تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815151405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماه رجب فرصت استثنايي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ماه رجب؛ فرصت استثنايي
ماه رجب
بايد از فرصت‌ها استفاده کرد و بهترين اعمال را در فرصت‌هاي پيش‌آمده انجام داد تا چون به ابديت خود وارد شديم، خود را ملامت نکنيم. زيرا بالاخره در آن عالم از فرصت‌ها پرس و جو مي‌شويم و نهايتاً به سوي اعمال خود رهسپار مي‌گرديم. و رمزالرموز همّت‌هاي بلند اولياء الهي و بزرگان وادي ايمان نکتة فوق است که نگذاشتند در محدودة کوچک دنيا، فرصت‌ها از دست برود.قَالَ موسي‌بن‌جعفر«ع»: رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة.‏ [1] ماه رجب، ماه بزرگى است كه در آن حسنات چند برابر و گناهان در آن محو مى‏شود. كسى كه يک روز در ماه رجب روزه بگيرد، آتش جهنّم به اندازه يك‌صدسال از او فاصله مى‏گيرد، و كسى كه سه روز در آن ماه روزه بگيرد، بهشت براى او واجب مى‏شود. وقتي حضرت مي‌فرمايند کسي که در ماه رجب يک‌روز، روزه بدارد، آتش جهنم به اندازة يک‌صدسال از او دور مي‌شود؛ بدان معني است که از آن طريق جان و روح و روان در کلّ زندگي جهتي مي‌گيرد که آن جهت به سوي اعمالي نيست که در قيامت منجر به ورود در جهنم شود و بر همين قياس بدانيد اين‌که مي‌فرمايند: «بهشت بر او واجب مي‌شود» چون جهت کلي او به سوي رحمت الهي سير مي‌کند.  ماه‌ها؛ منازل و مراحلي هستند که انسان در بستر آن‌ها به سوي مرگ و منازل بعد از آن سير مي‌کند، و لازم است انسان در هر منزلي حقِ آن‌ها را اداء کند.  بايد از فرصت‌ها استفاده کرد و بهترين اعمال را در فرصت‌هاي پيش‌آمده انجام داد تا چون به ابديت خود وارد شديم، خود را ملامت نکنيم. زيرا بالاخره در آن عالم از فرصت‌ها پرس و جو مي‌شويم و نهايتاً به سوي اعمال خود رهسپار مي‌گرديم. و رمزالرموز همّت‌هاي بلند اولياء الهي و بزرگان وادي ايمان نکتة فوق است که نگذاشتند در محدودة کوچک دنيا، فرصت‌ها از دست برود.پس از ماه محرم که ماه حرام خداوند و حَرم خاص الهي بود و از آن خارج شديم، حال با ظهور ماه رجب دوباره حريم خاص الهي ظاهر شده. ماهي که پروردگار عالم اجازه نمي‌دهد حتي با بندگان کافر او بجنگند، پس نظر محبتش در اين ماه به بندگان مؤمنش بسيار بيشتر است و از رعايت اعمال ديني در اين ماه بيشتر از هر زمان ديگر خوشنود مي‌شود. آنچه اميدواري را صد چندان مي‌کند قول رسول خدا«صلي‌الله‌عليه‌وآله»  است که مي‌فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ تَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ. [2] خداوند در آسمان هفتم فرشته‌اي را قرار داده که به او «داعي» گويند. چون ماه رجب فرا رسد آن فرشته از سر شب تا صبح ندا سر مي‌دهد! خوشا به حال ذاکران و يادآوران خدا، خوشا به حال مطيعان. و خداوند تعالي مي‌فرمايد: من همنشين کسي هستم که همنشين من است، من مطيع کسي هستم که مطيع من است، من بخشندة کسي هستم که تقاضاي بخشش کند. ماه، ماه من، بنده، بندة من، رحمت، رحمت من. هرکس مرا در اين ماه بخواند اجابتش مي‌کنم، و هرکس از من چيزي طلب کند به او عطا کنم و هرکس از من طلب هدايت کند، او را هدايت مي‌کنم. اين ماه را رشتة پيوندي بين خود و بين بندگانم قرار دادم، هرکس بدان چنگ زند به من متصل خواهد شد.در انسان به جهت داشتن نفس امّاره، درهايي به سوي جهنم هست و به جهت فطرت الهي راه‌هايي به سوي بهشت، و وظيفة او است تا با همت و تلاش خود جنبه‌هاي منفي خود را در کنترل درآورد و جنبه‌هاي مثبت و الهي خود را از حالت بالقوه به فعليت در آورد، و ماه رجب و روزة آن ماه چنين امکاني را به انسان مي‌دهد. آري! روايت فوق مژدة بزرگي است براي آن‌هايي که مي‌خواهند زندگي ديني خود را سر و سامان دهند و وارد شخصيت خاص ديني گردند و به اصطلاح در زمرة «رجبيّون» قرار گيرند. به‌طوري که از حضرت صادق«ع»  داريم:«إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ فِي بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ فَيَقُومُ أُنَاسٌ يُضِي‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمَلِكِ مُكَلَّلَةً بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ مَعَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَمِينِهِ وَ أَلْفُ مَلَكٍ عَنْ يَسَارِهِ يَقُولُونَ لَهُ هَنِيئاً لَكَ كَرَامَةُ اللَّهِ يَا عَبْدَ اللَّهِ فَيَأْتِي النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي وَ إِمَائِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُكْرِمَنَّ مَثْوَاكُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَايَاكُمْ وَ لَأُبَوِّئَنَّكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفاً تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ إِنَّكُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِي شَهْراً عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِكَتِي أَدْخِلُوا عِبَادِي وَ إِمَائِي الْجَنَّةَ ثُمَّ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ«ع»  هَذَا لِمَنْ صَامَ شَيْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ يَوْماً وَاحِداً فِي أَوَّلِهِ أَوْ فِي وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِه».[3]‏
دعا
 چون روز رستاخيز به پا شد، سروشى از درون عرش ندا مى‏دهد! رجبى‏ها كجايند؟ گروهى برمى‏خيزند كه چهره‏شان براى مردم محشر مى‏درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آكنده از مرواريد و ياقوت است. همراه هريك از ايشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستاده‏اند و به او مى‏گويند اى بنده خدا! كرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏آيد كه اى بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را فراوان قرار مى‏دهم و غرفه‏هايى از بهشت به شما ارزانى مى‏دارم كه از زير آن جوى‏ها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عمل‏كنندگان چه نيكوست، شما براى من در ماهى روزه گرفتيد كه حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب كرده‏ام. اى فرشتگان من! اين بندگان مرا به بهشت درآوريد. امام صادق«ع»  اضافه فرموده است كه اين پاداش كسى است كه چيزى از ماه رجب را روزه بگيرد، هر چند يك روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد. در انسان به جهت داشتن نفس امّاره، درهايي به سوي جهنم هست و به جهت فطرت الهي راه‌هايي به سوي بهشت، و وظيفة او است تا با همت و تلاش خود جنبه‌هاي منفي خود را در کنترل درآورد و جنبه‌هاي مثبت و الهي خود را از حالت بالقوه به فعليت در آورد، و ماه رجب و روزة آن ماه چنين امکاني را به انسان مي‌دهد و لذا حضرت صادق«ع» مي‌فرمايند:«مَنْ صَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ سَبْعَةَ أَيَّامٍ أُغْلِقَتْ عَنْهُ أَبْوَابُ النِّيرَانِ السَّبْعَةُ وَ مَنْ صَامَ ثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ فُتِّحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ وَ مَنْ صَامَ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً أُعْطِيَ مَسْأَلَتَهُ وَ مَنْ زَادَ زَادَهُ اللَّهُ «عزوجل»».‏[4]هركس اين روز را روزه بدارد، آتش جهنّم به فاصله يك‌سال از او دور مى‏شود؛ و هركس هفت روز را روزه بگيرد، درهاى هفتگانه جهنّم به روى او بسته مى‏شود؛ و كسى كه هشت روز را روزه بدارد، درهاى هشتگانه بهشت به روى او باز مى‏گردد؛ و هركسى كه پانزده روز، روزه بگيرد، حاجتى كه دارد برآورده مى‏شود؛ و كسى كه بيشتر (از اين) روزه بدارد، خداوند پاداش او را افزون‌تر خواهد كرد.در راستاي جهت‌گيري به سوي صفاي عقلي و قلبي، ماه رجب بستر بسيار مناسبي است و لذا حضرت موسى بن جعفر«ع» خبر مي‌دهند: «رَجَبٌ نَهَرٌ فِي الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذَلِكَ النَّهَر».[5]  رجب، نام رودى است در بهشت كه از شير سپيدتر و از عسل شيرين‏تر است، كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند متعال از (زلال جارى) آن رود به او مى‏نوشاند.  رجب ماه خدا است، يعني زمينة ارتباط با خدا به نحو کاملي فراهم است و لذا بايد با دفع موانع و ايجاد عوامل زمينة ارتباط قلب با خدا را فراهم کرد، با استغفارهاي دستورداده‌شده موانع را برطرف مي‌نماييم و با ذکر «لا اله الاّ الله» و «قل هوالله احد ...» عوامل ارتباط با معبود اَحدي را فراهم مي‌سازيم.  آري! کسي که در ماه رجب با انجام اعمال مخصوص آن ماه حرمت آن را نگه دارد از نظر قلبي و عقلي در شرايطي قرار مي‌گيرد و شخصيتي را براي خود مي‌سازد که بر اساس آن شخصيت با آن رود روبه‌رو مي‌شود که از شير سفيدتر است، بدين‌معني که جنبة عقلي او هيچ کدورت باطلي ندارد. و از عسل شيرين‌تر است، بدين‌معني که جنبة قلبي او در چنان نشاطي است که هيچ جنبة جزيي که حاکي از دوري حق باشد در او نيست.[6]انساني که توانست در ماه رجب شخصيت خود را سامان‌دهي کند به چنان بصيرتي مي‌رسد که نه‌تنها خود را از مهلکه‌هاي انحراف نجات مي‌دهد، بلکه اطرافيان خود را نيز به سوي هدايت الهي رهنمون مي‌گردد که صورت اين هدايت در قيامت به شکل شفاعت از گناهکاران ظاهر مي‌گردد و لذا حضرت اميرالمؤمنين«ع»  مي‌فرمايند:«مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ فِي أَوَّلِهِ أَوْ وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ فِي أَوَّلِهِ وَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي وَسَطِهِ وَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي آخِرِهِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ مَنْ أَحْيَا لَيْلَةً مِنْ لَيَالِي رَجَبٍ أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ قَبِلَ شَفَاعَتَهُ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ رَجُلٍ مِنَ الْمُذْنِبِينَ وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي رَجَبٍ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَكْرَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي الْجَنَّةِ مِنَ الثَّوَابِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر».[7]
نماز و سجده
 هركس يك‌روز از روزهاى نخست يا ميانه يا آخر رجب را روزه بگيرد، خداوند گناهان گذشته و آينده‏اش را مى‏آمرزد، و هركس سه روز در دهه اول و سه روز در دهه دوم و سه روز در دهه سوم رجب روزه بدارد، گناهان گذشته و آينده‏اش آمرزيده مى‏شود و هركس يك شب از شب‌هاى رجب را به عبادت زنده بدارد، خدايش از آتش آزاد مى‏فرمايد و شفاعت او را در مورد هفتاد هزار خطا كار مى‏پذيرد، و هركس در ماه رجب براى خشنودى خداوند صدقه‏يى بپردازد، خداوندش روز قيامت در بهشت با پاداش‏هايى او را گرامى مى‏دارد كه هيچ چشم چنان پاداش‌هايي نديده و هيچ گوش چنان پاداش‌هايي نشنيده و بر هيچ دلى خطور نكرده است.رسول خدا«صلي‌الله‌عليه‌وآله» مي‌فرمايند: «فَمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ يَوْماً اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ».[8] هرکس يک روز از ماه رجب را روزه بدارد مستوجب رضوان‌الله اکبر مي‌شود. و نيز مي‌‌فرمايند: «رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ وَ شَعْبَانُ شَهْرِي وَ رَمَضَانُ شَهْرُ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ: مَنْ صَامَهُ كُلَّهُ اسْتَوْجَبَ عَلَى اللَّهِ ثَلَاثَةَ أَشْيَاءَ، مَغْفِرَةً لِجَمِيعِ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِهِ وَ عِصْمَةً فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِهِ وَ أَمَاناً مِنَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ فَقَامَ شَيْخٌ ضَعِيفٌ وَ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ  إِنِّي عَاجِزٌ عَنْ صِيَامِهِ كُلِّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ «صلي‌الله‌عليه‌وآله» صُمْ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْهُ فَإِنَّ الْحَسَنَةَ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا وَ أَوْسَطَ يَوْمٍ مِنْهُ وَ آخِرَ يَوْمٍ مِنْهُ فَإِنَّكَ تُعْطَى ثَوَابَ مَنْ صَامَهُ كُلَّهُ وَ لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَيْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَا يَبْقَى مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي سَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ».رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است. سپس فرمود: هر کس کلّ آن ماه را روزه بدارد، هشت چيز بر خدا نسبت به او واجب مي‌شود. مغفرت همه گناهاني که انجام داده، و حفظ او در باقي عمرش از انحراف، و امان از عطش روز فزع اکبر. پس پيرمرد ضعيف‌اندامي برخاست و عرض کرد اي رسول خدا! من از روزة تمام اين ماه عاجز هستم. حضرت فرمودند: اول آن ماه را روزه دار – که هر حسنه‌اي ده برابر حساب مي‌شود – و وسط و آخر آن را نيز روزه بدار که در اين صورت ثواب روزة همة ماه را برده‌اي. اما از شب جمعه اول آن ماه غفلت نکن که ملائکه نام آن را «ليلة الرغائب» ناميده‌اند و آن از اين قرار است که چون ثلث شب جمعه گذشت تمام ملائکه به گِرد کعبه جمع مي‌شوند. خداوند مي‌فرمايد اي ملائکه از من طلب کنيد هر چيزي را که مايل هستيد. مي‌گويند: پروردگارا! حاجت ما از تو غفران روزه‌داران ماه رجب است، و خداوند مي‌فرمايد: چنين کردم و سپس حضرت چگونگي اعمال ليلة الرغائب را فرمودند که آن را در مفاتيح‌الجنان شيخ عباس قمي«رحمة‌الله‌عليه» تعقيب نماييد. روايات فراواني که از طريق رسول خدا«صلي‌الله‌عليه‌وآله» و ائمه معصومين«عليهم‌السلام» در رابطه با ماه رجب آمده نشان مي‌دهد که هدايت‌گران الهي در آن ماه زمينة فراواني در راستاي هدايت معنوي انسان‌ها يافته‌اند و به ما تذکر داده‌اند. از جمله آن روايات؛ روايتي است که براي روزه هر روز از سي روز آن ماه برکاتي را نقل فرموده که رمز و رازهايي در آن نهفته است، و به جهت طولاني‌بودن آن از آوردن آن خودداري مي‌کنيم و عزيزان را به کتاب شريف امالي صدوق، مجلس هشتادم ارجاع مي‌دهيم و در اين رابطه به ذکر اين روايت بسنده مي‌کنيم که رسول خدا«صلي‌الله‌عليه‌وآله» فرمودند:هركس يك‌روز از روزهاى نخست يا ميانه يا آخر رجب را روزه بگيرد، خداوند گناهان گذشته و آينده‏اش را مى‏آمرزد، و هركس سه روز در دهه اول و سه روز در دهه دوم و سه روز در دهه سوم رجب روزه بدارد، گناهان گذشته و آينده‏اش آمرزيده مى‏شود و هركس يك شب از شب‌هاى رجب را به عبادت زنده بدارد، خدايش از آتش آزاد مى‏فرمايد . «هر کس 3 روز از ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند در برابر هر روز آن، روزه يک‌سال را براي او مي‌نويسد و هرکس 7 روز آن را روزه بگيرد، درهاي هفت‌گانه جهنم به روي او بسته مي‌شود. و هر کس 8 روز از آن را روزه بگيرد، درهاي هشت‌گانه بهشت به روي آن گشوده مي‌شود و هرکس 15 روز از آن را روزه بگيرد، خداوند به راحتي از او حساب مي‌کشد، و هر کس کلّ ماه رجب را روزه بگيرد، خشنودي خود را براي او مي‌نويسد، و هرکس که خداوند خشنودي خود را براي او بنويسد، او را عذاب نمي‌کند».[9]از اهميت وارد شدن در عالَم نوراني ماه رجب همين بس که در روايت داريم:حضرت سجاد«ع»  در طول ماه رجب در کنار کعبه نماز خواند و به سجده مي‌رفت و «عَظُمَ الذّنْبُ مِنْ عَبدک، فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِک» از او شنيده مي‌شد. و در طول اقامت در کنار کعبه جز اين عمل را انجام نمي‌داد.[10] وقتي رسول خدا«صلي‌الله‌عليه‌وآله» مي‌فرمايند: رجب ماه خدا است، يعني زمينة ارتباط با خدا به نحو کاملي فراهم است و لذا بايد با دفع موانع و ايجاد عوامل زمينة ارتباط قلب با خدا را فراهم کرد، با استغفارهاي دستورداده‌شده موانع را برطرف مي‌نماييم و با ذکر «لا اله الاّ الله» و «قل هوالله احد ...» عوامل ارتباط با معبود اَحدي را فراهم مي‌سازيم. إن‌شاءاللهمهم‌ترين ادعيه؛ ادعية ماه رجب است که در مفاتيح‌الجنان آورده شده، يعني عالي‌ترين نحوة ارتباط با خدا در اين ماه فراهم شده است. خداوند به لطف و کرم خود همة ما را موفق به عالي‌ترين ارتباط با معبودمان بگرداند. پي نوشت ها : [1] - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،  ص 54    [2] - مستدرك‏الوسائل، ج 7 ، ص 535   [3] - روضة الواعظين و بصيرة المتعظين،  ج ‏2[4] - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 53 .  [5] - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،  ص 53 .  [6] - به کتاب «ماه رجب؛ ماه يگانه شدن با خدا» رجوع شود.[7] - روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2 ، ص401   [8]- مستدرك‏الوسائل، ج 7 ، ص 534   [9] - مصباح المتهجد، ص 797 .[10] - مفاتيح‌الجنان، قسمت اعمال ماه رجب منبع :سايت لب الميزان(بيانات استاد اصغر طاهر زاده) بخش اخلاق و عرفان اسلامي تبيان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 435]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن