تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803187479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفت عربستان در چاه‌هاي هيلاري كلينتون


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نفت عربستان در چاه‌هاي هيلاري كلينتون
عربستان مخالفت کلینتون با احداث خط لوله کی‌استون را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کند...
نویسنده : وحیدحاجی‌پور 


در تبار‌شناسي اقتصادي دو حزب رقيب در امريكا، نفت يكي از نقاط افتراق دموكرات‌ها و جمهوريخواهان است؛ دموكرات‌ها اغلب دشمن سرسخت شركت‌هاي نفتي هستند و شركت‌هاي نفتي، شيفته جمهوريخواهان و شريك اقتصادي اين جريان سياسي هستند.
به طور كلي دموكرات‌ها در حوزه اقتصاد بر كشاورزي و بازرگاني تأكيد بسيار دارند در حالي كه جمهوريخواهان تمركز  ويژه‌اي بر نفت و سلاح دارند. از زاويه‌اي ديگر دموكرات‌ها مانيفست خود را بر «قدرت نرم» بنا كرده‌اند و شالوده جمهوريخواهان با بتن جنگ پايه‌ريزي شده است. فارغ از اين دو تصوير كلي انتخابات پيش روي امريكا براي جهان نفت از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است به ويژه براي رياض.
 
آل‌سعود با همه اختلافات عميقي كه با دولت دموكرات فعلي امريكا دارد، حمايت از اين جريان را بيشتر به سود خود مي‌داند درست بر عكس دو دوره گذشته كه حمايت بي‌چون و چرايي از جمهوريخواهان و جرج بوش داشت. خانواده بوش براي آنها يادآور روزهاي شيريني است كه «پدر» آنها را از شر و خطر صدام‌حسين خلاص كرد و «پسر» نيز هواي آنها را داشت.
حافظه تاريخي پيوند نفتي عربستان و جمهوريخواهان مؤيد اين مطلب است كه با جدي شدن اين رابطه، تجارت سلاح و نفت نيز افزايش داشته است ولي در انتخابات آتي امريكا موضوع كاملاً متفاوت است و آل‌سعود براي پيروزي هيلاري كلينتون دچار سردرگمي است.

اين كشور درست برخلاف دوران جرج بوش پسر، روزهاي سختي را در دولت اوباما سپري كرد؛ از مخالفت و هشدارهاي امريكا براي جلوگيري از ماجراجويي‌هاي عربستان تا افشاي اسناد حادثه 11 سپتامبر، اختلافات رياض و واشنگتن را به اوج خود رساند و آل سعود تهديد كرد سرمايه خود را از امريكا بيرون خواهد كشيد. اين اتفاقات يك شكاف بزرگ ميان دو كشور متحد بود ولي با ورود ترامپ به صحنه انتخابات، دموكرات‌ها همچنان در چشم سعودي‌ها انتخاب «بدي» بودند كه بهتر از «بدتر» است.

اما چرا ترامپ براي عربستان خطرناك و كلينتون گزينه بهتري است. عربستان به عنوان يكي از منتقدان بزرگ برجام بايد پشتيبان بزرگي براي ترامپ باشد ولي خطر تضعيف ايران توسط وي را كمتر از خطري مي‌داند كه ممكن است همه چيز رياض را متأثر سازد. براي واكاوي اين مسئله بهتر است نگاهي به مواضع نفتي كلينتون و ترامپ بيندازيم.
 
خط كلينتون
هيلاري كلينتون قصد دارد به سياست‌هاي مورد حمايت باراك اوباما ادامه دهد. به عنوان مثال، كلينتون يكي از مخالفان حفاري‌هاي نفتي دريايي، خط لوله كي استون و مخالف حفاري‌ها در قطب شمال است.
علاوه بر اين كلينتون از پيمان آب و هوايي پاريس كه در دسامبر 2015 ميلادي حاصل شده، حمايت كرده است. همه اينها نشان مي‌دهد كه كلينتون احتمالاً قوانيني را تصويب خواهد كرد كه در نهايت به ضرر شركت‌هاي انرژي و خودروسازان خواهد بود. كلينتون به عنوان يكي از حاميان اصلي سياست‌هاي زيست‌محيطي، به احتمال زياد اقدامات مختلفي را براي حمايت از شركت‌هاي انرژي خورشيدي و بادي انجام خواهد داد. با تصويب ادامه پرداخت يارانه به اين صنايع، هنوز مشخص نيست كه كلينتون چه اقدامات بيشتري را براي حمايت از شركت‌هاي انرژي تجديدپذير انجام مي‌دهد.
 
خط ترامپ
اگر ترامپ بتواند در انتخابات نيز پيروز شود، اين مسئله موجب رونق بزرگي براي شركت‌هاي نفتي خواهد شد. ترامپ به طور فعالانه  درباره منافع خود در تقابل با اوپك صحبت كرده و بر استقلال انرژي امريكا پافشاري كرده است. وي از حاميان جدي اهميت بخش نفت و گاز در كل اقتصاد امريكاست. رياست جمهوري ترامپ در نهايت به نفع سرمايه‌گذاراني است كه در شركت‌هاي انرژي سرمايه‌گذاري كرده‌اند به خصوص اگر جمهوريخواهان بتوانند كنترل كنگره را همچنان در اختيار داشته باشند. وي چندي پيش گفته بود كه امريكا بايد نفت عراق را مي‌دزديد!
وي اظهار كرده است درصورتي كه به رياست جمهوري امريكا برسد مقررات مربوط به گاز، نفت و ذغال‌سنگ را به عنوان بخشي از «نخستين برنامه انرژي امريكا» لغو خواهد كرد. ترامپ تعهد كرد تمامي مقررات غيرضروري را لغو و به صورت موقت از اجراي قوانيني كه حمايت كنگره يا مردم امريكا را كسب نكرده‌اند جلوگيري كند. وي اظهار كرد لغو اين مقررات موجب مي‌شود در هفت سال آينده، توليد ناخالص داخلي امريكا 100 ميليارد دلار در سال افزايش يابد و سالانه نيم ميليون شغل ايجاد شود.
 
ترامپ در مصاحبه‌اي با نيويورك تايمز در ماه مارس (31 روز منتهي به 11 فروردين) گفت در دولت احتمالي‌اش، در صورتي كه عربستان سعودي و ساير متحدان عرب با نيروهاي زميني به جنگ با داعش نروند يا به امريكا براي جنگ با اين گروه تروريستي كمك‌هاي مالي بزرگ پرداخت نكنند، از خريد نفت از اين كشورها خودداري خواهد كرد.
 
خط عربستان
قطعاً در حوزه انرژي خط عربستان تقويت خط كلينتون است؛ هيلاري مخالف سرسخت خط لوله كي استون است و اين يعني عدم صادرات حداقل 800 هزار بشكه نفت كانادا به پالايشگاه‌هاي امريكا. كانادا از سال 2008 به دنبال اجراي اين خط لوله است ولي اوباما آن را وتو كرده است و اجراي اين خط لوله را به ضرر محيط‌زيست دانسته است. شركت‌هاي امريكايي بسياري در كانادا مشغول به كارند كه روابط بسيار نزديكي با جمهوريخواهان دارند و قطعاً با پيروزي ترامپ در انتخابات، كي‌استون به روزهاي اجرا نزديك مي‌شود و اين يعني همان نقطه مرگ عربستان.
رياض علاقه شديدي به بازار امريكا دارد و به هيچ عنوان علاقه ندارد اين بازار را از دست بدهد زيرا آن را بيش از آنكه اقتصادي بداند راهبردي تلقي مي‌كند. ترامپ بارها اعلام كرده است وابستگي به نفت خاورميانه بايد كاهش يابد كه بدون ترديد اين جمله فقط عربستان را به عنوان مخاطب خاص خود مي‌بيند. ترامپ براي استقلال انرژي امريكا، حذف چارچوب‌هاي زيست محيطي و مشوق‌هاي توليدي را به سود كشورش مي‌داند و عربستان ستيزي وي حتي در كلام، سعودي‌ها را به سوي كلينتون سوق داده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن