واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
محمد قومي، طراح چهره پردازي دندان مار جهش بزرگ کارنامه ام چطورشد به پروژه دندان مار ملحق شديد؟ آن زمان 24ساله بودم و کار سينما را تازه شروع کرده بودم. دستياري چهره پردازي مي کردم و چند کار مستقل هم انجام داده بودم. از طريق دوستي به مسعود کيميايي معرفي شدم، همکاري در اين پروژه زندگي حرفه اي را تغيير داد. مسعود کيميايي نامي بزرگ در سينماي ايران است. مي دانستم که همکاري با او مي تواند مسير من را در سينما باز کند. او از من خواست تستي بزنم. چند روز گذشت و به پروژه دعوت شدم. پس از آن فيلمنامه را خواندم و درباره طراحي چهره شخصيت ها با کيميايي صحبت کرديم. به سينماي کيميايي علاقه داشتيد؟ به شدت. همکاري با کيميايي در رؤياهايم بود. روزهاي اول، باور اين که به اين آرزو رسيده ام برايم سخت بود. جواني در سن و سال من با دندان مار به يک نقطه بزرگ در حرفه اش رسيد. تجربه همکاري با کيميايي يک جهش بزرگ در کارنامه من بود. پس از دندان مار شرايط حرفه اي شما تغيير کرد؟ بله و اين تغيير قابل پيش بيني بود. با دندان مار به عنوان چهره پردازي مستقل شناخته شدم و توانستم موقعيت هاي حرفه اي مناسبي به دست بياورم. البته الان و بعد از بيست سال که به فيلم نگاه مي کنم، احساس مي کنم مي شد بعضي جاها کار بهتري انجام داد، اما آن زمان من تجربه و دانش کمي داشتم. در اين پروژه چقدر استقلال نظر داشتيد؟ آقاي کيميايي بيست سال پيش کم تر با جوان ها کار مي کرد و گروه مخصوص خودش را داشت، اما رفتار او با من کاملاً حرفه اي بود. کيميايي شخصيتي جذاب و کاريزماتيک دارد و افرادا تحت تأثير او قرار مي گيرند، اما اين ويژگي ها باعث نمي شود نظر افراد را نشنود يا به همکارانش در يک گروه احترام نگذارد. ايده هاي ايشان درباره چهره پردازي را مي گرفتم و سعي مي کردم اين ايده ها را که متناسب با فضاي فيلم بود درست اجرا کنم. نوع کار او طوري بود که در تفاهم و فضايي مثبت به ديدگاهي مشترک و همسو با اهداف فيلم رسيديم. فضاي دندان مار رئاليستي است و گريم هم متأثر از اين فضاست. اين ويژگي کار را براي شما سخت مي کرد؟ در دندان مار اغراق وجود ندارد و همه چيز واقع گراست. کيميايي در همان ديدارهاي اول به من گفت که گريمي مي خواهد که ديده نشود و به چشم نيايد. چهره آدم ها در بخش هايي مثل افتادن شاهد احمدلو در لجن يا سوختن احمد نجفي و فرامرز صديقي تغيير دارد. در سکانس هاي ديگر گريم ها ديده نمي شود و به واقعيت نزديک است. حضورم در اين پروژه، مانند گذراندن يک دوره تکميلي و تخصصي چهره پردازي بود و از تجربه و دانش کيميايي در اين زمينه بسيار آموختم. پس تغيير زيادي در چهره ها نداديد؟ لازم نبود. به جز اين که چشم هاي آقاي صديقي به دليل بيماري اي که دارد، با گريم کمي تغيير کرد. چهره هاي احمد نجفي، گلچهره سجاديه و فريبا کوثري هم گريم دارد تا به طبقه و فرهنگي که شخصيت هاي فيلم دارند نزديک شوند، اما نامحسوس است. ضمناً در اين فيلم خانم مژده شمسايي همکار من بود و با مشارکت و مشاوره هم چهره پردازي را انجام داديم. الان چه نمره اي به چهره پردازي دندان مار مي دهيد؟ خامدستي هايي در کارم مي بينم که به دليل بي تجربگي و جواني ام اتفاق افتاده. اگر الان فرصت دوباره اي پيش مي آمد، دندان مار را طور ديگري کار مي کردم، اما با توجه به شرايط آن زمان، حاصل کار راضي کننده است. فيلم را دوست داريد؟ در ميان فيلم هايي که کارکرده ام دندان مار موقعيت ويژه اي دارد وآن را واقعاً دوست دارم. فيلم يادآور روزهاي جواني ام است که با يکي از بهترين تجربه هاي سينماي ايران گره خورده است. بعد از دندان مار در فيلم هاي زيادي با کيميايي همکاري کرديد. اين همکاري ها حلاوت دندان مار را داشته اند؟ همکاري با مسعود کيميايي جذابيت هاي خاصي دارد که هرگز تمام نمي شود. نوع نگاه او و برخوردي که با سينما دارد، احساس حرفه اي بودن به اعضاي گروه مي دهد. اعضاي گروه در کنار مسعود کيميايي اعتماد به نفس پيدا مي کنند و شيريني يک کار حرفه اي را مي چشند. اغراق و مبالغه نمي کنم. کيميايي از جنس سينماست و تجربه کردن با او شيريني و جذابيت خاصي دارد. در کنار او تجربه و دانش افراد کامل و نگاه شان به سينماي واقعي نزديک مي شود. منبع:صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]