واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مصائب سینمای جنگ
در آغاز سال با بررسی برنامه اكران فیلمها در ماههای آخر سال میلادی، این طور به نظر میرسید كه فیلمهای جنگی كه به جوانب مختلف درگیریهای نظامی در نقاط مختلف جهان میپردازند مورد توجه قرار خواهند گرفت و حتی از آنها به عنوان رقبای جدی اسكار نام برده میشد. «دردره الاه» به موضوع مرگ سربازی در عراق میپردازد. «تدوین مجدد» به بازجویی از زندانیان خارجی در مراكز مخفی سیا میپردازد. «قلمرو» داستان پیگیری افبیآی در مورد بمبگذاری در ریاض و «بادبادك باز» ماجرای ظهور طالبان در افغانستان را از دیدگاه یك كودك بازگو میكند و فیلم «نبرد چارلی ویلسون» به عملیات مخفیانه یكی از اعضای كنگره در افغانستان میپردازد. اما بهرغم اینكه تمامی این فیلمها براساس فیلمنامههایی ارزشمند و توسط كارگردانهایی صاحبنام ساخته شده و ستارگانی چون تام هنكس، جولیا رابرتز، شارلیز ترون، جمی فاكس و جان كیوزاك در آن حضور دارند، به نظر میرسد كه در فصل اهدای جوایز سالانه و به هنگام توزیع جوایز اسكار نباید انتظار داشت كه نام آنها را بشنویم. از سوی دیگر تماشاگران هم چندان با این فیلمها مهربان نبودند و به رغم حضور ستارگان یاد شده، تبلیغات نتوانسته تماشاگران را به سینماها بكشاند. دیوید تامسون، منتقد سینمایی و تاریخنویس سینما در این زمینه میگوید: شاید برخی از اعضای آكادمی اسكار در آستانه انتخابات سال آینده، روی خوشی به فیلمهای ضدجنگ نشان میدادند و به برخی از آنها كه با صداقت به موضوع جنگ و عواقب آن پرداخته بودند، بها میدادند ولی در صورتی میشد این انتظار را از آنها داشت كه در مرحله اول مردم از این فیلمها استقبال كنند، چون در این صورت این احساس به وجود میآمد كه فیلم تحسین شده، فیلم مهمی است. اما من هنوز در انتظارم كه چنین اتفاقی امسال برای فیلمهای جنگی اكران شده بیفتد. نگاهی به آمار فروش فیلمها هم این موضوع را تأیید میكند. فیلم «دردره الاه» با وجود بازی فوقالعاده تامی لیجونز در نقش پدر سرباز كشته شده و تبلیغات خوب در هفته نخست فقط 6.5 میلیون دلار فروش كرد و فیلم «قلمرو» با وجود تبلیغات گسترده استودیو یونیورسال در سرتاسر جهان و بازی جمی فاكس در مجموع فروش 80میلیون دلاری در جهان داشت كه كمی بیش از هزینه تبلیغات فیلم است و فیلم جدید برایان دپالما با عنوان« تدوین مجدد» در هفته اول اكران فروش ناامیدكننده 4 میلیون دلاری داشت در شرایطی كه تحلیلگران فروش اولیه 10 میلیون دلار را برای آن پیشبینی كرده بودند.این فروشهای ناامیدكننده موجب شده تا موجی از تردید در مورد عملكرد این فیلمها در اسكار 2008 وجود داشته باشد. چادهارتیگان، تحلیلگر گیشه معتقد است كه بازی برای حضور در اسكار از هماكنون شروع شده. نباید از فیلمهایی كه در گیشه ضعیف عمل میكنند، انتظار زیادی برای كسب جایزه داشت چون فیلمی كه نتوانسته تماشاچی را به سالن بكشاند، مورد توجه داوران آكادمی قرار نمیگیرد چرا كه فاقد تبلیغات شفاهی است. برای مثال فیلم«مردگان» از مارتین اسكورسیزی كه جایزه اسكار بهترین فیلم را در سال گذشته دریافت كرد، 132 میلیون دلار در سینماهای آمریكای شمالی فروش داشت و در بین 5 فیلم نامزد جایزه بهترین فیلم شد، بالاترین میزان فروش را به نام خود ثبت كرد. اما در مقابل فیلم «دردره الاه» در سالنی برای داوران آكادمی به نمایش درآمد كه در سالن كناریاش همین فیلم در سالنی با 10 تماشاچی اكران شد!شرایط برای فیلم بادبادك باز كه براساس رمان پرفروش خالدحسینی ساخته شده، بهتر از این نیست و فیلم در اواسط دسامبر اكران خواهد شد كه همزمان با اكران فیلمهای پرستاره فصل است.حال باید پرسید كه فیلمهایی چون جوخه یا شكارچی گوزن چرا تكرار نمیشوند و چرا فیلمهای جنگی دیگر نمیتوانند تماشاچیان را راضی كنند و داوران آكادمی را به اهدای جوایز مجاب كنند؟ برخی از تحلیلگران معتقدند وقایع جاری در این فیلمها از لحاظ سوژه با آنچه در جهان امروزی میگذرد ارتباط نزدیكی دارد و در واقع بازتابی از اخباری است كه هر روز در شبكههای معتبر جهان میشنویم، در شرایطی كه فیلمهای جوخه (1986) و شكارچی گوزن(1978) زمانی اكران شدند كه سالها از جنگ ویتنام گذشته بود. نیك كال، مدیر انجمن بینالمللی رسانه و تاریخ و تحلیلگر سینمای جنگ اشاره میكند چنین فیلمهایی كه در مورد وقایع جنگهای روز جهان هستند تنها میتوانند توجه تعدادی از منتقدان را جلب كنند و جذب تماشاچی برای این فیلمها كه داستان مشابهشان در اخبار روز موجود است، بسیار مشكل خواهد بود.كال میافزاید: اولین و بزرگترین سؤال «میزان سرگرمكننده بودن» این گونه فیلمهاست كه به دلیل جاری بودن ماجرای آنها در كشورهایی چون افغانستان و عراق، این میزان اصلا امیدواركننده نیست و شاید این فیلمها حداقل 5 سال زودتر از آنچه كه باید، ساخته شدهاند. نكته دوم این است كه ژانر سینمای جنگ چیزی نیست كه مورد توجه عامه سینماروها قرار گیرد. امسال تعدادفیلمهایی كه به جوانب جنگ عراق میپردازد بیش از اندازه است و فروش بد فیلم دردره الاه شروع بسیار بدی را رقم زده است، آن هم در شرایطی كه نقدهای مثبت زیادی برای آن نوشته شد ولی در نهایت مردم پس از خمیازههای زیاد سالنهای سینما را ترك كردند.البته فیلم «دردره الاه» اولین فیلمی نبود كه با این واكنش روبهرو میشد و قبل آن فیلم قلب قدرتمند به كارگردانی مایكل وینترباتم با حضور آنجلینا جولی و بازی تحسین شدهاش نتوانست تماشاگران را راضی به منازل بفرستد. تامسون در مورد دلیل این قضیه میگوید: احساس من این است كه اگر فیلم دانیل پری 10 سال بعد ساخته میشد، نتیجه كار در گیشه فوقالعاده بود ولی وینتر باتم خیلی زود به سراغ آن رفت و همه چیز خراب شد. این ماجرا 2 سال قبل نیز اتفاق افتاده بود و فیلم Jorhead در مورد جنگ خلیجفارس در سال 2005 با فروش 62 میلیون دلاری، هیچ جایزه اسكاری به دست نیاورد و این برخلاف تبلیغات گسترده برای این فیلم بود. البته فیلمهایی هم كه تبلیغات خوبی در سال قبل نداشتند و به موضوعات روز پرداخته بودند، فروش بالایی نداشتند. فیلم «خانه شجاعان» با بازی ساموئل الجكسون تنها 43 میلیون فروخت و فیلم «دوران سخت » با بازی كریستین بیل در پایان سال 2006 در اكران عمومی 3.5 میلیون دلار فروخت كه نیمی از دستمزد كریستین بیل بود. این 2 رقم را باید با فیلمهای جنگی پیرامون ویتنام مقایسه كرد كه فیلم «به خانه آمدن» در سال 1978 فروش 32 میلیون دلاری« و اینك آخرالزمان» در سال 1979 فروش 78 میلیون دلاری داشت.اما در این هفته فیلم« شیرها برای بره ها» با بازی تامكروز، رابرت ردفورد و مریل استریپ اكران میشود ولی نمیتوان تضمینی برای فروش یكصد میلیون دلاری آن داد، هر چند كه این نامها در آن حضور داشته باشند. هاریتگان در مورد آینده گیشه برای فیلمهایی از این دست میگوید: آمریكاییها به شدت از جنگ عراق ناراضی هستند و برای كشاندن تماشاگران به سینما برای تماشای فیلمی درباره آن بایستی بسیار هوشمندانه عمل كرد.منبع : همشهری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]