واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: کارگردان فیلم سینمایی "دلخون" طرح مسائل اجتماعی را یکی از دغدغههای خود دانست و تاکید کرد فیلم به دلیل جذابیتهایش پس از تیتراژ پایانی همچنان مخاطب را با خود درگیر میکند و در ذهن او زنده میماند. محمدرضا رحمانی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اکران نمایش "دلخون" در این فصل و با این تعداد سالن سینما قابل قبول است، "دلخون" در میان فیلمهایی اکران شده که به دلیل فضای کمدی در جذب مخاطب موفقتر هستند. فیلم "دلخون" در رقابت با این آثار توانسته با استقبال مواجه رو به رو شود. میتوان با اطمینان گفت که فیلم در هفتههای آینده با توجه به افزایش تبلیغات بیشتر شود. وی افزود: تجربه دیده نشدن "ستایش" باعث شد برای ساخت "دلخون" به مخاطب بیشتر توجه کنم، اما این به معنای توجه به سلیقه و خواست نازل مخاطب نیست. "دلخون" قرار نبود به هر بهانهای به یک فیلم پرفروش تبدیل شود. این فیلم را براساس علایق و گرایشم به سینمای اجتماعی و طرح مسائل جامعه ساختم. این نویسنده و کارگردان ادامه داد: سینمادارها و تهیهکنندهها به دنبال آثاری هستند که در آنها از چهرهها استفاده شده باشد و فروش آنها پیش از تولید تضمین شود. "دلخون" و "ستایش" چنین فیلمهایی نیستند. "ستایش" با توجه به تعلق خاطر من به سینمای دفاع مقدس ساخته شده و "دلخون" اثری تلخ و اجتماعی است. "دلخون" به دلیل قصه و فضای متفاوتش میتواند برای مخاطب جذاب باشد. وی درباره انتخاب حامد بهداد برای بازی در نقش اصلی این فیلم گفت: من تواناییها و قابلیتهای این بازیگر را میشناسم و میدانستم که توانایی بالایی برای بازی در نقشهای خاص و پیچیده دارد. او از گزینههای اصلی بازی در "دلخون" بود و مطمئن بودم که با موفقیت این نقش را بازی میکند، حضور او یکی از امتیازهای اصلی فیلم است. رحمانی ادامه داد: تهیهکننده "دلخون" اصرار داشت که از بازیگر حرفهای در این فیلم استفاده کنیم، بازیگر حرفهای قدرتمند با خود انرژی و نیرویی خاص به هر پروژه میبرد و میتواند ضعفهایی را که ممکن است فیلمنامه و کارگردانی داشته باشد، محو کند. بازیگران در فیلمهای من آزادی عمل دارند تا درباره نقش و روند قصه صحبت کنند و اگر پیشنهادی دارند بگویند. کارگردان فیلم "ستایش" افزود: سینما کار جمعی است و نمیتوان با روحیه انفرادی به امور سامان داد، تکروی در سینما قابل قبول نیست. همکاری با عوامل حرفهای پشت و جلوی دوربین میتواند حاصل یک تجربه را برای عوامل فیلم به اتقاقی شیرین و قابل قبول تبدیل کند. وی گفت: حامد بهداد مانند هر بازیگرحرفهای دیگری با ایدههای تازه سر صحنه میآمد، بخشی از آنچه روی پرده میبینید حاصل کار اوست و بخش دیگر به فیلمنامه و کارگردانی برمیگردد. بازیگران دیگر هم حضوری قابل قبول در فیلم دارند و ترکیب بازیگران از امتیازهای این درام تلخ اجتماعی است. کارگردان "دلخون" با اشاره به جنس بازی بهداد گفت: شخصیتی که بهداد نقش او را بازی کرد جای کار داشت و از نظر روانشناسی هم بازیگر را در معرض تجربه جذابی قرار میداد. بهداد پس از فکر درباره نقش به این نتیجه رسید که بازی زیرپوستی و با درونگرایی بیشتر برای این نقش مناسب است. رحمانی ادامه داد: هیچیک از شخصیتهای فیلم منفی نیستند. دوست نداشتم با قطعیت درباره شخصیتها و مواضع آنها صحبت کنم، خاکستری بودن فضای فیلم برایم مهم بود. "دلخون" درباره کرامت انسانی است، حتی یک مجرم محکوم به مرگ هم میتواند ویژگیهای اخلاقی مثبت داشته باشد. وی گفت: بیننده باید میتوانست با شخصیت اصلی فیلم همذاتپنداری کند، اگر این اتفاق نمیافتاد سرنوشت فیلم چیز دیگری میشد و مفهومی که ما در نظر داشتیم به مخاطب منتقل نمیشد. بازی بهداد کمک کرد خاکستری و جذاب بودن نقش دیده شود. مفهوم اصلی فیلم درباره بخشیدن حیات دوباره به انسانها است. این حیات دوباره را یک مجرم که در لحظهای دچار غفلت شده میتواند به انسانی دیگر ببخشد. این کارگردان درباره پایان تلخ فیلم گفت: چند پایان برای فیلم در نظر داشتیم اما در نهایت این پایان انتخاب شد. این پایان تاثیرگذاری بیشتری دارد و با فضای فیلم همخوانی بیشتری دارد. میشد با به دنیا آمدن فرزند وکیل فیلم را تمام کرد یا به نوعی دیگر قصه را پایان داد که برای تماشاگر شیرینتر باشد اما "دلخون" پایانی متناسب با مفهوم و فضایش لازم داشت. رحمانی ادامه داد: فیلم پس از تیتراژ پایانی دوباره در ذهن مخاطب ساخته میشود، زمانی که تماشاگر سالن را ترک میکند فیلم دوباره در ذهن او زنده میشود، زندگی میکند و او را با مفاهیمی که دارد درگیر میکند. این بخش از ماجرا برای من اهمیت بالایی داشت. وی درباره واکنشهای مخاطبان به فیلم گفت: "دلخون" را در جشنواره و همراه مخاطبان جشنواره بیست و هفتم دیدم که از آن راضی بودند، در اکران عمومی هم فیلم را دیدهام که خوشبختانه با استقبال مواجه شد و احتمالا در هفتههای آینده فروش فیلم بیشتر میشود. فیلم بیانیه صادر نمیکند، شعار نمیدهد و قضاوتی ندارد. "دلخون" شرح یک ماجرای اجتماعی است و مسائلی را مطرح میکند که جامعه با آن درگیر است. این نویسنده درباره وضعیت اکران "ستایش" گفت: فیلم برای اکران مشکلاتی داشت که حل شده و امیدوارم امسال روی پرده برود. سینمای دفاع مقدس از علاقههای من است و "ستایش" تلاشی در این زمینه است که موضوعی تازه دارد و به تبعات اجتماعی جنگ میپردازد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]