تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806616931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آميختگي هميشگي المپيك با سياست‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: آميختگي هميشگي المپيك با سياست‌
جام جم آنلاين: بازي‌هاي المپيك همواره با سياست مسائل سياسي آميخته بوده و در فاصله كوتاهي تا شروع المپيك 2008 پكن نيز شاهد آميختگي اين رويداد بزرگ ورزشي با سياست هستيم.البته مقدار آميختگي در دوره‌هاي مختلف، متفاوت بوده است. گاه تنش‌ها و تهديدها تا آنجا بالا مي‌گرفت كه ده‌ها كشور بازي‌ها را تحريم مي‌كردند و گاه ميزبان نفس راحتي مي‌كشيد و مي‌توانست با تدابير سياسي بيشترين شركت‌كنندگان را جذب كند و نفوذ سياست را به حداقل برساند.


مسوولان چيني از مدت‌ها پيش تاكيد مي‌كردند كه ورزش را با سياست درهم نياميزيد. اما مساله مهم اين است كه ميزبان المپيك، هر كشوري كه باشد نمي‌تواند خو را از مسائل سياسي كه بسياري از آنها بر آن كشور تحميل مي‌شود، جدا كند.

كشورهايي كه از ميزباني پكن چندان خرسند نبودند، با كمك رسانه‌هاي نيرومند خود، درست از وقتي كه چين ميزباني المپيك 2008 را به دست آورد، به دنبال راه‌هايي براي ضربه زدن به برنامه‌هاي بلند پروازانه چين براي برگزاري المپيك بودند.

سال گذشته مطبوعات اروپايي بويژه انگليسي مساله آلودگي هواي پكن را پيش كشيدند و هشدار دادند كه هواي اين شهر براي ورزشكاران شركت‌كننده در المپيك زيان‌آور است.

در اندك زماني موضوع آلودگي هواي پكن بسياري از ورزشكاران و كشورها را نگران كرد و شماري از قهرمانان نامدار تهديد كردند كه براي حفظ سلامت خود به المپيك نخواهد رفت. چيني‌ها كه مي‌ديدند در مخمصمه عجيبي افتاده‌اند، با شتاب واكنش نشان دادند و برنامه‌هاي گسترده‌اي را اعلام كردند كه با اجراي آنها هواي شهر پكن در زمان برگزاري بازي‌ها پاك خواهد شد. اقدامات چين در اين زمينه صدها ميليون دلار خرج روي دست مسوولان شهر پكن گذاشت.

اما امسال مشكل تازه‌اي براي چيني‌ها پيش آمد و آن تظاهرات استقلال طلبان تبت بود. آنها از سال‌ها پيش در حال مبارزه با چين بودند اما المپيك و حمل مشعل آن، بهترين فرصت را برايشان فراهم آورد كه تبليغاتي گسترده به راه‌اندازند و در اين فرصت طلايي نگاه جهانيان را به سوي خود معطوف كنند.

در اين راه رسانه‌هاي غربي به طور مستقيم و برخي دولت‌هاي غربي به شيوه غيرمستقيم با تبتي‌ها همراه شدند. اين همراهي به علت همدردي و همراهي با مردم تبت نبود، بلكه براي پايين‌آوردن اعتبار چين بود. چين كه حالا به يك ابرقدرت اقتصادي تبديل شده، كشورهاي غربي را نگران كرده است.

بنابر اين اگر نتواند با اقتدار و آرامش المپيك را برگزار كند، ستون اعتبارش متزلزل مي‌شود و اقتصادش ضربه خواهد خورد. وقتي قرار شد مشعل المپيك به لندن برسد و در خيابان‌هاي اين شهر به حركت در آيد، از قبل تبليغات زيادي به راه افتاد كه تظاهرات گسترده‌اي را تبتي‌هاي مخالف چين تدارك ديده‌اند. رسانه‌هاي دولتي انگليس سر و صدا و هيجان زيادي به راه انداختند افكار عمومي جهان منتظر شدند تا ببينند در روز حركت مشعل در لندن چه اتفاقي خواهد افتاد.

حركت مشعل در لندن و تظاهرات تبتي‌هاي معترض با انعكاس وسيع رسانه‌اي، چيني‌ها را به خشم آورد. پس از‌آن در پاريس نيز مشعل المپيك در مسيرش با مانع روبه‌رو شد، به طوري كه ماموران امنيتي فرانسه مجبور شدند دوبار مشعل را خاموش كنند و آن را داخل يك اتوبوس قرار دهند تا به مقصد برسد. در سانفرانسيسكو هم مخالفان دولت چين از حمل مشعل نهايت بهره‌برداري كردند.

در آن زمان چين اعلام كرد، حركت مشعل در هر وضعي ادامه خواهد يافت، اما مشعل به هر كشوري كه مي‌رفت، آن كشور تدابير امنيتي شديدي را پيش‌بيني كرده بود و اينها همه حكايت از آن داشت كه بازي‌هاي المپيك 2008 از همين حالا به دردسر جدي افتاده است. غربي‌ها سعي كردند نشان دهند كه چين حقوق بشر را رعايت نمي‌كند و در تبت شرايط سختي را براي ساكنانش فراهم كرده است. تبليغات غربي‌ها موثر افتاد و چين نگران المپيك 2008 است. غرب مي‌خواهد نشان دهد كه چين از محل بحران تبت عاجز است.

نگاهي به تاريخ برگزاري المپيك نشان مي‌دهد كه آميختگي المپيك با سياست از نيمه اول قرن بيستم مشهور بوده است. المپيك 1936 برلين تحت تاثير تبليغات نازي‌ها قرار گرفت. ماجراي امتناع هيتلر از دست دادن به جسي اونز سياهپوست كه ستاره المپيك برلين شده بود، در تمام جهان پيچيده در المپيك 1960 آبب بكيلا دونده لاغر اندام و به ظاهر ضعيف اتيوپيايي در دوي ماراتن قهرمان شد و رم را تسخير كرد كه ايتاليايي‌ها را به خشم آورد و غرورشان شكسته شد، زيرا نمي‌توانستند باور كنند مردي از مستعمره سابقشان در قلب شهر رم طلايي شده بود.

المپيك 1976 مونترال نيز به طرز عجيبي با سياست درهم آميخت. كانادايي‌ها كه خود را همواره از مناقشات و دسته‌بندي‌هاي سياسي دورنگاه داشته بودند، فكرش را هم نمي‌كردند ناگهان تعداد زيادي از كشورها بازي‌ها را تحريم كنند. ماجرا از اين قرار بود كه پيش از المپيك يك تيم راگبي از زلاندنو به آفريقاي جنبوي رفته بود و اين زمان نظام آپارتايد برآفريقاي جنوبي حكومت مي‌كرد و سياهان بومي اين كشور براي رهايي از بند حكومت رژيم نژادپرست، در حال مبارزه بودند.

كشورهاي شرق آفريقا تلاش كردند تا مانع حضور زلاندنو در المپيك شوند، اما موفق نشدند. در عوض 28 كشور آفريقاي شرقي و درياي كارائيب المپيك 1976 را تحريم كردند.

تانزانيا يكي از اين كشورها بود. فيلبربائي دونده نامدار تانزانيايي بخت اول كسب مدال طلاي دوي 1500 متر بود. اما كنار كشيدن تانزانيا از بازي‌ها، سبب شد تا واكر از زلاندنو براحتي قهرمان اين ماده در المپيك شود. بعد تحريم‌ها در المپيك 1980 خيلي گسترده‌تر شد.

اشغال نظامي افغانستان توسط شوروي، اعتراض‌هاي جهاني را به دنبال داشت و برگزاري المپيك در مسكو، بهانه‌اي شد تا خيلي از كشورها المپيك مسكو را تحريم كنند. بلايي كه بر سر مسكو آمد در سالي 1984 بر سر لس‌آنجلس آمد و اين بار آمريكا ضربه تحريم‌ها را خورد و خيلي از كشورها المپيك لس‌آنجلس را تحريم كردند. اكنون همه نگاه‌ها به المپيك پكن است.

آيا پس از جنجالي كه درباره آلودگي هواي اين شهر بر پا شد، سپس ماجراي حمل مشعل و تظاهرات تبتي‌هاي مخالف حكومت چين، غرب راه سومي را باي ضربه زدن به المپيك چين پيدا خواهد كرد. به اعتقاد پروفسور مويسي مشاور ارشد موسسه فرانسوي روابط بين‌الملل، غربي‌ها در فكر تحريم مراسم گشايش المپيك پكن هستند و اين راه را مطالعه مي‌كنند، اما خود بازي‌ها را تحريم نخواهند كرد بنابراين چين با وجود موانع سياسي كه ايجاد شده، المپيك را به خوبي برگزار خواهد‌كرد.

جهانگير چراتي‌
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن