تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806876963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقابل مرگ – زنده گی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تقابل مرگ – زنده گينگاهي به «آليس» جديدترين اثر يوديت هرمان*شخصيت مرکزي داستان «آليس» زني بسيار دقيق و حساس است که به نوعي به عقلانيت و خودآگاهي رسيده است. او با وجود مشاهده ي مرگ عزيزان و به خصوص مرگ همسرش در صدد آن است که ضمن حفظ ياد و خاطره آنان، درست از کنار مسايل بگذرد تا به تاثرات منفي حاصل از حس مرگ اجازه دخالت در روند زنده‌گي کنوني اش ندهد.
آليس
«هر کتاب جديد يوديت هرمان حادثه اي است، استعدادي عظيم، سبکي منحصر به فرد و موفقيتي چشم گير که او سزاوار آن است» اووه ويت اشتوک (منتقد ادبي) مضمون "مرگ" در ادبيات آلمان، به خصوص بعد از جنگ جهاني دوم و شکست آلمان جنگ افروز موجب معضلات اقتصادي، سياسي، روحي و رواني انسان ها شد. نويسنده گان اين دوره به شکل هاي مختلف تاثيرات جنگ را (مرگ، تنهايي، افسرده گي، سردي حاکم بر روابط انساني و...) را در آثارشان تکرار کردند. افرادي چون هاينريش بل و گونترگراس از اين نمونه اند. با گذشت زمان گر چه تاثيرات جسمي، روحي و رواني جنگ و مرگ تا حدي کم رنگ تر شد، ولي همچنان رد پاي خود را خود را در آثار نويسنده گان جوان چون "اووه تيم"، "هارتموت لاگه" و... "يوديت هرمان" باقي گذاشت. مجموعه ي داستان «آليس» جديدترين اثر هرمان، شامل پنج داستان است که با کمک وجود شخصيت مرکزي (آليس) و محور معنايي مشترک و درونمايه مرگ به داستان هايي به هم پيوسته تبديل شده است. شايد از همين رو است که هرمان در مصاحبه با مجله اشپيگل در باب رمان بودن يا نبودن اثرش عنوان مي کند «اين کتاب شامل پنج داستان است با يک شخصيت...» شخصيت مرکزي داستان «آليس» زني بسيار دقيق و حساس است که به نوعي به عقلانيت و خودآگاهي رسيده است. او با وجود مشاهده ي مرگ عزيزان و به خصوص مرگ همسرش درصدد آن است که ضمن حفظ ياد و خاطره آنان، درست از کنار مسايل بگذرد تا به تأثرات منفي حاصل از حس مرگ اجازه دخالت در روند زنده گي کنوني اش ندهد؛ چرا که او از ديد خودش و نويسنده «بايد ياد مي گرفت تا از اين روال (مرگ – زنده گي) خوشش بيايد و چاره ديگري نداشت.» (ص 157) از همين رو است که شتاب زنده گي دنياي معاصر در زنده گي آليس کمتر ديده مي شود. او به نوعي در پي ماجراي مرگ دوست نزديکش، عمويش و سپس همسرش در پي پرسش و پاسخ هاي هستي شناسانه انساني چون عشق، مرگ و زنده گي است. بنابراين مي توان گفت هرمان با تمرکز بر روابط فردي و اشياء پيرامون فرد، کنش ها و واکنش هاي فردي در شخصيت پردازي، به روان شناسي رفتاري به جاي روان شناسي ذهني توجه داشته است. نويسنده از بيان افکار و درونيات فردي به طور مستقيم پرهيز مي کند و با استفاده از تصاوير و بيان توصيفاتي چون: کيک نيم خورده داخل جيب رايموند، علاقه ي آليس به دوچرخه ي سواري، شنا کردن او بعد از مرگ دوستش، موسيقي و غيره حس آدم ها را بيان کرده و به يادآوري خاطرات آن ها مي پردازد.چرا که او (آليس) از ديد خودش و نويسنده «بايد ياد مي گرفت تا از اين روال (مرگ – زنده گي) خوشش بيايد و چاره ديگري نداشت.»نثر هرمان بر رعايت ايجاز و روايت خونسردانه استوار است. استفاده از جملات کوتاه، حذف فعل، حذف علائم نقطه گذاري، قضاوت نکردن در امر روايت، تداخل ديالوگ بدون علائم خاص آن در متن؛ گرچه گاه ذهن خواننده را به مشارکت در متن فرا مي خواند ولي گاه باني ابهامات متني مي شود. ابهاماتي چون چگونگي آشنايي بين ميشا و آليس، نوع ارتباط او با باکنراد و يا انگيزه خودکشي مالته و... که براي خواننده بي جواب مي ماند. جملات ناتمام و عبارات بين دو ويرگول گرچه شناسنامه کاري خاصي (به لحاظ نثر) براي نويسنده محسوب مي شود ولي گاه خوانش متن را سخت مي ند و از تعليق داستاني مي کاهد. از همين رو بايد گفت يوديت هرمان به جاي تعليق در متن به تفکر انديشيده است و اثر بر معنا و انديشه تکيه دارد تا نقل حوادث پرماجرا.تم اصلي و مرکزي داستان ها گرچه مرگ است و شخصيت هاي داستاني پيشاپيش به مراسم کفن و دفن ديگري فکر مي کنند و براي آن روز برنامه ريزي و حتي بحث مي کنند، اما سرشار از روح زنده گي است. «مارگارت سر تکان داد. گفت خب، تا اين جا همه کارها آماده شده، آماده اش کرديم. نوازنده ها ، دسته موزيک گورستان، محل دفن. روز دفن رو هم مشخص کرديم. سه هفته ديگه.» (ص 97)در داستان انتهايي، نويسنده به تمامي شخصيت هاي داستان هاي قبلي اشاره اي دارد و سرانجام سرنوشت تک به تک آنان را بيان مي کند از اين رو مي توان گفت داستان انتهايي نوعي جمع بندي داستان هاي ديگر اين کتاب است. خواننده در بخش پاياني با مارگارتي مواجه است که بعد از گذشت يک سال از مرگ همسرش همچنان به زنده گي و کاشت گل ها ادامه مي دهد. رومانيايي نيز در خلوت و تنهايي خود سرگرم گل و گياه است. بچه ميشا در قبرستان در حال رشد و شکوفايي است و آن سو تر آليس را مي بينيم که گرچه در همه جا و در همه کس حضور رايموند را حس و حفظ مي کند ولي سعي دارد با اين روال طبيعي زنده گي کنار بيايد. همين نشانه هاي متني، خواننده هوشمند را به سوي بعد مطالعات فرهنگي سوق مي دهد. از اين ديدگاه مي توان گفت نحوه ي برخورد انسان ها در دنيا ساخته شده هرمان، گرچه هم ارض و شانه به شانه ي مرگ در حرکت است ولي روندي رو به زنده گي دارد.از ديگر تقابل هاي متني اثر به غير از بيماري – سلامت / خود – ديگري؛ بايد به پارادوکس حضور – غياب اشاره کرد. آليس در کنار عزيزاني که از دست مي دهد، در پي يافتن علت و چگونه گي مرگ آنان و به خصوص عمويش مالته است. جوان بيست و دو ساله اي که خودکشي مي کند و آليس با کنکاش در زنده گي او در واقع فرد مرده و غايبي را براي خواننده حي و حاضر مي کند. آليس حس مي کند غياب "مالته" در زندگي حاضر او حضوري عيني و موثر دارد. «تعجب کرد که رفتن مالته به زنده گي او هم کشيده شده بود، شايد هم خود فريبي، شايد هم فرافکني بر هيچ.» (ص 134)تقابل حضور و غياب را در داستان (رايموند) نيز مي توان يافت. آن جا که آليس با وجود پذيرش مرگ همسرش با يادآوري خاطراتش سر مي کند و با کنکاش در اشياء پيرامونش باني شناخت خواننده از خصوصيات فردي رايموند و حضور متني او مي شود. جايي که آليس، رايموند را به عينه در وجود ديگران مي بيند.«در صف سوپرمارکت، مي ديد که رايموند از تاکسي پياده مي شد، روي نيمکتي در پارک به خواب رفته بود، با دوچرخه از سر نبش مي گذشت، نشسته بود در يکي بستني فروشي ايتاليايي و... همه شان رايموند بودند. رايموند راه مي رفت، مي استاد، دستش را مي برد پشت گردنش. دستش را به سرش مي کشيد، خمپاره مي کشيد و....» (ص 161)«رايموند جلوي خانه نشسته بود روي خيابان جلوي در ساختمان، پشتش را به ديوار داده، آرام و منتظر. آليس تعجب کرد رايموند سيگار مي کشيد،» (ص 171)در انتها جا دارد به چينش هنرمندانه داستان ها در مجموعه داستان «آليس» اشاره کرد. يوديت هرمان اولين جمله کتابش را اين گونه آغاز مي کند:«اما ميشا نمرد، نه دوشنبه و نه سه شنبه شب. بعيد نبود عصر چهارشنبه بميرد يا شب پنج شنبه.» (ص7) اين شروع و آغاز نه تنها در برگيرنده عدم تعادل داستاني است و شروع موفقي به حساب مي آيد، بلکه خود گوياي معرفي عشق اوليه و فراموش شده آليس است. در بخش دوم خواننده با «کنراد»  و لوته دوستان کنوني آليس آشنا مي شود، پيرمردي که به نظر آسيب ناپذير مي آمده و حالا در بستر مرگ دراز کشيده است. در فصل هاي بعدي اين ارتباط جنبه نزديک تري به خود مي گيرد. آليس با مرگ همسر مارگارت مواجه است. سپس او در پي علت خودکشي عمويش مالته نزد «فردريش» ميرود و در انتها ما با مرگ عزيزترين فرد نزد آليس يعني شوهر و عشقش رو به رو مي شويم. اين چينش که نشان از اهميت افراد نزد آليس دارد ما را به رابطه هاي مثلثي سه نفره نيز رهنمون مي کند. خواننده با کمي دقت در هر داستان مي تواند به مثلث هاي عشقي برسد. چه اين مثلث شامل عشق بين آليس – ميشا – ماريا باشد و چه بين آنا – رومانيايي – آليس و يا حتي فراتر رود و بين مالته مرده – فردريش و آليس زنده است. در همه ي اين حالت ها يوديت هرمان به روابط انسان ها در گذشته اشاره مي کند. روابطي که تداعي کننده حسي نوستالژيک نيز هست.
يوديت هرمان
 پي نوشت: * يوديت هرمان، نويسنده و روزنامه نگار 41 ساله، از نويسندگان امروزي ادبيات آلمان محسوب مي‌شود و تاکنون پنج کتاب را در کارنامه خود ثبت کرده است. اين نويسنده در سال 2001 ميلادي، جايزه ادبي کليست (kleist) را به دست آورده است. اين جايزه 20 هزار يورويي، از معتبر‌ترين جايزه‌هاي ادبي کشور آلمان محسوب مي‌شود.او در سال 1998 نخستين مجموعه داستان خود را با نام خانه تابستاني منتشر کرد که برايش موفقيت‌هاي زيادي در پي داشت. فرآوري: مهسا رضاييبخش ادبيات تبيانمنابع: آزما 76 (فرحناز عليزاده) ، خبرگزاري کتاب ايران، ويکي پديا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن