محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827307041
اجراهای بداههی "گلها" درونمایه درستی نداشت/ به موزیسینهای ردیفدان نیازمندیم
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: عدم شناخت دقیق ردیف و بضاعت کم آهنگسازان موجب شده عدهای فکر کنند موسیقی کلاسیک ایرانی منجمد شده درحالیکه استفاده ما از این موسیقی محدود بوده است. عیسی غفاری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره شرایط موسیقی سنتی ایران و تدریس آن در دانشگاهها گفت: تدریس آکادمیک موسیقی سنتی ایرانی همان سیری را که 40 یا 50 سال پیش آقای نورعلی خان برومند در دانشگاهها مطرح کرد؛ طی میکند. این تئوری که از سوی نوازندگانی مثل آقای علیزاده، لطفی، کیانیان و ... پی گرفته شد؛ همان رسمی کردن ردیف میرزاعبدالله در دانشگاههاست که این رسم همچنان در دانشگاههای ما بهعنوان مطرح است. این مدرس دانشگاه و آهنگساز ادامه داد: درباره تدریس ردیف میرزاعبدالله بهعنوان محور ردیفها مسائل بسیاری وجود دارد. یکی از نکات مثبت این نگاه وحدت بخشیدن و آموزش ردیف و موسیقی سنتی ایرانی است که موجب میشود نوازندگان و آهنگسازان دیالوگهای مشترکی درمقابل هم داشته باشند و شناخت یکسانی نسبت به سازها حاصل شود اما نکته منفی آن؛ این است که ما بخشی از واریاسیونهایی که روی نغمهها و ملودیهای ایرانی میتوانست اتفاق بیفتد را حذف یا به عبارتی تعدیل کردیم و در این میان دو ردیف؛ شاخص شد و باقی مسائل مهجور باقی ماند. او درباره سیر تدریس موسیقی کلاسیک ایرانی در دانشگاهها توضیح داد: همان سیری که در بالا گفته شد علیالظاهر در دانشگاهها نیز دنبال میشود اما اینبار نوازندگان حتی پشتکار نواختن همان ردیف مشخص را هم ندارند و با سرعت از کنار ردیفنوازی عبور میکنند. وی درباره اینکه آیا موسیقی ایرانی بسته یا منجمد شده؛ اظهار داشت: عنوان کردن چنین مطالبی عمدتا از سوی موزیسینهایی بوده که شناخت درستی نسبت به موسیقی دستگاهی ایرانی نداشتهاند. اگر این نقل قولها را پیگیری کنیم؛ متوجه میشویم چنین صحبتهایی یا ازسوی موزیسینهای غیرایرانی بوده یا کسانی که تا به حال ردیف ننواختهاند. او ادامه داد: من این جمله را که موسیقی ایرانی منجمد شده؛ قبول ندارم با وجود اینکه در آثارم همواره نگاه نویی به موسیقی سنتی ایرانی وجود داشته اما با قاطعیت میگویم در کارهایم رد پای ردیف دیده میشود. ردیف قلب تپنده موسیقی ایرانی است عیسی غفاری با تاکید بر اینکه ردیف ایرانی، منبع و گنجینهای ارزشمند برای موزیسینهاست؛ گفت: برخی ناتوانی و عدم خلاقیت خود را به ضعیف بودن ریشه ردیف ایرانی نسبت میدهند، درحالیکه استفاده ما موزیسینها از ردیف محدود بوده و آنطور که باید، ردیف را نشناختیم. این غلط است که ما نقصهایمان را به موسیقی ایرانی نسبت بدهیم. من بهعنوان یک موزیسین تلاش کردم نوگرایی در آثارم دیده شود اما به جرئت میگویم که بسیاری از آثار من، واریاسیونهایی بر ردیف ایرانی است. وی افزود: ردیف، قلب تپنده موسیقی ایرانی است و اگر راه استفاده از آن شناخته شود، حرفهای تازهای را میتوان منتقل کرد. شاید به نظر برسد که من آدم سنتگرایی هستم اما واقعیت این است که اگر از خود آقای علیزاده بهعنوان شخصی که موجب ساخت نگاهی نو به موسیقی سنتی ایران شد هم بپرسید، قطعا از شناخت و درک درست ردیف و تاثیر آن بر موسیقیاش سخن میگوید. جای خالی نوگرایی در موسیقی سنتی غفاری درباره نوگرایی در موسیقی ایرانی گفت: این روزها هرکس اثری تولید میکند، اصرار دارد آن را اتفاقی تازه در گستره موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی کند زیرا اگر بگویند ما آثار قدیمی را اجرا کردهایم، قطعا مخاطبان کمتری خواهد داشت. حجم آثار تولیدی هم بسیار زیاد است و دوستان من در شهرکتابها با معضل فضا برای قراردادن آلبومهای موسیقی مواجهاند زیرا هر هفته تعداد بسیاری آلبوم منتشر میشود. او ادامه داد: وقتی ما بهعنوان منتقد از بیرون نگاه میکنیم، میبینیم کسی کار خاصی انجام نداده اما حالا که آهنگسازان معتقدند همه مشغول نوگراییاند؛ این تفکر منجمد شدن موسیقی از کجا میآید؟ واقعیت این است که دنیا به سرعت رو به جلو حرکت میکند و موسیقی هم باید با همین روند کار خود را ادامه دهد. شما میبینید به دلیل خواست توده مردم، اجراهایی عوامانهای روی صحنه میروند که هیچ ارزش موسیقایی ندارند. تنها، عامل اقبال مردمی موجب میشود یک فرد به فضایی که به نوعی موسیقی کلاسیک ایرانی را پاپ میکند نزدیک شود. این نوآوری نیست اما میتواند عامل حرکت موسیقی باشد. مشکل اینجاست که این آثار به نام نوآوری ارائه میشوند اما هیچ نوگرایی در آنها صورت نگرفته. نتیجه این میشود که موسیقی تنها حرکتی دارد که برخی آن را صعودی و برخی سقوط موسیقی میدانند. آثار عامهپسند و کممایهای که بهنام نوگرایی ارائه میشوند این نوازنده تار که خود آثاری با نگاهی نو نسبت موسیقی کلاسیک ایرانی منتشر کرده، درباره راهحل عملی ایجاد خلاقیت گفت: ما به اشخاصی که سمت ردیفدان داشته باشند، احتیاج داریم. شناخت درست و دقیق ردیف میتواند دستمایه ایجاد خلاقیت باشد. ما متاسفانه عجله داریم و این مسئله باعث شده بیتوجهی به ردیف صورت بگیرد. هیچکس نمیخواهد ردیف را بهطور کامل بنوازد و این بضاعت کم ماست. غفاری با بیان این پرسش که چرا موسیقیهای جدید روزمصرف شدهاند؛ گفت: در گذشته آثاری تولید شد که هنوز کارکرد دارد اما چرا حالا این اتفاق به ندرت دیده میشود؟؛ نشان میدهد بلایی که بر سر موسیقی پاپ آمده؛ در موسیقی کلاسیک ایرانی نیز وجود دارد و به نوعی از موسیقی پاپ به موسیقی سنتی منتقل شده. عدم شناخت درست ردیف، باعث شده شاهد نوگرایی دروغین باشیم و درنتیجه آثاری روزمصرف که عمر کوتاهی دارند، وارد بازار کنیم. او ادامه داد: به عقیده من، موسیقی سنتی همیشه مخاطبان خودش را داشته و ما نباید غصه بخوریم چرا مخاطبان موسیقی پاپ بیشتر است. وقتی وارد این فضا شدم، میدانستم مخاطبان اندکی خواهم داشت و میدانستم موسیقی پاپ همیشه در اوج بوده است. زمانی موسیقی کلاسیک در اوج خواهد بود که عوام خصوصیات جامعه روشنفکری را داشته باشند. این مدرس موسیقی افزود: بخش عظیمی از مشکلات موسیقی سنتی، تحت تاثیر موسیقی عامهپسند به وجود آمد. ما در مثبتترین حالت، چنین آثاری را پاپ سنتی میدانیم و باید بدانیم نکته مشترک میان تمام آثار عامهپسند، کممایه بودن است. برخی مسیر موسیقی سنتی را گم کردهاند عیسی غفاری با اشاره به اینکه برخی مسیر و راه را در موسیقی سنتی گم کردهاند؛ بیان کرد: آفتی که به جان موسیقی ایران افتاده، برداشت غلط از بداههنوازیست. بداههنوازی به معنای آهنگسازی در لحظه است اما باید چارچوبهایی داشته باشد. متاسفانه این بداههنوازیها چارچوب ندارد و تنها سرهمبندی کردن و توهین به مخاطب است. او ادامه داد: بداههنوازی در موسیقی ما پدیدهای متاخر است که برخی به غلط آن را دارای ریشههای قدیمی میدانند. بداههنوازی با آقای وزیری و شهنازی، پررنگ شد و این اساتید نمونههای موفق بداههنوازی را ارائه کردند اما نوعی از بداههنوازی که دارای چارچوب و قاعده است. چگونه ممکن است نوازندهای که ردیف را نمیشناسد؛ بخواهد بداههنوازی کند؟ من در دانشگاه دیدم شاگردی برای اجرای صحنهای خود دقیقا نمیداند چه چیزی اجرا خواهد کرد و به استادش میگفت حالا روی صحنه میروم و یک چیزی پیش میآید! اوجگیری تصورات غلط از بداههنوازی غفاری با بیان اینکه ما در دوره تیموری چارچوب بیشتری برای موسیقی شاهد بودیم، ادامه داد: در دوره تیموری، افرادی مثل عبدالقادر مراغهای، آثارشان را مکتوب مینوشتند و آهنگسازی میکردند و طبیعتا چارچوب بیشتری وجود داشت. قطعا عبدالقادر توانایی بداههنوازی هم داشت اما همانطور که گفتم پدیده بداههنوازی در ایران متاخر است. این مدرس موسیقی؛ نقطه اوجی که باعث شد تصور غلط از مبنای بداههنوازی ایجاد شود را مربوط به قبل از انقلاب و زمان موسیقی گلها دانست و اظهار داشت: در برنامه تکنوازان موسیقی گلها، اجراهای بداهه بسیاری را شاهد هستیم که به واقع درونمایه درستی ندارند. اصلیترین عامل این است که آن نوازندگان هر روز ضبط استودیویی داشتند و طبیعیست که زمانی برای فکر منسجم داشتن برای اجرای موسیقی نداشتند. درنتیجه موسیقی بسیار سطحی شد. او ادامه داد: شاید این حرفها خوشایند بسیاری نباشد اما درواقع ما یکسری شابلون قرار میدادیم و ضربیهای بیسر و ته میشنیدیم. این یکی از بزرگترین معضلات بداههنوازی بود. برای شناخت بهتر بداههنوازی، ماهنامه ماهور که ویژه بداههنوازیست، را پیشنهاد میکنم و امیدوارم به تدریج این ساختار دقیق و اصولی در بداههنوازی دیده شود.
۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ۰۹:۰۶:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
ماجراهایی از 5+ 1 ، جان کری و موضوع هسته ای را در "گینس" ببینید
ماجراهایی از 5 1 جان کری و موضوع هسته ای را در گینس ببینید چند رسانهای > فیلم - از آنونس اولین فیلم محسن تنابنده رونمایی شد تنابنده به غیر از کارگردانی یکی از نقشهای اصلی فیلمش را هم بازی میکند رضا عطاران و حسین اسکندری دیگر بازیگران این فیلم هستند لطفا منظریف: "فکتشیت" در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت
جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲ ۱۲ وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد فکت شیت بیانیه آمریکا پس از اعلام تفاهم سیاسی ایران و 1 5 در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمد جواد ظریف ساعتی پیش و قبل از ترک سوئیس در صفحه فیسبوکش نوشت سلام دوستانپخش غیرقانونی سریال "بازی تاج و تخت" توسط هکرها
تریلر فصل جدید سریال بازی تاج و تخت در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ نیز چند روز قبل از انتشار رسمی آن به صورت غیر قانونی منتشر شد شبکه تلویزیونی اچ بی او در حالی ۴ اپیزود فصل ۵ مجموعه پرطرفدار بازی تاج و تخت را معرفی کرد که انتشار نسخه غیر قانونی این اپیزودها در اینترنت ضربه مهتعجب سحر زکریا از برخورد پزشکان با سریال "درحاشیه"
سحر زکریا سوال من این است که در کارهای کمدی چه باید کرد قصد کسانی که در عرصه طنز وارد می شوند آوردن خنده بر لبان مخاطبان هنر نمایش است بنابراین بایستی آستانه تحمل گروه های مختلف مردم را در این عرصه بالا برد در گفتگو با سحر ذکریا بازیگر نقش ماندانا به بررسی مجموعه در حاشیه پر"محسن کیایی" از اهمیت شعار امسال گفت!!
محسن کیایی بازیگر سر به راه اخلاق و منش حرفهای کارگردان این مجموعه را دلیل حضورش در این سریال دانست و شعار امسال را شعار خوبی دانست محسن کیایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگویی با اشاره به خصوصیات فنی و اخلاقی سعید سلطانی گفت جدا از بحث فنی که سعید سلطانی خاک خورد"گابی" غایب بزرگ کلاه قرمزی 94 !!
عروسک گابی با صدا پیشگی علی سرابی امسال در کلاه قرمزی 94 نیست سریال کلاه قرمزی که در نوروز 94 از شبکه دوم سیما در حال پخش است یک غایب بزرگ دارد در 5 قسمتی که تاکنون از این سریال جذاب نوروزی پخش شده گابی یکی از عروسک های بامزه این سریال تاکنون غایب بوده است عدم حضور گابی درچون بیکار بودم در سریال "سربه راه" بازی کردم!
مسعود کرامتی که در سریال نوروزی سر به راه بازی کرده درباره این مجموعه تلویزیونی و همچنین علت کمرنگ بودنش در سریالهای تلویزیونی سخن گفت او همچنین انتقادانی را درخصوص سریالهای تلویزیونی مطرح کرد مسعود کرامتی درباره علت حضور کمرنگش در سریالهای تلویزیونی اظهار کرد خیلی پیش نرامبد جوان و نگار جواهریان در اکران خصوصی "پریدن از ارتفاع کم"
گزارش تصویری از مراسم دیدار با عوامل فیلم پریدن از ارتفاع کم را با حضور رامبد جوان و نگار جواهریان در ادامه ببینید مراسم دیدار عوامل فیلم پریدن از ارتفاع کم شب گذشته ۱۹ فرودین ماه با حضور بازیگران عوامل فیلم چهره های سینمایی اهالی رسانه و جمعی از مخاطبان در موزه سینما برگارسلان فصیحی "ملت عشق" را به ایران آورد
ملت عشق عنوان اولین کتابی است که از "الیف شافاک" توسط ارسلان فصیحی در ایران ترجمه و منتشر شده است به گزارش خبرنگار ایلنا ملت عشق اولین کتاب"الیف شافاک" است که توسط ارسلان فصیحی در ایران ترجمه و منتشر شده است این رمان پرفروشترین رمان تاریخ ترکیه استزندگینامه نویسنده لبنانی "جبران خلیل جبران"
جبران خلیل جبران ۶ ژانویه ۱۸۸۳ - ۱۰ آوریل ۱۹۳۱ زاده ی لبنان و از نویسندگان لبنانی-آمریکایی و خالق پیامبر است جبران خلیل جبران در ششم ژانویه سال ۱۸۸۳ در خانوادهای مسیحی مارونی منسوب به مارون قدیس که به خلیل جبران شهرت داشتند در البشری ناحیهای کوهستانی در شمال لبنان"بیستون" در انتظار بلیتهای الکترونیکی
جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۹ مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون از الکترونیکی شدن فروش بلیت در این سایت جهانی خبر داد حسین راعی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا - منطقه کرمانشاه در اینباره اظهارکرد مجموعه تاریخی باستانی بیستون یک سایت جهانی است که باید کلیه استانداردهای جهانی از منظرتکلیف یک سریال توقیفی پس از 2 سال روشن شد / ماجراهای دنباله دار «سرزمین کهن»
تکلیف یک سریال توقیفی پس از 2 سال روشن شد ماجراهای دنباله دار سرزمین کهن فرهنگ > تلویزیون - سرزمین کهن سریالی که پس از پخش چهار قسمت در بهمن 92 متوقف شد پاییز امسال به آنتن باز خواهد گشت پردیس سیاسی تازهترین اظهارات کمال تبریزی در باره سریال «سرعکس/ ارسطو" پایتخت 4" در چین
تراز تصویر زیر مربوط به ضبط قسمتهایی از سریال در حال ساخت پایتخت 4 است منبع بانی فیلم دوشنبه 24 فروردين 1394 ساعت 09 22نمایش "پاییز" مسابقه عکاسی برگزار میکند
ایلنا نمایش پائیز در هفته سوم دور جدید اجرای خود در تالار شمس اقدام به برگزاری مسابقه عکاسی با موبایل ویژه مخاطبان میکند به گزارش ایلنا تماشاگرانی که در روز های یکشنبه 30 و دوشنبه 31 فروردین ماه 94 به تماشای نمایش پائیز مینشینند میتوانند با استفاده از تلفن همراه خشعر : لذت یک لحظه "مادر" داشتن
شعر فریدون مشیری را در باب روز زن بخوانید به مناسبت فرا رسیدن روز زن و روز مادر شعری از فریدون مشیری را که در زیر آمده بخوانید جاودان آن تاج بر سرداشتندر بهشت آرزو ره یافتنهر نفس شهدی به ساغر داشتنروز در انواع نعمت ها و نازشب بتی چون ماه در بر داشتنصبح از بام جهان چون آفتابرویدعوت سازمان نظام پزشکی از پزشکان برای تجمع علیه سریال "درحاشیه "
مجموعه تلویزیونی در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری در حالی این روزها از تلویزیون در حال پخش است که جامعه پزشکان کشور نسبت به این سریال اعتراض شدید دارد به گزارش خبرنگار ایلنا از ابتدای ساخت سریال درحاشیه که موضوع آن درباره جامعه پزشکیست اعتراضاتی ازسوی وزارت بهداشت و شخ"پایتخت4" فعلاً در چین خواهد بود
"پایتخت4" فعلاً در چین خواهد بود سرپرست گروه کارگردانی پایتخت4 گفت به دلیل ایجاد برخی از شایعات مجبور به رسانه ای کردن کلید خوردن پایتخت4 شدیم به گزارش فرهنگ نیوز علیرضا نجف زاده سرپرست گروه کارگردانی و برنامه ریز سریال "پایتخت4"در خصوص کلید خوردن این سر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها