تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815720770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سازنده فيلم مستند بن لادن: در برابر سؤال بزرگي قرار گرفته ام


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: سازنده فيلم مستند بن لادن: در برابر سؤال بزرگي قرار گرفته ام
خبرگزاري انتخاب : چهار سال پس از آنكه نامزد اسكار مستند، مورگان اسپارلوگ، به خاطر ساخت فيلمي مستند به نام «سوپر سايزمي» به شهرت رسيد، اكنون در حال نمايش دومين فيلم مستند خود درباره تحت تعقيب ترين مرد روي زمين يعني اسامه بن لادن مي باشد.


چهار سال پس از آنكه نامزد اسكار مستند، مورگان اسپارلوگ، به خاطر ساخت فيلمي مستند به نام «سوپر سايزمي» به شهرت رسيد، اكنون در حال نمايش دومين فيلم مستند خود درباره تحت تعقيب ترين مرد روي زمين يعني اسامه بن لادن مي باشد.

اين كارگردان مشهور طي مصاحبه اي با هفته نامه آمريكايي تايم به سؤالات اين نشريه درخصوص كار جديدش پاسخ گفته كه به شرح ذيل ارايه مي شود.

* چرا اين قدر به «بن لادن» اهميت مي دهيد؟

** همان طور كه مي دانيد، اين مسأله براي من دقيقاً يكي از آن سؤالهايي است كه پس از حادثه 11 سپتامبر مردم جهان را در حيرت و تعجب فرو برد. براي من اين مسأله درست مشابه حادثه سال 2005 بود كه بار ديگر وارد دومين دور رياست جمهوري بوش شديم و نيز جنگ در عراق از دستاوردهاي همان حادثه 11سپتامبر و رياست جمهوري بوش است كه ما را در جهنمي از آتش و خون فرو برده است. پس از آن بود كه صداي اعتراض مردم از سراسر جهان بلند شد كه چرا دولت بوش اين افراد را دستگير نمي كند و به دست عدالت نمي سپارد؟چرا ما هنوز نتوانسته ايم او را پيدا كنيم؟ و بن لادن در كجاي اين كره خاكي پنهان شده است؟

من خودم نيز در برابر سؤال بزرگي قرار گرفته ام اين موضوعي است كه هركسي دوست دارد تا به آخر برود و پاسخ آن را پيدا كند.

* تصور مي كنيد چه چيزي اسامه را تا اين حد برجسته كرده است؟

** گمان مي كنم دلايل بسياري در جهان به وجود آوردن بن لادن نقش داشتند و اين همان موضوعي است كه همگان مشتاق هستند تا در قالب فيلمي مستند از روند رو به رشد و ظهور بن لادن اطلاع و آگاهي يابند. بن لادن برخاسته از حكومتهاي پادشاهي ديكتاتوري و دست نشانده آمريكا در خاورميانه است كه با فقر شديد و كمبود سطح بهداشت و تحصيل مواجه مي باشند مانند بحران نان در مصر و عدم آزادي در عربستان، اردن و ساير كشورهاي عرب منطقه. مردمي كه به نوعي احساس مي كنند توسط حكومتهايشان استثمار شده اند مايكل اف شوهار، مسؤول واحد پرونده بنلادن در سازمان سيا، مي گويد: مردم عرب خاورميانه در نهايت تيزهوشي اين مطلب را به خوبي فهميده اند كه كشورهايشان هرگز تغييري نمي كند مگر آن كه به دنبال قهرمان و حامي باشند كه عليه قدرتهايي چون ايالات متحده باشند كه عامل اصلي عقب ماندگي كشورشان به شمار مي روند.

* نظر همسرت «چف الكساندرا جاميسون» در واكنش به كارگرداني اين فيلم كه به دنبال تحت تعقيب ترين مرد جهان هستيد، چگونه بود؟

** او موافق نبود و از اين كار من متنفر بود در طول مدتي كه با يكديگر اين فيلم را مي ساختيم همچنان با تنفر با من و در كنار من كار كرد. در عين حال همواره از تمام كارهاي هنري ام حتي زماني كه منتظر تولد بچه مان بوديم، حمايت كرد آنچه براي ما مهم بود پاسخ به اين سؤال كه اسامه بن لادن در جايي مخفي شده است كه اولين جنگ از آن جا شروع شد. يعني افغانستان مقر حكومت 8 ساله طالبان!

* خطرناكترين چيزي كه كشف و افشا كردي و با آن مواجه شدي چه بود؟

** خطرناكترين و يا حداقل ترسناكترين چيزي كه به آن رسيديم همراه شدن با سربازان آمريكايي و گرفتار شدن در دام القاعده بود. سربازان آمريكايي هدف متحرك القاعده واقع شدند و آنها ما و نيروهاي ترسو و بزدل آمريكايي را هدف خود قرار دادند. طالبان در تمام تپه ها و بوته زارها در كمين ما بودند حتي در قالب نيروهاي دولت افغانستان و در هر لحظه اي اين آدمها به طور ضربتي از سربازان آمريكايي براي تمرين تيراندازي همچون سيبل استفاده مي كردند. واقعاً جاي وحشتناكي است. درحالي كه هرگز احساس نمي كني كه ممكن است اتفاقي بيفتد، و در حال احساس سلامت بسر مي بري ناگهان همه چيز برخلاف توقع و انتظار پيش مي رود و حادثه اي ناگهاني به وقوع مي پيوندد. به عنوان مثال بمبي نفربر در سر راه ظاهر مي شود كه در نهايت ترس و وحشت بايد آن را خنثي كني. مسايل آن قدر سريع پيش مي آيد كه با واقعيتي غير ممكن مواجه مي شوي.

* تهيه كنندگان فيلمت چه كارهايي را از تو انتظار داشتند كه انجام ندادي؟

** سعي مي كنم پاسخ شما را دقيق بدهم، اما چندان زياد و مهم نبودند. در نهايت احتياط و محافظه كاري سعي مي كردم تا كار را به پيش ببرم و بيشترين چيزي كه ذهن مرا به خود مشغول كرد انجام و پايان رساندن پروژه بود. در اين ميان پاكستان بخشي از اين پروژه بود. زيرا ما نتوانستيم براي پاكستان ويزا دريافت كنيم، در نتيجه راه خود را با پرداخت رشوه باز كرديم. بويژه كه ما عامل نفوذي در دولت وقت پاكستان داشتيم كه مرتب به ما اطلاع مي داد درخواست ما براي ويزا، همچنان و براي صدمين بار رد شده است. وقتي كه سؤال مي كرديم چرا ويزاي ما با مخالفت مواجه شده پاسخ مي دادند به دو دليل: اول اينكه آنها نمي خواستند براي ما اتفاقي بيفتد و دومين مسأله ترور خبرنگار بي بي سي در پاكستان به نام «دانيل پي ير» بود. علاوه بر آن پاكستاني ها از آن چه شما درپي ساختن آن هستيد، مي ترسند و نمي خواهند دراين باره با كسي حرف بزنيد و نگران چيزهايي هستند كه شما در مسير ساخت مستند خود به آن برسيد. در نتيجه ما ناچار بوديم براي پايان دادن به مشكل خودمان با رشوه به يك مقام رسمي در سفارت پاكستان در افغانستان به داخل خاك اين كشور وارد شويم تا آن چه را كه نياز داشتيم براي ما انجام دهد.

* تصور مواجهه با چه چيزي را داشتي؟ پيش زمينههاي ذهني تو درخصوص ديدگاه هاي افراد مورد نظرت در پاكستان و افغانستان چگونه بود؟

** تصور مي كردم با مشكلات پيش بيني نشده زيادي مواجه شوم كه سراسر خشونت و خون بود. درست مشابه همان چيزي كه امروز در سراسر خاورميانه به چشم مي خورد دقيقاً همين طور هم شد، زيرا مردمي بودند كه از دولت آمريكا و سياست خارجي آن و مداخلات نظامي ايالات متحده به شدت ناراحت و عصباني بودند و هر لحظه امكان حمله آنها به مكان فيلمبرداري ما وجود داشت. به ويژه كه فاصله ميان دولت و مردم بسيار بود. وقتي من خودم را به عنوان يك آمريكايي معرفي كردم، سؤال مي كردند واقعاً؟ آيا تو يك آمريكايي هستي؟ و اين به دليل ارتباط شفاف و صادقانه و انساني بود كه من توانستم همراه با گروه فيلمبرداري خود با آنها برقرار كنم. آنها به من مي گفتند هر وقت خواستي به پاكستان بيايي با ما تماس بگير.

* در صحنه اي از فيلم مستندت، عده اي از مردم به تو يورش بردند كه هرگز مشابه آن را نديده بودي، چرا؟

** ما در منطقه ميا شريم بوديم كه مردمش به شدت متعصب و ضد آمريكايي بودند طايفه اي به نام «حاسيدري» كه با خارجي ها مخالف و نيز بي اعتماد به رسانه ها بودند. بنابراين ما ناگزير به گرفتن برخي لوكيشن هاي خود در مناطق حساس در كشورهاي منطقه بوديم. تنها توانستيم با آن ها صحبت كنيم و سپس از آن جا بگريزيم آنها به ما گفتند خيلي سريع گورتان را گم كنيد، زيرا شما به اينجا تعلق نداريد و اين چيزي بود كه هيچ كس انتظار آن را نداشت.

* آيا ذاتاً اعتقاد داشتي سرانجام خواهي توانست اسامه بن لادن را پيدا كني؟

** در واقع اين همان چيزي بود كه ما هزاران كيلومتر را كشور به كشور پيموديم تا با خلق فيلمي بزرگتر در ابعاد وسيع بتوانيم او را بيابيم. اما اين به معناي درنظر نگرفتن عوامل ظهور و موجوديت اين فرد نمي شود.
* بسياري از مردم مي گويند احتمالاً تو نتوانستي در فيلمت اسامه بن لادن را پيدا كني، پس چرا زحمت ديدن فيلم را به خود بدهند؟

** گمان مي كنم ديدن اين فيلم بسيار جالب و جذاب و هيجان انگيز در دنياي امروز است، فيلمي كمدي و شوخي كه درسي تاريخي در آن وجود ندارد. بويژه كه با ديدن آن احساس مغبون شدن نمي كني. زيرا من هرگز حاضر نيستم فيلمي سراپا مسخره بسازم. تصور مي كنم پس از آنكه روي پرده رفت مي توان در اين خصوص قضاوت كرد. اين فيلم پرده جديدي براي گفتگو و مباحث بزرگتر باز كرده است.

* درخصوص حاكميت فرهنگ عامه بر تعقيب و تحقيق درخصوص بن لادن و يا آنچه در ويتنام و عراق مي گذرد چه فكر مي كني؟

** معتقدم هيچ چيزي در دنيا نيست كه به وقوع بپيوندد و بر روحيات و اخلاقيات و رفتارهاي عامه مردم جهان تأثير نداشته باشد. از جمله به عنوان بخشي از سرگرمي و تنوع سينمايي و يا فرهنگ عمومي به روشهاي ديگر درآمده است، به طوري كه اين نوع آغازگري ها به سوي يافتن راهي براي ارتباط كلامي يا نمايش فيلمها و برنامه هاي تلويزيوني ارايه شده پيش رفته است كه اجتناب ناپذير است. در ويتنام اين اتفاقها افتاد. حتي در جنگ جهاني دوم درخصوص هيتلر نيز اين اتفاق افتاد. زيرا اين چيزها تأثيرات رسانه اي خود را دارند. زيرا داراي تأثير و نفوذ قوي بر نحوه تفكر مردم، احساس آنها و اعتقادات مردم دارند، بنابراين برخي از مردم به آن پشت مي كنند و برخي جذب آن مي شوند.

* آيا مسايلي كه درخصوص بن لادن در ويدئوها وارد نكردي كاملاً آگاهانه بود؟
** احساس مي كنم در تمام وقت با آنها هستم و آن چيزي است كه به شنيدن آنها عادت كرديم و از هيچ كس ديگري نشنيديم.

* فرزندت در سال 2006 متولد شد. اگر 10 سال ديگر اين فيلم را ببيند، تصور مي كني ديدن آن براي او چه مفهومي داشته باشد؟

** اميدوارم اين فيلم چشمان و ذهن او را نسبت به مردم ديگر و فرهنگهاي ديگر باز كند و اميدوارم اين فيلم علاقه اش را در سفر به اين كشورها و مناطق تحريك كند. به همين دليل اين فيلم مي تواند براي همگان مفيد واقع شود. ما در كشوري زندگي مي كنيم كه از هر چهار نفر يك نفر گذرنامه دارد و تصور مي كنم اين مي تواند فرصتي باشد براي هر آمريكايي كه تصميم بگيرد به جايي از دنيا برود تا دريابد درباره او و كشورش چه مي گويند و چه مي گذرد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن