تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826534690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجلي کربلا در آثار شعرا (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تجلي کربلا در آثار شعرا (3)
تجلي کربلا در آثار شعرا (3)   نويسنده:يحيي ستوده*   در آثارسنايي ،خاقاني ،عطار ،سعدي ،مولانا ،و استاد شهريار نوعي ديگرديدگاه سمبليک مولانا ،بهره جستن از واقعه کربلا براي بيان واقعيات موجود درعالم هستي است .مولانا دردفتر ششم مثنوي شريف درداستاني با عنوان «تشبيه مغفلي که عمرضايع کند ...»از زاويه اي ديگربه حادثه کربلا پرداخته است .   خلاصه داستان :   شاعري غريب در روزعاشورا وارد شهر حلب مي شود و مردم را درعزا و سوگواري مي بيند و اينگونه مي پرسد :   پرس پرسان مي شد اندر افتاد چيست اين غم برکه اين ماتم افتاد اين رئيس زفت باشد که بمرد اين چنين مجمع نباشد کارخرد نام او والقاب او شرحم دهيد که غريبم من شما اهل ده ايد (همان ،ص869) اما جواب عتاب آميز مي شنود : آن يکي گفتش که هي ديوانه اي تو نه اي شيعه عدو خانه اي روزعاشورا نمي داني که هست ماتم جاني که ازقرني به است (همان ،ص869) اما شاعر درجواب مي گويد : گفت آري ليک دور يزيد کي بدست اين غم چه ديراينجارسيد چشم کوران آن خسارت را بديد گوش کران آن حکايت را شنيد خفته بودستيد تا اکنون شما که کنون جامه دريديت از عزا (همان ،ص869) و مولانا ازاين داستان اينگونه نتيجه گيري مي کند و اززبان شاعر مي گويد :بدترين مرگ ها ،مرگي است که ناشي از خواب غفلت باشد و مولانا عاشورائيان را «خسروان دين »معرفي مي کند و مي گويد : اگر روح آنان ازچنين زندان جسته است پس وقت شادي است نه عزا و ماتم : چونکه ايشان خسرو دين بوده اند وقت شادي شد چو بشکستند بند سوي شادروان دولت تاختند کنده و زنجير را انداختند (همان ،ص869) و در ادامه مي گويد اگر شما ازاحوال واقعي آنها باخبربوديد ،اينگونه ناله و شيون نمي کرديد زيرا که آنان در روز عاشورا در اين حال و مقام بودند : روز ملکست و گش و شاهنشهي گر تو يک ذره ازايشان آگهي ورنه اي آگه برو برخود گري زان که در انکار نقل و محشري (همان ،ص869)   شمر و يزيد   شمر ويزيد در اشعار مولانا نيز از نمادهاي منفي مي باشد و تقابل نمادهاي امام حسين (ع)و شمر و يزيد در تشبيه هاي مولانا جالب و زيباست:   دلست همچو حسين و فراق همچو يزيد شهيد گشته دو صدره به دشت کرب و بلا (ديوان شمس ،1382،ص134) شب مرد و زنده گشت حياتست بعد از مرگ اي غم بکش مرا که حسينم تويي يزيد (همان ،ص355) و گاهي يزيد در شعر مولانا نماد «سيرت بد »است : در زهد اگر موسي و هارون آيي وانگاه چون جبرئيل بيرون آيي ازصورت زهد خود چه مقصود ترا در سيرت اگر يزيد و قارون آيي (همان ،ص1482)   خاقاني   خاقاني در بيتي رسا و موجز ،از واقعه کربلا و شخصيتهاي آن به صورت نمادين در بيان وصف حال خود بهره جسته است :   امام حسين (ع):نماد مظلوميت يزيد و شمر :نماد سيرت بد . عاشورا :نماد نهايت رنج و مشقت . کربلا :نماد سرزمين مصيبت . من حسين وقت و نااهلان يزيد و شمر من روزگارم جمله عاشورا و شروان کربلا (ديوان خاقاني ،1382،ص2)   عطار و سعدي   سوگند خوردن سعدي و عطار به واقعه کربلا در مناجات هاي خود نشان دهنده عظمت واقعه کربلاست واين سوگند خوردن بيانگر اعتقاد عميق شعراي مذکور به حقانيت شهيدان دشت کربلاست :   يا رب به نسل طاهر اولاد فاطمه يارب به خون پاک شهيدان کربلا يا رب به صدق پيران راستگو يارب به آب ديده ي مردان آشنا دلهاي خسته را به کرم مرهمي فرست اي نام اعظمت در گنجينه ي شفا (کليات سعدي ،1383،ص648) يا : به ده مبشر و ده مقوله ي عام به ده حس و به ده ايام ماه عاشورا (ديوان عطار ،ص30)   استاد شهريار   بازتاب واقعه کربلا در آثار استاد شهريار از بسامد بالايي بر خوردار است .حدوداً در 60مورد ،اعم از اشعار ترکي و فارسي ،استاد شهريار به واقعه کربلااشاره کرده اند :(1) بيان تاريخي واقعه استاد شهريار در اشعار بسياري به حوادث جاريه در کربلا اشاره کرده اند که يکي از بهترين اين اشعارغزلي با عنوان »کاروان کربلا »است که استاد نحوه حرکت کاروان امام حسين (ع) از مکه به کربلا و همچنين نحوه شهادت امام حسين را بازگو کرده اند : -ازحريم کعبه ي جدش به اشکي شست دست مروه پشت سرنهاد اما صفا دارد حسين (ع) (کليات استاد شهريار ،1377،ص70)   -دست آخر کز همه بيگانه شد ديدم هنوز با دم خنجرنگاهي آشنا دارد حسين (ع) شمرگويد گوش کردم تا چه خواهد از خدا جاي نفرين هم به لب ديدم دعا دارد حسين (ع) (همان ،ص70) يا در شهادت علي اکبر (ع)گويد: حسين بين که به نعش جوان خود چو رسيد فقال بعدک يا بني علي الحيوه قفا (همان ،جدوم ،ص646) استاد شهريار نماز واقعي را نماز ظهر شهيدان عاشورا مي داند که در بهبوهه جنگ ،نمازاول وقت را ادا کردند : اگرنمازشهيدان ظهر عاشوراست نماز من به خدا نيست جز قيام و قعود (همان ،ج1،ص504) «دشمن فرصت نماز خواندن هم به سپاه امام نمي دهد .حسين به نماز مي ايستد تا ابراز نياز به آستان «الله »سرود بي نيازي از هر کس جزاو را بربام بلند زمان برخواند و زمزمه عشق را ترنم کند .»(خون خدا ،1373،ص57)   ديدگاه سمبليک   امام حسين (ع) : امام حسين (ع)در اشعاراستاد شهريار با نمادهاي گوناگون مطرح شده است ؛گاهي امام حسين (ع)نماد ظلم ستيزي است :   فرياد کن زظلم و تعدي که گفته اند آنجا که قصه قصه زور است يا حسن (ع) (همان ،ج2،ص601) و گاهي نماد از خود گذشتن در راه معشوق : جوش زد خون حسين و آخرين سرمشق داد عارفان محوند در اين درس عرفاني هنوز (همان ،ج1،ص539) و گاهي نماد عشق و آزادي است : بني اميه و آن دستگاه فرعوني همان فسانه فرعون و گنج قارون شد ولي حسين (ع)علمدار عشق و آزادي لقب گرفت و شهنشاه ربع مسکون شد (همان ،ج1،ص492)   کربلا   کربلا گاهي دراشعاراستاد شهريار نماد شور و شوق است :   يک کاروان شوق و سوداي مشهدند کآن صحن را به شور و نوا کربلا کنند (همان ،ج1،ص221) و گاهي نماد سوزو گداز است : آمد صبا و بازم از وجد حالتي رفت کز سوزوسازو رفت غوغاي کربلا بود (همان ،ج2،ص430)   شهر شام   شهر شام دراشعار استاد شهريار نماد «نهايت مشقت »است که بهترين تصوير را استاد در منظومه «حيدر بابايه سلام »خلق کرده است :   حيدر بابا -يار -يولداشلار دوندولر ازجوروبي وفايي ياران فغان و آه بير-بير مني چولده قويوب چوندولر فرياد از اين گروه رفيقان نيمه راه چشمه لريم،چراغلاريم ،سوندولر مردند شمعهاي من اندر شب سياه يامان يئرده گون دوندي ،آخشان اولدي خورشيد شد نهان و جهان تيره فام شد دنيا منه خرابه شام اولدي دنيا مرا خرابه ي جانکاه شام شد (کليات ترکي استاد شهريار ،1369،ص42) (ديوان استاد ،ج1377،2ص343) اين نکته شايان ذکر است که اصطلاح "خرابه شام "را کسي به اين زيبايي و بدين جامعيت بيان نکرده است .   يزيد   يزيد دراشعاراستاد شهريار نماد «ديو پليد »است :   اما عجبا که خود پايتخت يزيد خشتي ندهد نشان از ديو پليد (همان ،ج2،ص492) فهرست برخي از اشعاري که استاد در آن ها به واقعه ي کربلا اشاره کرده اند :دعوت تهران ،حماسه حسيني ،چراغ شام ،مرحبا حسين ،عرض تسليت ،مهمان عرش ،صلاي عام ،توديع حضرت حسين (ع)سرباز گمنام ،هفت تير ،سرود اسلام ،مناجات 2،کاروان کربلا ،تقديم به شب شعر شيراز ،کاروان شوق ،يا علي (ع)،خرابات مولا علي و قاضي شريع ،اشک مريم ،سلام ،دست علي به همراه بسيج ،به خانقاه يکرنگي ،بن بست حافظ ،جشن سده ،در ورود به شهرمدينه طيبه ،گل و بلبل سلام ،پايان روزگار ،قربانگاه جهاد ،يوم الله 22بهمن و ...   اشعارترکي   حيدربابا سلام ،باجم اوغلي بهروزين باياتيلاري ،انسان ساز انقلابميز ؛هلال محرم ،تضمين و ... ابيات مذکور از شعراي فوق الذکر بيانگر اين مطلب است که شاعران با اعتقاد خاص خود به واقعه کربلا توجه داشته اند هر چند قسمتي از اشعار به صورت سمبليک بيان شده است ،اما هر سمبلي با نماد خود رابطه ي حقيقي و واقعي دارد .به عنوان مثال اگر شير نماد شجاعت است بي شک اين ويژگي از صفات حقيقي آن مورد است يا اگر زلف نماد کثرت است اين کثرت را در زلف مي توان ديد .پس اگر امام حسين (ع)نماد حقانيت ،مايه ي رستگاري ،خرمي ،مظلوميت ،عشق و آزادي ،ظلم ستيزي ،صبرو تحمل و ...است .بي هيچ ترديدي اين صفات ازخصوصيات بارز آن حضرت مي باشد . ماحصل کلام آنکه بازتاب واقعه کربلا در اشعار شعرا چه به صورت بيان تاريخي و چه به صورت سمبليک با درنظر گرفتن شرايط اجتماعي و سياسي و مذهبي شاعران بيانگر حقانيت امام حسين (ع)و ظلم و جور دستگاه بني اميه بر خاندان پيامبر (ص)است و شعر با باور قلبي نقش بسزايي در ترويج فرهنگ حسيني در جامعه داشته اند . پی نوشت ها :   * کارشناس ارشد -واحد تبريز 1-بررسي اين بازتاب خود نيازمند مقاله ي جداگانه ايست که دراين مقاله به ذکرچند مثال بسنده مي شود .   فهرست منابع: 1.بخشايشي مقيمي ،ترجمه لهوف سيدبن طاووس ،انتشارات دفترنشراسلام ،چاپ 15،بهار 1385. 2-بهجت تبريزي ،محمد حسين ،ديوان اشعار ،انتشارات نگاه و زرين ،چاپ پانزدهم دو جلدي ،1377. 3-بهجت تبريزي ،محمد حسين ،کليات ترکي ،انتشارات نگاه و زرين ،چاپ چهارم ،1369. 4-دانشنامه ادب پارسي ،به سرپرستي دکتر حسن انوشه . 5-خاقاني ،بديل ،ديوان اشعار ،به اهتمام دکترضيائدين سجادي انتشارات زوار ،چاپ هفتم ،1382. 6-سعدي ،مصلح الدين ،کليات ،به اهتمام بها الدين خرمشاهي انتشارات دوستان ،چاپ چهارم ،1383. 7-سنايي ،ابوالمجد ،حدئقه سنايي ،به اهتمام مدرس رضوي انتشارات دانشگاه تهران ،1377. 8-سنايي ،ابوالمجد ،ديوان اشعار ،به اهتمام مدرس رضوي انتشارات سنايي ،چاپ چهارم . 9-عطار ،فريدالدين ،ديوان اشعار ،به اهتمام دکترتفضلي انتشارات علمي ،چاپ ششم ،تهران. 10-عمادزاده ،حسين ،زندگاني چهارده معصوم انتشارات مکتب قرآن ،چاپ نوزدهم ،1378. 11-کربلايي ،نادعلي ،مقتل سالارشهيدان ،انتشارات خزر،چاپ اول ،1419ه.ق 12-محدثي ،جواد ،خون خدا ،انتشارات اسلامي ،چاپ ششم ،1373. 13-مولوي بلخي ،جلال الدين ،مثنوي معنوي ،با مقدمه فروزانفرانتشارات امير مستعان ،1378. 14-مولوي بلخي ،جلال الدين ،ديوان شمس به اهتمام بديع الزمان فروزانفر ،انتشارات امير کبير،1382. 15-مهاجراني ،سيد عطاالله ،پيام آور عاشورا ،انتشارات اطلاعات ،چاپ دوم،1374. 16-مهدي پور ،محمد ،مجموعه مقالات کنگره ولايت و اهل بيت در گستره ادب پارسي ،دانشگاه تبريز ،1373. نشريه پايگاه نور،شماره11.    
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 888]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن