واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پيشنهادهاي متفاوت من را به سينما برگرداند
مهدي هاشمي که امسال با سه فيلم در جشنواره فجر حضور دارد همکاري مجدد با علي رفيعي در فيلم سينمايي "آقا يوسف" و استفاده از تجربه اين کارگردان را کلاس درس براي خود دانست و تاکيد کرد دليل پرکارياش در سينما پيشنهادهاي متفاوت است. به گزارش خبرنگار مهر، مهدي هاشمي امسال قرار بود با چهار فيلم "خانه پدري" به کارگرداني کيانوش عياري، "آقايوسف" ساخته علي رفيعي، "آلزايمر" به کارگرداني احمدرضا معتمدي و "مصائب چارلي" ساخته عليرضا سعادتنيا در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر حضور داشته باشد، اما فيلم "خانه پدري" با مشکلات مميزي روبرو شد و از جشنواره کنار ماند، هاشمي در اين گفتگو درباره حضور خود در اين چهار فيلم و نقشهاي متفاوتي که بازي کرده است، صحبت کرد.* خبرگزاري مهر- گروه فرهنگ و هنر: يکي از نقشهاي متفاوت شما امسال در جشنواره فيلم فجر بازي در "مصائب چارلي" به کارگرداني عليرضا سعادتنيا است همکاري با کارگردان فيلم اولي چه طور بود؟ - مهدي هاشمي: من پيش از اين فيلم کوتاهي از عليرضا سعادتنيا را ديدم که به عقيده من خيلي خوب بود. فيلمنامه "مصائب چارلي" را دو سال پيش خواندم که قصه آن من را جذب کرد. اين کارگردان سينما حدود هفت سال براي نگارش و ساخت اين فيلم به کردستان عراق سفر ميکرد و با کمک مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي اين فيلم به مرحله توليد رسيد.کارگردان با تمام مشکلاتي که در راه توليد اين فيلم داشت، تلاش کرد ويژگيهاي آن را به هيچ قيمتي از دست ندهد. حتي حاضر نشد عوامل فيلم را با وجود تمام اين شرايط تغيير دهد. او حتي براي لحظهاي از فضاي ايدهآلي که براي "مصائب چارلي" در ذهن خود ترسيم کرده بود، فاصله نگرفت.بيشتر فيلمهاي چارلي چاپلين درباره مشکلات جامعه است. اين فيلم هم به همين زوايا ميپردازد. در "مصائب چارلي" مشکلات و بدبختيهاي جهان سوم به تصوير کشيده مي شود. مشکلاتي که به دليل جنگ به وجود آمده است. به عقيده من حتي مشکلات اين جامعه از زمان چاپلين نيز بيشتر شده است. * گويا اين فيلم با الهام از يکي از آثار چارلي چاپلين ساخته شده است؟- بيشتر فيلمهاي چارلي چاپلين درباره مشکلات جامعه است. اين فيلم هم به همين زوايا ميپردازد. در "مصائب چارلي" مشکلات و بدبختيهاي جهان سوم به تصوير کشيده مي شود. مشکلاتي که به دليل جنگ به وجود آمده است. به عقيده من حتي مشکلات اين جامعه از زمان چاپلين نيز بيشتر شده است. اگر کارگردان فيلم کردستان عراق را براي لوکيشن خود انتخاب کرده است، نمادي است از کشورهايي که در آنجا جنگ رخ داده و اين وضعيت نامطلوب عواقب آن است.* فيلم سينمايي "آقا يوسف" يکي از فيلمهاي مهم اين دوره از جشنواره است، شما در اين فيلم هم نقش اول را بازي کرديد. همکاري با يک کارگردان باسابقه تئاتر براي شما که سابقه تئاتري داريد حتما جذاب بوده.
- من حدود 34 سال پيش با علي رفيعي زماني که تازه از خارج برگشته بود در نمايش "خاطرات و کابوسها" همکاري کردم. اين نمايش فرصتي بود که از تجربيات ايشان استفاده کنم. بعد از اين سالها دوباره فرصتي فراهم شد تا در فيلم "آقا يوسف" با ايشان همکاري مجدد داشته باشم. من زمان بازي در آن نمايش از جهت بيان و بدن با تمرينهايي که انجام ميداديم، به نوعي ورزيده شدم. در "آقا يوسف" هم بعد از گذشت سالها احساس ميکنم نکتههاي فراوان جديدي از ايشان ياد گرفتم. همکاري با رفيعي مثل کلاس درس است.* درباره نقش خود در اين فيلم توضيح ميدهيد.- من در اين فيلم نقش مردي را بازي ميکنم که زمانه باعث شده دست به کاري بزند که دور از شان اوست. او بازنشسته است و اين شغل را براي امرار معاش انتخاب کرده است. در همين ميان ماجرايي براي وي پيش ميآيد که شخصيت را ميشکند. ضربهاي که او را بيشتر از شرايط شغلي و دشواري زندگي مورد آسيب قرار ميدهد. * "آقا يوسف" فضاي متفاوتي نسبت به فيلم اول علي رفيعي "ماهيها عاشق ميشوند" دارد؟- تنها وجه اتشتراک اين دو فيلم زيبايي بصري است. آقاي رفيعي استاد طراحي صحنه و لباس است به همين دليل در هر دو فيلم به لحاظ تصويري، صحنههاي بسيار زيبايي ديده ميشود. اين تنها وجه مشترک اين دو اثر است. اما به لحاظ فضاي داستاني اين فيلمها کاملا با هم متفات هستند.*"خانه پدري" به کارگرداني کيانوش عياري سومين همکاري شما با اين کارگردان بعد از مجموعههاي تلويزيوني "روزگار قريب" و "هزاران چشم" است. بداقبالي است که فيلم با مشکل روبرو شد و در جشنواره به نمايش در نميآيد. - به عقيده من "خانه پدري" فيلم بسيار مهمي در تاريخ سينماي ايران است. فيلمي که موضوع آن بسيار تکاندهنده است. عياري کارگردان بزرگ و استثنائي سينماي ايران است. متاسفم که براي نمايش اين فيلم در جشنواره فجر فضايي فراهم نشد.* "نسيان" اولين همکاري شما با احمدرضا معتمدي محسوب ميشود. فيلمسازي که اغلب آثارش وجوه فلسفي دارند. - معتمدي فيلسوف سينما است، معلم فلسفهاي که علاقمندي زيادي به اين نوع سينما دارد. حتي قبل از شروع کار و در همان ابتدا وي چندين فيلم به من نشان داد که همه متاثر از علاقه او به سينماي فلسفي بود."نسيان" براساس يک داستان واقعي به تصوير کشيده نشده است. بلکه وي تلاش کرده با افکار خود شخصيتهايي را خلق کند و آنها را در عرصه زندگي به حرکت در آورد تا نظريهاي را به اثبات برساند. اين کار سختتر از ساختن فيلمي بر اساس واقعيت است. "نسيان" درباره باور و اعتقاد است، درباره داتشن و نداشتن ايمان است. اميدوارم با تمام تلاشهايي که براي توليد اين فيلم صورت گرفته نتيجه خوبي حاصل شود.* شما قبل از فيلم "هيچ" به کارگرداني عبدالرضا کاهاني که سال گذشته در جشواره فجر به نمايش در آمد، چند سال از فضاي سينما دوربوديد. اما امسال چهار فيلم سينمايي در کارنامه داريد. اتفاق تازهاي افتاده؟- اين شايد بخت من بوده، خوشبختانه پيشنهادهاي خوبي از کارگردانان صاحب تفکر داشتم تا بتوانم تجربيات متفاوتي را به نمايش بگذارم.سينما و تلويزيون تبيان مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 525]