واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هویان:خانه موسیقی را خانه سالمندان نكنیم
مجمععمومی كانون آهنگسازان خانهموسیقی درحالی اواخر آذر برگزار شد كه از 290 عضو كانون؛ فقط 25 نفر حضور داشتند. هویان از شرایط سنی پذیرش عضویت در خانه انتقاد كرده و گفت: خانه موسیقی مانند خانه سالمندان شده است. لوریس هویان كه تخصص وی رهبری است و هماكنون نیز یكی از اعضای كانون آهنگسازان به شمار میرود، دلیل رخوت در خانهی موسیقی را به اساسنامهی كانون و اینكه متوسط سنی برای این كانون برای آغاز فعالیت باید نزدیك 30 سال باشد، مربوط دانست. وی با تاكید بر این موضوع كه جوانها رغبتی برای عضویت در كانون آهنگسازی خانه موسیقی را ندارند، افزود: اكنون خانه موسیقی مانند خانه سالمندان شده است.با نگاه اجمالی به کارنامهی 10 سالهی خانه موسیقی و مقایسه فعالیت کانونهای نهگانه، میتوان کانون پژوهشگران را فعالترین کانونها به شمار آورد. آنهم به خاطر ثبت ردیف موسیقی دستگاهی ایران در فهرست آثار معنوی جهان که در حیطهی هنر و تمدن ایران کار بزرگی محسوب میشود.ضرابی:نمیتوانم دیگر اعضا را با زور اسلحه وادار كنم كه به مجمع عمومی بیایند. من نمیتوانم بگویم كه كرایهی منزل و روزی خانوادهیتان را میدهم اما بیایید و در مجمع عمومی كانون حضور فعال داشته باشد.هویان افزود: در کانون آهنگسازان و رهبران ارکستر و کر(که به اختصار کانون آهنگسازان نامیده میشود) نوعی رخوت و یکنواختی مشاهده شده است. در انتخابات اخیر کانون آهنگسازان نیز رئیس کانون اذعان داشت که تنها مزیت عضویت در کانون استفاده از حق بیمه است و لاغیر؛ درصورتیکه اهداف اصلی کانون آهنگسازان که در اساسنامهی آن ذکر شده، مورد بیتوجهی قرار گرفته است.اهداف اصلی كانون آهنگسازاناین آهنگساز در چند جمله بهصورت تیتروار اهداف اصلی كانون آهنگسازان را اینگونه بیان كرد: توسعهی روشها و بالا بردن سطح هنر آهنگسازی در میان آهنگسازان ایران، کمک به پرورش استعداد و مهارت آهنگسازان برای خلق آثار موسیقایی نوین، تبادل فرهنگی و هنری بین آهنگسازان ایرانی و خارجی، کشف؛ معرفی و جذب آهنگسازان در ارائهی خدمات هنری موثرتر با کیفیت بالاتر در زمینه موسیقی ایرانی، کمک به بهبود کیفیت هنری تولیدات و برنامههای موسیقایی کشور و... ازجمله اهداف این كانون به شمار میآید.وی با طرح این پرسشها که کانون آهنگسازان طی این چند سال چه اقدامی در نیل به این اهداف انجام داده است؟ چرا اعضای کانون نسبت به عدم تحقق اهداف فوقالذکر بیتفاوت شدهاند؟، تصریح كرد: این بیتفاوتی تنها به کانون آهنگسازان ختم نمیشود و شاهد این قضیه شرکت کمرنگ اعضای خانه موسیقی در انتخابات هیئت مدیره کانونها است.بی تفاوتی موسیقیدان هاهویان با استناد به گزارش ابوالحسن مختاباد(بازرس پیشین خانه موسیقی)، دربارهی انتخابات اخیر و شرکت 866 نفر از حدود 11 هزار عضو خانه موسیقی یادآور شد: میتوان به شدت این بیتفاوتی موسیقیدانها نسبت به صنف خود پی برد، و بایستی دلایل این عدم همکاری و مشارکت را در ساختار خانه، عدم آشنائی با وظایف و حقوق خانه موسیقی نسبت به اعضا و همکاری متقابل آنها جست.وی افزود: برای مثال ایرادهایی بر اساسنامهی کانون وارد است، مانند شرط عضویت پیوسته که داشتن 18سال سابقه فعالیت حرفهای آهنگسازی(7-1) را ملاک قرار داده؛ یعنی پس از دریافت لیسانس در سن 22 سالگی، آنهم در رشته نوازندگی و نه آهنگسازی و کسب سابقه 18 ساله فعالیت حرفهای، به عبارتی در 40 سالگی میتوان عضو پیوسته کانون شد؛ زیرا در سالهای تحصیل که به آهنگسازی حرفهای نمیپردازند.هویان، ادامه بحث خود را با طنز ادامه داد و خاطرنشان كرد: به فرض مثال آقایان موتسارت، بیزه، شوبرت، مندلسون، گرشوین و امثالهم که در سن کمتر از 40 سالگی فوت شدند، قادر به عضویت پیوسته در کانون آهنگسازان خانه موسیقی ایران نمیشدند.هویان تاکید کرد:خانه موسیقی مربوط به شخص یا تفکر خاصی نیست و باید طوری عمل کرد که در دورههای بعدی شاهد پیشرفت این صنف باشیم نه سکون آناین هنرمند كه تخصص وی رهبری اركستر است، افزود: بهراحتی میتوان با اعمال شرط مدرک تحصیلی در تعیین عضویت و جایگزینی آن بهجای شرط سنوات کاری این مورد را حل کرد، تا انگیزهای باشد برای جذب فارغالتحصیلان موسیقی. در ثانی رشتهی رهبری ارکستر و کر بیش از یک قرن سابقه در کنسرواتوارهای معتبر دنیا دارد و دیگر دورهی کار تجربی و توصیهنامه این و آن به سر آمده است.وی همچنین گفت: جالبترین نکته درباره رهبران این است که تنها در تیتر اساسنامه به رهبران کر و ارکستر اشاره شده ولی در متن هیچ خبری از آنها نیست را عنوان كرد.هویان درباره دیگر مسائل كلیتری که مربوط به کانون است نیز گفت: ارائهی ترازنامهی مالی خانه موسیقی برای جلوگیری از هرگونه شبهه، یا اساسنامههای کانونها، یا لیست اعضای هر کانون بر روی وبسایت خانه موسیقی، پیگیری موارد فوق از وظایف تک تک اعضای خانه موسیقی(صرفنظر از سطح عضویت و کانون مربوطه).وی با تاكید بر این موضوع كه خانه موسیقی مربوط به شخص یا تفکر خاصی نیست و باید طوری عمل کرد که در دورههای بعدی شاهد پیشرفت این صنف باشیم نه سکون آن، اظهار داشت: کانون آهنگسازان از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. امیدواریم با همراه کردن تجربهی اساتید و توان و انرژی جوانترها به اهداف واقعی کانون فوق و خانه موسیقی که همانا رشد و تعالی هنر موسیقی ایران میباشد؛ نایل شویم.در ادامه تقی ضرابی(رئیس كانون آهگسازان خانه موسیقی) درپاسخ به اعتراضهایی كه بعضی از اعضای فعال كانون به اساسنامهی كانون دارند گفت: البته در مادهی اساسنامهی كانون آهنگسازان نیز یك بند وجود دارد مبنی بر اینكه استعدادهای درخشان درصورت تایید شورای فنی میتوانند به عضویت پیوستهی كانون آهنگسازان دربیایند.البته وی دربارهی تعیین چگونگی تشخیص این استعدادهای درخشان و مبانی آن توضیحی نداد.این هنرمند در پاسخ به این پرسش كه چرا مجمع عمومی كانون آهنگسازان باوجود اینكه 290 عضو دارد اما با 25 نفر تشكیل میشود، اظهار داشت: از میان این تعداد نزدیك به 80 نفر مسن هستند و اغلب خانهنشیناند همچنین نزدیك به همین تعداد نیز در تهران ساكن نیستند.ضرابی در ادامه همین موضوع گفت: من نمیتوانم دیگر اعضا را با زور اسلحه وادار كنم كه به مجمع عمومی بیایند. همچنین من نمیتوانم بگویم كه كرایهی منزل و روزی خانوادهیتان را میدهم اما بیایید و در مجمع عمومی كانون حضور فعال داشته باشد.این هنرمند دلیل دیگر عدم حضور فعال اعضای كانون را در مجامع عمومی را چنین تشریح كرد كه: شاید اعضا آنقدر به كانون و تصمیمگیریهای آن اعتماد دارند كه نیازی برای حضور حس نمیكنند.ضرابی افزود: هر آهنگسازی كه دورهی كارشناسی ارشد را گذرانده باشد؛ میتواند عضو وابسته درجه یك شود. بخش هنری تبیان منبع:ایلنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 583]