تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805675130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهره‌هاي جديد شطرنج سياسي روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مهره‌هاي جديد شطرنج سياسي روسيه


روسيه‌و قفقاز- ترجمه ليدا هادي:
در دوازدهم ماه مي‌سال‌جاري يك هفته بعد از تعطيلات و همه جارو جنجال‌هاي جشن و پايكوبي، ولاديمير پوتين مانند هميشه وارد اتاق كارش در كاخ كرملين شد

و روي همان صندلي هميشگي در مقابل ديميتري مدودف رئيس‌جمهور جديد روسيه نشست. اين نخستين ديدار آنها پس از اعطاي سمت نخست‌وزيري به پوتين بود. اگرچه او در مقامي پايين‌تر از قبل نشسته بود وليكن آهنگ كلام و حركاتش هيچ فرقي با پيش نداشت. او به راحتي در همان صندلي خودش تكيه داد و با مدودف كه به شكرانه او به رياست روسيه رسيده بود سخن گفت.

به‌طوري كه نمي‌توان لحظه‌اي به اين قضيه پي برد كه روسيه رئيس‌جمهور جديدي اختيار كرده است. نخستين نشانه‌هاي ضعف مدودف زماني آشكار شد كه او صرفا در تعيين اهداف و برنامه‌هاي آينده كشور تابعي از پوتين بود و دقيقا همان مسائلي را بازگو كرد كه پوتين بارها در خلال صحبت‌هايش به او يادآور شده بود.

پوتين هنگامي كه در پارلمان روسيه از نياز به كنار گذاشتن خط قرمزها، كاهش ماليات و لزوم مدرنيزه كردن اقتصاد كشور سخن مي‌گفت كمتر به مسايل دولتي توجه داشت، همان‌گونه كه تعويق در اين زمينه را هم به خوبي به مدودف ياد داده است. پوتين همچنين در فاصله كوتاه يك هفته گذشته انتصاب‌هاي بسياري داشت.

بسياري از دوستان سابق او به شكرانه نخست‌وزير جديد دوباره به مقام ديگري نايل شدند و عده‌اي ديگر رحل عزيمت از كاخ كرملين بستند. ايگور سچين كاردينال كاخ كرملين به شكرانه خدمات بسيارش به رياست رزنفت بزرگ‌ترين شركت نفتي روسيه، معاونت نخست وزيري و مديريت شركت كشتي‌سازي‌ روسيه كه در سال‌هاي اخير جزو بزرگ‌ترين‌هاي جهان بوده است نايل شد.

پوتين همچنين بسياري از اشخاص گروه اقتصادي ليبرال خودش را مانند الكسي كوردين به مقاماتي بالا نشاند. معاون اول او ايگور شوالف يكي از همين اعضاي گروه اقتصادي او در زمان رياستش است.

اما در اين ميان عده بسياري هم اقبال خود را در نظر پوتين از دست دادند. خاندان سيلوويكي از مهم‌ترين خانواده‌هايي بودند كه طي سال‌هاي اخير مسئوليت تامين امنيت و هماهنگي قدرت نظامي روسيه را در دست داشتند. آنها به راحتي از مقام بالاي خود در كا.گ.ب كنار گذاشته شدند.

نيوكولاي پاتروشف رئيس سازمان امنيت فدرال روسيه و همچنين ويكتور چركسوف كه زماني همه مردان كا.گ.ب را به اتحاد فرا خوانده بود از اشخاصي بودند كه با نخست‌وزيري پوتين يكباره كنار گذاشته شدند. شايد دليل اين پاكسازي مردان امنيتي روسيه از سوي پوتين اين باشد كه آنها به‌خصوص خانواده سيلوويكي در رده‌اي همتاي پوتين جاي گرفته بودند و اين براي تزار جوان بسيار نگران‌كننده بود.

مدودف در انتصاب‌هاي مربوط به‌ خود داراي اختيارات اندكي بود. بسياري از نيروهاي رياست‌جمهوري نيز حتي از سوي پوتين تعيين شدند. انتصاب سرگئي نارشكين معاون نخست‌وزير پيشين با دامنه ارتباط گسترده با كا.گ.ب به‌ عنوان رئيس دفتر كاخ رياست‌جمهوري از مواردي است كه تسلط پوتين به اوضاع كرملين را نشان مي‌دهد. مدودف فقط وزير دادگستري و مسئول كنترل كاخ كرملين را خودش انتخاب كرد.

با اين حال هيچ‌يك از اين انتصابات حتي خلع يد خاندان سيلويكي نمي‌تواند به منزله تغييري اساسي در پيكره سياسي روسيه باشد، نظامي كه طي 8 سال رياست پوتين به استحكامي قوي شكل گرفته است.

او به خوبي با فساد مالي، بي‌قانوني و بي‌كفايتي دستگاه حاكم آشناست. سخنراني اخير پوتين بيشتر به سخنان رهبري در جناح مخالف دولت شباهت داشت. اما آنچه پوتين به آن اعتقاد دارد رويكرد اصلاحات در كشور است نه جايگزيني.به عقيده بسياري از ناظران سياسي مدودف به هيچ طريق قصد ندارد حتي با اين انتخابات جعلي خودش را در جايگاه تابعي از پوتين جاي دهد.

نقش او به‌عنوان يك جانشين در كاخ كرملين ربودن قدرت از پوتين نبود بلكه به اين ترتيب آنها قصد داشتند اين مقام را براي پوتين حفظ كنند و چه كسي بهتر از مدودف كه مي‌توانست در غياب پوتين طي سفرهاي طولاني كرسي خالي كرملين را به خوبي براي او حفظ كند.

هرگاه كه پوتين تصميم به بازگشت بگيرد مدودف كليدهاي كاخ كرملين را دو دستي به او تقديم و براي اين خوش خدمتي پاداشي كلان دريافت مي‌كند. غافل از اينكه اين ارزش نفت و گاز است كه ارزش و احترام آن دو را تعريف مي‌كند، قدرتي بالاتر از همه زيركي پوتين!

تاريخ درج: 2 خرداد 1387 ساعت 13:40 تاريخ تاييد: 2 خرداد 1387 ساعت 18:43 تاريخ به روز رساني: 2 خرداد 1387 ساعت 18:39
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن