تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 27 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811414302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر؛ خلائي كه احساس مي شد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر؛ خلائي كه احساس مي شد
عرصه تجسمي به عنوان يكي از اركان حوزه فرهنگ و هنر همواره مورد توجه رويدادها و مجامع داخلي و خارجي بوده و در اين سالها كه برخي جشنواره هاي هنري فجر در آستانه سي سالگي قرار دارند، در ابتداي تجربه اندوزي در قامت يك جشنواره به سر مي برد.


هموطن آنلاين - هر ساله همزمان با فرا رسيدن ايام مبارك دهه فجر و سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، بخش هاي فرهنگي وهنري كشور با برگزاري برنامه هاي متنوع درعرصه‌هاي مختلف از جمله شعر، فيلم، تئاتر و موسيقي در رونق جشن هاي اين ايام شركت مي كنند، اين سنتي بود كه نهادهاي دولتي از سال هاي اوليه انقلاب بنا نهادند ودر حال حاضر شاهد سي امين دوره جشنواره هاي تئاتر و فيلم فجر و بيست و هفتمين دوره موسيقي فجر هستيم.
اگرچه اين برنامه ها و فعاليت ها درسال هاي اول، به صورت غيرحرفه اي و محدود برگزار مي‌شد، اما گذشت زمان و برپايي هرساله اين رويدادها

" كليات آيين‌نامه اين جشنواره را "غلامعلي طاهري"،"مصطفي گودرزي" و "ابراهيم حقيقي" تدوين كردند و سپس به تصويب دفتر امور هنرهاي تجسمي و معاونت هنري وزارت ارشاد رسيد... "

آنها را به بخش مهم و دائمي جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي و ويتريني براي فعاليت هاي يك ساله عرصه فرهنگي هنري كشور تبديل كرد.
در اين ميان با وجود فعاليت قشر زيادي از هنرمندان رشته هاي تجسمي و تنوع و گستردگي شاخه هاي اين بخش، هيچ فعاليت عمومي و سراسري دراين زمينه انجام نمي شد و جاي خالي جشنواره‌اي با عنوان "هنرهاي تجسمي فجر" در ميان رخدادهاي فرهنگي كشور در روزهاي مياني بهمن ماه احساس مي شد.
تا اينكه مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنا برضرورت لزوم برپايي چنين رقابت هنري، مقدمات برگزاري نخستين دوره اين رويداد هنري را در آستانه سي امين سال پيروزي انقلاب اسلامي دربهمن 1387 فراهم كرد.
كليات آيين‌نامه اين جشنواره را "غلامعلي طاهري"،"مصطفي گودرزي" و "ابراهيم حقيقي" تدوين كردند و سپس به تصويب دفتر امور هنرهاي تجسمي و معاونت هنري وزارت ارشاد رسيد.
به دنبال تصويب اين آيين‌نامه، ‌شوراي سياست‌گذاري نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با حضور كارشناساني از بخش‌هاي مختلف هنرهاي تجسمي تشكيل شد و در نهايت و پس از بررسي هاي بسيار گام نخست اين رويداد هنري از روز 12 بهمن 1387 آغاز شد و تا امروز ادامه پيدا كرده است.
نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با شعار "اميد به آينده" به مدت يك ماه تا 12 اسفندماه سال 87 در بخش‌هاي مختلف ازجمله نقاشي، گرافيك، مجسمه‌سازي، تصويرسازي، عكاسي، كاريكاتور و هنر جديد برگزار شد؛ ضمن اينكه موضوعات اصلي اين رقابت،به طور كامل مرتبط با انقلاب اسلامي بود.
جنايات وشكنجه

" بودجه نخستين دوره اين رقابت به هيچ وجه با ساير فعاليت هاي هنري دهه فجر قابل مقايسه نبود؛ تعداد شركت كنندگان و رشته هاي رقابتي هم محدود تر بود... "

هاي هولناك رژيم ستمشاهي در سركوب مبارزات حق طلبانه وعدالت خواه،فضاي حاكم بر زندان ها و سياه چال هاي مخوف رژيم پهلوي، بازجويي بازجوها ومامورين شكنجه گاه‌ها و بيداد گاه‌ها و باورهايي چون اعتقادات،صبر،استقامت وتوكل مبارزين در طول دوران مبارزه از جمله محورهاي اصلي دور نخست اين رقابت هنري بودند.
برپايي دو نمايشگاه عكاسي و هنر جديد در كنار كارگاه آموزشي طراحي گرافيك از جمله بخش هاي جنبي نخستين جشنواره تجسمي فجر بود.
"محمد حسين صفار هرندي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت در پيام خود به نخستين جشنواره تجسمي فجر،برگزاري اين رويداد هنري را اقدام مثبتي دانست و اظهار اميدواري كرد كه اين جشنواره منشا خير و بركات براي اهالي فرهنگ و هنرباشد.
"محمود شالويي" مديركل مركز هنرهاي تجسمي ارشاد نيز در مراسم افتتاحيه جشنواره در سال 87 برگزاري اين جشنواره را به منزله ناديده گرفتن دوسالانه هاي تخصصي ندانست و گفت:دوسالانه ها طبق برنامه هاي خود برگزار مي شوند ،اما اين جشنواره از همه آنها بزرگتر و جامع تر است.
بودجه نخستين دوره اين رقابت به هيچ وجه با ساير فعاليت هاي هنري دهه فجر قابل مقايسه نبود؛ تعداد شركت كنندگان و رشته هاي رقابتي هم محدود تر بود.
از سوي ديگر اگرچه اين رقابت هنري عنوان "بين المللي" را هم يدك مي كشيد، اما انتظاري درمورد حضور گسترده هنرمندان كشورهاي مختلف در دور نخست اين جشنواره وجود نداشت.

" در اولين جشنواره تجسمي فجر از 45 هنرمند در بخش گرافيك،30 هنرمند در بخش كاريكاتور،32 نفر عكاسي و 40 خطاط در بخش مهمان دعوت به عمل آمده بود... "

با اين حال هنرمنداني از بنگلادش،فرانسه،آلمان و استراليا در بخش همايش هاي اين جشنواره شركت كردند.
البته اين موارد نشانه هاي يك جشنواره تازه كار و نوپا بود كه مي توانست با برنامه ريزي مراحل رشد و ترقي را طي كند.
در اولين جشنواره تجسمي فجر از 45 هنرمند در بخش گرافيك،30 هنرمند در بخش كاريكاتور،32 نفر عكاسي و 40 خطاط در بخش مهمان دعوت به عمل آمده بود.
در اين جشنواره، در بخش نقاشي حدود 650 هنرمند با 2 هزار 500 اثر، در بخش پوستر 250 هنرمند با يكهزار200 اثر، در بخش عكس 300 هنرمند با يكهزار500 اثر، در بخش كاريكاتور 60 هنرمند با 250 اثر و در بخش مجسمه‌سازي 100 هنرمند با 300 اثر شركت كرده‌اند.
در فراخوان جشنواره نيز آمده بود كه نفرات اول برگزيده در بخش‌هاي مختلف نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، علاوه بر دريافت تنديس جشنواره و لوح افتخار، امتياز اعزام به ايتاليا به منظور بازديد از پنجاه و سومين دوسالانه بين‌المللي ونيز را نيز از آن خود خواهند كرد.
اگر چه اين رويداد مهم هنري دير آغاز شد و هنوز هم به عنوان يك جشنواره نوپا شناخته مي شود و تا رسيدن به جايگاه واقعي و برگزاري به شيوه تخصصي و همه جانبه فاصله بسيار دارد ،اما برپايي اين رويداد هنري فصل تازه اي در دنياي رنگارنگ هنرهاي تجسمي بود كه توانست به نزديكي بيشتر مردم با هنر و هنرمندان كمك بسياركند.
چهارمين دوره اين جشنواره امسال همزمان با ايام مبارك دهه فجر برگزار مي شود.

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن