تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812940145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به دور چهارم مذاكرات هند و پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به دور چهارم مذاكرات هند و پاكستان
كليات
از: احمد فراهاني
كراچي - دور چهارم مذاكرات پاكستان و هند - بعد از گذشت حدود چهارسال - روز سه شنبه در اسلام آباد آغاز و امروز (چهارشنبه) پايان يافت.

مقام‌هاي هندي و پاكستاني اعلام كرده‌اند كه گفت و گوها پيشرفت داشته ولي ولي طرفين تاكيد كرداند كه انتظار موفقيت در خصوص منطقه كشمير بسيار زود است .

روابط دهلي نو و اسلام آباد و بعد ازايجاد تنش شديد بين دو كشور درسال ‪۲۰۰۲‬ميلادي ،تاكنون منحني روابط آنها درجهت كاهش درگيري‌هاي مرزي و تنش هاي سياسي لفظي حركت كرده هرچند سطح مناقشه درباره كشمير همچنان حفظ شده است .

سفر وزير خارجه هند به پاكستان ، نخستين تماس رسمي بين مقام‌هاي ارشد هندي با مقام‌هاي دولت جديد اين كشور بعد از انتخابات فوريه ‪ ۲۰۰۸)‬بهمن ‪ ۱۳۸۶)‬است .

وزير خارجه هند طي دو روز گذتشه با مقام‌هاي اين سياسي و حزبي اين كشور ديدار داشته و در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي خود نيز بعد از پايان ديدارها گفت وگو و مذاكرات خود را به ويژه درباره كشمير را سودمند و مفيد عنوان كرده بطوريكه حل مساله كشمير در آينده نزديك را امكانپذير دانسته است .

موكهرجي همچنين با آصف علي زرداري معاون رهبري حزب مردم پاكستان در اسلام آباد ديدار و گفت و كرد.

در اين ديدار طرفين بر اعتمادسازي در روابط دو جانبه تاكيد كردند و گسترش روابط دو جانبه اقتصادي و فرهنگي ،تبادل اسرا و حل مساله كشمير از جمله ديگر محورهاي مهم اين ديدار بوده است .

وي با محمد نواز شريف رهبر مسلم ليگ شاخه نواز و اسفند يار ولي خان رهبر حزب عوام ملي در اسلام آباد ديدار و گفت و گو كرده است .

وزير خارجه هند در اين ديدارها درباره بسته هشت ماده‌اي مربوط به روابط دو جانبه از جمله حل مساله كشمير ، گسترش روابط دوجانبه ، تبادل اسرا وهمچنين اعتمادسازي بين دو كشور تبادل نظر كرد.

اسفند يار ولي خان درباره اين ديدارها گفته است شصت سال تلخي بين دو كشور را نمي‌توان يك روزه از بين برد چرا كه حل مسايل بين دو كشور نيازمند صبر و تحمل و اعتمادسازي است .

** ارزيابي
همانطور كه پيش بيني مي‌شد اين دور از مذاكرات بين هند و پاكستان سطوح غير حساس بين دو كشور را مورد توجه قرار داد.

مذاكره درباره تبادل اسراي زنداني ،موضوعات مرزي ، قاچاق مواد مخدر ازجمله مواردي بود كه در اين دور از مذاكرات مورد توجه قرار گرفت .

طبيعي است كه موضوع مورد مناقشه كشمير در اين دور از مذاكرات مطرح نباشد و مقام‌هاي دو كشور بر اين نكته تاكيد داشتند كه گفت وگو درباره كشمير هنوز زود است و بايد در مقطع فعلي ، فقط سطوح غير حساس بين دوكشور مورد توجه مذاكره‌كنندگان قرار گيرد.

به نظر مي‌رسد هدف از اين دور از مذاكرات از سوي هند را مشخص كردن فرد اصلي و قدرتمند در پاكستان مي‌دانند.

به عبارتي مقام‌هاي دهلي نو در سفر خود به پاكستان تلاش خود را به شناسايي مقام تعين‌كننده سياست‌ها معطوف كرده است .

در حالي كه پرويز مشرف رييس جمهوري پاكستان از سال ‪ ۱۹۹۹‬ميلادي طراح سياستهاي اين كشور در برابر هند بوده هم اكنون با وضعيت شكننده‌اي در عرصه قدرت مواجه است و اين ترديدهايي زيادي براي مقام‌هاي هندي ايجاد كرده است .

تنش‌هاي سياسي داخلي در پاكستان و وجود اختلافات موجود بين دو حزب حاكم يعني شاخه نواز مسلم ليگ و حزب مردم مقام‌ها هندي را مجاب كرده تا براي ادامه مذاكرات با اين كشور، به پردازش اطلاعات موجود بپرازند و در واقع اين سفر با هدف شناسايي مركز اصلي قدرت انجام شده است .

نكته مهم ديگري كه تشويق هندي‌ها براي ادامه مذاكرات منجر شد، گرايش مثبت دو حزب حاكم پاكستان براي حل تدريجي مناقشات بين دو كشور بود.

پيشنهادات هشت ماده‌اي مشرف درباره پايان دادن به مناقشه بر سر كشمير كه روابط هند - پاكستان را از زمان استقلال اين دو كشور در سال ‪ ۱۹۴۷‬ميلادي متشنج كرده ، مورد توجه احزاب حاكم در اسلام آباد قرار دارد، ضمن آنكه اعلام كرده‌اند كه مقام‌ها هندي به پايبندي دولت جديد به توافقات قبلي مشرف با دهلي نو پمطمئن باشد.

در مجموع به نظر مي‌رسد ديدار وزير خارجه هند از پاكستان در شرايط فعلي مي تواند سطوح مذاكرات وديدارها را ارتقا داده و درنهايت به ديدار مقام هاي ارشد اجراي دو كشور منجر شود.

تحليل گران مسايل شبه قاره اعتقاد دارند موضعگيري معقول هند در خصوص انفجارهاي اخير شهر جيپور و متهم نكردن پاكستان به دخالت در اين انفجارها نشان مي‌دهد كه طرفين در روابط خود به بلوغ سياسي رسيده‌اند و مايل نيستند تنش‌هاي دو كشور را افزايش دهند.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن