تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821257244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از حاشيه تا متن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: از حاشيه تا متن
جام جم آنلاين: امسال مصادف است با سي‌امين سالگرد نكوداشت انقلاب اسلامي و آغاز دهه چهارم كه بايد خود را مهياي الزامات آن نماييم. واقعيت آن است كه انقلاب دستاوردهاي بزرگي براي ايران به ارمغان آورده است و شرايط و بستر مناسبي بايد فراهم شود تا پيشرفت‌ها و سازندگي و آباداني بزرگي كه با همت بلند زنان و مردان ايران عزيز براي عملي شدن استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي برداشته شده است، تبيين گردد.


سه دهه زمان بسيار طولاني است و متناسب با آن، امكانات، ظرفيت‌ها و مديريت‌هاي اجرايي بايد پاسخگوي اقدامات خود نيز باشند از سوي ديگر چالش‌هاي فرارو در عرصه بين‌المللي و تشديد فشارها بر جمهوري اسلامي نيز واقعيتي انكارناپذير است.

افزون بر اينها مسائل و مشكلات داخلي كشور هم مي‌طلبد كه همه دست به دست هم دهيم تا گره‌هاي بسته را باز كنيم. اما گاه مشاهده مي‌شود نه تنها اراده‌اي براي اين اقدام نيست بلكه نقطه مقابل آن را مشاهده مي‌كنيم كه همه «متن» را رها كرده‌ايم و به «حاشيه» چسبيده‌ايم.

تيترها، مقالات، يادداشت‌ها و تحليل‌هاي بسياري را در سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها و مطبوعات نگاه كنيد، براستي چقدر با «متن» فاصله داريم؟ براي حل معضل مسكن چه ميزان راهكارهاي كارشناسي ارائه شده است؟ براي حل تورم و گراني چطور؟ مواجهه با پرسش‌هاي نقادانه براي حل مشكلات با كدام رويكرد صورت مي‌گيرد؟ مچ‌گيري، تضعيف، تخريب و ناكام گذاشتن رقيبان سياسي آيا با هدف اصلاح امور و كمك به روند اداره كشور است؟

پاسخگويي مقامات و مسوولان ذي‌ربط آيا براي احترام به افكار عمومي و اعتقاد به پاسخگويي مسوولان است يا هدف ارائه پاسخي دندان‌شكن به منتقدان و مخالفان و بستن باب هر نقد و انتقادي است؟ آيا براستي عرصه ديپلماسي ما منفي و فاقد هرگونه دستاوردي است و نيز آيا تماما در عرصه روابط بين‌الملل حرف اول را مي‌زنيم و نه‌تنها قدرت منطقه‌اي بلكه تبديل به يك قدرت جهاني شده‌ايم؟

زماني دغدغه همه اين مي‌شود كه چه كسي رئيس مجلس خواهد شد، چه كسي وزارت كشور يا اقتصاد و دارايي را برعهده خواهد قرار گرفت و كمتر از اهليت و صلاحيت‌هاي عهده‌دار شدن مسووليت سخن مي‌گوييم. يا استيضاحي كه آنقدر ديرهنگام است كه در روزهاي آخر كاري مجلس هفتم به عمر قانوني آن وصال نخواهد داد و تنها گرهي بر چرخه پرسشگري يا پاسخگويي مي‌زند. در شرايطي كه خواب و رويا تكليف برخي از امور را در كشور روشن مي‌كند و عقل و تدبير به حاشيه رانده مي‌شود، آيا مي‌توان انتظار داشت سند چشم‌انداز كه سند راهبردي كلان و جامع اداره كشور است، به خوبي اجرا شود؟

به اعتقاد نگارنده، اصل تفكيك قوا زماني رعايت مي‌شود كه هر قوه در حوزه اختيارات خود انجام وظيفه كند و قوه‌اي از قواي سه‌گانه به ديگران برتري نشان ندهد.

درحالي كه همه به حاشيه چسبيده‌ا‌يم و متن را رها كرده‌ايم انتظار داريم كه نسخه‌هاي شفابخش اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي يكي پس از ديگري توسط نخبگان و مسوولان ذي‌ربط براي برون‌رفت از مشكلات تجويز شود. آيا اصولا براي نخبگان جايگاهي در حد شأن و منزلتشان قائل شده‌ايم كه چنين درخواستي داريم يا اين كه با كوچك‌ترين نقد، هجوم برخي سايت‌هاي خبري، چاره‌انديشي را از فكر هر نخبه‌اي بيرون مي‌كند. بياييم باور كنيم اداره كشور بزرگ ما نياز به خانه‌تكاني از حاشيه‌ها دارد.

حاشيه‌ها چون موريانه ما را از درون تهي مي‌كند. آنقدر به خودمان مشغول شده‌ايم كه نگاهي به اطرافمان نداريم. كشور بزرگ با آرمان‌هاي والاي اسلامي، رهبري فرزانه و حكيم، مردمي انقلابي، نستوه و باصلابت شرايط زيستي صد برابر بهتر از شرايط كنوني را زيبنده و شايسته است.

بياييم همه، اعم از مجلس، دولت، قوه قضاييه، نهادهاي انقلابي، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي، نخبگان حوزه و دانشگاه، رسانه‌ها و احزاب، سال نوآوري و شكوفايي را سال خانه‌تكاني از حاشيه و پرداختن به متن قرار دهيم. بي‌شك اين رويكرد، موجبات اعتلاي نظام اسلامي و پيشرفت همه‌جانبه ايران اسلامي و تحقق عدالت خواهد بود. بايد براي تحقق آرمان‌ها در «متن» زمين بازي را عوض كنيم.

علي دارابي‌
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن