محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852317572
اینجا عمارت «مسعودیه» است، نه پارک لاله
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۳
«اینجا پارک لاله نیست. پارکینگ پروانه یا ترمینال شرق هم نیست. اینجا بازارچه خیریه است در عمارت تاریخی «مسعودیه». آقای میراث فرهنگی واقعاً این چیدمان و این نوع کاربری برای معرفی بنا مناسب است؟!!! واقعاً آیا هیچ متخصص حفاظت بناهای تاریخی در طراحی این برنامه مشارکت داشته؟» به گزارش ایسنا، این پرسش سعید فلاحفر ، کارشناس میراث فرهنگی و نویسندهی کتاب «مطالعه و شناخت بناها و محوطههای تاریخی»، پس از دیدن عمارت مسعودیه در نوروز 94 است. اما جوابهایی که که به پرسش وی داده شدند، بر این اساس بودند: «چه اشکالی دارد؟ این بازارچه موقت است! همه جای دنیا میشود.» همه جای دنیا با این کیفیت انجام میشود؟ بدون کارشناسی؟ حفظ شان و اصول؛ دائم و موقت نداره. اصلاً در تغییر کاربری و مرمت موضوع دائم مشمول قاعده برگشت پذیری است و ذاتاً منتفی.» یا این پیام که «استفاده از فضای یک بنای تاریخی برای برگزاری هرگونه برنامهای مانند بازارچه خیریه، کنسرت موسیقی یا هر چیز دیگر یک ارتباط دو طرفه است. در وحله اول معماری و منظر تاریخی بنا یا محوطه باعث تاثیر مثبت در اجرای برنامه میشود. اما از سوی دیگر موقعیتی را برای معرفی و شناسایی بنا برای برگزارکنندگان فراهم میآورد. بنابراین باید از این موقعیت به نحو احسن استفاده کرد و نباید یکی را فدای دیگری کرد. کسب درآمد از بناهای تاریخی امری پسندیده است، اما باید به تعادلی منطقی برسیم.» شاید سعید فلاحفر از نخستین کسانی باشد که به صورت مکتوب درباره احیا و اصول علمی آن نوشته و از تاثیرات و بایدهای آن مطلع است. او با گذاشتن یک عکس از مجموعه عمارت «مسعودیه» در صفحه شخصی خود در یکی از شبکههای اجتماعی، خبر از برگزاری نمایشگاهی در این بنای فاخر در ایام نوروز داد، نمایشگاهی که با واکنشهای متعددی از موافقان تا مخالفان روبهرو شده بود، تا آنجا که برخی کاربران شبکه اجتماعی معتقد بودند که نباید متعصبانه به این اعمال نگاه کرد و برگزاری چنین بازارچهای خود به ورود بیشتر گردشگر به عمارت و معرفی آن کمک میکند. قاتلها هم در روزنامه مشهور میشوند اما توضیحات فلاحفر به این کاربران در این زمینه نیز خواندنی است: «اشکالش اینه که اون سِنِ زشت، جاش جلوی نمای اصلی بنا نیست. اشکالش اینه که اجناسی که اونجا عرضه میشه تناسبی با شان مجموعه نداره. اشکالش اینه که غرفهها با توجه به فضا طراحی نشده. اشکالش اینه که اونجا همه چی بود غیر از معرفی مسعودیه. من با اصل موضوع مشکلی ندارم. بحث شیوهی اجراست. همانطور که برگزاری کنسرت در این مجموعه خیلی خوب بود ولی اشکالاتی هم داشت. دعوت مردم به مجموعههای تاریخی از اصول پذیرفته شده است اما شرایطی هم دارد نه این که ما غرفههایی ایجاد کنیم که جلوی دید بنای اصلی را بگیرد و از شأن آن بکاهد. موضوع اشکال در فهم اقتصاد محوطهها و الزامات معرفی بناست. موضوع این است که کار باید با نکته سنجی تخصصی انجام شود نه با نگاه پوپولیستی. بحث این است که هیچ مقام و مدرک و رتبهای ما را از پایبندی به بایدهای فرهنگی و تاریخی مبرا نمیکند.» نویسندهی کتاب «مطالعه و شناخت بناها و محوطههای تاریخی» تأکید کرده است: «هر گونه فعالیت در حریم این بناها باید از اصول و قوانین خاصی پیروی کند که نقطه اشتراک تمام این اصول خدشهدار نکردن بنای موجود و کمک به معرفی و تاکید بر ارزشهای آن است. حتا در این غرفهها چیزی متناسب شأن عمارت نمیفروختند. راهاندازی فستیوال، کنسرت و غیره برای تغییر کاربری یک بنا و معرفی آن است اما در فضای مسعودیه حتی یک بروشور ساده هم نبود که مردم بدانند اینجا که آمدهاند کیف و عروسک میخرند نامش «مسعودیه» است و مربوط به دورهی قاجار. حتی مثلا یک کیسه نایلون با طرح این عمارت نبود که حداقل مردم هنگام خرید بدانند اینجا عمارت مسعودیه است.» وی علاوه بر این توضیحات، به نمونه رفتارهای دیگری هم که در بناهای تاریخی دیگر با آنها روبهرو شده، اشاره کرده؛ «نمیشود که به بهانه معرفی بناهای تاریخی، دور چغازنبیل موقتاً کورس بهاره اسب سواری برگزار کرد. نمیشود زیر گنبد سلطانیه جشن «ختنه سورون» گرفت. نمیشود در جلوی دروازه ملل جشنواره «گاوگوشتی» گذاشت که عوام بیایند بنای تاریخی ببینند و از بلندگو مجموعه هم حرفهای نامربوط پخش شود؟ که یک نفر یا یه خط نوشته هم دربارهی بنا نباشد؟! شهرت بنا به چه قیمتی؟! قاتلها هم در روزنامهها معرفی و مشهور میشوند. اما معنی معرفی و شهرت این است؟!!!» مسلم است که ایجاد این نوع کاربریها در بنایی که تا کنون بارها توسط مسئولان میراث فرهنگی به عنوان یک بنای نفیس از آن یاد شده، میتواند چه اتفاقاتی را میتواند به دنبال داشته باشد. مرحوم «شیرازی»، «مسعودیه» را به نیت موزه مرمت کرد همچنین این کارشناس حوزهی میراث فرهنگی در گفتوگو با خبرنگارایسنا در این باره توضیحات بیشتری داد. به گفته وی، «روزگاری که کاربری عمارت «مسعودیه» مورد توجه قرار گرفت، تصمیم بر آن شد تا کاری کنیم که دورهای از صنایع مستظرفه و موزهای آن دیده شود. من موقع تحویل عمارت همراه مرحوم شیرازی بودم. از همان ابتدا به نیت تبدیل این مکان به نوعی موزه، مرحوم شیرازی شروع به مرمت کرد، آن هم نه موزهای صرفاً برای نگهداری اشیا، بلکه موزهای برای نگهداری و نمایش اسنادی مانند اسناد دوره مشروطه و مرکزی برای تحقیقات تاریخی، به عبارتی موزهای پژوهشی. بعد هم که به اصرار و لجبازی و اجبار آن جا را ساختمان اداری کردند و سپس فهمیدند که این طرح اشتباه است چون از ابتدا تصمیم بر حضور مردم در این مکان بود اما عملا با تبدیل آن به سیستم اداری این فرصت از دست رفت.» او درباره نفیس بودن یا نبودن این عمارت نیز اظهار میکند: «بنای تاریخی نفیس که ثبت ملی هم هست، تعریفی دارد. نمیتوان گفت فلان اثر چون مقاصد اقتصادی گروهی را تأمین میکند یا ما را به یاد کلیت ایران نمیاندازد، پس نفیس نیست اما بهمان اثر معاصر که حتی برخی از کارشناسان خارجی از ساخت آن اظهار تعجب کردهاند، چنین شاخصهای دارد. که صد البته همین اثر معاصر هم ممکن است شاخصههایی داشته باشد که باید آن را نیز در زمره نفایس دانست.» وی ادامه میدهد: «این درست مانند آن است که در دورهی پهلوی به دلیل غرضورزی با قاجار، همهی بناهای دارای ارزش تاریخی تا دورهی زندیه اعلام شدند. در بخشهایی از کتاب«حفاظت بنا و محوطههای تاریخی» اشاره کردهام؛ بنایی نفیس است که از نظر هنری یا سازهای یا زمانی، در آن خلاقیت به کار رفته باشد. این گونه نیست که چون فلان اثر را دوست داریم نفیس است و دیگری چون منفعت اقتصادی دارد غیر نفیس اعلام شود.» رابطهی عاطفی خانوادگیتان را به بخش خصوصی میسپارید؟ این استاد دانشگاه و کارشناس پیشسکوت هنری اضافه میکند:« در دوره ریاست آقای بقایی و مشایی هرچه فریاد زدیم که بخش خصوصی تعریفی دارد، کسی نشنید. همچنین یادم هست در دورهی ریاست آقای مرعشی، من و مرحوم مهریار و یکی از روزنامهنگاران دعوت شدیم برای همفکری. ایشان اصرار داشت که بناها و محوطههای میراث فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شود هرچه ما گفتیم نه، قبول نمیکرد. آخر به ایشان گفتم اینطور که شما میگویید در نهایت ما باید منتظر دیزیسرای سلطانیه و پاتیناژ تخت جمشید باشیم. اینها را که نمیتوان به بخش خصوصی اجاره داد.» نویسندهی کتاب «فرهنگ واژههای معماری سنتی ایران» با اشاره به این که یک زمانی حتی قرار بود خدمات تخت جمشید را به یک شرکت خارجی به مدت 10 سال اجاره بدهند، اظهار میکند:« شاید بتوانیم نظافت خانهمان را به بخش خصوصی بسپاریم اما نوع رابطه با خانوادهمان را که نمیتوانیم به بخش خصوصی بسپاریم. این چه مناقصهای است که دو روزه برنده آن اعلام میشود؟! حال مدیران بگویند حدود اختیارات بخش خصوصی کجاست؟ مثلاً میشود گفت طبق اصل ماده فلان از فردا کلانتریهای تهران را به بخش خصوصی واگذار میکنیم؟ اصلاً چنین چیزی معنا دارد؟! یا همه بیمارستانها را واگذار کنیم به بخش خصوصی. آیا به این شکل امنیت ملی به خطر نمیافتد؟!» فلاحفر در پایان تأکید میکند: «در حوزهی میراث فرهنگی هم یک سری از کارها در حد خودش و بر اساس تعریف ضوابط به صورت پیمانکاری قابل واگذاری است. مثلاً خاکبرداری، نقاشی یا نقشهبرداری فلان بنا را میتوان به بخش خصوصی داد نه این که کل بنا به بخش خصوصی واگذار شود. باید مشخص شود تعریف مدیران میراث فرهنگی از واگذاری به بخش خصوصی چیست؟ اگر عمارت مسعودیه نفیس نباشد، مرکز تهران چگونه تعریف میشود! مرکز تهران بدون مجلس یا باغ نگارستان و عمارت مسعودیه مگر قابل تعریف است! میشود از نیم تنه، بدن یک نفر را جدا کرد و بعد هم اصرار داشت بدون این عضو هم او شخصی کامل است. با حذف مسعودیه از نفایس، تعریف تهران عوض میشود. بر اساس کدام معیار عمارت مسعودیه نفیس نیست؟!» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج خبر داد برگزاری سومین جشنواره لالهها در کرج
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج خبر دادبرگزاری سومین جشنواره لالهها در کرجمدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج از افتتاح سومین جشنواره لالهها در کرج خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کرج محمدرضا زینالعابدین ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت سومینمهلت بازدید از جشنواره لاله ها در پارک چمران کرج تمدید شد
تا پایان هفته جاری مهلت بازدید از جشنواره لاله ها در پارک چمران کرج تمدید شد شناسهٔ خبر 2533717 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۱ استانها > البرز کرج - مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج گفت مهلت بازدید از جشنواره لاله ها در محل باغ گلهای پارک شهید چمران کرج تا سهبرگزاری جشنواره گل لاله در پارک شهید چمران
گزارش تصویری برگزاری جشنواره گل لاله در پارک شهید چمران ۲۳ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۲۰ ۴۸اینجا داخل بدن است، نانوکاوشگرها گزارش می دهند!
اینجا داخل بدن است نانوکاوشگرها گزارش می دهند شناسهٔ خبر 2527369 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۶ دانش و فناوری > فناوری های نوین دانشمندان تکنیک جدیدی ابداع کرده اند که طی آن نانوکاوشگرهایی با قابلیت تغییر شکل وارد بدن شده و گزارشاتی درباره وضعیت درون بدن تهیه و در اختیار پزجشن روز زن در پارک لاله برگزار مي شود
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ۱۵ ۵۷ب ظ جشن روز زن در پارک لاله برگزار مي شود موج - مراسم سالروز ولادت دخت نبي اکرم حضرت فاطمه زهرا س و روز زن با حضور شهروندان شنبه 22 فروردين از ساعت 16 الي 18 در محل آبنماي بوستان لاله برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج حبيبالله غفوري معاون اجتماعي واینجا میتوانید عکس خوب ببینید
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۵ نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین دوره جایزه شید در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد به گزارش ایسنا در این نمایشگاه 24 مجموعه عکس از 22 هنرمند عکاس در ژانر مستند اجتماعی به نمایش درآمده است جایزه عکس شید پیش از این در خانه هنرمنداناین مرد ضخیم است، نگویید ظریف است!
این مرد ضخیم است نگویید ظریف است با داغتر شدن بازار موافقت و مخالفت با تفاهم لوزان و حمایت و انتقاد افراد و گروههای مختلف از تیم مذاکرهکننده کشورمان حالا یکی از روزنامههای کشور سرودهای را در حمایت از محمدجواد ظریف منتشر کرده است آفتاب این شعر طنز سروده حسن شاه رلاله اسکندری در کنار همسرش |عکس|
لاله اسکندری در کنار همسرش |عکس| img style max-width 400px; max-height 400px; src data image jpeg;base64 9j 4AAQSkZJRgABAgEASABIAAD 4SEcRXhpZgAATU0AKgAAAAgABwESAAMAAAABAAEAAAEaAAUAAAABAAAAYgEbAAUAAAABAAAAagEoAAMAAAABAAIAAAExAAIAAAAcAAAAcgEyAAIAAAAUAAAAjodpAAQAAAABAAAApAAAAدلاله هایی که واسطه رساندن دختر و پسر به همدیگر بودند!
ازدواج های قجری دلاله هایی که واسطه رساندن دختر و پسر به همدیگر بودند بر پایی مراسم ازدواج همواره یکی از با شور و نشاط ترین مراسم اجتماعی در تاریخ ایران بوده چنانچه این امر در دوره ی قاجار نیز با حرارتی خاص و البته آداب و رسومی منحصر به فرد برگزار می شده است به گزارش سیک گزارش «فوق سری»/اینجا همه چیز واقعی به نظر میآید!
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ شهرک دفاع مقدس واقع در جاده قم لوکیشن زندان سریال پلیسی و طنز فوق سری - کاری از مهدی فخیمزاده - است اینجا همه چیز واقعی به نظر میآید از سلول زندانی که مشابه زندان قصر ساخته شده گرفته تا خلافکاران و زندانیانی که مقابل دوربین فخیمزاده میروند ببه کارگردانی دیویس گاگنهیم مستند اسکاری ملاله بر پرده سینماهای جهان
به کارگردانی دیویس گاگنهیممستند اسکاری ملاله بر پرده سینماهای جهانداستان ملاله یوسفزی طی چند سال گذشته از جانب عموم مردم دنبال میشود و به خاطر حوادثی که برای این فعال حقوق زنان رخ داد حالا فرصتی برای پخش مستند وی برای علاقمندان بدست آمده است به گزارش خبرنگار سینمایی فارس داستاحوالپرسی با عزت الله انتظامی/ حالم خوب است، نگران نباشید
احوالپرسی با عزت الله انتظامی حالم خوب است نگران نباشید فرهنگ > سینما - عزت الله انتظامی می گوید که فردا از بیمارستان مرخص خواهد شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این بازیگر با اشاره به این که به دلیل مشکلات تنفسی و ریوی در بیمارستان بستری شده گفت «این مشکل ساحوالپرسی با عزت الله انتظامی در بیمارستان/ حالم خوب است، نگران نباشید
احوالپرسی با عزت الله انتظامی در بیمارستان حالم خوب است نگران نباشید عزت الله انتظامی می گوید که فردا از بیمارستان مرخص خواهد شد آفتاب این بازیگر با اشاره به این که به دلیل مشکلات تنفسی و ریوی در بیمارستان بستری شده گفت این مشکل سابقه دارد و من پیش از این نیز به خاطر مشکلاسیامک انصاری: سریال "در حاشیه" فقط برای شادکردن مردم و خنداندن آنهاست،نه چیزی دیگر
سیامک انصاری سریال در حاشیه فقط برای شادکردن مردم و خنداندن آنهاست نه چیزی دیگر فرهنگ > تلویزیون - سیامک انصاری بازیگر سریال در حاشیه به روزنامه شرق گفت فکر نمیکردم مردم اینقدر سریال را دوست داشته باشند و از آن استقبال کنند اما تصور میکردم حو«از اینجا تا ابدیت» بازیگر زن دارد ولی دیده نمیشود
مسعود دلخواه در گفتگو با مهر از اینجا تا ابدیت بازیگر زن دارد ولی دیده نمیشود شناسهٔ خبر 2527047 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ هنر > تئاتر مسعود دلخواه از آغاز اجرای نمایش از اینجا تا ابدیت که اقتباسی از یکی از نمایشنامه های هارولد پینتر است از ۲۰ اردیبهشت ماه خبر دادطنین موسیقی اقوام در پارک ساحلی مرجان کیش
طنین موسیقی اقوام در پارک ساحلی مرجان کیش کیش - ایرنا - گروه موسیقی سنتی کیش مهر شامل 11 تن از نوازندگان هنرمند جزیره کیش در راستای اجرای برنامه های فرهنگی هنری نوروزی جمعه شب در ساحل مرجان به اجرای موسیقی سنتی پرداخته اند سرپرست گروه موسیقی سنتی کیش مهر در حاشیه اجرای موسیقینصب غافلگیرانه مجسمه ادوارد اسنودن در پارک بروکلین نیویورک
نصب غافلگیرانه مجسمه ادوارد اسنودن در پارک بروکلین نیویورکگروهی هنرمند ناشناس مجسمه برنزی چهار فوتی ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات طبقه بندی شده آمریکا را در پارکی در نیویورک نصب کردند به گزارش خبرنگار تجسمی فارس مجسمه ادوارد اسنودن با پیراهنی یقهدار با همان عینک معروفش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها