تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833403174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير قرآن و حديث در مرزبان نامه (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تأثير قرآن و حديث در مرزبان نامه (2)
تأثير قرآن و حديث در مرزبان نامه (2) نويسنده: فرهاد کاکه رش يوسف و زليخا و زنداني بودنش، خشکسالي و عزيز مصر و...در قسمت هايي از خاتمه کتاب: «... و اين بضاعت مزجات در مصر جامع تبريز با آن ذخاير سعادت مضاف شود و فرياد زنان اوف لنا الکيل را از خشک سال کرم بصاع اصطناع نصاب هر نصيبي کامل گرداند بلکه اين پيوند دل و فرزند جان که يوسف وار بند عوايق روزگار خود بود، از زندان بيت الاحزان خاطر بيرون مي آيد و مشتاقان روي و منتظران سر کوي وصالش نشسته و هزار دست قلم تيز کرده تا بعد ما که در حيرت مشاهده رخسارش دست و ترنج بر هم بريده باشند، قصه جمال و سرگذشت احوال او نويسنده...»(مرزبان نامه، ص750).موسي- يد بيضا: در باب ششم «...در امتنان اين خير و احسان ترا با فضيلت يد عليا معجزه يد بيضا به معالجه اين داء معضل که بمن رسيده است، پيدا گردد...»(همان منبع، ص380)(و ادخل يدک في جيبک تخرج بيضاء من غير سوء)عصاي موسي و سحر فرعوندر باب دوم در «داستان شهريار بابل با شهريارزاده» از زبان مهمتر پريان مي گويد: «شعباني که به جاي افسوس و دم از سحره ي فرعون عصاي موسي خورد...» تلميح است به قال هي عصاي اتوکؤا عليها و اهش بها علي غنمي ولي فيها مأرب اخري (18) قال ألقها يموسي (19) فألقئاها فاذا هي حيه تسعي (20)(سوره طه آيات 18و19و20)حضرت ابراهيمحضرت ابراهيم و اطمينان قلبي در احياي مردگان در باب ششم «داستان موش و گربه: از زبان گربه در پاسخ سخنان محبت آميز دشمن ديرينه اش مي گويد: اکنون اگر چه بر حسن طريقت تو واثقم از درون بي غايله تو آگاه، اما رکون نفس و سکون دل را مي خواهم که به اَيمان غلاظ ايمان مرا در حسن العهد خويش تازه گرداني و در اين التماس در من شکي نيفکني که در خواست خليل الله با منقبت نبوت و کمال خلت آنجا که از استاد قدر صنعت دستکاري احياء مره بعد اخري مي خواهد تا معاينه در آيينه حس او جلوه دهد...»(همان منبع، ص380)اينکه ابراهيم ملقب به خليل الله است، به موجب روايات و اخبار اسلامي ابراهيم از پيامبران برگزيده ي خداست و خداوند او را خليل يعني دوست خويش ناميده است همچنان که حضرت محمد را خاتم و حبيب و موسي را کليم الله و عيسي را روح الله مي گويند. خاقاني مي گويد: «حق کرده خليل را اشارت تا کرده بنا بسان کعبه وز دگر سو چون خليل الله درودگر زاده ام بود خواهرگير عيسي مادر ترساي من» (به نقل فرهنگ تلميحات، ص8و28)اما بحث اطمينان قلبي ابراهيم در زنده شدن مردگان، در سوره ي بقره به تفصيل آمده است: رب ارني کيف تحيي الموتي...ليطمئن قلبي» (سوره بقره آيه 260)ابراهيم از خداوند مي خواهد که زنده کردن مردگان را به او نشان دهد خداوند دستور مي دهد چهار مرغ را سر ببرد و جسم آن ها را پاره پاره کند و هر کدام را بر سر کوهي قرار دهد بعد آن ها را فراخواند. مرغان همه زنده گشتند و به سوي ابراهيم آمدند به نص صريح قرآن چنين اتفاقي رخ داده است و ابراهيم آرامش قلبي خود را اظهار مي دارد: قال فخذ اربعه...»مولانا در غزليات پرشورش مي فرمايد: «مرغان ابراهيم بين با پاره پاره گشتگي اجزاي هر تن سوي سر برداشته طياره يي قاآني مي گويد: گر خليل از قدرت حق واقف است مرغکان را از که برد سر زتن خاقاني مي گويد: کمان گروهه گبران ندارد آن مهره که چار مرغ خليل اندر آورد ز هوا (همان منبع، ص82)ه) نتيجه گيريدر آثار ادبي، کاربردهاي قرآن و حديث بسيار متنوع است و برداشت هاي متفاوت از آيات و احاديث ديده مي شود. گاهي هدف نويسنده القاي معاني و بيان اندرز و حکم و پيام اخلاقي و اخبار و آگاهي است و به هر طريقي که بخواهد از آيات و احاديث بهره مي جويد. گاهي گويندگان در آثار خود براي آرايه بندي و تزيين مطلب و هنرنمايي از به کاربردن قرآن و حديث استفاده مي کند و گاهي تفکر و مبناي فکري و اعتقادي نويسنده، وي را وادار مي کند بدون نام و کلام حق، زبان به سخن نگشايد و بي اجازه ي دستورات حق، مجوز صادر نکند. با توجه به تنوع موضوعات و عبارات (هم لفظ و هم معني) و تصويرسازي ها و خيال پردازهاي سعدالديني وارويني، به نظر مي رسد به طرق گوناگون از آيات و احاديث در کتاب خود بهره برده است و در اين ميان بهره گيري به شيوه ي تلميح از همه برجسته تر است و به جرات مي توان گفت: اگر قرآن و حديث به پيکره ي الفاظ و اثر سعدالدين وراويني آرايه بندي نمي شد هرگز امل و آرزوهاي نويسندگي سعدالدين به عمل نمي پيوست. منابع و مآخذ: 1-حلبي، علي اصغر (1374)تأثير قرآن و حديث در ادبيات فارسي، تهران: اساطير. 2-خطيبي، حسين (1375)، فن نثر در ادب پارسي، تهران: زوار. 3-راشد محصل، محمدرضا (1380)، پرتوهايي از قرآن و حديث در ادب فارسي، مشهد: آستان قدس رضوي. 4-شميسا، سيروس (1381)، سبک شناسي نثر،تهران: ميترا. 5-(1373)، فرهنگ تلميحات، تهران: فردوس.6-صفا،ذبيح الله (1369)،تاريخ ادبيات در ايران، ج دوم،تهران: فردوسي. 7-مولوي، جلال الدين (1379)،شرح جامع مثنوي به کوشش کريم زماني، تهران: اطلاعات. 8-نظامي عروضي سمرقندي (1382)،چهار مقاله به کوشش دکتر رضا انزايي نژاد و دکتر سعيده قره بيگلو تهران: جامي.9- نظامي گنجوي (1381)، مخزن الاسرار: گزارش و گزينش دکتر رضا انزايي نژاد، تهران: جامي. 10-وراويني، سعدالدين (1375)، مرزبان نامه، به کوشش دکتر خليل خطيب رهبر، تهران: صفي عليشاه 11- همايي، جلال الدين (1381)،فنون بلاغت و صناعات ادبي، تهران: نشر هما. منبع:پایگاه نور - شماره5
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 838]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن