تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821034748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اشتباه در محاسبه كار دست حيدري داد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اشتباه در محاسبه كار دست حيدري داد
جام جم آنلاين: عليرضا حيدري، دارنده 6 مدال كشتي جهان و المپيك با وجود آسيب‌ديدگي از ناحيه كتف، مي‌گويد نمي‌خواهد دست به عقب‌نشيني بزند و از كنار آزمودن بختش براي حضور در المپيك پكن بسادگي عبور كند.


البته همه اينها در شرايطي است كه كتف عليرضا جواب تمرينات سنگين را بدهد؛ چه بعيد مي‌‌دانيم كتفي كه كش آمده و با هر حركت سنگين و غيرمترقبه دچار ايست مي‌شود، بتواند مرد پرآوازه كشتي ايران را در راه رسيدن به آرزوها و روياهايش همراهي كند.

كم نبوده‌اند كشتي‌گيراني كه با آسيب‌ديدگي از ناحيه كتف براي هميشه تشك مبارزه‌هاي كشتي را بوسيده‌اند و با دنياي قهرماني وداع گفته‌اند.

عليرضا دبير را حتما به ياد داريد، همدوره‌اي عليرضا حيدري كه به واسطه آسيب‌ديدگي از ناحيه كتف در جريان‌ بازي‌‌هاي آسيايي بوسان كره‌جنوبي، هيچ ‌گاه نتوانست به وضعيت پيشين خود بازگردد و كتف زخمي گريبانش را گرفت تا با وجود تمام درمان‌هاي تجويزي و انجام عمل جراحي دوباره در فرانسه، عملا نتواند با كتفي نيم‌‌بند همان كشتي‌گير جسور و قدرتمندي باشد كه همگان مي‌شناختند.

البته اميدواريم آسيب‌ديدگي كتف عيرضا حيدري سطحي باشد و نه عمقي؛ چرا كه در غير اين صورت قهرمان دوست‌داشتني كشتي هرچند هم كه بخواهد براي در صحنه ماندن بكوشد،‌ نمي‌تواند آرزوهايش را عملي كند.

در شرايط حاضر، عارضه حادث شده براي حيدري،‌ نياز به درمان دارد كه به طور طبيعي قهرمان را براي مدتي از تمرينات دور نگه‌ مي‌دارد.

همين مساله كافي است تا او كه پيش‌تر گفته‌ است مي‌خواهد با مسابقه انتخابي به پيراهن تيم ملي برسد و حق كشتي‌گيري را ضايع نكند، حضور در رقابت‌هاي جام تختي (خردادماه)‌ را از دست بدهد.

آنچه مسلم است، كميته فني كشتي نمي‌تواند به صرف آسيب‌‌ديدگي حيدري و دور بودنش از تمرينات و آمادگي‌ لازم، براي وي استثنا قائل شود و به نوعي مسابقه‌هاي انتخابي ديگري را براي اين قهرمان در نظر بگيرد. تازه اگر فرض را بر اين بگيريم كه حيدري كليه حريفان داخلي‌‌اش را شكست دهد، بايد گفت او چگونه مي‌‌خواهد بدون دورخيز لازم و هماوردي با حريفان جهاني،‌ مهياي حضور در المپيك پكن شود.

يقينا حيدري صرف حضور در المپيك را نمي‌خواهد. او كه در آتن صاحب برنز المپيك شده خيلي دير طعم مدال از اين بازي‌ها را چشيد تا امروز با نگاهي به عقب افسوس فرصت‌هاي از دست رفته را بخورد.

بويژه فرصت مدال گرفتن در المپيك 2000 سيدني كه حتي مي‌توانست با حضور در فينال، مدال خوش‌رنگي را براي خود دست و پا كند، اما تاكتيك اشتباه در مواجهه با «الدار كورتانيدزه» و قبول شكست صفر يك، به حذف حيدري از صحنه رقابت‌ها انجاميد، تا اين نكته ديگربار در كشتي ما قبل فينال المپيك 2004 نيز و در برخورد با كشتي‌گير جوان ازبك (محمد ابراهيم‌اف)‌ تكرار شود و رنگ مدال قهرمان رعناي كشتي ايران را عوض كند.

حتي حيدري اگر براي چند لحظه از بي‌تفاوتي خارج نمي‌شد، چه‌بسا ممكن بود برنز المپيك را نيز تقديم كشتي‌گير سياهپوست امريكايي كند.

بي‌شك همين مدال‌هاي گمشده المپيكي حيدري است كه او را ديگربار به هوس انداخته است تا دل‌ به دريا بزند و براي حضوري ديگر، بختش را بيازمايد، اما حيف كه حيدري براي المپيك پكن دير استارت زد و دير به صحنه آمد. شايد اگر او از مدت‌ها قبل دورخيز مي‌كرد و در قواره يك كشتي‌گير در رقابت‌هاي مختلف به ميدان مي‌آمد، مجبور نمي‌شد فشار مضاعفي را در مدتي محدود به خود وارد كند و بدنش را درمعرض آسيب‌ديدگي قرار دهد.

بايد اين نكته را در نظر گرفت كه منهاي موارد استثنايي، بدن در شرايط ناآماده بودن آسيب مي‌بيند. حيدري به عنوان قهرماني باتجربه نبايد خود را گول بزند. او از يك طرف فشار زيادي را به بدن ماه‌ها استراحت‌كرده خود وارد آورده و از طرفي چندين كيلو از وزن بدنش كاست تا اين نكته احتمال آسيب‌ديدگي‌اش را دوچندان كند؛ مساله‌اي كه براي حيدري در جام علي‌اف رخ داد تا او كه مي‌خواست از اين جام براي المپيك دورخيز كند معادلاتش به‌هم بريزد و شرايط را براي خود سخت و سخت‌تر ببيند. جالب‌ آن كه الدار كورتانيدزه با شرايط سني 4، 5 سال بزرگ‌تر از حيدري در همين جام علي‌اف به مدال برنز وزن 120 كيلو رسيد تا نشان دهد هنوز از عرصه قهرماني دور نشده و تمريناتش را بخوبي دنبال كرده است.

شايد موضوع دوباره كشتي گرفتن ديويد موسل‌بز روس و دارنده مدال‌هاي طلاي جهان و المپيك در سنگين‌وزن نيز درس خوبي براي كشتي‌گيراني باشد كه در آستانه مسابقات مهمي چون المپيك مي‌خواهند به دنياي قهرماني بازگردند.

موسل‌بز با وجود حضور در كادر فني تيم ملي كشتي آزاد روسيه در سال‌هاي پس از دنياي قهرماني، هيچ‌گاه از تمرينات فاصله نگرفت تا با وجود مانع‌تراشي روس‌ها در راه بازگشتش، توانمندي‌اش را روي تشك مبارزه به اثبات رسانده و با حضور موفق در رقابت‌هاي گزينشي با پرچم كشور اسلواكي، ديگربار حضور در عرصه بازي‌هاي المپيك را براي خود معنا كند.

به هر حال، هيچ كس نمي‌تواند مانع از بازگشت قهرمانان شود و به نوعي كشتي ايران نيز از بازگشت عليرضا حيدري استقبال مي‌كند؛ اما اي كاش قهرمان پرافتخار كشتي ما محاسباتي دقيق‌تر را در راه بازگشت مورد توجه قرار مي‌داد تا امروز مجبور نباشد كتف آسيب‌ديده را وبال گردن خويش ببيند. در هر صورت، براي اين قهرمان ارزنده كشتي آرزوي سلامتي و بهروزي داريم.

حجت‌الله اكبرآبادي‌
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن