تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815493949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به گذشته در امروز


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نگاهي به گذشته در امروز
نوشيروان كيهاني زاده

سياست هاي امپراتوري ايران

در جهان هلنيك

اكتبر سال 398 پيش از ميلاد «كونون» آدميرال مشهور آتني با شماري از افسران دريايي اين «كشور- شهر» كه به ايران پناهنده شده بودند به استخدام نيروي دريايي ايران درآمدند و به تصميم اردشير دوم، شاه وقت از دودمان هخامنشي در اختيار «فرنه باز» ژنرال معروف ايران و فرمانده نيروهاي مستقر در غرب و شمال غربي شامل مصر، قبرس، فنيقيه و آسياي صغير قرار گرفتند تا در آب هاي مديترانه و اژه سرگرم كار شوند. اين آتني ها به نوسازي ناوگان ايران در اژه و مديترانه كمك بسيار كردند و ژنرال «فرنه باز» با به كار بردن اين ناوگان نوسازي شده اسپارت را در «سنيدوس» شكست داد و سپس چند شهر را در منطقه «لاكوني» واقع در جنوب غربي شبه جزيره بالكان تصرف كرد و به تاخت و تاز اسپارت كه با كمك ايران بر آتن فائق آمده بود در مديترانه و منطقه اژه پايان داد. طبق قرار محرمانه ميان ايران و اسپارت، بنا نبود كه اسپارتي ها پس از پيروزي بر آتني ها دست به تصرف ديگر «كشور- شهر» هاي يوناني بزنند و قلدري كنند.پس از شكست اسپارت از «فرنه باز»، ايران پس از نزديك به يك قرن موفق شد استراتژي خود در جهان هلنيك (يوناني زبان ها) را به اجرا درآورد و آن، ايجاد موازنه قدرت ميان «كشور- شهر» هاي يوناني و جدا نگه داشتن آنها از هم و جلوگيري از تشكيل يك اتحاديه «دلوس» ديگر و نيز قطع تحريكات ضدايراني شان در مصر و قبرس بود.در اجراي اين سياست دولت ايران كمك مالي در اختيار پاره يي از اين «كشور- شهر» ها از جمله آتن قرار داد تا خرابي هاي ناشي از جنگ طولاني «پلوپونز» را مرمت كنند و به اقتصاد خود سر و سامان دهند و پس از آن، فرنه باز در سال 391 پيش از ميلاد يك شورش ضدايران در قبرس را سركوب كرد و سال بعد به كمك دو ژنرال ايراني مامور فرونشاندن فتنه در ساتراپي مصر نيرو فرستاد. «فرنه باز» در عين حال داماد اردشير دوم شاه وقت بود.

45 كشور اروپايي- آسيايي خواهان يك مكانيسم تازه براي سياست پول و معاملات اعتباري شدند

هفتمين ملاقات بزرگان 45 كشور اروپا و آسيا كه 24 و 25 اكتبر جاري در پكن برگزار شده بود نشان داد بحران مالي جاري، قدرت اقتصادي را از غرب به شرق منتقل كرده است و «ديويد ميليبند» وزير امور خارجه يهودي و لهستاني تبار انگلستان رسماً به اين تحول اعتراف كرد. در نشست پكن، 10 رئيس كشور، 26 رئيس دولت و 19 مقام ارشد در سطح معاون رئيس دولت و وزير امور خارجه شركت كرده بودند و چون برنامه اصلي ملاقات، بحث درباره بحران مالي جاري بود 1800 روزنامه نگار براي پوشش آن به چين سفر كرده بودند. شركت كنندگان در نشست راه حل مساله «بحران اعتبارات مالي» را نوسازي مكانيسم معاملات پول اعلام و تاكيد كردند ضوابط حاكم بر عمليات پول بايد بر پايه تجربه هاي به دست آمده دوباره نويسي شود و معاملات بورس ها به ويژه وال استريت از صورت قمار و شرط بندي و... خارج شود و شكل معاملات از صورتي كه بود (همانند شرط بندي روي اسب هاي مسابقه) بيرون آيد و رنگ واقعي- رنگي كه تا پيش از جنگ جهاني اول داشت- به خود گيرد. شركت كنندگان آسيايي نشست گفتند آسيا ضامن بحران مالي غرب نيست. نبود ضابطه و عدم موازنه و بي اعتنايي به اصول علم اقتصاد و آزمندي در غرب (به ويژه در امريكا) عامل اين بحران بوده است.اين فوروم اروپايي- آسيايي در سال 1996 تاسيس شد. انديشه ايجاد چنين ملاقات هاي منظمي در جريان كنفرانس سران كشورهاي آسياي جنوب شرقي در تايلند به ميان آمده بود. در اين فوروم؛ كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، كشورهاي آسياي جنوب شرقي و خاور دور به علاوه هند و پاكستان عضويت دارند. هدف از ايجاد اين فوروم بحث درباره اقتصاد، امنيت، فرهنگ و آموزش و پرورش است. هدف اروپاييان از پيوستن به اين فوروم، در اصل يافتن ياري براي خود در شرق و رقابت با امريكا بود.در حاشيه نشست پكن، ملاقات هاي دوجانبه متعدد صورت گرفت كه مهم ترين آن، مذاكرات سران دو دولت چين و هند بود كه موافقت كردند باقي مانده اختلاف نظرهاي مرزي خود را با ايجاد يك كميسيون مشترك برطرف سازند و حجم مبادلات شان را تا دو سال ديگر (سال 2010) به 60 ميليارد دلار برسانند و به همكاري همه جانبه في مابين گسترش بخشند.

تظاهرات تاريخي ضدبورس نيويورك و بستن درهاي آن

29 اكتبر سال 1979 به مناسبت پنجاهمين سالگرد سقوط بورس نيويورك و آغاز ركود اقتصادي بزرگ، ده ها هزار تن در شهر نيويورك عليه آزمندي و پول پرستي شماري كم دست به تظاهرات زدند كه رسانه هاي امريكا در نخستين روز به آن عنوان «تظاهرات ضداسلحه اتمي» داده بودند و به همين لحاظ بعداً مورد انتقاد پيشكسوتان حرفه روزنامه نگاري قرار گرفتند. سقوط بورس نيويورك در اكتبر 1929 از بيست و چهارم اين ماه آغاز و در روزهاي 28 و 29 اكتبر به اوج خود رسيده بود كه در اكتبر 1987 و اكتبر جاري (سال 2008) عيناً تكرار شده است. تظاهر كنندگان 29 اكتبر 1979 (29 سال پيش در روزي چون امروز) درهاي بورس نيويورك را بسته و مانع ورود افراد به آن شده بودند. آنان شعار مي دادند همه مشكلات زير سر بورس نيويورك و پول پرستان است. 800 مامور پليس تلاش مي كردند مانع از تعطيل شدن بورس نيويورك به دست تظاهركنندگان شوند. تظاهرات سرانجام با دستگيري و بازداشت يك هزار و 45 تن از تظاهركنندگان پايان يافت.

ابتكار ايجاد «سازمان حمايت از مصرف كننده»

رالف نيدر(نادر)، امريكايي لبناني تبار 27 اكتبر 1969 براي مبارزه با اجحاف فروشندگان و نامرغوب بودن كالا، سازمان حمايت از مصرف كنندگان (امريكايي) را تاسيس كرد و نام آن را كه داراي نشريه ارگان است و كالاي نامرغوب و گرانفروشان را افشا مي كند «نيدر ريدرز» گذاشت. خريداران امريكايي سال ها است كه عادت كرده اند پيش از خريد وسايلي از قبيل خودرو، تلويزيون و... نخست، عيب و حسن مارك و مدلي را كه مي خواهند خريداري كنند در نشريه حمايت از مصرف كنندگان بخوانند و با چشم باز اقدام به خريد كنند.به دليل پيروزمندانه بودن اقدام «رالف نيدر» كه قبلاً دوبار هم از جانب حزب سبز امريكا خود را در انتخابات رياست جمهوري اين كشور نامزد كرده بود، در بسياري از كشورها به اقتباس از او «انجمن حمايت از مصرف كننده» تاسيس شده است از جمله در دوران نظام سابق در ايران.رالف نيدر براي انتخابات چهارم نوامبر 2008 امريكا نيز خود را نامزد احراز مقام رياست جمهوري كرده است، ولي چون اصحاب منافع نسبت به او نظر موافق ندارند پولي به حسابش نريخته اند كه صرف دادن اعلان و تبليغات كنند و در نتيجه بسياري هستند كه از نامزد بودن او بي اطلاعند.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن