تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812890848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوراي‌عالي اطلاع‌رساني به جاي وزارت ارتباطات؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: شوراي‌عالي اطلاع‌رساني به جاي وزارت ارتباطات؟!


دولت هم بودجه به شوراي عالي اطلاع‌رساني مي‌دهد كه برنامه جامع آي‌تي تدوين كند و هم خود به اين كار مبادرت مي‌ورزد. عدم شركت نمايندگان وزارت ارتباطات در جلسات شوراي عالي اطلاع نشان دهنده موضع مخالف آنان با تدوين اين برنامه است.

شوراي‌عالي اطلاع‌رساني به جاي وزارت ارتباطات؟!
شهرام شريف- دنياي اقتصاد
شوراي عالي اطلاع رساني اخيرا اقدام به برگزاري جلساتي تحت عنوان هم‌انديشي تدوين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران كرده است.
صرف‌نظر از اين كه اساسا معضلات مربوط به توسعه فناوري اطلاعات در ايران طي سال‌هاي اخير عموما در حوزه بي‌برنامه‌گي و فقدان طرح جامع است، اما چگونگي اجرا و مشخص بودن متولي نيز اهميتي همپاي وجود برنامه در اين عرصه دارد.

شوراي عالي اطلاع‌رساني طي دو جلسه از برخي مديران بخش خصوصي و دولتي براي تدوين برنامه‌اي جامع براي فناوري اطلاعات كشور دعوت كرده و البته اين دعوت‌ها همواره با دور نگاه داشتن روزنامه‌نگاران از اين جلسات همراه بوده تا احيانا خبري غيركنترل شده از اين جلسات بيرون نرود.
مهم‌ترين پرسش اما در زمينه برگزاري اين دسته از جلسات اين است كه آيا اساسا شوراي عالي اطلاع‌رساني متولي فناوري اطلاعات در كشور است كه قصد دارد برنامه جامع براي اين موضوع تدوين كند؟
اگر چنين است جايگاه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين عرصه كجاست؟

مطابق قانون بخش عمده وظايف سياست‌گذاري و اجرا در حوزه فناوري اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات قرار داده شده است.
در عين حال اما شوراي عالي اطلاع رساني از موضعي فرادولتي (و نه البته به طور مستقيم و صريح) جايگاه جديد و ويژه‌اي براي خود قائل شده است؛ جايگاهي كه اين شورا را به اين نتيجه رسانده كه به طور موازي با وزارت ارتباطات برنامه جامعي را براي فناوري اطلاعات كشور تدوين كند.

اين موازي‌كاري تا اندازه‌اي در اين عرصه تعجب‌آور است كه مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز در گزارشي كه اخيرا منتشر كرده از اين موضوع انتقاد كرده كه چرا براي تدوين يك برنامه جامع در كشور دو بودجه مجزا به دو نهاد تعلق مي‌گيرد. نتيجه تدوين اين دو برنامه موازي كجاست؟ اگر دولت خود سندي در حوزه راهبردي فناوري اطلاعات تدوين كند، آيا حاضر است سند خود را كه هزينه گزافي را نيز براي آن در نظر گرفته كنار بگذارد و از سند تدوين شده توسط شوراي عالي اطلاع‌رساني استفاده كند؟

اگر وزارت ارتباطات و دولت حاضر به اجراي سند تدوين شده توسط شوراي عالي اطلاع رساني نيستند، چرا با بودجه آن براي شوراي عالي اطلاع‌رساني موافقت مي‌كنند؟ در واقع دولت هم بودجه به شوراي عالي اطلاع‌رساني مي‌دهد كه برنامه جامع آي‌تي تدوين كند و هم خود به اين كار مبادرت مي‌ورزد. عدم شركت نمايندگان وزارت ارتباطات در جلسات شوراي عالي اطلاع نشان دهنده موضع مخالف آنان با تدوين اين برنامه است.

بنابراين بي‌راه نيست اگر تصور كنيم در آينده در صورت تدوين چنين برنامه‌اي از سوي شوراي‌عالي اطلاع‌رساني، دولت و به خصوص وزارت ارتباطات حاضر به اجراي چنين برنامه‌اي نباشد. از اين رو مي‌توان اين پرسش را مطرح كرد كه وقتي محمل‌هاي اجرايي برنامه‌اي مشخص نيست، چرا بايد براي آن بودجه‌هاي كلاني در نظر گرفته شود؟
هر چند تجربه چند سال اخير نشان داده وزارت ارتباطات در زمينه تدوين برنامه جامع و بسياري از حوزه‌هاي ديگر عملكرد موفقي نداشته اما تقريبا همه مي‌دانند كه بازوي اجرايي بودجه در اين حوزه در اختيار دولت (وزارت ارتباطات) است.

بر اين اساس دولت به عنوان مجري برنامه‌هاي كلان عملا مي‌تواند برنامه‌اي كه توسط نهادي ديگر تدوين شده را كنار گذاشته و برنامه خود را به اجرا بگذارد.
اما پرسش اينجا است كه چرا دولت و به خصوص وزارت ارتباطات در زمينه اين موازي كاري كه گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس آن را كمتر از مفاسد اقتصادي نمي‌داند، موضعي نمي‌گيرند؟
در زمينه شوراي عالي اطلاع‌رساني و عملكرد آن طي چند سال اخير نيز البته نقدهاي فراواني وجود دارد كه جاي آن مجال ديگري است.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن