تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836452655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين روز از همايش جشنواره تجسمي فجر برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 27 بهمن 1389 تعداد مشاهده : 1350 نخستين روز از همايش جشنواره تجسمي فجر برگزار شد خبرگزاري فارس: نخستين روز از همايش سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر روز گذشته با سخنراني عبدالمجيد حسيني‌راد، حسين رضوي‌فرد،منصور كلاه‌كج و محمد خزائي در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس، سالن سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران طي روز گذشته و امروز ميزبان هنرمندان و كارشناساني است كه براي ارائه مقالات خود در همايش سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گرد هم جمع مي‌شوند. *درك متقابل از تجربه‌هاي هنري معاصر ايران و اروپا با مانع مواجه است عبدالمجيد حسيني‌راد، در همايش علمي سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در سخناني با عنوان «تعامل و تبادل هنر ايران و اروپا» در موزه هنرهاي معاصر تهران گفت: تعامل هنر ايران و اروپا از سده شانزدهم ميلادي تا به امروز با فراز و فرودهايي همراه بوده كه بخشي از آن مربوط به گذشته‌اي تاريخي و بخش قابل توجهي از آن مربوط به چند دهه اخير است. حسيني راد ادامه داد: اولين نمايشگاه بزرگ آثار هنري مسلمانان در سال 1910 ميلادي در مونيخ آلمان براي اولين بار امكان معرفي عمومي هنر و فرهنگ كشورهاي اسلامي را براي مردم غرب به وجود آورد كه تعدادي از آثار مربوط به هنر ايران است. حسيني راد در ادامه گفت: برپايي نمايشگاه هنر اسلامي مونيخ در ابتداي سده‌ بيستم كه اروپا در حال انجام تجربه‌هاي تازه‌اي از مدرنيسم بود، پاسخي تاريخي به تأثيرگذاري هنر اروپا در ايران و ساير كشورهاي اسلامي بود و اين نمايشگاه الهام بخش هنرمنداني از جمه ماتليس شد و پس از او هنرمندان اروپايي ديگر تا امروز از هنر و نقاشي ايراني الهام گرفته‌اند. حسيني‌راد با اشاره به تأثير هنر اروپا بر اميران گفت: تأسيس مدرسه صنايع مستظرفه توسط كمال‌الملك از مهم‌ترين سرچشمه‌هاي آغاز نوگرايي در هنر ايران است و در اين مدرسه آموزش هنر بر مبناي ناتوراليسم اروپايي كه شيوه‌اي متفاوت با روش‌ هنر قديم ايران بود آغاز شد. حسيني راد با اشاره به شكل‌گيري دانشكده هنرهاي زيبا گفت: با راه‌اندازي اين دانشكده در سال 1319، اولين فارغ‌التحصيلان آن فعاليت‌هاي نوگرايانه خود را در هنر ايران آغاز كردند و پايه الگوهاي اروپايي آموزش هنري گذارده شد و جنبش هنر نوگراي ايران شكل گرفت. اين جنبش تلاش داشت تا در پايه دستاوردهاي امپرسيونيست و كوبيسم خود را از قيد و بند ناتوراليسم مكتب كمال الملك برهاند و مكتبي ايراني بر مبناي آموزه‌هاي مدرنيسم به وجود آورد. حسيني راد ادامه داد: اينك پس از گذشت بيش از سه دهه از انقلاب اسلامي، تلاش هنرمندان ايراني در حفظ تعامل و ارتباط با هنر اروپا و هنر معاصر جهاني قابل ارزيابي است. به نظر مي رسد با جابجايي كانون تحولات هنري غرب از اروپا به آمريكا در شصت سال گذشته امكان وجود رابطه‌اي تعامل در ادامه تبادلات گذشته با هنر اروپايي منتفي بوده است. حسيني راد افزود: گرچه تلاش‌هاي بسيار خوبي در هنر دوران پس از انقلاب اسلامي براي ايجاد زبان ايراني - اسلامي در هنر معاصر صورت گرفته است اما جز در موارد انگشت‌شمار در ارتباط با مضامين زيست محيطي موفق نبوده‌ايم. حسيني راد ادامه داد: هنر ايران و اروپا از ديرزماني در طي چند قرن در تعامل بوده‌اند اما در سال‌هاي اخير علاوه بر خوانش‌هاي متفاوت و دوگانه از معرفت هنري كه ريشه‌هاي تاريخي و اعتقادي دارد، تنش‌هاي سياسي مانع از فراهم آمدن بسترهاي لازم براي درك متقابل از تجربه‌ها و ظرفيت‌هاي هنري معاصر شده است. حسيني راد در پايان گفت: برگزاري نمايشگاه‌هاي مشترك از آثار هنرمندان ايراني و غيرايراني، ايجاد رابطه با هنرمندان سرشناس جهان كه به مسئله هنر و خلاقيت انساني وفا دارند و ايجاد شرايطي كه هنرمندان معاصر ايران بتوانند آثار خود را بيشتر در عرصه‌هاي بين‌المللي عرضه كنند مي‌تواند درك عميق‌تري از جنبه‌هاي معنوي و خلاقيت معاصر ايران را در عرصه‌هاي جهاني فراهم آورد. * بحران مخاطب از مشكلات هنر خوشنويسي است حسين رضوي فرد در همايش علمي جشنواره تجسمي فجر در موزه هنرهاي معاصر تهران با موضوع «آسيب شناسي هنر خوشنويسي معاصر ايران» گفت: بحران مخاطب يكي از مشكلات تمام گرايش هاي هنرهاي تجسمي بخصوص خوشنويسي است و خوشنويسي كه در گذشته هنري در خدمت عوام و خواص بود اما خوشنويسي معاصر به سمت موزه اي شدن پيش مي رود. رضوي فرد با اشاره به نقش تأثير گذار انجمن خوشنويسان ايران در طول شصت سال فعاليت خود گفت : خوشنويسي معاصر وامدار سياست هاي انجمن خوشنويسان ايران است و ميزان كمي و كيفي توليدات هنرمندان خوشنويس در اين شصت سال بيش از توليدات ربع قرن گذشته هنر خوشنويسي است. رضوي فرد ادامه داد: تأثير اين انجمن در انتشار آثار خوشنويسي ، صدور آثار به خارج از مرزها ، تداوم برگزاري نمايشگاه هاي خوشنويسي و كشف استعدادها قابل تأمل است . رضوي فرد همچنين توجه به خلاقيت براي جلوگيري از تقليد و تكرار و نگاه به جريان هنر روز و تقويت دانش نظري هنرجويان خوشنويسان را در آموزش هنر خوشنويسي ضروري خواند. اين پژوهشگر هنر گفت: ورود هنر خوشنويسي به متن زندگي مردم مستلزم شرايطي است كه از جمله آنها رويكرد آكادميك انجمن خوشنويسان در آموزش هنر، تشكيل حلقه هاي ارتباطي خوشنويسان، نقد و بررسي آثار و نگاه هاي حمايتي نهادهاي فرهنگي، هنري به هنر ملي خوشنويسي است. * هويت ايراني براي آثار و توليدات گرافيكي لازم است منصور كلاه كج در همايش علمي سومين جشنواره تجسمي فجر مقاله خود را با عنوان «گرافيك معاصر ايران و آسيب‌هاي پيش رو» ارائه كرد. كلاه كج در اين همايش مشكلات گرافيك ايران را در سه بخش مشكلات هويت در گرافيك ايران، مشكلات سازماني گرافيك و مشكلات برون سازماني براي گرافيك بيان كرد و گفت: گرافيك در ذات خود به دنبال هويت بعدي است چرا گرافيك ايران هويت و سهم بصري خود را دنبال نمي كند. كلاه كج با تأكيد بر ضرورت هويت گرافيك ايران گفت : كشور با سابقه چندهزار ساله در توليد تصوير دارد اما با وجود اين سابقه فرهنگي از آن پيشينه هنري و تصويري در گرافيك ايران كمتر استفاده مي شود و هويت ايراني در آثار گرافيكي ديده نمي شود. وي همچنين به استفاده بيش از حد از فونت لاتين در آثار و توليدات گرافيكي اشاره كرد كه اين موضوع هم در هويت گرافيكي ايراني نقش دارد. كلاه كج همچنين گسترش نامتوازن رشته هاي گرافيك ، بي توجهي به نقش رسانه اي گرافيك و غالب بودن نگاه نقاشانه در آثار و ضعف توجه به گروه مخاطبان آثار گرافيكي را از ديگر مشكلات گرافيك ايران خواند. وي همچنين ضعف مباني نظري و آثار منتشره و نبود بانك اطلاعات آثار گرافيك و عدم پايداري مجلات تخصصي هنري را از ديگر مسايل حوزه گرافيك ايران خواند. عضو هيئت علمي دانشكده هنر دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: زبان تصوير زبان جهاني است حتي اگر نمادهايي در فرهنگ هاي مختلف در آثار گرافيكي باشد اين زبان تصوير مي تواند ارتباط با مخاطبان را برقرار كند. هويت ايراني براي گرافيك ايران ضرورت دارد كه متأسفانه كمتر مورد توجه قرار مي گيرد و از سوي ديگر به خاطر ضعف در تكنولوژي نقش مؤثري در معرفي گرافيك ايراني نداشته باشيم. * شيفتگي بيش از حد ميراث هنري و تقابل متعصبانه با هنر مدرن نتيجه‌اي ندارد محمد خزايي؛ مقاله‌اي را با عنوان «ضرورت شناخت قابليت هاي ساختاري هنر ايراني - اسلامي در هويت بخشي كالبد بصري هنرهاي تجسمي امروز ايران» در همايش علمي سومين جشنواره تجسمي فجر ارائه كرد. خزايي با اشاره به ويژگي هاي هنر ايراني و ساختار تجريدي، نمادين و تزئيني هنر ايران گفت : ساختار بصري هنر ايران در شكل گيري قالب تجسمي هنر معاصر نقش و تأثير بسزايي داشته است و حتي فرم و محتواي اساطيري و كهن نيز مي تواند در قالبي نو به حيات خود ادامه دهد و موجب پيدايش آثار هنري نو مرتبط با سنت هاي اصيل شود. دانشيار گروه گرافيك دانشكده هنر دانشگاه تربيت مدرس با تاكيد بر احياي شاخصه هاي هنر گذشته ايران در هنرهاي تجسمي امروز ايران گفت : تاريخ به ما مي آموزد كه با شيفتگي بيش از حد به ميراث گذشته يا تقابلي متعصبانه با هنر مدرن، نتيجه اي حاصل نمي شود. بنابراين لازم است با شناخت ميراث هنري خود و در چارچوب و عبور از آن ، به هنر غرب نگاه كنيم تا با گزينش،‌شرايط بازسازي و به روز كردن ميراث هنري خود را فراهم كنيم. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن