تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813096818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زعفران به جاي خشخاش


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: زعفران به جاي خشخاش
كشت زعفران در مناطق غربي افغانستان به جاي خشخاش در سالهاي اخير از سوي دولت اين كشور تشويق شده است اما كشاورزاني كه به سوي آن گرايش يافته اند، از نتيجه كار رضايت ندارند.
كشت زعفران در مناطق غربي افغانستان به جاي خشخاش در سالهاي اخير از سوي دولت اين كشور تشويق شده است اما كشاورزاني كه به سوي آن گرايش يافته اند، از نتيجه كار رضايت ندارند.
راديو بي بي سي از افغانستان گزارش داد: مقامهاي افغان مي گويند زعفران توليد شده در هرات، پس از گذراندن آزمايش هاي سنجش كيفيت، در سطح جهاني داراي كيفيت مرغوب شناخته شده است اما با وجود ابراز رضايت مقامات محلي از رونق كشت زعفران در هرات، زعفران كاران اين ولايت، از نبود بازار مناسب براي اين محصول، گله‌مند هستند.
بشيراحمد احمدي، مدير ترويج اداره زراعت هرات به بي بي سي گفت: امسال در مجموع ??? هكتار زمين در سراسر ولايت هرات، زير كشت زعفران رفته و بازار خوبي هم داشته است.
به گفته وي، درحال حاضر، يك شركت خصوصي، زعفران خالص هرات را كيلويي ???? دلار خريده و پس از بسته بندي به خارج صادر مي شود.
افغانستان بزرگترين توليد كننده خشخاش در جهان است و بر اساس آمار ارائه شده از سوي سازمان ملل متحد، بيش از نود درصد مواد مخدر جهان، از همين گياه در افغانستان بدست مي آيد.
اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي به تازگي اعلام كرد كه سال گذشته 8 هزار و 200 تن ترياك در افغانستان توليد شده است و اين رقم در سال جاري همچنان رو به فزوني است.
افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان در شرايطي صورت مي گيرد كه نيروهاي اشغالگر به رهبري امريكا يكي از دلايل حضور خود را در آن كشور، جلوگيري از توليد مواد مخدر عنوان مي كنند.
كارشناسان معتقدند وضعيت كنوني نشانگر آن است كه از يكسو، بر خلاف شعارها، اشغالگران اقدام چنداني در زمينه جلوگيري از كشت خشخاش انجام نمي دهند و از ديگر سو، با تشديد وخامت اوضاع اقتصادي در اين كشور، مردم را به روي آوردن به چنين محصولي پردرآمدي تشويق مي سازند.
بي بي سي – بنگاه سخن پراكني انگلستان - نيز به نقل از كارشناسان، سودآور بودن كشت خشخاش ، در كنار ناتواني دولت افغانستان در اجراي قانون اعمال ممنوعيت توليد و قاچاق مواد مخدر را از دلايل ناكامي ترويج كشت جايگزين در اين كشور بيان كرد اما حاضر نشد به نقش اشغالگران كه انگليس يكي از آنها است، در اين زمينه اشاره كند.
اين راديو در اين زمينه به نقل از خبرنگار خود نوشت: در روستاي كهدستان در ده كيلومتري شرق شهر هرات، بيش از دوصد جريب زمين به كشت زعفران اختصاص يافته است. كشاورزان اين روستا مي گويند كشت زعفران را از هشت سال پيش آغاز كرده اند و هر سال، مقدار قابل ملاحظه اي از زعفران توليدي آنها، در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه شده است.
غلام فاروق، از زعفران‌كاران روستاي كهدستان، مي گويد دولت آنگونه كه بايد، به حمايت از زعفران‌كاران و تشويق آنان نپرداخته است. "ما بايد مرجع تشويق كننده داشته باشيم كه تاوان بكشد (خسارات ما را جبران كند)، زعفراني را كه ما توليد مي كنيم از ما بخرد".
اين كشاورز افغان مي گويد زعفران‎كاران روستاي او، حتي نمي دانند زعفران خود را به چه كسي و چه مرجعي بفروشند. او مي افزايد: "يك عده زعفران ما را مي خرند كه فقط به نفع خود مي فروشند و اصلاً به ما هيچ سودي نمي رسد".
مسئولان اداره زراعت هرات مي گويند در سال گذشته، بيش از پانصد كيلوگرم زعفران، در اين ولايت توليد شده است. به گفته اين مسئولان، زعفران توليد شده در هرات، توسط بخش خصوصي خريداري، بسته بندي و صادر مي شود.
كارشناسان ميزان موفقيت كشت زعفران و مطرح شدن آن به عنوان جايگزين خشخاش را، بسته به ميزان حمايت دولت از زعفران‌كاران و تلاش براي يافتن بازار مناسب براي اين محصول مي دانند.
ايران، همسايه غربي افغانستان، از توليد كنندگان عمده زعفران در سطح جهان است و پياز زعفران مورد نياز زعفران كاران افغانستان نيز، از ايران تامين مي شود.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن