واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اطلاعات کمتر ،خلاقيت بيشتر چند نکته درباره اصغر فرهادي از لابلاي حرف ها و نقل ها و گفت و گوها اصغر فرهادي کار گردان مطرح سينماي ايران اين روزها با فيلم جدايي نادر از سيمين همه نگاهها را به خود جلب کرده است .
بخش هايي از ويژگي ها و نظرات او را از لابلاي حرف ها و اخبار و نقل قول ها اين جا بخوانيد:/فرهادي فيلمسازي د ررده بزرگان سينما/گفت :امسال جشنواره بي رونق است . بزرگان همه غايب اند .گفتم : ولي اصغر فرهادي غايب نيست .گفت : چهارشنبه سوري را ديده اي ؟گفتم : نه . ولي با همان دوفيلم قبلي (رقص در غبار وشهر زيبا )،فرهادي دررده بزرگان سينما در آمده است .گفت : واقعا ؟گفتم : بزرگي نه به سن وسال است و نه به پيشينه دراز . بزرگي در نگاه معاصر پر دغدغه انساني ،در نگاه شاعرانه ريزبين هنرمندانه است ...(يادداشت کيومرث پور احمد درزمان اکران فيلم چهارشنبه سوري )/نگاه اجتماعي فرهادي از کجا مي آيد ؟/بسياري از علاقه مندان سينماي فرهادي عاشق نگاه او به مسائل اجتماعي هستند . خود فرهادي درتازه ترين شماره همشهري جوان دراين باره گفته : حدس مي زنم اين نگاه اجتماعي که همواره بامن بوده از دوران نوجواني ام نشات مي گيرد وخواندن رمانها و داستانهايي با نگرش اجتماعي در آثار نويسندگاني چون صادق چوبک ،دولت آبادي ،آل احمد ،هدايت و....در ادامه آشنايي با ادبيات نمايشي جهان در دوران دانشگاه وخواندن آثار چخوف ،ايبسن ،ويليامز ،پينتر و... مرا با درام و اهميت جزئيات در شکل دادن آن آشنا کرد و مجموعه اين آشنايي ها شايد مسير مرا واضح تر کرد .اصغر فرهادي کار گردان مطرح سينماي ايران اين روزها با فيلم جدايي نادر از سيمين همه نگاهها را به خود جلب کرده است ./ايفاي نقش به جاي ديگران/نيما رييسي در يادداشتي که در چلچراغ نوشته از دوران همکاري با فرهادي و اجراي تئاتر خاطره جالبي را بازگو کرده است .او دريادداشت خود نوشته در يکي از اين اجراها من دير رسيدم و ده دقيقه به آغاز نمايش مانده بود .آن لحظه يادم است خانمهاي گروه با چشماني پر از اشک ايستاده بودند وفکر مي کردند من به اجرا نمي رسم ونمايش به هم مي حورد . اما وقتي رسيده بودم ديدم خود آقاي فرهادي لباس هاي نقش من را پوشيده بودند ومي خواستند آن نقش را بازي کنند تا نمايش به هم نخورد .تامن را ديد بدون هيچ عکس العملي لباسها را در آورد وبه من داد. پس از اجرا نيز من را بغل کرد وگفت : در دلم هرچه فحش بلد بودم بهت دادم . اما چه خوب که رسيدي و اجرا خوب شد .يعني بهترين برخورد وعکس العملي که مي شد دربرابر اين اتفاق انجام داد./رقص در غبار /فرامرز قريبيان درباره فيلم رقص در غبار ساخته اصغر فرهادي گفته :ما فيلم رقص در غبار را در کويري نزديک يزد فيلمبرداري کرديم . اسم روستايي که ما آنجا کار مي کرديم “کلانتر بود و آقاي فرهادي آنجا هميشه ياد فيلمهاي وسترن مي افتادند و بااين مسئله شوخي هاي مختلف مي کردند./اکران مهجور رقص در غبار/اگر اين روزها و در اوائل دهه نود ،فيلم اصغر فرهادي در بيشترين سالن ها اکران مي شود وبيشترين فروش ها را دارد بايد عنوان کرد در اوائل دهه هشتاد ،فيلمهاي نخستين آقاي فرهادي در کمترين سينماها اکران مي شدند وبالطبع کمترين فروش را داشتند ./رقص درغبار در محاصره آثار سطحي/در زمان اکران رقص در غبار در سال 82،خبر گزاري فارس مي نويسد : متوسط فروش روزانه فيلمهاي نمايش اول در تهران نشان ميدهد فيلم «رقص در غبار» ساخته اصغر فرهادي و با بازي درخشان فرامرز قريبيان، در حالي در رتبه ماقبل آخر فروش فيلمها قرار دارد كه تنها 3 سالن سينما را به خود اختصاص داده است.به گزارش خبرگزاري فارس در آن زمان ، فيلمهاي «دختر ايروني» و «چشمان سياه» به ترتيب با متوسط فروش روزانه 6 و 4 ميليون تومان در ردههاي اول و دوم هستند. اين دو فيلم به ترتيب 23 و 17 سالن سينمايي در تهران را در اختيار دارند. همچنين «دختري در قفس» با در اختيار داشتن 16 سالن سينما، روزانه بيش از يك ميليون تومان نميفروشد. فروش روزانه فيلم «شبهاي روشن» در 4 سينما و در 3 روز اول نمايش نيز در حدود يك ميليون تومان است./از کار درراديو تا آشنايي باطنز/من قبلا در راديو کار کمدي مي نوشتم .همان ها باعث شد تا تلويزيون از من بخواهد تا کار بنويسم و من ناخواسته افتادم دراين مسير ،کار طنز خيلي انرژي مي برد و اين جمله کليشه اي که مي گويند “ خنداندن سخت تر است را همان موقع دايره زنگي فهميدم .{گفت وگو با پيمان قاسمخاني در چلچراغ}./شهر زيبا/شهر زيبا ساخته بعدي اصغر فرهادي بود که در خرداد سال 83 در سينماها اکران شد .اين فيلم البته سينماهاي بيشتري از رقص در غبار داشت والبته تعداد سينماهايش فقط 8 سينما بود .در زمان جشنواره نيز اين فيلم تنها فيلمي بود كه در سينماي مخصوص رسانههاي گروهي، دو بار پخش شد و هر دو بار مورد استقبال خبرنگاران و منتقدان قرار گرفت.همچنين «شهر زيبا» با كسب حدود 70 درصد آرا به عنوان پنجمين فيلم برگزيده تماشاگران در بين 30 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران انتخاب شد.فرامرز قريبيان، بابك انصاري، آهو خردمند و ترانه عليدوستي در اين فيلم هنرنمايي كرده بودند كه هر چهار بازيگر در جشنواره گذشته فيلم فجر كانديداي دريافت سيمرغ بودند. «شهر زيبا» كانديداي دريافت 10 جايزه از بخش مسابقه بيستودومين جشنواره بينالمللي فيلم فجر بود اما تنها يك سيمرغ بلورين برد كه آنهم مربوط به صدابرداري فيلم (حسن زاهدي) بود،/هديه تهراني ،فرخ نژاد وعليدوستي به روايت فرهادي /چهارشنبه سوري از ساخته هاي تحسين شده فرهادي است که سه بازيگر مطرح يعني هديه تهراني و حميد فرخ نژاد وترانه عايدوستي درآن حضور داشتند . خود فرهادي درباره هديه تهراني در فيلم گفته : تهراني از لحظه اي كه طرح را برايش تعريف كردم كار را دوست داشت و براي رسيدن به نقش تلاش كرد.فرهادي همچنين درباره حضور ترانه عليدوستي گفته : بعد از حادثهاي كه براي برادرش در حين فيلمبرداري اتفاق افتاد ميخواستم كار را متوقف كنم اما عليدوستي با وقفه كوتاهي به فيلم بازگشت و براي من بسيار قابل احترام است كه او تا اين اندازه براي كارش ارزش قائل است.فرهادي درزمان اکران فيلم چهارشنبه سوري همچنين به بازي فرخنژاد در فيلم اشاره كرده و گفته بود: فرخنژاد با انرژي و جنس بازي كه داشت فيلم را تحت تاثير قرار داد و بازي از جنس نابازيگرها ارائه كرد./فيلمي درباره دروغ/فرهادي در مصاحبه ديگري با هوشنگ گلمکاني در ماهنامه فيلم درباره فيلم چهارشنبه سوري مي گويد :درواقع در همه اتفاقها يک چيز مشترک وجوددارد : همه يا دارند دروغ مي گويند يا دارند دروغ يکي ديگررا درست مي کنند يا مي گويند که ما فهميديم تو دروغ گفتي ./درباره الي و دريا /فيلم درباره الي نيزيکي از بهترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران محسوب مي شود .اين فيلم هم فيلمي درباره دروغ و قضاوت است .درباره الي فيلم تکان دهنده اي است بابازي حيرت برانگيز بازيگران مشهورش . دريا دراين فيلم نقش اساسي ندارد . خود فرهادي دراين باره گفته :يک روز درحين فيلمبرداري فيلم درباره الي رفتم کنار دريا و خيره شدم به دريا ،احساس کردم که چيزي زيبتر از اين وجود ندارد و اين تصوير تکه اي از بهشت است . عصر همان روز بود که يکي دو تا از بچه هاي گروه نزديک بود غرق بشوند . همه ما وحشتزده بوديم که به خير گذشت .دوباره رفتم له ساحل وديدم که همان تکه اي از بهشت ،مي تواند وحشتناک ترين جاي ممکن باشد . دريا اين دو وجه را در خودش دارد. فکر مي کنم در طبيعت اين درياست که بيشترين ظرفيت خير و شر همزمان را دارد. (گفت وگو با سعيد قطبي زاده در ماهنامه فيلم درزمان اکران فيلم درباره الي)/بازي واليبال افشا کننده تعارض آدمها/در بازي واليبال وقتي که الي بازي را ترک مي کند توپ به سمتش مي آيد و او آن را به آرامي درزمين بازي مي اندازد اما وقتي سپيده در چنين موقعيت مشابهي قرار مي گيرد توپ را مي اندازد بيرون . اين چکيده اي از تعارض شخصيت سپيده با جمع در طول قصه است .او قبلاهم چنين کاري کرده آنجا که آتش قليان مرد ها را مي رزد دور . انگار اينجا هم دارد بازي را خراب مي کند .به همين دليل است که وقتي در پايان قصه سپيده تعريف مي کند که ماجراي الي چه بوده ،ما جا نمي خوريم چون مي دانيم که سپيده شخصيتي است که قواعد بازي را راعايت نمي کند .(بخش ديگري از مصاحبه فرهادي درباره فيلم درباره الي )/اطلاعات کمتر ،خلاقيت بيشتر /اصغر فرهادي فيلمسازي اش که در فيلمنامه هاي آثارش اعتقاد به دادن اطلاعات مفيد ومختصر داشته است .خود اودراين باره گفته :من هرچه اطلاعات بيشتري درباره قصه هاي نانوشته درون فيلمنامه بدهم تخيل تماشاگررا محدود مي کنم .اين اطلاعات مفيد ومختصر دايره خلاقيت تماشاگررا وسيع تر مي کند ./مختصر و مفيد مسئله اين است/اين کار گردان مطرح سينما حتي پس از پايان فيلمهايش به قاعده مختصر ومفيد بودن نيز فکر مي کند .فرهادي درزمان اکران فيلم درباره الي به نکته جالبي درباره فيلم چهارشنبه سوري اشاره مي کند ومي گويد : يکي از تفاوتهاي درباره الي با چهارشنبه سوري دراين نکته بود اين بود که در پايان چهارشنبه سوري براي اينکه بگويم روحي از رابطه سيمين ومرتضي مطلع شده ،هم به فندکي اشاره کردم که روحي آن را قبلا در خانه سيمين ديده بود و حالا در ماشين مرتضي مي بيند و هم به بوي عطري که روحي در خانه سيمين امتحان کرده بود . يعني به دوتا نشانه اشاره کردم و الان که فکر مي کنم يکي از نشانه ها کافي بود ./الي چرااز عليرضا جداشد ؟/اما چرا الي از عليرضا جدا شد؟ کار گردان فيلم درباره الي دراين باره گفته :از فرط علاقه به يکديگر از هم دور شده اند .عليرضا يک شيفته محض است که عشقش اش به الي براي او ايجاد مزاحمت وعدم استقلال را در پي دارد ./هرچه تنهاتر، بهتر/من در زمان سريال داستان يک شهر حضور بيروني بيشتري داشتم اما الان سه چهار سال است که اهل جمع نيستم و کنار کشيده ام .کاملا هم فکر مي کنم ارثي است يا شايد براي همه همينطور است .اينکه سن بيشتر مي شود به دنبال خلوت هستيم تا جمع . الان به سختي مي توانم وارد يک جمع بشوم . هرچه تنها تر باشم برايم بهتر است .مثلا يک زمان دسته جمعي مي رفتيم کوه ولي الان دنبال اين هستم که درتنهايي ودر شب بروم کوه .(جديدترين کفت وگوي فرهادي با چلچراغ)/نظم و بي نظمي /خودم دلم مي خواهد اين ميزان نظمي که در کارم را دارم در بقيه قسمتهاي زندگي هم داشته باشم .مثلا مي خواهم دررانندگي آدم منظمي باشم که نيستم .مسيرها را هميشه اشتباه مي روم سارينا (دختر آقاي فرهادي )که سوار ماشين مي شود مي گويد مي داني از کدام مسير ي خواهي بروي ؟آن قدر که کاررا دي مي گيرم بقيه اتفاقات را جدي نمي گيرم ./فقط چند نفر هستند که .../اين روزها در زندگي ام آدمهاي زيادي هستند دفتر چه تلفنم پرو پيمان است . اما اگر شبي در يکي از خيابانهاي تهران مشکلي برايم پيش بيايد چند نفر هستند که مي توانم زنگ بزنم و مثلا بگويم :الومن تصادف کردم پاشين بياين اينجا؟هميشه فکر مي کنم فقط چند نفر هستند که راحتم به آنها زنگ بزنم .سينما و تلويزيون تبيان سينماي ما- محمد تاجيک
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 610]