه سريعتر به نتيجه برسد.
وزير كار و امور اجتماعي خاطرنشان ساخت: يكي از مباحث بهره‌وري اين است كه اجازه ندهيم شهرهاي بزرگ از اين كه هست بزرگتر شوند، همچنين انتقال پايتخت باعث مهاجرت معكوس از تهران به ساير شهرها مي‌شود.
جهرمي گفت: هم‌‌اكنون علاوه بالا بودن بر هزينه زندگي يك خانوار در تهران نسبت به ساير شهرها، هزينه آموزش در تهران نسبت به ساير شهرها حدود 2 برابر است.
وي با اشاره به اين كه سازمان بهره‌وري كه متولي بهره‌وري در دستگاههاي اجرايي بود تبديل به مركز بهره‌وري شده، خاطرنشان ساخت: حال اگر اين مركز بتواند باعث بهره‌وري دستگاهها شود، بهتر است، ولي حوزه آن فقط دستگاههاي اجرايي دولتي است،در حالي كه بايد بتواند متولي بهره‌وري در كل بخشهاي كشور شود.
جهرمي تأكيد كرد: بهره‌وري در كشور بايد متولي داشته باشد.

*افزايش دستمزد كارگران رابطه مستقيم با انگيزه كار دارد

جهرمي با اشاره به اين كه حداقل دستمزد كارگران به معناي كل دريافتي كارگر نيست، گفت: بايد كارفرمايان براساس استعداد كارگران و بهره‌وري آنان و نيز اضافه كاري و خلاقيت، دستمزد بيشتري بپردازند.
جهرمي همچنين با اشاره به اين‌كه مفاهيم فرهنگ كار و ارزش كارگران در فرهنگ اسلامي وجود دارد، گفت:‌ براي ارتقا و بهره‌وري در كارگر بايد فرهنگ اصيل اسلامي كار تقويت شود.

*برخي كارخانه‌ها محصول نمي‌فروشند، انرژي مي‌فروشند

وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به فراواني انرژي خدادادي در كشور، گفت: برخي كارخانه‌ها محصول نمي‌فروشند، بلكه انرژي ارزان را مي‌فروشند.
وي گفت:‌كشاورزي كه در يك هكتار زمين 10 هزار متر مكعب آب مصرف مي‌كند، فقط هزينه واقعي آب مصرفي يك ميليون تومان است، حال اگر با مديريت سو بر اين مزرعه فقط 3 تا 4 تن گندم برداشت كند، در واقع گندم نمي‌فروشد، بلكه آب و انرژي است كه مي‌فروشد.
جهرمي با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به فارس گفت: يك كشاورز نمونه در استان فارس در محضر ايشان گفت، از يك هكتار زمين 167 تن چغندر توليد كرده است، در حالي كه ميانگين كشور 44 تن در هكتار است.

*بهره‌وري مي‌تواند توليد كشاورزي را 3 برابر كند

وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به آمار توليد 100 ميليون تن محصول كشاورزي در سال گفت: اگر بهره‌وري افزايش يابد، با همين زمين و زراعت و امكانات مي‌توان توليد محصول را تا 300 ميليون تن يعني 3 برابر افزايش داد.

*توليد ناخالص داخلي 250 هزار ميليارد تومان

جهرمي وزير كار با اشاره به اين كه حجم توليد ناخالص داخلي كشور GDP به رقم 250 هزار ميليارد تومان رسيده است، يبان داشت: اگر نرخ بهره‌وري يك درصد افزايش يابد، مي‌توان 2500 ميليارد تومان به توليد ناخالص داخلي اضافه كرد و اين رقم اگر بخواهد از محل سرمايه‌گذاري جديد انجام شود، بايد 25 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در كشور انجام شود تا سالي 10 درصد سود داشته باشد و 2500 ميليارد تومان ارزش ايجاد كند.

* 14 استان دچار بحران خشكسالي

وزير كار و امور اجتماعي گفت: امسال كه متأسفانه 14 استان كشور دچار بحران خشكسالي شده‌اند، اگر اين پديده طبيعي به فرصتي براي اصلاح كار كشاورزي و مصرف نهاده ها تبديل شود، مي‌توان تبديل به نعمت كرد.

* ما در انرژي مسرف هستيم

جهرمي تأكيد كرد: ما واقعاً در مساله انرژي مسرف هستيم، چه در خانه، چه در تجارت، حمل‌ونقل، صنعت و معدن چون انرژي ارزان است، اسراف صورت مي‌گيرد، در حالي كه انرژي ارزان به هيچ وجه مجوزي براي اسراف آن نيست.

* كارخانه‌ها 3 ساله سرمايه را مستهلك مي‌كنند

جهرمي گفت: يك زماني كارخانه‌ها 15 سال سرمايه‌شان را مستهلك مي‌كردند، امروزه صنايع ظرف 2 تا 3 سال كل سرمايه‌شان را مستهلك مي‌كنند، يعني بازگشت سرمايه دو سه ساله شده است.
وي گفت: براي توليد مواد و بهتر بايد به سمت افزايش بهره‌وري و پايداري توليد حركت كنيم، صنعتگر ما نبايد خوشحال شود كه كارخانه مستهلك شده خارجي را به يك دهم قيمت بخرد، چون صاحب آن كل سرمايه انجام شده را مستهلك كرده است، اين يك دهم سود اضافي است.
جهرمي گفت: هرچند قدر مطلق بهره‌وري در همين نسبت به ژاپن بيشتر است، ولي در ژاپن بهره‌وري قبلاً رشد كرده و الآن به جايي رسيده كه 5/53 درصد رشد اقتصادي از محل بهره‌وري و كمتر از 47 درصد از محل سرمايه‌گذاري جديد است.

*نسبت درآمد نفتي از كل بودجه 16 درصد كاهش يافت

وزير كار و امور اجتماعي در همايش ملي بهره‌وري گفت: دولت نهم در مسير بهره‌وري حركت كرده به گونه‌اي كه براساس آمار وزير سابق اقتصاد سهم درآمد بودجه از نفت از 67 درصد به 51 درصد كاهش يافته است، گرچه همين 51 درصد هم زياد است، ولي حركت در مسير بهتر شدن است.

*بهره‌برداري پروژه‌هاي عمراني 2 سال زودتر

جهرمي گفت: يكي از نشانه‌هاي بهره‌وري اين است كه ميانگين زمان بهر‌ه‌بردازي از پروژه‌هاي عمراني از 9 سال به 7 سال كاهش يافته است، گرچه هنوز اين 7 سال هم زياد است و بايد ميانگين زمان اجراي طرحهاي عمراني 3 تا 4 سال شود.
وزير كار همچنين خواستار ارتباط منطقي بين بازار كار و آموزش‌هاي عالي كشور شد و تصريح كرد: اتلاف منافع و عمر دانشجو را در برخي دانشگاهها ملاحظه مي‌كنيم كه با منابع مادي قابل جبران نيست، طرف چند سال درس مي‌خواند، ولي مي‌بيند كه هيچ جايگاهي در مساله بازار كار ندارد، ابتداي كار بايد مهارت‌آموزي كند.
جهرمي گفت: حتي در بخش هنرستانهاي فني و حرفه‌اي كه متعلق به وزارت كار است، انطباق آموزش با نياز بازار كار ضروري است.
وزير كار گفت: ‌اگر مديران كشور از نظر مديريت ارتقاي يابند، ارزش بهره‌وري نيزوي انساني و كاهش ضايعات و قدر انرژي را بهتر مي‌فهمند.
وي گفت: فرهنگ كار بايد اصلاح شده و انطباق شغل و شاغل بايد صورت گيرد.

*تحقق اهداف چشم‌انداز با 4 هزار ميليارد دلار

جهرمي وزير كار با اشاره به اين كه سياستهاي كلي اصل 44 ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري فقط معطوف به واگذاري تصدي‌هاي دولتي نيست، بلكه ناظر به انجام سرمايه‌گذاري جديد از سوي بخش خصوصي است، گفت: ارزش كل تصديهاي قابل واگذاري دولت 150 هزار ميليارد تومان است در حالي كه براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله كشور 4 هزار ميليارد دلار يا معادل 4 ميليون ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد نياز است.

*همه مشكل را به گردن نقدينگي نيندازيم

وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به اينكه نقدينگي يكي از ابزار سرمايه‌گذاري است، گفت: نقدينگي مانند سيلاب است، اگر در سيلاب هم از قبل سد زده شود و خانه در مسير آب باشد، سيلاب همه چيز را خراب مي‌كند، بنابراين عيب از سيلاب نيست، از مديريت است. همين مساله در مورد نقدينگي است. اگر مسير نقدينگي درست هدايت نشود به تورم و گرفتاري منجر مي‌شود. بنابراين همه مشكل اقتصادي را نبايد به گردن نقدينگي اندازيم.
وزير كار و امور اجتماعي خواستار شد:‌براي رسيدن به توليد و اشتغال علاوه قر افزايش بهره‌وري كارگارههاي موجودي بايد سرمايه‌گذاري جديد هم در اقتصاد صورت گيرد.
وزير كار گفت: هر سال 2/1 ميليون نيروي جوياي كار جديد وارد بازار تقاضاي كار مي‌شود، اگر هنر دولت اين باشد كه نرخ بيكاري را ثابت نگه دارد باز هم كار بزرگي كرده است.
وزير كار گفت: به بنگاههاي اقتصادي گفته شده براي بنگاههايي كه در مسير افزايش بهره‌وري قرار مي‌گيرند، دولت حاضر است 50 درصد هزينه‌هاي مشاوره در جهت ارتقاي بهره‌وري را بپردازد.
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن