واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خالق سهگانه "ارباب حلقهها" که این روزها در مقام تهیهکننده فیلم سینمایی "ناحیه 9" را روی پرده سینماهای جهان دارد، در این گفتگو از اقتباسهای سینمایی و تاثیر فناوری بر خلاقیت فیلمسازان در سالهای اخیر گفته است. به گزارش خبرنگار مهر، "ناحیه 9" به کارگردانی نیل بلامکمپ فیلمساز جوان اهل آفریقای جنوبی و تهیهکننده پیتر جکسن طبق پیشبینیها توانست در روزهای پایان تابستان هالیوود جمعیت زیادی را به سینماها بکشاند و با 37 میلیون دلار در نخستین هفته اکران صدرنشین جدول فروش شود. این آغاز برای فیلمی که با 30 میلیون دلار هزینه تولید شده و ستاره سرشناسی هم در آن بازی نکرده بسیار خیرهکننده بود و توفیقی دیگر در کارنامه جکسن نیوزیلندی ثبت کرد که سهگانه بسیار پرفروش و موفق "ارباب حلقهها" را در کارنامه دارد. او در آینده نزدیک "استخوانهای دوستداشتنی" را روی پرده خواهد داشت که مارک والبرگ و ریچل ویتس در آن بازی کردهاند. جکسن برنده اسکار در گفتگو با رویترز به مناسبت اکران "ناحیه 9" درباره فیلمسازی و همچنین اقتباس سینمایی از کتابهایی چون سهگانه "ارباب حلقهها" نوشته جی. آر. آر. تولکین، "استخوان دوستداشتنی" آلیس سیبولد و "هابیت" گفته است. * رویترز: درباره روند خلاقانه تولید فیلم برایمان بگو. ـ پیتر جکسن: همه چیز با فیلمنامه آغاز میشود و به پایان میرسد. من عمیقا به فیلمنامه باور دارم و معتقدم فیلمنامه باید آماده باشد تا شما بتوانید ساختار فیلم را کاملا روی آن بنا کنید. همین که فیلمنامه نوشته شد، شما میتوانید بروید و فیلم را بر اساس آن با حضور بازیگران فیلمبرداری کنید و به پایان برسانید. هنگام نوشتن متن میتوان با آزادی کامل خلاقیت را به کار گرفت. لازم نیست درباره بودجه نگران باشید، حداقل در آغاز کار. نمیخواهد نگران شرایط آب و هوا باشید و اینکه برنامه آن روز کارتان را همراه آوردهاید یا نه. میتوانید بنویسد و هر چقدر که دوست دارید زمان داشته باشید. فشار رویتان کم است و خلاقیت زیاد. نوشتن فیلمنامه سرگرمکنندهترین بخش فیلمسازی است. * تفاوت کار در پروژه "ناحیه 9" با عادتهای قبلیتان چه بود؟ ـ "ناحیه 9" اولین باری بود که من تا حدی با بداهه سر صحنه کار کردم. روش کار من این است که دیالوگها را مینویسم و همان دیالوگها را بازیگران میگویند. اما از آنجا که نیل میخواست در "ناحیه 9" درجهای از واقعیت دیده شود، دوست داشت حس بداهه و تمرین نکردن در بعضی صحنهها باشد. ما هم تصمیم گرفتیم بازیگران را در گفتن دیالوگها کمی آزاد بگذاریم. * این چه تاثیری روی انتخاب بازیگران پروژه گذاشت؟ ـ ما شارلتو کاپلی دوست قدیمی نیل را انتخاب کردیم که نیل فکر میکرد در فیلم فوقالعاده خواهد بود و در نهایت هم دیدیم که حق کاملا با او بود. آنچه ما در "ناحیه 9" انجام دادیم این بود که خطوط داستانی را بر اساس ساختار فیلمنامه بنا کردیم. هر صحنه بر اساس هدف نهایی آن صحنه نوشته شد، اما ما هرگز دیالوگی برای صحنههای ننوشتیم. * وقتی قرار است فیلمی را بر اساس یک متن ادبی بسازید، خلاقیت چگونه و کجا به کارتان میآید؟ ـ این بحثی جداگانه و متفاوت است. فیلمنامه اقتباسی با فیلمنامه غیر اقتباسی تفاوت دارد، اما هر دو باید به روشی رسمی ساختار داشته باشند. همین که ساختار سر جای خودش قرار گرفت، بازی با فیلمنامه غیر اقتباسی آغاز میشود. چون شما میتوانید دنیایی در ذهن خودتان خلق کنید. شما قادرید قوانین آن دنیا را بسازید، شخصیتهای آن را، زمان آن را، رویدادها را... در حالی که در فیلمنامه اقتباسی شما آن را بر اساس دریافت شخصیتان از خواندن کتاب بنا مینهید. * شما با "حلقهها" موفقیتی بزرگ را تجربه کردید و بعد سراغ دو اقتباس دیگر رفتید؛ "استخوانهای دوستداشتنی" و "هابیت". چطور تصمیم میگیرید چه چیزی را روی پرده بیاورید؟ ـ غالبا وقتی کتابی را میخوانم، فیلم آن را در ذهنم تصور میکنم. این روشی است که مغز من بر اساس آن کار میکند. بنابراین من زوایای دوربین را مجسم میکنم و ذهنم صحنههای فیلم بر اساس داستان میچیند. گاهی وقتها کتابی میخوانم و چنان هیجانزده میشوم که فکر میکنم میشود از آن فیلمی شگفتانگیز ساخت. * نقش فناوری در خلاقیت شما چیست؟ ـ فناوری جذاب است چون با گذر زمان پیشرفت میکند. آنچه اکنون در فناوری رخ میدهد اینکه همه چیز ارزان میشود و کیفیت بالاتر میرود. این موضوع به نظر من از آنجا که فیلمسازی را از حوزه نخبهها خارج میکند شگفتانگیز است. میدانید که در گذشته فیلمسازی به خاطر گران بودن فوقالعاده دوربین 35 بسیار سخت بود. اگر هم کسی میخواست فیلمساز شود میبایست پدر و مادر پولدار میداشت تا او را به مدرسه فیلمسازی بفرستند. اما امروز هر کسی در هر سنی به تجهیزات فیلمسازی دسترسی دارد. کیفیت دوربینهای ویدئویی فوقالعاده است و شما میتوانید با استفاده از رایانه تمام کارهای مربوط به فیلمسازی را با بهترین کیفیت انجام دهید. * تاثیر تمام اینها که گفتید بر هالیوود چیست؟ ـ در این زمینه هیچ استثنایی وجود ندارد. اگر کسی میخواهد فیلم بسازد میتواند برود و این کار را بکند. من معتقدم در 20 تا 30 سال آینده ما تاثیر واقعی فناوری را بر دنیای سرگرمی خواهیم دید. چرا که نسل امروز میتواند این دوربینها را به دست بگیرد و هر چه میخواهد با آنها بسازد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2805]