واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: به ياد خالق وسترن اسپاگتيسال از مرگ سرجيو لئونه ميگذرد امروز، از مرگ سرجيو لئونه، خالق وسترنهاي معروف به اسپاگتي 21 سال ميگذرد. اين كارگردان ايتاليايي در تاريخ 30 آوريل (10 ارديبهشت) 1989 پس از 60 سال زندگي و كارگرداني آثاري ماندگار درگذشت. او براي فيلمهايش كه به وسترن اسپاگتي ناميده شدند از شهرت خاصي برخوردار است و هنوز خيلي از سينمادوستان
از تاثير عميق او بر هنر هفتم ياد ميكنند. او نكتههاي كليدي در فيلمهايش داشت كه گرفتن كلوزآپ (نماي درشت) و لانگشات (نماي باز) طولاني از مهمترين آنهاست. سهگانه دلار او شامل يك مشت دلار، به خاطر چند دلار بيشتر و خوب، بد، زشت ميشود و بعد از آن فيلمهاي ديگري مثل «روزي روزگاري در غرب» و «روزي روزگاري در آمريكا» را ساخت كه از مهمترين آثارش به شمار ميآيند.او چند بازيگر محبوب داشت كه در صدر آنان كلينت ايستوود قرار دارد كه در سهگانهاش در نيمه دهه 60 ميلادي بازي كرد. ماريو برگا، آلدو سامبرل و بنيتو استفانلي هم در اين فيلمها با او بودند كه اين دو تاي آخري كارشان را با لئونه در فيلمهاي بعدياش يعني روزي روزگاري در سال 1968 و يك مشت ديناميت (يا سرت را بدزد احمق) در سال 1971 بهعنوان آخرين فيلم وسترن او هم ادامه دادند.لئونه كارش را با ساخت فيلم آخرين روزهاي پمپي در سال 1959 شروع كرد و آخرين فيلمش روزي روزگاري در آمريكا بود كه در سال 1984 ساخته شد. او در مجموع 10 فيلم ساخته و نوشتن 15 فيلمنامه را هم در كارنامهاش دارد.سرجيو لئونه در سال 1984 نامزد جايزه بفتا و گلدنگلوب براي روزي روزگاري در آمريكا شد. او در حال تحقيق وپيش توليد فيلمي درباره نبرد لنينگراد در جنگ جهاني دوم بود كه بر اثر سكته قلبي درگذشت. او كه زاده عصر فاشيسم و جنگ جهاني دوم در ايتاليا بود، در دهه 50 ميلادي كارش را با دستيار كارگرداني و فيلمنامهنويسي در سينما شروع كرد و خيليها معتقدند ساخت سهگانه لئونه روح تازهاي در ژانر وسترن دميد.لئونه كارش را با ساخت فيلم آخرين روزهاي پمپي در سال 1959 شروع كرد و آخرين فيلمش روزي روزگاري در آمريكا بود كه در سال 1984 ساخته شد. او در مجموع 10 فيلم ساخته و نوشتن 15 فيلمنامه را هم در كارنامهاش دارد.كلينت ايستوود حاضر شد با 15 هزار دلار كه نصف چيزي بود كه در تلويزيون به او ميدادند، در فيلم به خاطر يك مشت دلار بازي كند. در فيلم به خاطر چند دلار بيشتر، آدمكشهاي جايزهبگير موضوع اصلي فيلم را شكل ميدادند و لئونه از لي وان كليف دعوت كرد تا به گروه او بپيوندد. اين بازيگر در آن زمان بدترين دوره زندگياش را ميگذراند و چند سالي بود كه براي خرد شدن استخوانها و ترك الكل در بيمارستان بستري بود.سرجيو لئونه درباره اين فيلم گفته است: سينما براي من صنعت روياسازي نيست، صنعت اسطورهسازي است. ترجيح ميدهم پليدترين اسطوره را قهرمان فيلمم بكنم: آدمكشهاي جايزه بگير را... .در خوب، بد، زشت او 3 قهرمان دارد: خوب، بد و زشت. هر چند شخصيت خوب فيلم نيز دست كمي از 2 شخصيت ديگر ندارد.اين سه فيلم مكمل هم هستند. در فيلم اول، 2 گروه دشمن يكديگرند و مردي بين آنها قرار دارد. در فيلم دوم 2 مرد رقيب هستند و گروهي ميان آنها قرار دارد. در فيلم سوم 2 كشور با هم جنگ دارند و 3 مرد در ميان آنها هستند.موفقيت او در سهگانهاش باعث شد تا آمريكاييها از او دعوت كنند تا در آمريكا به فيلمسازي بپردازد و همينجا بود كه او روزي روزگاري در غرب را در سال 1967 كارگرداني كرد. او اين فيلم را در يوتا با بازيگري چارلز برانسون، هنري فوندا و جيسون راباردز ساخت و در آن باز هم از خشونت در غرب كهنسال گفت. فيلمنامه اين فيلم بر مبناي قصهاي از برناردو برتولوچي نوشته شد.سرجيو لئونه پس از دهه 70 با روزي روزگاري در آمريكا نام خود را در كنار بزرگاني مثل اسكورسيزي و فرانسيس فورد كاپولا در آمريكا مطرح كرد. اين فيلم درباره 4 گانگستر در سالهاي 1920 است كه ميتواند تماشاچي را به تفكر درباره اميال و غريزههاي انسان وا دارد.ايستوود كه بازيگر محبوب اين كارگردان بود، درسال 1992، فيلم نابخشوده را ساخت و آن را به لئونه كه 3 سال پيش از آن درگذشته بود، اهدا كرد.سينما و تلويزيون تبيان آرزو پناهي/ جامجم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]