تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816427035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گشت وگذاري در بيست و يكمين نمايشگاه كتاب تهران ؛ سفر به دنياي نويسنده ها


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: گشت وگذاري در بيست و يكمين نمايشگاه كتاب تهران ؛ سفر به دنياي نويسنده ها
خبرگزاري انتخاب : در كشور ما كه هنوز تعداد كتابفروشي ها قابل مقايسه با ميزان ناشران نيست و كتاب هاي منتشر شده مكان مناسبي براي عرضه ندارند و بيشتر، كتابهاي زرد و غيرارزشي در كتابفروشي ها عرضه مي شود، نمايشگاه كتاب تهران فرصت خوبي است كه دوستداران كتاب، بخصوص آنهايي كه پيگير جدي ادبيات هستند و در طول سال بايد انتشاراتي هارا گز كنند تا كتاب مورد نظرشان را پيدا كنند، به آن جا سري بزنند و آثار تازه چاپ شده نويسندگان را خريداري كنند.


در كشور ما كه هنوز تعداد كتابفروشي ها قابل مقايسه با ميزان ناشران نيست و كتاب هاي منتشر شده مكان مناسبي براي عرضه ندارند و بيشتر، كتابهاي زرد و غيرارزشي در كتابفروشي ها عرضه مي شود، نمايشگاه كتاب تهران فرصت خوبي است كه دوستداران كتاب، بخصوص آنهايي كه پيگير جدي ادبيات هستند و در طول سال بايد انتشاراتي هارا گز كنند تا كتاب مورد نظرشان را پيدا كنند، به آن جا سري بزنند و آثار تازه چاپ شده نويسندگان را خريداري كنند.
اگر چه بسياري از نويسندگان معتقدند كه نمايشگاه كتاب تهران نبايد به ده روز در سال منحصر شود و ناشران و نويسندگان بايد در طول سال مكاني براي بحث و تبادل نظر داشته باشند، پس بايد به فكر راه اندازي يك نمايشگاه دائمي كتاب بود.
***
وارد مصلا كه مي شوي و تابلوهاي راهنما را كه نگاه مي كني، يك به يك به دنبال ناشراني هستي كه قرار است كتاب مورد علاقه ات را چاپ كنند. قبل از هر چيز براي خريدن كتابهاي تازه اي از سالينجر، سراغ نشر نيلا مي روم. «نغمه غمگين» با ترجمه امير مجد و بابك تبرايي اثري است كه به تازگي از اين نويسنده آمريكايي ترجمه شده است و خيلي از نويسندگان و مترجمان در وبلاگهايشان توصيه كرده اند آن را بخوانيم. غير از اين اثر مجموعه داستان «هفته اي يكبار آدمو نمي كشه» با ترجمه ليلا نصيري ها و اميد نيكفرجام و «شانزدهم هپ ورث 1924» با ترجمه رحيم قاسميان هم توسط اين نشر چاپ شده كه هواداران سالينجر را به طرف خودش كشانده است.
به نظر مي رسد اين آثار مجموعه اي از داستانهاي اين نويسنده است كه در نشريه نيويوركر، چاپ شده اند.
البته «نيلا» در مجموعه كتابهاي كوچكش دو نمايشنامه از ديويد آيوز را هم منتشر كرده است كه دوستداران ادبيات نمايشي را مي تواند خوشحال كند.
به ترتيب به دنبال كتابهايي مي روم كه فهرست آنها دستم هست، «دم را درياب» اثر سال بلو، «اختراع انزوا» آخرين اثر پل آستر؛ محبوبترين كشف سال گذشته ام. در وبلاگها خوانده بودم اين اثر يك اتوبيوگرافي از اين نويسنده است و مثل ساير آثار اين نويسنده نشر افق آن را منتشر كرده. در نشر افق كتابهاي تازه به چاپ رسيده خوبي ديده مي شود. كتابهايي مثل «اگر تو بميري» اثر محمدرضا گودرزي و رمان «در باغ بزرگ» اثر احمدرضا احمدي. و حالا دنبال كتابهاي نويسندگان ژاپني ام، آنها كه با معرفي نويسندگاني مثل «ايشي گورو»، «موراكامي» و... ادبيات جهان را شگفت زده كرده اند.
اثر «كافكا در كرانه» يا «كافكا در ساحل» همچنان فروش بالاي خود را دارند و بعد آثار «كازوئو ايشي گورو» مثل «هرگز رهايم نكن»، «تسلي ناپذير» و....
مقابل نشر مرواريد شلوغ است، به غرفه نرسيده مي دانم دوستداران «خالد حسيني» اين جا جمعند تا دو كتابش را بخرند. پوستر متفكرانه او بر ديوار غرفه آويزان شده «خالد حسيني» دست زير چانه اش گذاشته و لبخند مي زند و دو اثر معروف و پرفروشش «بادبادك باز» و «هزار خورشيد تابان» روي كتابهاي ديگر چيده شده اند. صاحب غرفه به كساني كه به دنبال يك رمان خوبند، اين دو اثر را معرفي مي كند.
اما مي رسم به نشر «ماهي»، با آنكه اين نشر تازه شروع به كار كرده، اما مورد توجه اهالي ادبيات قرار گرفته است، جلد سفيد و نارنجي و طرح جلدهاي متمايزي كه اين انتشارات براي كتابهايش در نظر گرفته نظم و زيبايي خاصي به غرفه داده است. آثار «جومپا لاهيري»، آثار نويسندگان آلماني زبان با ترجمه هاي علي اصغر حداد و محمود حسيني زاد اين غرفه را كم و بيش شلوغ كرده است.
در گوشه اي چشمم مي افتد به سه جلد جيبي آثار «فردريش دورنمارت» خوشحالم كه هر سه جلد را خوانده ام؛ «قول»، «سوء ظن» و «قاضي و جلادش».
مقابل نشر ققنوس مي ايستم، اين انتشارات هم مثل سالهاي گذشته با استقبال مخاطبان مواجه شده است، نشر ققنوس هم كتابهاي پر مشتري اش را روي پيشخوان چيده، رمان «سمفوني مردگان» عباس معروفي كه مهر چاپ يازدهم بر آن خورده، چاپ چهارم «بازي آخر بانو»، چاپ سوم رمان «حيات خلوت» و «چركنويس» اثر بهمن فرزانه.
دو مهمان در غرفه انتشارات ققنوس نشسته اند و غرفه را بيش از پيش پررونق كرده اند؛ «بهمن فرزانه» و «سياوش جمادي» دو مترجمي اند كه در نشر ققنوس حضور و از نزديك با مخاطبان خود ديدار مي كنند.
در غرفه انتشارات علمي و فرهنگي هم «هوشنگ مرادي كرماني» نشسته و مقابلش، روي پيشخوان غرفه، كتابهايش چيده شده است. بازار عكس و ديدار و امضاء در غرفه هايي كه نويسندگان در آن جا آمده اند داغ داغ است.
كمي آن طرف تر در يكي از غرفه ها رماني از «دوريس لسينگ»؛ برنده نوبل ادبي 2007 توجهم را جلب مي كند؛ رمان «علف ها آواز مي خوانند» با ترجمه زهرا كريمي در غرفه انتشارات آشيانه كتاب.
كتابي كه براي ترجمه اش حرف و حديث هاي زيادي زده شد. اما اين انتشارات در سكوت خبري آن را به چاپ رسانده است!
سراغ نشر مركز مي روم تنوع و تعدد اين انتشارات در خصوص چاپ كتاب، اسم آن را بر سر زبانها انداخته، هر كس سري به نمايشگاه كتاب بزند حتماً سراغ نشر مركز مي رود كتاب «سرشت و سرنوشت» مصطفي مستور را دوست دارم بگيرم، كتابي است در وصف و ستايش سينماي «كشيلوفسكي».
سري هم به غرفه انتشارات روشنگران و مطالعات زنان مي زنم تا خريد فيلم نامه «لبه پرتگاه» بهرام بيضايي را كه در ليست خريد كتابهايم گذاشته ام از دست ندهم.
در خبرها خوانده بودم نشر چشمه ،كتاب تازه اي از ريچارد براتيگان منتشر كرده است «در رؤياي بابل» عنوان اين كتاب است، به نظر مي رسد اين كتاب هم مثل ساير آثار اين نويسنده، عجيب و غريب باشد، كتاب را مي بينم گوشه غرفه گذاشته شده است.
انتشارات سخن كه چندين سال است گزيده هاي لوكسي از شاعران معاصر منتشر مي كند امسال هم با اين مجموعه ها در نمايشگاه حضور دارد، اما آنچه رونق اين غرفه ها را دوچندان كرده، گزيده هاي لوكس شاعران معاصر نيست، بلكه كتابهاي عطار با تصحيح شفيعي كدكني است كه در سال گذشته با حضور استادان زبان و ادبيات فارسي رونمايي شد. طبق گفته هاي مدير انتشارات سخن، كتابهاي عطار با تصحيح محمدرضا شفيعي كدكني فروش بسيار خوبي دارد.
***
وقتي مي خواهم از نمايشگاه برگردم از مقابل انتشارات مرواريد دوباره رد مي شوم، پوستر قيصر امين پور را مي بينم كه دارد نگاه مي كند، شاعري كه سالهاي گذشته با حضورش در نمايشگاه كتاب، مشتاقانش دورش حلقه زدند و او گاهي براي گريز از پاسخگويي به احساسات، آرام و بي سر و صدا مي آمد و مي رفت و حالا پوستر اوست كه به ديوار زده شده و كتاب دستور زبان عشق؛ آخرين اثر چاپ شده اين شاعر است كه بر دست هاي هوادارانش ديده مي شود. اين كتاب كه مرداد ماه سال گذشته چاپ شده كمتر از يك ماه به چاپ دوم رسيد و حالا با چندين چاپ در نمايشگاه حضور دارد.
ده روز نمايشگاه كتاب تمام شد، ده روزي كه مي شد همه نويسندگان دنيا را اين جا دورهم ديد؛ آثارشان روي پيشخوان و پوسترهايشان روي ديوار غرفه ها آويزان شده است.
اين ده روز براي كساني كه بهترين لحظات زندگي شان، گذران با كتاب است، بهترين روزهاي سال است، مكاني در گوشه اي از شهر تهران كه همه آدمهايي كه در آن جا جمع مي شوند، يك وجه اشتراك دارند و آن، دوست داشتن كتاب است. چيزي كه وقتي بازش مي كني تمام دنيا و آدمهايش را فراموش مي كني و وارد دنيايي مي شوي كه نويسنده با كلماتش برايت خلق مي كند و حالا كه در نمايشگاه قدم مي زنم، شوق دارم، شوق خريدن دنياهاي متفاوت را، دنياي نويسنده ها را.

* خديجه زمانيان
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن